Ca
door Calimera Oct 13, 2016 om 22:14
Vakantie & reizen

Vliegticket met verkeerde naam wijzigen naar meisjesnaam

Drie weken voor vertrek een complete vakantie geboekt bij holidaycheck in Duitsland.  Na twee dagen aangegeven dat mijn naam verkeerd staat want mijn man zijn achternaam statafels er ipv mijn meisjesnaam. Veel gebeld en gemaild maar inmiddels tickets binnen gekregen. Nu mail dat we 349 euro moeten betalen om de e naam te wijzigen. Vliegticket zelf boeken zou goedkoper zijn maar volgens hen heb je dan geen aanspraak op je geboekte hotel en transfer naar hotel. We gaan met ons gezin met drie kinderen dus totaal vijf personen. Vragen:  * is het perse nodig om de naam te wijzigen kom je echt de doane niet langs? In mijn paspoort staat echtgenote van met daarachter de naam die op het ticket staat. *Klopt het dat ze zulke hoge kosten mogen rekenen? * is het verstandig om thuis alvast een ticket te boeken? Of ter plaatse in Düsseldorf /antalya te doen?* wanneer je zelf een nieuw ticket boekt en verder niks annuleert en je gezin wel de eerder geboekte tickets gebruikt mag je dan geen gebruik maken van dezelfde transfer naar het hotel en het hotel? Ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven!

12214 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 13, 2016 om 22:32
16871 Antwoorden / 108 Vragen

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vakantie-reizen/verkeerde-naam-op-vliegticket

Leest u eens wat antwoorden door, misschien dat dit u verder helpt.

ma
door manwijf Oct 14, 2016 om 13:06
574 Antwoorden / 1 Vragen

Zoeken op de kassasite valt niet mee kennelijk. En ook Googlen is er niet meer bij. Deze vraag is al zo vaak voorbij  gekomen!

tenormin
door tenormin Oct 14, 2016 om 13:36
16871 Antwoorden / 108 Vragen

@manwijf, alle vragen komen heel vaak voorbij. Zijn toch telkens nieuwe mensen? En misschien geen zin om Google te gebruiken. Kan allemaal.

Ca
door Calimera Oct 17, 2016 om 09:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

@manwijf    zeker al veel gegoogeld..... maar benieuwd naar verhalen van mensen die het ook meegmaakt hebben niet mensen die denken het te weten...!!! en misschien is er in de loop der jaren ook het 1 en ander veranderd op de vliegvelden kan ik me
zo voorstellen!

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2016 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft u zelf de verkeerde naam opgegeven?

ma
door mattjeu Oct 14, 2016 om 13:42
21 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een domme vraag, wat maakt dit nu uit?

tijger1
door tijger1 Oct 14, 2016 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het reisbureau de fout gemaakt heeft, zijn de kosten voor het reisburau.

Ca
door Calimera Oct 17, 2016 om 09:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

helaas wel ja...... twee dagen lateral d fout aangegeven maar bij holidaycheck gaat het allemaal niet zo snel... a.s. zaterdag vertrek en nog niet in orde :-(

ja
door jackyh - Oct 13, 2016 om 23:31
953 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij moet het wel lukken als in het paspoort beide namen staan.  In het vervolg liever de meisjesnaam noteren of beide namen.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 14, 2016 om 00:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@JackyH, vlieg je zelf vaak? Dit gaat namelijk niet lukken, ook niet als in paspoort beide namen staan.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 14, 2016 om 00:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dubbel

ja
door jackyh Oct 14, 2016 om 08:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vlieg ongeveer 2x per jaar.  Ik heb reisticket gehad op 1 en op 2 namen en heb daar geen last van ondervonden. Weet niet of ik mazzel heb gehad. Zelfs 1x naar Amerika.

