jz
door jzwanenburg Mar 3, 2019 om 12:19
Vakantie & reizen

Vliegtickets Norwegian na afrekenen plots duurder geworden

Onlangs boekte ik via de website van Norwegian 2 retour tickets naar New York. Na het afrekenen hiervan werd een melding getoond dat de boeking geannuleerd was en ik opnieuw tickets moest aanschaffen. Beide tickets kosten eerst €1253, na het opnieuw boeken moest ik €1373 afrekenen. Een flink verschil van €120 dus. Mijn verontwaardig over de onverwachte prijsstijging werd nog groter toen ik zag dat Norwegian de ticketkosten van de eerste boeking al had afgeschreven van mijn creditcard en daarna pas de boeking annuleerde.

Stel dit zou gebeuren in een supermarkt en de cassiére zegt na het afrekenen, ‘Levert u alles maar weer in, want de boodschappen zijn ondertussen duurder geworden. Hier is uw geld terug, zet alles weer op de band en betaal maar opnieuw’!

Op mijn klacht die ik online indiende reageerde Norwegian pas na een paar weken als volgt;

‘It was with regret to learn of your disappointment regarding the cost of the fares while making your booking recently. When making a booking, you will always have the opportunity to purchase the cheapest fare available at that specific time. We offer a certain number of tickets at each fare level and once those tickets are sold out, the next cheapest fare level will then become available.

 Most of our reservations are made online. If more than one person is making a reservation to the same flight at the same time and there are few seats left on that price level, the prices may change due to lower availability.

The reservation will in this case get blocked, and you will need to start a new reservation. Please be aware that the price and the ticket is not confirmed until the reservation is completed and you receive the reference number.

In light of the above information, we are unable to offer you refund of the price difference.’

Met andere woorden; jammer voor u, maar ook na het afrekenen kunnen wij u gewoon nog een hogere prijs voor dezelfde tickets laten betalen!

Ik vind dit een schandalige en misleidende praktijk. Op deze manier kan Norwegian reizigers lokken met een aantrekkelijke ticketprijs, maar vervolgens iemand -die al het hele boekingsproces heeft doorlopen en heeft afgerekend- min of meer dwingen opnieuw te boeken tegen een hogere prijs.

Zo ver ik weet maken andere vliegmaatschappijen zich niet schuldig aan deze kwalijke praktijk. Mijn vraag is dan ook of dit wettelijk toegestaan is en of Norwegian op juridische gronden hierop aangesproken kan worden.

4302 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2019 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had de tweede keer niet hoeven boeken.

jz
door jzwanenburg Mar 3, 2019 om 12:56
Antwoorden / 1 Vragen

Dat was inderdaad een optie, Tijger1. Maar dat is niet het antwoord op de vraag of vliegmaatschapijen zoals Norwegian dit soort beleid juridisch gezien mogen voeren. Er was al betaald, dus is er sprake van een overeenkomst.

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2019 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar had u dat “reference number” ontvangen? Please be aware that the price and the ticket is not confirmed until the reservation is completed and you receive the reference number

ma
door maarten heest Mar 4, 2019 om 08:24
463 Antwoorden / 0 Vragen

maarten heest
door tijger1 - 3 mrt. 2019 om 12:22
37559 Antwoorden / 21 Vragen

U had de tweede keer niet hoeven boeken.

Wat een vervelende flauwe dooddoener zeg.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 4, 2019 om 16:51
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@niet opnieuw boeken betekent m.i. niet meer en minder dan: niet vliegen en geld kwijt. Op voorhand: 'Onzin?', deze reactie?

tijger1
door tijger1 Mar 4, 2019 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geld kwijt? Natuurlijk niet, wat een onzin..

costnix
door costnix - Mar 3, 2019 om 12:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen
jz
door jzwanenburg Mar 3, 2019 om 12:51
Antwoorden / 1 Vragen

Interessant artikel, maar lees er niets in over de kwalijke praktijk van een maatschappij die de boeking annuleert na betaling.

costnix
door costnix Mar 3, 2019 om 12:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De goedkopere tickets waren uitverkocht en Norway bood u andere aan, die duurder zijn. zou had ook ergens anders kunnen boeken.

jz
door jzwanenburg Mar 3, 2019 om 12:59
Antwoorden / 1 Vragen

Ik had inderdaad elders kunnen boeken. Maar Norwegian had al 2 goedkopere tickets aan mij verkocht en annuleerde de aankoop NA de betaling. Dat is vreemd nietwaar?

diumenge
door diumenge - Mar 3, 2019 om 12:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ook ander maatschappijen doen dit, maar lagekostenluchtvaartmaatschappijen als Norwegian zullen dit wat extremer doorvoeren. Bij KLM staat de aangeboden ticketprijs lang genoeg vast om boeking tegen de aangeboden prijs te kunnen boeken, maar dan betaal je ook wat meer. Kortom, als je voor de laagste prijs gaat dan accepteer je, zal vast wel ergens in hun voorwaarden staan, dit soort praktijken.

