do
door dordys Feb 27, 2008 om 22:48
Voeding & gezondheid

€ 150,-eigen risico + chronies ziek + minima hoe ??????

mijn man en ik zijn hartpatient,reuma enz. dus chronies ziek ,dus wij moeten per jaar € 300,- eigen risico betalen aan het ziekenfonds,wij hebben het minima inkomen!!!Weet iemand of ik ergens een bijdrage  of iets dergelijks kan krijgen ??want anders zijn wij weer maar eens de DUPE.

HELPpie

1518 34 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 27, 2008 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag helppie,

Via de belastingdienst komen jullie in aanmerking voor de zorgtoeslag die je overigens wel zelf moet aanvragen.

Bij de aangifte van het inkomen over 2007 kunnen jullie als je de drempel haalt, ook in aanmerking komen voor belastingverlaging.

Voor het eigen risico komt er in april (althans dat is de planning van de betrokken minister) een compensatie van 47 euro per persoon (dus per chronisch zieke), zodat de maximale eigen bijdrage voor die persoon niet 150 euro, maar 107 euro bedraagt. Voor twee personden houdt dat dan 214 euro in.

Andere compensatieregelingen zijn er niet.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2008 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als chronisch zieke krijgt u 47,- euro per persoon per jaar terug. Dit wordt volgens mij aan het einde v.h. jaar verrekend.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2008 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie komt in aanmerking voor de compensatie
Chronisch zieken en gehandicapten die in 2006 én 2007 minimaal 180
dagdoseringen van een medicijn voorgeschreven hebben gekregen, komen in
aanmerking voor de compensatie. Deze medicijnen zijn in farmaceutische
kostengroepen (FKG’s) ingedeeld.
De volgende aandoeningen zijn vertegenwoordigd in de FKG’s:
• Glaucoom
• Schildklieraandoeningen
• Psychische aandoeningen
• Diabetes type I en II
• CARA
• Epilepsie
• Ziekte van Crohn / Colitis Ulcerosa
• Hartaandoeningen
• Reuma
• Parkinson
• Transplantaties
• Cystic fibrosis en pancreasaandoeningen
• Aandoeningen van hersenen en ruggenmerg
• Kanker
• HIV / AIDS
• Nieraandoeningen
• Aandoeningen waarbij groeihormonen worden voorgeschreven

ve
door verwijderd - Feb 27, 2008 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even nagekeken: compensatie wordt inderdaad in het laatste kwartaal uitbetaald. U hoeft hiervoor niets te doen; als u er recht op heeft wordt dit vanzelf op uw rekening gestort.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 09:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan het antwoord van biredies niet helemaal volgen, de € 47,00 vaste aftrek wel maar bovendien maakt u aanspraak op het opvoeren van bijzondere ziektekosten / dieetkosten. Aannemend dat u beiden al natriumbeperkt zijn betekent dat al tenminste een aftrek van € 420 x 2 x 113% = € 1.789 voor 2007. Met daarbij geteld de vaste aftrek voor de basispremie, bijtelling aanvullende premie en aftrek toeslag (zorg) met mogelijk nog andere kosten zoals extra kosten voor beddengoed (stel € 600 en ook x 2.13% komt u vast en zeker ver boven de drempel en heeft u dus recht op een m.i. relevante betastingteruggave. Ik neem aan dat u beiden boven de 50 jaar bent. Zoek dan contacht met een Ouderenbond als KBO, ANBO of PCOB in uw omgeving. Daar zijn belastinginvulhulpen beschikbaar, opgeleid namens de belastingdienst die ook dienst verlenen als u geen lid bent. Overigens kost een lidmaatschap in de regel (als u geen lid bent) slechts een € 20 - 30 per jaar) (30 voor een echtpaar)

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dag gerrit,

Het antwoord van mede expert birdies slaat uitsluitend op de nieuwe regeling met betrekking tot de compensatieregeling voor het eigen risico dat in dit jaar voor het eerst wordt ingevoerd. Zelf geef ik ook een iets breder antwoord aan de TS maar het antwoord van birdies  is gezien de vraag van de TS volledig korrekt, duidelijk en to the point.

Met vriendelijke groet, Read3/Ton.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 09:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ton, daar wil ik toch met nadruk op afdingen.Toevallig heb ik net een compleet overzicht van alle belastingplannen voor me liggen en daar  lees ik toch heel andere dingen: Uitgaven wegens chronisch ziek vaste aftrek van € 821 per persoon als men meer dan € 325 aan bepaalde specifieke ziektekosten werkelijk betaalt Dat bedrag kan vermenigvuldigd worden met de vfactor 2.13 als het verzamelinkomen lager is dan € 31589. Aftrek voor kleding en beddengoed € 300 pp en de aftrekposten ivm voorgeswchreven dieeten blijven gewoon bestaan.  Info: Ministerie van Financiën

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit, TS vraagt of ze ergens een bijdrage kan krijgen in de 2x150,- eigen risico. En dat kan dus: ze krijgt 2x47,- euro p.j. terug v.d. zorgverzekeraar als beiden aan één van de vermelde aandoeningen lijden.

