Kr
door Kroko75 Jan 14, 2016 om 16:48
Vakantie & reizen

Verplichte melding touroperator accomodatie niet geschikt voor minder validen?

Afgelopen december zijn wij met vier personen op vakantie gegaan. Mijn vader is tijdelijk slecht ter been. Dit is ook aangegeven bij het hotel ter plaatste (Cuba), en de touroperator voor een melding naar het hotel toe en de vliegmaatschappij. In het hotel was een lift aanwezig, dit is ook vermeld door het hotel.

Ter plaatste bleek dat er inderdaad een lift was van de hotelkamer naar de eerste verdieping, om alle restauarants, bars, het zwembad of de zee te bereiken moest men de trap(pen) nemen.

Is de touroperator verplicht om melding te maken dat een accomodatie niet geschikt is voor minder valide personen?

1721 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 14, 2016 om 16:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, dat is een touroperator niet verplicht. Als je vader niet kan lopen, had je dit duidelijk aan moeten geven; had men waarschijnlijk wel voor een rolstoel kunnen zorgen.
Slecht ter been, lees ik als: iemand kan lopen, maar niet zo makkelijk.

Kr
door Kroko75 Jan 15, 2016 om 15:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. er is aangegeven dat trappen lopen geen mogelijkheid zijn. We hebben zelf maar ter plaatste een rolstoel geregeld. Blijkt dat je ipv een preferentie een essentie moet opgeven (ANVR)

Kr
door Kroko75 Jan 15, 2016 om 15:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je reactie. er is aangegeven dat trappen lopen geen mogelijkheid zijn. We hebben zelf maar ter plaatste een rolstoel geregeld. Blijkt dat je ipv een preferentie een essentie moet opgeven (ANVR)

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Jan 14, 2016 om 19:28
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, link werkt niet. Probeer nog eens, later. http://www.abto.be/FAQ_nl.htm

Onder nummer 22.

Kr
door Kroko75 Jan 15, 2016 om 15:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

De link werkt goed. Dank je wel.

tenormin
door tenormin - Jan 14, 2016 om 19:57
16849 Antwoorden / 108 Vragen

En onder nummer 22 zou het niet onderlijnd en rood moeten zijn. Snap er niets van! Sorry, Kroko75!

reflecs
door reflecs Jan 14, 2016 om 20:09
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Als u "Onder nummer 22" selecteert en dan het 5e, laatste, icoontje klikt, is dat gedeelte geen link meer.

gerbera
door gerbera - Jan 15, 2016 om 15:29
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het is wat u onder minder valide verstaat. Iemand die slecht ter been is kan nog, zij het misschien moeizaam, trappen lopen.
Voor iemand die afhankelijk is van de rolstoel zal betreffende hotel niet geschikt zijn. Dit zal voor de boeking kenbaar gemaakt moeten worden aan de touroperator die dan de juiste informatie dient te verstrekken.

Kr
door Kroko75 Jan 15, 2016 om 15:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie. In dit geval niet mogelijk om trappen te lopen, dit is aangegeven bij touroperator.

Kr
door Kroko75 - Jan 15, 2016 om 15:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties. Het is gemeld bij de touroperator, op het vliegveld en in het vliegtuig was alles ook goed geregeld alleen het hotel dus niet. Ook niet tegen bijbetaling. Wij hebben zelf als oplossing een rolstoel maar gehuurd en via de dienstgangen en dienstlift (leuke uidaging in Cuba :-)) gegaan. Had wel verwacht dat een touroperator nadat je een melding maakt dat iemand geen trappen kan lopen iets had gezegd over de situatie in deze.

Volgens de ANVR is een essentie wel een reden om van de reis af te zien maar een preferentie niet. Volgende keer dus vragen naar de "essentie" mogelijkheid.

De tour operator heeft nu wel de omschrijving van de vakantie aangepast en de opmerking gemaakt dat het niet voor minder validegeschikt is.

marita567
door marita567 - Jan 15, 2016 om 17:34
1576 Antwoorden / 17 Vragen
aurora1
door aurora1 - Jan 15, 2016 om 21:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is de naam van dat hotel?

gerbera
door gerbera Jan 16, 2016 om 15:46
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Havanna Bolknak !!!