isah
door isah Jun 28, 2008 om 15:30
Voeding & gezondheid

Aardbeien-allergie

Wie weet of je over aardbeien-allergie heen kan komen. Heb zelf een hele heftige reactie gehad op het eten van aardbeien en durf dit niet goed meer aan.

26101 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 28, 2008 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jun 28, 2008 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit zijn van die zaken waar je nooit echt je vinger op kan leggen.
Als je dit vroeger nooit hebt gehad dan zou het later zomaar weer weg kunnen blijven.
Dit had ook de aardbei zelf kunnen zijn, de ene is de ander niet en waar kwamen deze vandaan.

Eet niet 'te' veel dan zou het wel eens minder heftig kunnen zijn of helemaal geen reactie.

Het zelfde kan de tomaat ook bij sommige mensen teweeg brengen. Ook hier het advies af en toe moet kunnen.

Als je aandurft test het één en ander uit dan weet je wat je zou kunnen doen, en hopelijk was het maar éénmalig.

One Eye

ve
door verwijderd - Jun 28, 2008 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een stomme aanvullende vraag:

Kun je dan ook allergisch voor aardbeienjam zijn?

ve
door verwijderd - Jun 28, 2008 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

aarbeienjam in principe niet omdat deze vruchten niet vers zijn. Gekookte vruchten geven bijna nooit last.

Verse aardbeien: was ze af met warm water dan heb je bijna nooit last. De problemen geven in principe de aardbei niet, maar de "haartjes" !

ve
door verwijderd - Jun 28, 2008 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

De aardbeien kwamen uit eigen tuin. Ik heb er nooit eerder last van gehad en heb een normale potie gegeten.

Met name had ik veel jeuk, stramheid en bultjes in de handen en voeten, op de bovenbenen bulten die jeukte. Het voelde aan of ik een week tussen de brandnetels had gelegen :-(   Heb er ook bijna 4 nachten niet van kunnen slapen. Zelfs koel-elementen uit de vriezer voelde ik niet meer in de handen. Dus opnieuw uitproberen; liever niet.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2008 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals alle bessen bevat aardbei krachtige anti-oxidanten. Des te jammer dat sommige consumenten allergisch reageren op de fijne haartjes van de pel. Een oplossing, eerst dun schillen, dan handen nog een keer wassen. smakelijk.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2008 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Jun 28, 2008 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, daar komt ie.

Dag Isah,

Antwoord op je vraag: Ja, je kunt over aarbeienallergie heen komen.
Het levend bewijs ben ik.
Vroeger kreeg ik al van een paar aarbeien over m'n hele lichaam galbulten.
Zeer vervelend die jeuk. En dat terwijl ik aarbeien heel lekker vind.
Tegenwoordig en dat is al heel lang, kan ik rustig een aarbeienveld in gaan, m'n buikje rond eten en nog een paar kilo mee naar huis nemen voor de eerste dagen. Dat doe ik in deze tijd regelmatig met m´n kleinkinderen die ook van aardbeien houden. Er is hier een fruitboer met een paar grote aarbeivelden op fietsafstand.
Soms maak ik er ook jam met 40 % suiker van, doch daar mag ik vanwege de suiker niet teveel van.
Totaal geen last meer. Spontaan, niet voor naar de dokter geweest.

Probeer het maar voorzichtig op te bouwen. Begin bij een halve. Geen of weinig last, volgende dag een hele. Enzovoort. Heb je van een halve al last, ga dan naar de huisarts voor antihistaminica.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2008 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hardware Error Man

Ik heb Zyrtec en anti-histaminegel gebruikt maar het mocht beide niet echt baten. Wel een goed idee om een halve aardbei te proberen maar ook daar wacht ik nog heel even mee. Het is pas 2 weken geleden... Ben er een beetje huiverig voor.!

Gr. Isah

ve
door verwijderd - Jun 29, 2008 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ isah:

Kan ik me voorstellen. Het is zeker geen pretje, die bulten en erge jeuk.

