renehk
door renehk Jul 6, 2016 om 14:54
Vakantie & reizen

Vlucht door maatschappij verzet

Ik had een vlucht geboekt op een zondag. Een maand later kreeg ik te horen dat die vlucht geannuleerd is en ben ik overgeboekt naar de zaterdag ervoor.
Die zaterdag was, ook toen ik boekte, goedkoper.
Ik heb gebeld of ik het verschil in prijs terugkrijg.
Antwoord maatschappij: "Nee. U heeft naar deze bestemming geboekt, en omdat uw vlucht geannuleerd is, hebben wij u naar een andere vlucht naar dezelfde bestemming overgeboekt. U betaalt de oorspronkelijke prijs."
Is dat correct?

3010 9 Rapporteer

da
door datzoekikop - Jul 6, 2016 om 15:08
251 Antwoorden / Vragen

M.I. is dit correct. U heeft geboekt voor een prijs waar u mee accoord was. Zou u hebben bijbetaald als de reis op de andere dag duurder was geworden.?

zoekster1
door zoekster1 Jul 7, 2016 om 10:16
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Soms wil je iemand ook wel eens een min geven voor een stom antwoord.

edrick3
door edrick3 - Jul 6, 2016 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als uw vlucht waarvoor u een geldig ticket heeft is geannuleerd heeft u recht op een schadevergoeding.

(Lees hier)

jo
door jorisw Jul 6, 2016 om 15:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de voorwaarden leest voor schadevergoedingen bij annulering denk ik niet dat dit relevant is voor TS:

"Als u niet binnen een redelijke tijd naar een vervangende vlucht wordt omgeboekt, kunt u hiervoor een schadeclaim indienen."

Hier is voor de vlucht al een alternatief geboden.

ja
door jackyh - Jul 6, 2016 om 15:33
953 Antwoorden / 4 Vragen

U bent akkoord gegaan met de omboeking en gaat dus 1 dag vroeger. Gaat u ook 1 dag vroeger terug of blijft dat de oorspronkelijke datum. Ergo heeft u 1 dag extra?

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 6, 2016 om 23:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kost ook 1 dag hotel/eten en leven extra. Is niet altijd een voordeel.
Diewilik

ja
door jackyh Jul 6, 2016 om 23:38
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ligt er natuurlijk aan wat voor soort reis je geboekt hebt. Neem aan dat het een charter is dus misschien alles inclusief. Vragensteller laat niets meer horen dus ................

renehk
door renehk Jul 7, 2016 om 10:05
21 Antwoorden / 1 Vragen

Het was een losse vlucht. De terugvlucht blijft staan. Ik heb dus ee  dag langer vakantie en heb gisteren voor die nacht een hotel geboekt, vlak bij het vliegveld. Ik heb namelijk een aansluitende vlucht op de oorspronkelijke dag.
Die extra dag vind ik geen probleem. M. i. heeft de maatschappij de vlucht naar VOREN verplaatst omdat er dan ggen vergoeding voor vertrsging betaald hoeft te worden.
Ik ben akkoord gegaan met de verplaatsing.

Maar dat is niet mijn probleem. Bij de nieuwe e-tickets zat ook een nieuwe (LAGERE) rekening. En daar beroep ik mij op, maar de maatschappij (geen prijsvechter) geeft niet thuis. Die zegt dst dst inmiddels de dagprijs is.

ja
door jackyh Jul 7, 2016 om 10:17
953 Antwoorden / 4 Vragen

Krijgt u de hotelkosten van deze dag wel vergoed of heeft u het daar niet over gehad. Bent u misschien te vlug akkoord gegaan.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2016 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iemand kan wel regelingen getroffen hebben voor het vervoer op zondag, wat nu misdchien op zaterdag niet kan. Of wat extra kosten oplevert.

diumenge
door diumenge - Jul 6, 2016 om 17:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Naar mijn mening is dat niet correct, u krijgt immers niet meer het geboekte. Ze zouden dus ook minimaal de mogelijkheid moeten bieden om kosteloos te annuleren, maar dat is wellicht niet waar u op zit te wachten. Betreft het overigens een lijnvlucht of een charter, misschien maakt dat nog verschil.

