tr
door travel Jan 3, 2009 om 21:02
Vakantie & reizen

Verzoek om restitutie door vertraging vlucht Continental Airlines

Een paar weken geleden ben ik vanuit Houston naar Amsterdam gevlogen. Eerst heb ik 7,5 uur in een gesloten vliegtuig gezeten zonder dat er beweging in zat. Na die 7,5 uur ging ik pas vliegen.

Ik wil hier een claim voor indienen bij Continental Airlines. Valt niet onder de EUclaim/-verordening. Heeft iemand hier ervaring mee? Wie kan mij tips geven?

1284 9 Rapporteer

de
door deejay - Jan 3, 2009 om 21:04
37 Antwoorden / 13 Vragen

Waarom zat u 7,5 uur vast in het toestel?

Is wel belangrijk anders ander weet ik niet
of u wel in aanmerking komt voor vergoeding.

Werd iets omgeroepen door de crew?Of medepassagiers
die het wisten? Etc.

Deejay

tr
door travel - Jan 3, 2009 om 21:26
11 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de snelle reactie!

Vertraging kwam doordat het sneeuwde. Verschillende vluchten werden al geanuleerd. Af en toe werd er omgeroepen dat we 'waarschijnlijk elk moment' toestemming zouden krijgen om te vertrekken. Maar dat bleek achteraf dus 7,5 uur te duren.

aquarius
door aquarius - Jan 3, 2009 om 22:13
259 Antwoorden / 63 Vragen

Zoals je al zegt, de vlucht valt niet onder de EU-regeling. Bovendien gaat het hier om overmacht (sneeuwval). De vertraging kun je om die reden dus niet aankaarten helaas. Maar, 7,5 uur moeten wachten in een stilstaand vliegtuig? Wat heeft de crew daarover gezegd? Hebben jij of anderen zich niet beklaagd? Was de verzorging tijdens die uren wel behoorlijk? Zo niet, stuur dan een klachtenbrief naar Continental. Ik betwijfel echter of dat wat uithaalt. En ja, ik heb ervaring met een 18 uur vertraagde vlucht met Malaysia Airlnes op een vlucht van de Malediven naar Kuala Lumpur. We kregen een karige maaltijd en een kamer in een zeer sober hotelletje, terwijl we uit een luxe resort kwamen. Na een hoop heen en weer gemail werd me 30% korting aangeboden op mijn volgende vlucht van Male naar Kuala Lumpur. Je kunt je voorstellen: ik sprong een gat in de lucht!!!!

tr
door travel - Jan 3, 2009 om 22:23
11 Antwoorden / 2 Vragen

Lucky bird!!! 30 % korting!! Nou, dat klinkt ook niet als de ideale reis. Vertraging kan je natuurlijk altijd oplopen, dat is logisch. Maar het gaat er mij om dat ik 7,5 uur opgesloten zat in het vliegtuig! De crew zei af en toe: 'het kan nog even duren maar waarschijnlijk kunnen we zo vertrekken'. Verzorging in 'mijn gevangenis' was wel oké. Maar ik die dag ervoor kon ik ook al niet landen in Houston (vanuit Costa Rica) door het slechte weer en heb toen door de vertraging mijn aansluiting gemist naar Amsterdam. Ik kreeg toen uiteindelijk wel een super de luxe kamer aangeboden voor die nacht. Ik heb wel een email gestuurd naar Continental, dus ik wacht het maar af. Omdat ik het zelf ook niet zie gebeuren dat ze me tegemoet komen wilde ik graag nog even advies/tips van de 'kassa-gangers' hier. Bedankt voor je reactie! Mocht er nog een wonder gebeuren dan zal ik het op deze site zetten.

de
door deejay - Jan 4, 2009 om 10:12
37 Antwoorden / 13 Vragen

Travel,

Navraag leverde op dat je "niet" in aanmerking komt voor vergoeding.
Lees als u wilt de onderstaande tekst. Deze is bij u van toepassing.

------------------------------------------------------------------------

Op grond van de door u verstrekte informatie hebt u volgens onze
inschatting en op basis van EC Verordening 261/2004, helaas geen recht
op een financiële compensatie.

Dit is gebaseerd op de
luchtvaartmaatschappij, de route, de afstand en door u opgegeven
vertrek- en aankomsttijden.

Onze conclusie is gebaseerd op de volgende
artikelen uit EC Verordening 261/2004;

  • Artikel 3, lid 1
    De route van de vlucht bepaalt samen met artikel 2.c of men aanspraak kan maken op de verordening:
  • Artikel 3, lid 1, sub b
    Als
    het een vlucht is die vliegt vanuit buiten de EU op een EU vliegveld
    dient de luchtvaartmaatschappij welke op het ticket vermeld staat te
    voldoen aan artikel 2.c (de luchtvaartmaatschappij moet zelf Europees
    zijn).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2009 om 13:48
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Alleerst een correctie: een vlucht naar Amsterdam valt wel onder de EU regeling. De vraag is echter inderdaad of dit niet moet worden gezien als overmacht. Niet geschoten is echter altijd mis.

tr
door travel - Jan 4, 2009 om 14:12
11 Antwoorden / 2 Vragen

Deejay,

Dank voor je moeite om e.e.a. uit te zoeken. Volgens de EU claim had ik geen recht op vergoeding. Daarom was mijn vraag eigenlijk 'Wat voor mogelijkheden heb ik en bij wie kan ik terecht om hier wel een claim voor in te dienen?' Zijn er nog andere instanties?

tr
door travel - Jan 4, 2009 om 14:15
11 Antwoorden / 2 Vragen

Gerritaltena,

Ik heb de verordening voor me liggen maar kan hier niets over vinden. Ik had al naar EUclaim gemaild dat het om een vlucht naar Amsterdam ging maar zij wezen me op de artikelen die Deejay noemde.

Heb je een artikel voor me uit de verordening waar ik dit terug kan vinden? Of ergens anders op een website of zo?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2009 om 14:25
16870 Antwoorden / 202 Vragen

negeer dit van mij , het is dus niet juist.