Nu wordt ik geregeld gestoken door een bij. We hebben er zo'n half miljoen. Ook achterthuis, wat maar 9 meter diep is. Omdat mijn echtgenote imker is, doch de zware kasten niet kan hanteren en ook niet zo goed meer ziet, help ik haar. Doe in feite het meeste werk.
Bijna dagelijks zit ik wel in één of ander volk te wroeten en we hebben niet bepaald zachtzinnige.
De eerste steek in het voorjaar heb ik nog wel last van. Maar dat wordt minder naarmaate het seizoen vordert.
In de loop van de jaren heb ik gemerkt, dat wanneer ik gestoken wordt en je er niet aan krabt of wrijft, het met een dag over is.
Met allergie ligt dat wel ietsje anders, doch daar kan, door je lichaam langzaam te laten wennen aan de allergene stof, toch wel verbetering in optreden.

Wat zei je dokter dan, toen hij je de antihistaminica voorschreef: Geen aardbeien meer eten? Dat lijkt me de weg van de minste weerstand, wat niet per definitie onverstandig hoeft te zijn. Maar als je iets lekker vind, dan loont het toch de moeite om dingen uit te proberen.

Succes met het proberen, als je er aan toe bent.
H.

ve
door verwijderd - Jun 29, 2008 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, mijn ervaring:

ook ik heb die zyrtec gebruikt, brrrrrrrrrr, en antihistaminica. Zo kon ik ineens niet tegen o.a. een appel, maar wat blijkt nu. Op het moment dat de boompollen en graspollen in de lucht zijn ontstaat er een kruisreactie op voedinsmiddelen, in dit geval de appel, volgens mijn huisarts.  Dus heb ik dit jaar de appel laten staan en neem gewoon een homeopatisch middel tegen hooikoorts genaamd Luffanil en nooit meer die andere troep, want na 5 jaar heb ik dat beeindigd en daar ben ik nu na 7 jaar nog steeds blij mee. Als kruiden neem ik een mengsel van zoethout en weegbree, dat werkt mede ook goed tegen hooikoorts reacties en wordt ook door veel van mijn kennissen gebruikt. Dus en...en. Wat ik wel merk is dat ik even later best wel weer een appel kan eten, maar niet in deze tijd van het jaar. De huisarts heeft wel een pollenkalender voor je. Het blijft een kwestie van uitproberen.

Hartelijke groet, Elena

ve
door verwijderd - Jun 30, 2008 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochter had hier ook last van tot ik de volgende tip kreeg:

De aardbeien afspoelen met heet of gekookt water, zodat de haartjes op de aardbeien eraf schroeien en dan na spoelen met koud water. Wel de kroontjes er nog op laten zitten.

Dit hielp goed bij haar dus wellicht het proberen waard...

Groeten Helma

ve
door verwijderd - Jun 30, 2008 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

  1. Je kunt zo mogelijk over de aardbeienallergie heen komen;

  2. Wat is uw leefrijd momenteel?;

  3. Zijn het galbulten?;

  4. Ik eet nu alweer aardbeien zo'n 20 jaar zonder galbulten, daarvoor had ik na het eten van aardbeien galbulten, door antistoffen op te bouwen met galbulten, kon ik na een tijdje zondcer galbulten aardbeien eten, net zoals peren;

  5. Ik kreeg eenmalig galbulten bij het eten voor het eerst van olijven, daarna geen galbulten meer;

  6. Ik wil u adviseren regelmatig kleine hoeveelheden aardbeien te nuttigen, zodat u antistoffen gaat opbouwen, alleen als uw allergische reactie geen ademhalingsproblemen oplevert, anders in overleg met uw huisarts/allergoloog. U zult even door de 'zure appel heen bijten'.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2008 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga zeker alle tips uitproberen want ik vindt ze eigenlijk té lekker. Dan inderdaad maar even door de zure 'aardbei' heen.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2008 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

...En heb je al enig resultaat geboekt?

ve
door verwijderd - Aug 9, 2008 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het nog niet aangedurfd. Misschien volgend jaar maar weer eens proberen..!!