Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 11, 2022 om 22:50
Vakantie & reizen

Wijziging vakantie

Beste lezers,

Wij hebben een vakantie geboekt naar Bonaire, een appartement. Nu blijkt, een maand van te voren, de accomodatie niet klaar te zijn. Er wordt ons een hotelkamer geboden maar dan moeten we 1500€ bijbetalen omdat ze alleen all-in werken. Daar gaan we niet mee akkoord. Vervolgens krijgen we het aanbod van een hotelkamer met ontbijt zonder extra kosten. Eigenlijk zijn we daar ook niet mee akkoord; wij willen graag de faciliteiten om zelf te koken en wassen. Dat kan op een hotelkamer niet. Volgens de organisatie kunnen we dit alleen krijgen omdat deze accomodatie geen andere alternatieven heeft. Ook annuleren kan. Mag dit? Annuleren of vergelijkbaar boeken is veel duurder....  de hele vakantie uit eten ook, en all-in ook. Wij draaien op voor de kosten die zij maken - in januari was de bouw ook al vertraagd zien we terug in reviews..... Dat het een nieuw iets in aanbouw was stond ook niet in de boeking of informatie.....

5715 11 Rapporteer

Topantwoord

atlas1302
door atlas1302 - Jun 11, 2022 om 23:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

Daar kunt u toch niets aan doen, de accomodatie had gewoon klaar moeten zijn, anders kan het niet verhuurd worden. Een hotelkamer is wel even wat anders, zeker geen appartement en ook nog eens fors duurder.

'' Komt er nog steeds geen goede oplossing? Dan kunt u een schadevergoeding vragen. U moet de schade wel kunnen bewijzen. Uw schade kan bestaan uit extra kosten die u moest maken doordat de reisaanbieder zijn afspraken niet nakwam. Gaat het om een pakketreis? Dan kunt u ook aangeven dat u schade hebt door misgelopen reisgenot.''

Kortom, de partij aansprakelijk stellen omdat er niet een vergelijkbare optie wordt aangeboden.

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 11, 2022 om 23:28
1 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de reactie! Het is inderdaad een pakketreis. We zijn nog in Nederland en de organisatie zegt: dan annuleer je toch? De accomodatie kan niets beters bieden (hebben verder alleen hotelkamers) en de reisorganisatie zegt zijn plicht te hebben gedaan..... de andere accomodaties waar zij mee werken hebben geen plek.

Het voelt inderdaad niet oké maar ook alsof je met de rug tegen de muur staat. Dit of niets..... het kost ons hoe dan ook meer geld, als we gaan. Annuleren.... is ook mooi balen na twee jaar geen vakantie. Dan kunnen we last-minute iets anders boeken maar ook dat is niet gelijkwaardig gezien de gestegen prijzen.

Topantwoord

getty
door getty - Jun 11, 2022 om 23:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het is, denk ik, helaas maar annuleren.

U heeft nergens anders recht op.

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 11, 2022 om 23:34
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de reactie. Uiteraard niet wat ik wil horen maar als dat zo is, dan moet ik het daar mee doen. Het voelt zo oneerlijk maar wellicht is het juist. U heeft hier ervaring mee?

Ja
door JannyBoe Jul 25, 2022 om 08:26
521 Antwoorden / Vragen

U hebt wel degelijk recht op wat anders dan annuleren. Namelijk een vergelijkbaar alternatief. Zie de site van Consuwijzer.
Succes!

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 12, 2022 om 01:03
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Soephelptaltijd ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/reisaanbieder-wijzigt-boeking/pakketreis

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 12, 2022 om 07:55
1 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Marita,

Dank voor de link; goede informatie die ik zeker nog niet gevonden had! ik ga eens verder informeren.

Het blijft echter een lastige; een hotelkamer is vaak duurder, daarin krijgen we dus een duurdere optie aangeboden, maar minder goede faciliteiten (geen eigen kookmogelijkheden en geen wasmachine). Wat ons betreft niet gelijkwaardig. Bijbetalen voor all-in (iets wat we helemaal niet willen) is dan ook zuur....maar de hele vakantie uit eten is duurder.

We zijn schoorvoetend akkoord gegaan (anders accomodatie kwijt) met de mededeling dat we onze rechtsbijstand gaan raadplegen en een klacht willen neerleggen.

panter22
door panter22 Jun 12, 2022 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Dus het was al opgelost voor je de vraag stelde.

marita5
door marita5 Jun 12, 2022 om 08:37
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@soephelptaltijd , Graag gedaan , suc6

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 12, 2022 om 08:43
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dag Panter,

Nee, we hebben vanochtend een mail gestuurd dat we met tegenzin akkoord gaan gezien de deadline die ze stellen over het vasthouden van het alternatief. Dit omdat we duidelijkheid/zekerheid willen over de vakantie. Tegelijkertijd gemeld dat we ook een officiële klacht willen indienen en onze mening kunnen herzien op basis van advies vanuit rechtsbijstand en het niet eens zijn met een deadline. En bedankt nogmaals Marita!