Wel apart is dat de ticketprijs al was afgeschreven, lijkt mij dat er in dat geval een overeenkomst is ontstaan.

jz
door jzwanenburg Mar 3, 2019 om 12:53
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad DIUMENGE, jouw veronderstelling is ook de mijne.

diumenge
door diumenge Mar 3, 2019 om 13:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tja, ik geloof dan ook niet dat Norwegian heel hoog aangeschreven staat.

Hier nog een artikel waarom het zo 'goedkoop' kan: www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/3768801/voor-199-euro-naar-new-york...

tenormin
door tenormin Mar 3, 2019 om 13:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, +10.

panter22
door panter22 Mar 3, 2019 om 16:13
6599 Antwoorden / Vragen

De ticketprijs zal nog niet afgeschreven zijn. Dat kun je gemakkelijk op je bankrekening nazien.

diumenge
door diumenge Mar 3, 2019 om 16:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er staat letterlijk dat het al is afgeschreven via de creditcard, dat de creditcardrekening nog niet is afgeschreven van de bankrekening is totaal niet relevant.

@H
door @HENK@ Mar 3, 2019 om 16:32
159 Antwoorden / 1 Vragen

"Tja, ik geloof dan ook niet dat Norwegian heel hoog aangeschreven staat.".......  KLM wel dan ???

Dat is ook al jaaaaaaren niet meer wat het was hoor!

@H
door @HENK@ Mar 3, 2019 om 16:36
159 Antwoorden / 1 Vragen

creditcard betalingen zijn nooit gelijk afgeschreven van je bankrekening, daarom heet het ook creditcard!

maar het bedrag is tijdelijk wel degelijk afgeschreven van je creditcard maximum dus kan het wel degelijk even lastig zijn ( bij b.v. een nieuwe boeking waarbij de card dan misschien over zijn limiet gaat en die boeking dus ook niet doorgaat!)

diumenge
door diumenge Mar 3, 2019 om 16:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@@Henk@, da's dus precies wat ik al schreef over de creditcardrekening en met KLM is helemaal niets mis.

@H
door @HENK@ Mar 6, 2019 om 00:21
159 Antwoorden / 1 Vragen

 "da's dus precies wat ik al schreef over de creditcardrekening en met KLM is helemaal niets mis."

dan vraag ik me toch af waarom ze niet meer zelfstandig opereren en nu eigenlijk niets meer zijn dan het 2e keus merk van air France

wanneer je ooit KLM boekte en dan uiteindelijk in een derderangs toestel van Malev moest vliegen zou je niet meer zeggen dat er met KLM niets mis is, de oude kwaliteitmaatschappij heeft echt niet veel glans meer over en is echt geen topper meer hoor!

diumenge
door diumenge Mar 6, 2019 om 07:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nog nooit in een derderangs toestel gevlogen bij KLM, en hoewel KLM ook niet tot de top behoort is het gewoon een prima maatschappij. Ik wil gewoon veilig van A naar B worden gevlogen met een normale service aan boord, het hoeft niet te glanzen voor mij. Dat KLM in z'n eentje niet kan concurreren met de door oliedollars gesponserde maatschappijen is niet zo vreemd.

diumenge
door diumenge - Mar 3, 2019 om 13:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wordt waarschijnlijk een lastige strijd om je recht te halen, en dat voor 120 euro verschil. Maar je zou eens kunnen informeren bij het Europees Consumenten Centrum (www.eccnederland.nl/nl/home).

aurora1
door aurora1 Mar 4, 2019 om 17:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar 60 euro meer per ticket en niet 120 euro. Met meerdere tickets noemen klinkt het bedrag hoger en “vreselijker”....

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2019 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts zal nog geen “refence number” hebben ontvangen.

diumenge
door diumenge Mar 3, 2019 om 13:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan hadden ze ook de betaling niet hoeven afschrijven.

