ge
door gerrit250 Jun 22, 2016 om 22:26
Vakantie & reizen

Vergoeding Transavia. Vliegtuig defect

Goeden dag
Ik boekte een vlucht met Transavia vertrek 07.10 af Rotterdam, naar Berlijn aankomst 08.30. Ik had ca 10,30 daar een afspraak. Toen alle passagiers in het toestel zaten bleek de linker motor niet te starten. Er liep kerosine uit, waardoor de piloot iedereen uit het vliegtuig stuurde, terug naar de vertrekhal.
Na enige tijd wachten werd omgeroepen dat een ander toestel onder weg was dat dan ca. 10.30 vanaf Rotterdam alsnog naar Berlijn zou vertrekken. Ik ging mijn afspraak missen. Na telefonisch contact was deze niet naar s'middags te verzetten. Redenen waarom het voor mij geen zin had nog naar Berlijn te vliegen. Ik ben daarom in Rotterdam gebleven. Heb bij de balie gemeld dat ik niet meer mee ging. Ik heb Transavia  verzocht om terugbetaling van mijn ticket, maar dat werd tot 2 maal toe geweigerd. Op mijn opmerking dat zij ook vooraf een pre-check hadden kunnen ipv te wachten tot men vertrekgereed stond met alle passagiers erin  werd niet gereageerd. Kan iemand mij zeggen of ik recht op terugbetaling heb?

4193 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2016 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens hebt u gewoon recht op teruggave van het betaalde. U kunt door uw vluchtnummer in te vullen hier controleren of u ook nog andere rechten hebt.

http://www.euclaim.nl

jo
door jorisw Jun 23, 2016 om 11:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

TS ziet zelf af van de verdere reis. Afhankelijk van de verkoopvoorwaarden van de tickets kan je wel of niet cancellen met teruggave van de kosten. EUclaim is van toepassing als je wel gaat vliegen maar vertraging hebt.

ja
door jackyh - Jun 23, 2016 om 00:03
953 Antwoorden / 4 Vragen

Valt dit niet onder Overmacht?  Bovendien heeft u zelf besloten om niet meer te gaan vliegen. U heeft geen recht op schadevergoeding.

koekeloer
door koekeloer Jun 24, 2016 om 11:57
562 Antwoorden / 18 Vragen

technisch probleem is GEEN overmacht.

tenormin
door tenormin - Jun 23, 2016 om 00:34
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Uw verhaal is "grappig", voor mij dan. Mijn vriendin overkwam exact hetzelfde vorige week: alleen Berlijn - Rotterdam. Ze is nog bezig met de afwikkeling, maar ze krijgt wel degelijk een (fikse, in verhouding staand met de reissom) refund op de vlucht. Ook naar mijn mening hebt u recht op teruggave van... of dat de hele reissom betreft weet ik niet precies. En het valt niet onder overmacht. Dus voor u: papieren invullen enz.

ja
door jackyh Jun 23, 2016 om 12:33
953 Antwoorden / 4 Vragen

Maar zij heeft de vlucht wel gemaakt in tegenstelling tot de vragensteller.

marita5
door marita5 - Jun 23, 2016 om 00:44
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gerrit250

Afzien van uw vlucht ? Vervoersovereenkomst beëindigd !
Ziet u af van uw vlucht, dan eindigt uw overeenkomst met de luchtvaartmaatschappij. De maatschappij hoeft u in dat geval geen eten en drinken en overnachtingen meer aan te bieden.

Lees deze volledige informatie ( zie ook linkerkolom ) , klik op de rode regel

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/passagiersrechten/rechten_van_luchtvaartpassagiers/wel_of_niet_het_geld_van_uw_ticket_terug/

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 23, 2016 om 11:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@ Marita, TS wil ook geen geen eten en drinken en overnachtingen Maar gewoon zijn geld terug.
Diewilik

brainless
door brainless Jun 23, 2016 om 11:50
324 Antwoorden / 0 Vragen

@Diewilik
Zeker niet de link gelezen.

Geld terug bij meer dan vijf uur vertraging

Is uw vlucht meer dan vijf uur vertraagd en heeft uw reis geen zin meer, dan kunt u ervoor kiezen niet meer met uw vlucht mee te gaan. U hebt dan recht op volledige terugbetaling van uw ticket binnen een week.

TS had minder dan 5 uur vertraging....

marita5
door marita5 Jun 23, 2016 om 12:24
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@diewilik , de link is zo uitgebreid, Ts vind daar alle informatie ., kan controleren of hij / zij in aanmerking komt voor compensatie .
Kan ook controleren of ILT de vlucht heeft onderzocht ., als de vlucht voorkomt dan heeft ILT vastgesteld dat het een buitengewone omstandigheid is en dan heeft Ts geen recht op compensatie , ten tweede Ts heeft afgezien van de vlucht . lees de volledige link bent u een aantal uren zoet .;-) in deze link is lezen een must .

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 24, 2016 om 23:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Beainless.07.10 vertrekken wordt 10.30 uur vertrekken.
Dat is 3.20 uur en geen dus geen recht op annulering van de vlucht.  En dat is wat ts juist wel wil. En zijn geld terug.
Diewilik

mo
door mof - Jun 24, 2016 om 15:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Terugbetaling wel, met twee uur vertraging vertrekken en geharandeerd uw afspraak missen.
evt andere vergoeding is lastig, want u annuleert uw vlucht. Die andere bedragen zijn gebaseerd op de daadwerkelijke vertraging en daarvoor moet u de aankomsttijd weten. Omdat u annuleert kan het zijn dat u daar geen recht meer op hebt. Alles kunt u vinden bij euclaim en op de
site van de rijksoverheid

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/luchtvaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-rechten-bij-vertraging-annulering-of-overboeking-van-een-vlucht

lu
door luciano155 - Jun 25, 2016 om 18:42
1 Antwoorden / Vragen

Hi Gerrit,

Ik zat toevallig ook op die vlucht, ik ben met vertraging vertrokken richting Berlijn.
Wij hebben een claim ingediend bij Transavia en kregen een bevestiging dat wij binnen 2 weken €250 pp vergoed krijgen.
Maar omdat jij hebt gecanceld weet ik niet of jij nog aanspraak daarop maakt.
Ik zou de claim gewoon indienen bij Transavia.

marita5
door marita5 Jun 25, 2016 om 19:13
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Luciano155 , Ts heeft Transavia 2 keer verzocht om terugbetaling van ticket werd 2 keer geweigerd .