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 14, 2016 om 18:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Klinkt als mazzel :-)

marita5
door marita5 - Oct 13, 2016 om 23:58
11557 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Calimera ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/vliegreizen/naam-op-vliegticket-wijzigen

U bent er zelf verantwoordelijk voor dat de luchtvaartmaatschappij de goede gegevens van u heeft. De naam op uw ticket moet precies hetzelfde zijn als de naam in uw paspoort of identiteitskaart. Kloppen deze gegevens niet? Dan mag u misschien niet mee met de vlucht. Soms moet u dan een nieuw, duurder ticket kopen. Of extra kosten betalen om de wijziging door te voeren.

Bron : consuwijzer.nl

marita5
door marita5 - Oct 14, 2016 om 08:03
11557 Antwoorden / 15 Vragen

@Calimera ,

Lees hier wat u kunt doen , als het een fout van het reisbureau is geweest .

https://www.arag.nl/particulier/reizen-en-verkeer/reizen/klacht-reisbureau

jo
door jorisw Oct 14, 2016 om 09:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Holidaycheck is een internetreisbureau. Als er een fout in hun systeem zit zouden heel veel boekingen fout moeten gaan: de klanten vullen immers zelf hun gegevens in. Een mix up van data moet dan veel meer mensen treffen.

mo
door mof - Oct 14, 2016 om 12:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zij rekenen waarschijnlijk door wat de luchtvaartmaatschappij hen rekent. Terecht lijkt me het niet, maar de luchtvaartmaatschappij redeneert als volgt:
vroegboekers krijgen voordeel omdat ze vroeg boeken. Laatboekers betalen meer. Daarnaast betaalt u extra als u een ticket wilt kopen dat u kunt wijzigen. De goedkoopste tickets kun je niet wijzigen. Dus voor de luchtvaartmaatschappij cancelt u uw vlucht, de stoel komt beschikbaar, en dan boekt u weer maar dan als laatboeker.

Het hangt ervan af waar de fout gemaakt is wie er moet betalen. Als holiday check uw gegevens niet goed heeft verwerkt, of niet expliciet naar de namen gevraagd heeft die op de tickets moeten komen, dan kunt u hen aansprakelijk stellen. Verder kunnen ze best een ticket wijzigen/opnieuw bestellen zonder de rest van de boeking te veranderen. Willen ze ws niet, want ze willen geld eruit plukken

ha
door harryromijn - Oct 14, 2016 om 12:55
272 Antwoorden / 0 Vragen

In deze electronica en Internet tijd blijf ik dat hele naamverhaal een kolder- cq oplichtingsstuk vinden.
Zelfde stoel, zelfde vlucht, doch de ASCII-code van de naam op een data-drager verandert iets.

pe
door pebk Oct 14, 2016 om 15:35
592 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet alleen de datadrager. Het gaat echt niet om het papiertje alleen. Het probleem zit hem steeds meer in alles wat er achter ligt. Men wil exact weten (en moet dit ook delen met overheden) wie er in het vliegtuig zit. Bij Nederlandse namen is het niet zo ingewikkeld, zeker niet als er meerdere namen in het paspoort staan, maar in veel landen gebruiken mensen verschillende namen. Sommige mensen hebben niet eens een achternaam, of hebben er een heleboel (zoals Koning Wim-Lex).
De afspraak is gemaakt en vastgelegd is dat de naam die op het ticket staat overeenkomt met de naam in het paspoort. Staat het theoretisch in het paspoort verkeerd, dan moet de naam ook op het ticket verkeerd staan. Toch verschilt het per maatschappij hoe ze er mee omgaan. Ze kunnen je weigeren te boarden.

ro
door rowicom - Oct 14, 2016 om 13:01
5 Antwoorden / Vragen

Er is al jarenlang heel vaak gewaarschuwd voor de fout die u gemaakt hebt. U bent destijds getrouwd met een man en u mag dan wel in het reguliere verkeer zijn naam dragen, u blijft echter altijd officieel de naam houden waarmee u geboren bent. De naam van uw man is in dit geval in het geheel niet interessant en kan zelfs achterwege gelaten worden. Uw 'meisjesnaam' dus zal op uw reisdocument (paspoort) staan. En dat is de naam die de bij de grenscontrole (op de luchthaven) met uw ticket of instapkaart vergeleken wordt. In Nederland doet de douane de grenscontrole niet, maar de Koninklijke Marechaussee. Ook zo'n wijdverbreid misverstand....