Daar gaf ik antwoord op; dit staat dus los van eventuele aftrek buitengewone uitgave v. ziektekosten enz. enz. (alhoewel deze aftrek natuurlijk m.i.v. 2009 geheel komt te vervallen).

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

natuurlijk vervallen??? Dat zal dan toch eerst door 2e en 1e kamer moeten en ik neem aan dat er meer dan voldoende weerstand zal zijn (Scheelt bij mij tenminste € 4.000 aftrek!) Niet mis dus.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de website van CAK-BZK staat summier aangegeven waar het bedrag van 47 euro op gebaseerd is. Wat ik mis, is op welke manier het CAK de gegevens krijgt waarop gebaseerd gaat worden wie wel en wie niet in aanmerking komen voor een restitutie. Is onze toestemming niet nodig voor het overdragen van persoonsgegevens en data over medicijngebruik? En wat als iemand geen specifieke medicijnen gebruikt maar wel meerdere keren per jaar naar een specialist moet voor controle? Het CAK kan daar (nog) geen antwoord op geven. Ondertussen zijn er legio mensen met een kleine beurs die ineens 150 of 300 euro extra moeten betalen aan hun zorgverzekeraar.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

N.a.v. Henske@ dat is een andere zaak lijkt mij die niets met fiscus o.d. te maken heeft. Het CAK en die moet je meestal (eigenlijk altijd betalen als invcasseerder) komt uitsluitend in beeld als op basis van een zorgindicatie op de een of andere wijze op basis van WMO een voorziening ontvangt in de vorm van (meestal hulp) of een bijdrage.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit: zie site CAK-BZK. Deze instantie bepaalt of iemand de restitutie van 47 euro ontvangt, eind 2008. Niet de belastingdienst.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK, de vraag gaat inderdaad over: waar kan ik een bijdrage krijgen! Maar het toekennen ervan gaat in de meeste gevallen toch via de (een) Sociale Dienst omdat de WMO uitvoering bij de Gemeenten is neergelgd. Er moet hoe dan ook een indicatiestelling, positief zijn.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb even contact opgenomen met mijn verzekeraar, en het verhaal is dat de verzekeraar de gegevens aan het CAK doorgeeft, waarop het CAK beslist of de persoon al dan niet in aanmerking komt voor restitutie. Het CAK is dan ook de uitbetaler van het bedrag. Om voor restitutie in aanmerking te komen hoeft er geen sprake te zijn van gebruik van thuiszorg o.i.d. (WMO-gerelateerd of AWBZ-kosten). De gemeenten staan (als uitvoerders van de WMO) hier buiten, omdat het CAK onafhankelijk is als indicatie-orgaan.

Blijft mijn vraag of mijn gegevens zomaar aan het CAK geleverd kunnen worden door de zorgverzekeraar.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit, dat e.e.a. komt te vervallen aan buitengewone uitgaven m.b.t. ziektekosten is al definitief. M.i.v. 1-1-08 is de basispremie ziektekosten + premie ZVW al niet meer aftrekbaar; m.i.v. 2009 is ook de aanv. premie ziektekosten + alle andere zaken op het gebied van ziektekosten (w.o. hulpmiddelen en aftrek chronisch zieken) niet meer aftrekbaar.
Ze zijn volgens mij nog aan het kijken wat ze kunnen doen voor compensatie van aftrek chronisch zieken. Eerst moet worden vastgesteld wat/wie eigenlijk als 'chronisch ziek' kan worden beschouwd. Het wachten is nu dus op het vaststellen van deze kriteria.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier de wijzigingen IB m.i.v. 2008:

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/wijzigingen_inkomstenbelasting_2008_ib3351t82pl.pdf

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit, dat van die link hoef je niet bij ieder topic te herhalen! Ik weet hoe het moet, heb er alleen geen zin in en vind het persoonlijk overbodig.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps birdies: dit is bij lange na niet volledig. Een volledig overzicht is te vinden: http://www.minfin.nl/nl/onderwerpen,belastingen/belastinplannen/eindejaarsbericht zij het dat die lange URL zich niet laat iopenen en dat betekent dan

http://www.minfin.nl en even verder zoeken langs het aangegeven pad. Levert 14 pagina's op

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit, heb je nog wat beters te doen dat constant correcties toevoegen?? Wordt er een beetje chagrijnig van! Volgens mij was jij trouwens degene die twijfelde over de wijzigingen in de IB.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2008 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. Je vertelt me overigens niets nieuws. Pfff.

