ri
door riaroels Apr 17, 2013 om 14:21
Vakantie & reizen

Vakantie

wij hebben een vakantie geboekt bij een particulier.
Na 2 a 3 dagen hebben wij dat geanuleerd.Mogen zij dan nog het voledige bedrag vragen.?
Ik dacht dat het volgens de colportagewet binnen 10 dagen
geanuleerd worden.
Het is een vakantie voor begin 2014
Wat moet ik nu doen
met vriendelijke groeten mevr Franken Roels

1865 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 17, 2013 om 14:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo riaroels,

De colportagewet is hier niet van toepassing.
Het betreft hier geen webwinkel o.i.d.
Hoe heb je geboekt?
Gereageerd op een advertentie of zo?
Je bent een overeenkomst aangegaan neem ik aan en daar moet je je dan aan houden.
Die kun je niet zomaar eenzijdig opzeggen.
Staat er ergens iets vermeld over annulering?
Zou toch niet zomaar het gehele bedrag betalen of heb je een 'aanmaning' gehad, of heb je al betaald?

Met vr.gr.

sh
door shine - Apr 17, 2013 om 14:27
107 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mogen ze. Zij het afhankelijk van hún eigen voorwaarden. Die dient u dus even goed te lezen. Maar ik vrees dat u uw geld kwijt bent, tenzij de particulier genegen is coulance toe te passen.
Zie
http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-vragen/reizen-vakantie/annuleren/reis-annuleren/

En/Of

http://blog.iusmentis.com/2009/07/23/een-reis-boeken-en-dan-toch-weer-annuleren-hoe-doe-je-dat/

tenormin
door tenormin - Apr 17, 2013 om 16:24
16880 Antwoorden / 108 Vragen

riaroels, hoe particulier is deze vakantie geboekt?

sperercan
door sperercan - Apr 17, 2013 om 16:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Elk contract wat je afsluit kan eigen regels bevatten. De colportagewet slaat op internetcontracten en e-commerce om de consumment te beschermen.

Maar het klopt, dat men beter het contract op voorhand nauwkeurig leest. Eens ondertekend, heeft men zich akkoord verklaard met de inhoud.

zoekster
door zoekster - Apr 17, 2013 om 16:46
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Colportagewet heeft helemaal niets met internetcontracten te maken, bij internetovereenkomsten heb je te maken met de wet koop op afstand. Bedenktijd geldt echter niet voor reizen die op het internet zijn geboekt. (tenzij in de voorwaarden een gunstige bedinging voor de klant is geregeld)

Ik zou echter wel met deze aanbieder overleggen of er nog wat coulance mogelijk is.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2013 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u het volledige bedrag moet betalen, kunt u misschien de vakantie aan iemand overdoen.

chris74
door chris74 - Apr 17, 2013 om 17:53
564 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 17 apr 2013, 14:27]Hallo riaroels,

De colportagewet is hier niet van toepassing.
Het betreft hier geen webwinkel o.i.d.
Hoe heb je geboekt?
Gereageerd op een advertentie of zo?
Je bent een overeenkomst aangegaan neem ik aan en daar moet je je dan aan houden.
Die kun je niet zomaar eenzijdig opzeggen.
Staat er ergens iets vermeld over annulering?
Zou toch niet zomaar het gehele bedrag betalen of heb je een 'aanmaning' gehad, of heb je al betaald?

Met vr.gr.

Colportage wet is inderdaad niet van toepassing. @Edrick3 Colportagewet is alleen van toepassing als er iets aan de deur gekocht is. Heeft helemaal niets met webwinkels te maken.

edrick3
door edrick3 - Apr 17, 2013 om 17:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@chris74,
@zoekster,

Uiteraard is de colportagewet iets anders dan de wet koop-op-afstand.
TS heeft dit door elkaar gehaald en ik heb niet duidelijk genoeg gereageerd vwb het verschil.
Voor het al-dan-niet afzeggen van die boeking maakt dit echter weinig uit.

Ter info voor TS (e.a.):
Colportagewet: klik hier.
Wet koop op afstand klik bv. hier.

Met vr.gr.

ri
door riaroels - Apr 17, 2013 om 19:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben de fam. gebeld en zijn tot een overeenkomst gekomen.
Zij wilde graag een klein bedrag voor de anulereing,omdat het nog 8 maanden is en zij
de woning nog makkelijk kunnen verhuren.
Ik ben daar wel blij om.
En voor ons leergeld.
Idereen bedankt voor het reageren.

Groetjes Ria Roels

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2013 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Fijn dat het tot tevredenheid geregeld is. Bedankt voor het terugmelden.

edrick3
door edrick3 - Apr 17, 2013 om 20:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@riaroels,

Dat heeft die particulier dan netjes opgelost.
Ben je er nog op een 'makkelijke' manier van afgekomen.
Bij een reisorganisatie was dat wel even anders geweest.
Die hanteren vaste percentages.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2013 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

ANVR annuleringskosten

Tot 42 dagen vóór de reis slechts de aanbetaling en de reserveringskosten.