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2019 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geef je daar zelf geen opdracht toe?

diumenge
door diumenge Mar 3, 2019 om 14:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik neem aan dat je boekt en op een gegeven moment komt er een betaalverzoek, je mag er toch vanuit gaan dat je boeking dan compleet is en je alleen nog maar hoeft te betalen. Geen idee hoe dat bij Norwegian gaat, maar bij KLM krijgt je gewoon een overzicht te zien van je boeking en de prijs, dan kan je betalen en is de boel compleet.

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2019 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee. Lang geleden dat ik gevlogen heb. :-))

@H
door @HENK@ Mar 3, 2019 om 16:30
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ diumenge

ook bij KLM gebeurt dit en afschrijven gelijk met de boeking komt bij b.v. expedia ook voor

het is geen regel dat de te boeken plaatsen al weg zijn dus is het goed mogelijk dat je er nooit mee te maken hebt gehad maar het komt heel zeker voor, ook bij KLM !

aurora1
door aurora1 Mar 3, 2019 om 17:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat heeft u tegen de KLM?
En heeft u bewijs van uw beweringen over de KLM? Of zuigt u het domweg uit uw duim met al die vele vluchten die u boekt?

diumenge
door diumenge Mar 3, 2019 om 18:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@@Henk@, klopt dat dat ze bij de KLM ook direct afschrijven in ruil daarvoor ontvangje je dan een ticket! Op het moment dat je gaat afreken wordt het ticket een korte tijd vastgehouden i.t.t. wat ze dus kennelijk bij Norwegian doen. Ik baseer dit op recente ervaring en jij @HENK@?

aurora1
door aurora1 Mar 4, 2019 om 17:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@diumenge: misschien vliegt @henk wel nooit, of in ieder geval niet met vliegtuigen? Zijn creditcard wordt immers ook snel geblokkeerd of heeft in het algemeen minder krediet dan hij ermee wil besteden tegoed.

@H
door @HENK@ Mar 7, 2019 om 14:41
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ AURORA, op een creditcard staat gewoon een limiet, dat is gebruikelijk!

Voor de veiligheid zet je die limiet niet al te hoog dus wanneer er een flinke (tijdelijke) afschrijving is gedaan kan het inderdaad voorkomen dat zo'n kaart geblokkeerd is.

Ik vind dat je erg makkelijk omgaat met je verdachtmakingen over of ik voldoende middelen zou hebben of niet en dat ik iets tegen KLM zou hebben, ik beweer alleen dat KLM ook maar een heel gewone doorsnee luchtvaart maatschappij is en al lang niet meer de topper van vroeger.

En ja, ik heb ruim voldoende vliegervaring om dat vast te kunnen stellen.

@ DIUMENGE, het is gebruikelijk dat zo'n ticket een korte tijd word vastgehouden, ook bij andere maatschappijen maar heel soms komt het voor dat twee dingen precies gelijk lopen, dus dat de laatste plaats net word geboekt op hetzelfde moment dat jij ook wil boeken en de creditcard transactie al in gang is gezet.

Ik beweer dus ook niet dat jou ervaring onjuist is, ik beweer alleen dat het dubbel boeken ook bij KLM voorkomt!

zo'n boeking komt gewoon weer goed, er is ook geen geld van je rekening maar je creditcard kan wel tijdelijk belast zijn en dat kan soms vervelend zijn

panter22
door panter22 - Mar 3, 2019 om 16:24
6599 Antwoorden / Vragen

Een of alle 2 goedkope tickets zullen net door iemand anders gekocht zijn. Dat heb je met meer webshops, je bestelt wat en een ander is sneller met afrekenen. Weg bestelling,
Pas als je een bevestiging hebt gekregen van je bestelling, dan is wat je besteld hebt voor jou.

@H
door @HENK@ - Mar 3, 2019 om 16:26
159 Antwoorden / 1 Vragen

in feite staat de uitleg er bij en iets soortgelijks komt inderdaad vaker voor, ook bij b.v. hotelkamers.

wanneer er maar een klein aantal plaatsen (of b.v. kamers dus) beschikbaar zijn voor die prijs en die zijn verkocht terwijl je zelf nog bezig bent met boeken dan gaat de boeking alsnog niet door  voor die prijs.

Dat er al een bedrag is afgeschreven is ook niet ongebruikelijk, soms gaat de boeking gelijk met de betaling.

Het komt weer goed, dat geld wordt teruggestort maar het kan op korte termijn zeer lastig zijn bij b.v. een nieuwe boeking waarbij dan de creditcard over zijn limiet kan zijn.