Niet dat u nu aan mijn antwoord iets hebt, maar zie het als een uitleg voor ieder ander die op het punt staat een vliegreis te boeken.

Bo
door Bonte Specht - Oct 14, 2016 om 13:19
45 Antwoorden / Vragen

Misschien is het raadzaam om je paspoort in te scannen en hun het over laten nemen. Haal wel je bsn dan weg. Goed controleren of de gegevens kloppen.
Verder heb ik geen idee of het echt zo duur is. Hoe je het draait of keert, meestal ben je zelf schuldig hieraan, niet goed ingevoerd, of niet goed gecontroleerd.

1paul
door 1paul - Oct 14, 2016 om 15:03
3201 Antwoorden / 0 Vragen

was laatst een item over ik geloof bij radar, de kosten mogen 27,50 euro zijn als ik me niet vergis...

pe
door pebk - Oct 14, 2016 om 15:47
592 Antwoorden / 0 Vragen

Het bedrag van 350 Euro is wel erg hoog. Het artikel op de site van radar heeft het over veel lagere bedragen. De maatschappijen bepalen zelf de prijs voor de aanpassing. http://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/naam-wijzigen-op-vliegticket-grote-verschillen-in-prijs-en-procedure/

Het is misschien niet nodig om aan te passen, maar dan loopt u het risico dat u op Dusseldorf of op de terugweg in Antalya geweigerd te worden, of alsnog bij te moeten betalen. De kosten van betalen op het vliegveld zijn waarschijnlijk (nog) hoger.

Een extra ticket kopen is wellicht een oplossing. Ik zou de oude dan niet annuleren, maar doen alsof uw neus bloedt. Waarschijnlijk zal de busschauffeur niet naar de details van de naam kijken. Die telt gewoon het aantal passagiers en zal misschien naar een naam vragen.

ro
door rowicom - Oct 14, 2016 om 15:57
5 Antwoorden / Vragen

@1paul: er zijn tegenwoordig inderdaad maatschappijen die heel coulant iets van een paar tientjes rekenen als je de naam wilt wijzigen. Bij Ryaniar zelfs kosteloos als je de fout binnen 24 uur na boeking ontdekt. http://www.reisaddict.nl/verkeerde-naam-ticket-ryanair-geen-boete/

Maar maatschappijen zijn nog steeds helemaal vrij in het bepalen van de boete! En dan kun je dus flink pech hebben...

Ca
door Calimera Oct 17, 2016 om 09:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

klopt... we vliegen heen met corendon en die heb ik gebeld en rekenenen zelfs helemaal niks... maar ja moet het helaas via holidaycheck omboeken...grrrrr

Ca
door Calimera - Oct 14, 2016 om 17:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie wel voor alle antwoorden.
Je het is helaas onze fout.... een hele domme en dure helaas.
Het is inmiddels nog niet opgelost. Wij hebben gisteren middag 1200 uur  aangegeven die 349 euro maar te betalen. Nog steeds niet de bevestiging gehad dat het goed is alleen dat de prijzen nog kunnen wijzigen

ekiem
door ekiem - Oct 14, 2016 om 19:56
679 Antwoorden / 101 Vragen

Op uw ticket moet precies hetzelfde zijn als de naam in uw paspoort of identiteitskaart. Kloppen deze gegevens niet? Dan mag u waarschijndenlijk niet mee met de vlucht. Soms moet u dan een nieuw, duurder ticket kopen. Dit is inderdaad zo en ik zou het risico niet nemen om zonder wijziging van het ticket naar het vliegveld te gaan. Deze wijzigigings kosten zijn per maatschappij anders maar als de fout niet bij u ligt , en u kunt dit aantonen, dan bent u niet aansprakelijk voor de kosten.

Ekiem