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jun 12, 2022 om 09:39
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Ik lees in een antwoord dat u schoorvoetend akkoord bent gegaan en alsnog de vakantie gaat maken. Slim is dat besluit echter niet omdat u niet meer kunt klagen over de nu aangeboden alternatieve accomodatie. Uw rechtsbijstandsverzekering kan niets meer voor u betekenen omdat u zelf de beslissing om alsnog akkoord te gaan heeft genomen. Na het volbrengen van de vakantie de meerkosten van voedsel en waskosten van de kleding als zijnde schadevergoeding gaan claimen is geen optie meer simpelweg omdat u kon weten dat die niet bij de oorspronkelijke prijs inbegrepen zijn. Aan de ene kant is uw keuze wel te begrijpen maar aan de andere kant was annuleren toch de beste optie geweest omdat u dan de volledige reissom terug had ontvangen en een vakantie naar keuze had kunnen boeken. Ik hoop dat deze beslissing uw vakantiegenot niet gaat bederven en er toch iets moois van gaat maken.

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 12, 2022 om 11:51
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de uitgebreide reactie! Ik was er al bang voor.... we hebben ons laten manipuleren onder druk maar er lijkt dus ook geen uitkomst geweest te zijn die tevredenheid zou opleveren.

We wilden erg graag heen omdat we geen alternatieve periode meer is die wij gezamenlijk vrij kunnen krijgen het komende jaar; in dezelfde periode iets boeken op dezelfde bestemming is minstens 2000€ duurder helaas. Voor de toekomst een wijze les. Jammer dat wij de gevolgen dragen maar we gaan ons er inderdaad maar overheen moeten zetten en genieten van onze aanstaande vakantie.

Bedankt nogmaals!

panter22
door panter22 - Jun 12, 2022 om 16:12
6599 Antwoorden / Vragen

Je heb in zo' n geval niet veel keus. Het is graag of niet.
Iedereen wil na de corona op vakantie. De reisorganisatie hoeft niet veel moeite te doen de reizen te verkopen.
En geld bij de vakantiegangers is er genoeg. €1500 bijbetalen was voor jullie ook geen probleem.
Maar wie weet kan de rechtsbijstand nog iets voor jullei betekenen.
Heb je wel in de algemene voorwaarden van de reisorganisatie gekeken?
Meestal zijn de ANVR voorwaarden van toepassing.Kijk eens in artikel 5.
5.2. Als de organisator zich genoodzaakt ziet om voor aanvang van de reis deze op een ingrijpend punt te wijzigen, stelt hij je daarvan op een duidelijke en begrijpelijke wijze in kennis en vraagt je of je de voorgestelde wijzigingen wilt aanvaarden of de reisovereenkomst kosteloos wilt annuleren. Houden de wijzigingen in dat de kwaliteit of de kosten van de pakketreis vermindert dan doet de organisator gelijktijdig een passend voorstel tot verlaging van de reissom
https://www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 15, 2022 om 20:31
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ja deze hebben we bekeken en annuleren was inderdaad een optie. Het komt inderdaad neer op graag of niet, helaas. Alternatieve reizen zijn inmiddels duurder en elders in het jaar kunnen we niet. We kunnen het in principe betalen maar ook ons groeit geld uiteraard niet op de rug..... we hebben er twee jaar ruim voor gespaard en dan is het wel zuur als de deal eenzijdig gewijzigd wordt.

bedankt voor de reactie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 12, 2022 om 16:16
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u heeft geboekt bij een bureau dat is aangesloten bij de ANVR resp. SGR zie dan dit: https://www.anvr.nl ik heb een klacht

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 15, 2022 om 20:32
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de reactie. Dit is het geval inderdaad en gaan we doen.

1paul
door 1paul - Jun 13, 2022 om 16:40
3173 Antwoorden / 0 Vragen

zeg deze af en vraag je geld terug binnen 15 dagen, zij voldoen niet aan wat je gekocht hebt en mogen zij dus geen kosten rekenen OOK niet als ze een alternatief aanbieden welk totaal niet gelijkwaardig is!

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 15, 2022 om 20:33
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is heel helder; dank voor de reactie!

mo
door mof - Jun 13, 2022 om 20:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Annuleren mag u, dan krijgt u uw al betaalde kosten terug. Daarop heeft u recht.

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 15, 2022 om 20:34
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hebben ze ook zeker aangeboden; het is echter onze frustratie dat er niet iets vergelijkbaars aangeboden wordt zonder extra kosten. Andere momenten in het jaar kunnen wij niet op vakantie dus dan houdt het voor ons op. Alternatieven zijn dubbel qua prijs als we nu opnieuw boeken....

Bedankt voor de reactie en het meedenken!

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jun 15, 2022 om 20:35
1 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor alle reacties en het meedenken. Het lijkt er op dat er geen andere alternatieven zijn: annuleren of betalen. Kan ik zelf het topic sluiten?

marita5
door marita5 - Jun 15, 2022 om 20:49
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@soephelptaltijd ,

N.a.v uw reactie .

Nee , u kunt het topic niet zelf sluiten , kan alleen de redactie doen .

DOOR SOEPHELPTALTIJD JUN 15, 2022 OM 20:35
1 ANTWOORDEN / 3 VRAGEN

Bedankt voor alle reacties en het meedenken. Het lijkt er op dat er geen andere alternatieven zijn: annuleren of betalen. Kan ik zelf het topic sluiten?

Topantwoord

Lisa_B
door Lisa_B - Jun 17, 2022 om 09:02
33 Antwoorden / Vragen

Wat vervelend.. Wat stond er in de voorwaarden toen je het appartement boekte? Als daar bijvoorbeeld iets in staat over annuleren dan zou ik dat inderdaad gewoon doen!

Soephelptaltijd
door Soephelptaltijd Jul 25, 2022 om 00:25
1 Antwoorden / 3 Vragen

Annuleren is inderdaad mogelijk.

1paul
door 1paul - Jul 25, 2022 om 09:21
3173 Antwoorden / 0 Vragen

....