Uit ervaring weet ik dat dat terug boeken tot enkele dagen kan duren en je creditcard ondertussen geblokkeerd is!

aurora1
door aurora1 Mar 4, 2019 om 11:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is dat dan het op de pof van een creditcard zien en gebruiken als (lege) spaarrekening?
En hoe worden de verdere kosten van de vakantie betaald als het limiet bereikt is, de creditcard geblokkeerd en er verder geen reserve is? Heet dat dan boven je financiële mogelijkheden handelen? Op te grote voet leven?

@H
door @HENK@ Mar 4, 2019 om 17:56
159 Antwoorden / 1 Vragen

@aurora

Ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoelde maar het gebruiken van een creditcard hoeft niet persee aan te geven dat je boven je financiële mogelijkheden zou handelen.

Ook met voldoende eigen middelen is een credit card soms makkelijk, reizen in een land zoals b.v. Amerika is zonder creditcard bijna onmogelijk, dat begint al met het ophalen van je huur auto!

wat betreft het behalen van de limiet (die je zelf binnen redelijke grenzen aan kan passen) spreekt het lijkt mij voor zich, anders zou het geen limiet heten hè.

mijn persoonlijke reis reserve bestaat uit cash, bankpas en creditcard en vroeger ook uit traveler checks omdat die (ook weer in Amerika) zowat overal geaccepteerd werden en zonder de juiste handtekening waardeloos waren.

Maar terug naar de creditcard, ik gebruik hem alleen daar waar nodig en meestal ook met gepaste tegenzin maar soms is hij makkelijk

RS
door RSI - Mar 4, 2019 om 13:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas doen andere maatschappijen waaronder KLM het ook, uiteraard ben je niet verplicht om te boeken tegen het hogere tarief. Mijn ervaring was, ik heb een op een later moment alsnog de ticket tegen het lager tarief kunnen boeken. Tijdens het boekingsproces is het mogelijk dat het tarief gewijzigd kan worden. Reclameren heeft weinig zin.

fr
door franksam - Mar 4, 2019 om 13:05
9 Antwoorden / 2 Vragen

De handelswijze van Norwegian is incorrect. Men mag hoogstens vragen om het prijsverschil (bij) te betalen.

mo
door mof - Mar 4, 2019 om 13:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat is toegestaan. U kunt weinig doen, Noorwegen zit niet in de EU. Hooguit bijzondere afspraken.
ze hebben uw boeking geannuleerd, dus het eerste geld dat u betaalde zou u teruggekregen hebben. Het was zeker nog niet afgeschreven maar hooguit als een reservering in uw creditcard account gezet en zou pas na toewijzing van het ticket afgerekend worden. U heeft zelf de keus of u voor een groter bedrag opnieuw wilt boeken.

aurora1
door aurora1 - Mar 4, 2019 om 17:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind 60 euro per ticket meer niet veel. Ook vind ik de ticketprijs voor een retour New York erg laag. Anders voortaan niet meer bij budgetmaatschappijen boeken?
U bent niet verplicht bij ze te boeken en, sterker nog: u bent ook niet verplicht om naar New York te gaan.
Dat scheelt ook flink in de belasting van het milieu.
Anders kunt u altijd nog een advocaat in de arm nemen en een zaak tegen ze beginnen.
Of voortaan bij een stenen reisbureau boeken?
In ieder geval zou ik ook voor de toekomst eerst de reviews lezen van welk bedrijf dan ook waarmee u in zee wilt aan.

@H
door @HENK@ Mar 5, 2019 om 16:33
159 Antwoorden / 1 Vragen

€1253,- ofwel 625,50 pp  voor een retour New York voor gewoon economy is een heel stevige prijs!

afhankelijk van wanneer je wil gaan vind je met wat zoeken al vluchten voor 210 euro ( pp retour laagseizoen united air) tot pak weg 450 in het hoogseizoen (augustus).

in juni ga je b.v. voor €350,- met o.a. swiss air - air france , KLM enz enz vanaf schiphol

even zoeken en kijken naar diverse datums kan dus heel erg lonend zijn!

@H
door @HENK@ Mar 5, 2019 om 16:47
159 Antwoorden / 1 Vragen

aanvulling:  last minute zelfs voor al € 159,- met air canada vertrek volgende week donderdag  !!!

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@henk

We hoeven helemaal niet naar New York. Houd op met reisbureautje spelen.

@H
door @HENK@ Mar 8, 2019 om 13:55
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ tijger

dit was gewoon een antwoord op "Ook vind ik de ticketprijs voor een retour New York erg laag" van aurora

die weet duidelijk niet wat normale prijzen zijn !!