da
door datzoekikop - Jul 6, 2016 om 18:55
251 Antwoorden / Vragen

Er is ook een verschil, heeft u een geregelde vlucht geboekt of een ongeregelde charter?

renehk
door renehk Jul 7, 2016 om 10:10
21 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een normale vlucht volgens dienstregeling (die nu dus gewijzigd is) bij een reguliere maatschappij. Geen prijsvechter.

zoekster1
door zoekster1 - Jul 7, 2016 om 10:15
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind dat u in ieder geval een schadevergoeding moet krijgen voor het wijzigen van de vlucht. En als de zaterdag goedkoper was toe u boekte moet u natuurlijk de zaterdagprijs krijgen. Want anders kan deze maatschappij voortaan wel alle boekingen van zondag op zaterdag zetten en zo lekker cashen.
Zondag is een duurdere boekingsdag, daar heeft u indertijd voor gekozen. Nu moet u 1) zaterdag vliegen, wat eigenlijk niet uw wens was, en nu laten ze u 2) alsnog de duurdere prijs betalen. Echt idioot.

Welke maatschappij is dit die zo met zijn klanten omgaat?

renehk
door renehk Jul 7, 2016 om 11:02
21 Antwoorden / 1 Vragen

Die schadevergoeding heb ik wasrschijnlijk verspeeld door akkoord te gaan met een vlucht een dag eerder. Maar ik hik tegen die lagere rekening aan die er bij de omgeboekte tickets zit. Ik ga er maar een brief aan wagen.

zoekster1
door zoekster1 Jul 7, 2016 om 11:12
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Doe dat maar. En anders gaat u een beetje anti-reclame maken voor deze maatschappij.

marita5
door marita5 - Jul 7, 2016 om 10:24
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@Renehk ,

Passagiersrechten bij schemawijziging

Mag dit zomaar? Dit is een vraag die wij bij EUclaim regelmatig voorbij zien komen. Staat de luchtvaartmaatschappij hierbij in hun recht en waar heb je als passagier dan eigenlijk recht op?

Het is zo dat luchtvaartmaatschappijen hun schema’s mogen wijzigen of zelfs vluchten geheel uit het schema mogen halen, tot ten minste twee weken vóór vertrek. Dit heeft voor hen geen consequenties en passagiers hebben geen recht op een vergoeding.

Welke rechten zijn er dan wel als je vlucht meer dan twee weken voor vertrek wordt geannuleerd of gewijzigd?

Je hebt recht op een alternatieve vlucht of teruggave van de ticketprijs. Het probleem blijft dan echter bestaan dat de kosten die al gemaakt zijn voor het boeken van de overige onderdelen van de reis, zoals bijvoorbeeld autohuur of hotelkosten,  erg lastig te verhalen zijn. Het is zeker verstandig om je van tevoren goed te laten informeren over de mogelijkheden deze kosten te kunnen verzekeren bij je annuleringsverzekering.

Wanneer de schemawijziging binnen twee weken voor vertrek wordt doorgegeven ligt het aan de oorspronkelijk geboekte vertrek- en aankomsttijden en de uiteindelijke gewijzigde  tijden of er recht is op een vergoeding. Is dit je overkomen, voer dan je vluchtgegevens in op de website van EUclaim om te berekenen waar je recht op hebt.

Bron : euclaim.nl

renehk
door renehk - Aug 17, 2016 om 12:36
21 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik denk dat er voor mij niets te claimen valt. Het blijft een beetje schimmig, maar ja.
Interessant blijft dat ze mij overgeboekt hebben naar een EERDERE vlucht. Bij navraag is dat de standaard procedure. Bij overboeking naar een latere vlucht moet er in de meeste gevallen schadevergoeding betaald worden. Ik heb nu overigens wel een extra hotelnacht moeten boeken, maar ja, ik heb ook een reis van een dag langer.