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoezo twijfelde ik? Als ik alle info m.b.t. de wijzigingsvoorstellen 2008 al maanden in bezit heb. En betreffende de URL, het is toch een erg kleine dienstverlening om die te geven in plaats van het geven van tekst die de vraagsteller dan geheel moet overnemen. Maar goed, als u dat niet nodig vindt, als ik het zie, de dienst is zo verleend.

M.b.t. de aanvullingen: die zijn geheel serieus op basis van eigen kennis en vooral ook ervaringsdeskundigheid. Je zou mijn bloemlezing n.a.v. de vraag van de Telgraaf m.b.t. de "leuker kunnen ze het niet maken dienst"voor de grap eens moeten lezen.

(Betreffende mijn ervaringen met een veelheid van wisselende aanslagen als binnlands- of buitenlandsbeloastingplichtige, terwijl veelal op basis van verdragsregels helemaal of hoogstemns gedeeltelijke belastingplicht, het zogenaamd niet ontvangen van bezwaarschriften, het niet antwoorden op bezwaar/klachten, het verstoppen achter geheimhouding, het navordern terwijl geen nieuwe omstandigheid op basis van een wetswijziging maar wel vergeten dat op basis van dezelfde wetswijziging wel aftrekposyten van toepassing zijn, het met opleggen van binnenlandseaanslagen, onterecct na 200 ook maar gemakshalve vergeten dat er geen  verzekeringsrechte zijn m.b.t. AOW en ga zo maar door. Ik bezit dus over boekwerken info naast fiscale kennis opgedaan tijdens mijn opleidingen. Sorry voor deze kote bloemlezing, moest het toch even kwijt.

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit for president.

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke malloot heeft bedacht dat het CAK die vergoeding moet uitkeren? Het is al jaren een compleet chaotische administratieve puinhoop bij deze organisatie.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja, waarschijnlijk de door ons gekozen, "geachte afgevaardigden" in het Haagse.

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ gerrit,

Zou je de reacties en antwoorden niet meer cursief willen plaatsen?
Het wordt er niet leesbaarder op, integendeel.

En om op te vallen dat jij het bent die reageert heb je toch al een avatar;-)

Hardware Error MAN.

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stuur deze vraag eens naar het CDA, CU en PvdA en kijk wat die zeggen als we alle klagers die dit probleem dankzij hun kregen....
Niet wij maar zij moesten deze oplossen, en Normen en Waarden is toch geen minima laten omkomen van ellende en honger of hebben we nu teveel van Afrika geleerd dankzij die ontwikkelingshulp?

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jonjo,

Vier jaar na het overlijden van mijn moeder kreeg ik nog herziene nota's van herziene nota's van herziene nota's (geen per ongelukkige dubbele herhaling).

Op een gegeven moment is er door toen (ik meen door) een staatssecretaris beslist dat er niet meer gefactureerd mocht worden voor een aantal jaren terug. En dat ze de nieuwe nota's (ook al weer een jaar achter) moesten gaan verzenden.

Kan iemand mij vertellen of je bericht krijgt van je verzekeringsmij als je doorgegeven wordt voor de vergoeding? Zodat je op tijd protest kan aantekenen als dat niet gebeurt en het wel zo moet zijn? Want ik verwacht dat het CAK pas in 2010 dit probleem onder de knie hebben.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gerrit, wat zit je nu iedere keer te zeuren over tekst die iemand 'dan in het geheel moet overnemen'.
Hoe kom je daar nou bij???????(leuk, nou zit ik ook tegen wil en dank met cursieve tekst opgescheept.)

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ birdies:

M.b.t. die cursieve tekst, dat weet je wel hoe je daar weer af komt.

Mogelijk heeft Gerrit nog niet van knippen en plakken gehoord?

H.

ve
door verwijderd - Feb 29, 2008 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Errorman, weet inderdaad hoe het moet, maar lukte hier dus totaal niet (heb wel meer onhandigheidjes met de kassasite)

ve
door verwijderd - Mar 1, 2008 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

herman, hoe denk je dat ik URL's maak? Knippen naar tekstverwerr plakken/kopiëren, cursor op eind en klikken, dan naar vraag kopiëren, toch, maar dat wist je toch ook al?

ve
door verwijderd - Mar 25, 2008 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar lieve Mensen,

Die kosten zijn volledig af te trekken van uw inkomens belastingaangifte, het grootste gedeelte wordt vergoed. Ik raad u aan naar een belastingconsulente te gaan!

ve
door verwijderd - Mar 25, 2008 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben dan niet van de minima maar wel chronisch ziek

alleen valt mijn ziekte ( namelijk allegiepatient ) niet onder de genoemde ziekten waarvoor mensen die compensatie krijgen

ik krijg 4 verschillende soorten medicijnen die ik echt moet gebruiken om niet mijn dagen op de bank te slijten dus toch echt wel chronisch

maar helaas pindakaas.....ik val buiten de zorgtoeslag en nu ook weer buiten die compensatie

hoera weer voor die zakkenvullers in den haag