jvberkel
door jvberkel Aug 3, 2023 om 19:32
Voeding & gezondheid

Apotheek levert ander medicament

Mag de apotheek een ander medicament afleveren, dan op het recept staat en ZONDER overleg met arts ?

6617 14 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Aug 3, 2023 om 19:38
856 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag. Dat komt door het preferentiebeleid van de zorgverzekeraars.  Alleen als de arts zegt dat het per se dat medicijn moet zijn dan krijg je dat medicijn.

Preferentiemedicijnen zijn goedkoper.

jvberkel
door jvberkel Aug 3, 2023 om 20:41
41 Antwoorden / 7 Vragen

In dit geval gaat het om een medicijn, voorgeschreven door een cardioloog  en wordt vergoed door de zorgverzekering, toch levert de apotheek een ander medicijn, ZONDER overleg met arts.

Mijn vraag is dan ook,  mag de apotheek een ander medicijn leveren, dan op het recept staat.

Thecla58
door Thecla58 Aug 3, 2023 om 20:55
856 Antwoorden / 3 Vragen

Dat komt, zoals gezegd, door het preferentiebeleid door de zorgverzekeraars.  Het maakt niet uit wie het voorschrijft  Je krijgt het preferente medicijn,  tenzij  het oorspronkelijk medicijn het enige juiste medicijn voor jou is. Maar dan moet de arts dat op de recept zetten.

jvberkel
door jvberkel Aug 4, 2023 om 10:28
41 Antwoorden / 7 Vragen

De apotheker heeft in dit geval een ANDER ALTERNATIEF medicijn verstrekt, en het heeft niets met preferentiebeleid te maken, want de verzekering vergoed het medicijn dat op het recept staat. Mag de apotheker zonder overleg een ander medicijn verstrekken?

Thecla58
door Thecla58 Aug 4, 2023 om 12:54
856 Antwoorden / 3 Vragen

Wat snap je nou niet aan hetgeen ik zeg.

Ja, de apotheek mag, sterker nog moet, het goedkoopse medicijn geven op voorschrift van de zorgverzekeraars. Het zal zeker geen alternatief medicijn zijn maar een goedkoper medicijn met dezelfde werkbare stof en daar hoeft hij geen overleg te plegen met de arts. Dat moet alleen als de apotheker een geheel ander (andere werkzame stif) levert dan MOET er overleg met de arts plaats vinden.

Dus nogmaals heeft alles met het preferentiebeleid te maken.

mahadma
door mahadma - Aug 3, 2023 om 19:49
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, dag mag en gebeurd. In uitzonderlijke gevallen kunt via uw arts uw gebruikelijke medicatie laten voorschrijven.

rj
door rjw - Aug 3, 2023 om 20:05
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft de arts een heel specifiek merk voorgeschreven omdat anderen niet geschikt zijn? Of alleen iets over de werkzame stof?

va
door vanlotjegetikt - Aug 3, 2023 om 21:39
809 Antwoorden / Vragen

Heerlijk dat soort duidelijke vragen.
Vermoed dat het inderdaad weer het preferentie beleid zal zijn, alleen veel mensen kijken naar het merk en niet naar de samenstelling.

jvberkel
door jvberkel Aug 4, 2023 om 10:23
41 Antwoorden / 7 Vragen

Ter verduidelijking:  het gaat hier om medicament voorgeschreven door een cardioloog en de apotheker verstrekt een ANDER alternatief medicament, ZONDER overleg met de arts.  De vraag is daarom mag de apotheker dat doen.

Een arts schrijft een medicament voor en NIET van welk merk het moet zijn!

Ge
door Gert Moes Aug 4, 2023 om 13:43
12 Antwoorden / 2 Vragen

als de samenstelling hetzelfde is , waarom is de 1 gratis en kost ander merk geld ?

va
door vanlotjegetikt Aug 4, 2023 om 16:50
809 Antwoorden / Vragen

Blijkbaar WILLEN  mensen een (goed) antwoord niet horen of lezen.
O ja aspirine  is ook zo'n middel wat de cardioloog voorschrijft.
Neeeeeeeeeee hij schrijft Acetylsalicylzuur voor, ja en dat is aspirine van Bayer (heus dit was een praktijkvoorbeeld en geen verzinsel).

john devries
door john devries - Aug 4, 2023 om 10:58
218 Antwoorden / Vragen

Ja dat mag en misschien is er overleg geweest tussen de arts en apotheker .Heb je de apotheker gevraagd wat de reden is , want het kan best zijn dat een medicijn door schaarste niet geleverd kan worden. Een ander merk gebruikt in principe de werkzame stoffen en is niet  slechter.

mo
door mof - Aug 4, 2023 om 11:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ze mogen niet zomaar een ander medicament geven. Wat wel mag is hetzelfde medicament van een ander merk.

kl
door klusman - Aug 4, 2023 om 11:27
91 Antwoorden / 9 Vragen

Het is belachelijk maar het mag. De apotheker heeft het laatste woord. Het wordt zelfs nog erger. Omdat de vorige niet meer leverbaar was, kreeg ik onlangs weer  een nieuwe medicatie. Ik kreeg weer bijwerkingen. Op de bijsluiter stond dat ik, bij deze bijwerkingen, meteen de apotheker of huisarts moest raadplegen.Ik naar de apotheker. Daar werd mij gezegd dat, als ik een ander middel wilde, ik dit zelf moest betalen. Ze mochten van de zorgverzekering geen ander middel verstrekken. Dat middel dat niet meer leverbaar was kon ik wel krijgen maar moest ik ca. 20 euro per kwartaal betalen. Dat heb maar gedaan.
Ik heb met mijn zorgverzekeraar gebeld en daar werd mij gezegd dat zij alle middelen die in GVS staan vergoeden. Dus ook de duurdere.
en dat ik daar niet voor hoef te betalen. Ik heb weer contact opgenomen met de apotheek maar die blijft erbij dat ze niet alles vergoed krijgen.
Dus één en al onduidelijkheid.
Ik weet niet of dit ooit is gebeurd maar misschien dat Kassa hier eens aandacht aan kan besteden.

e-
door e-genius Aug 4, 2023 om 12:12
12 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, een apotheker heeft die beslissing gemaakt. Verhaal van Klusjesman is zeer herkenbaar, bij mij werd tot 2x maal toe een ander merk geleverd wat ook direct bijwerkingen gaf (ook 2x) kreeg dat belabberde verhaal over preferentie te horen. Het ging (niet schrikken) over 8 cent per kwartaal. Voor 32 cent cent op jaarbasis ben ik twee keer voor twee weken beroerd geweest en heb een week moeten verzuimen van werk. En ja dat is niet het probleem van de apotheker maar zou wel gedeeltijk zijn zorg moeten zijn (samen met de zorgverzekering). Die hele vergoeding van zorg is ernstig onbegrijpelijk.

jvberkel
door jvberkel Aug 4, 2023 om 12:33
41 Antwoorden / 7 Vragen

Het is herkenbaar,  de apotheker levert die medicatie, waar hij het meeste aan verdiend en luister niet naar de patient, en zegt altijd dat het aan de zorgverzekering ligt.

rj
door rjw Aug 4, 2023 om 14:28
3264 Antwoorden / 5 Vragen

En wie garandeert dat de arts niet toevallig een merk voorschrijft waar hij net een producttraining van heeft gehad op een fijne locatie gesponsord door de fabrikant van dat medicijn. Of iets anders leuks. Dat gebeurt ook gewoon.

kl
door klusman - Aug 4, 2023 om 11:54
91 Antwoorden / 9 Vragen

Helaas een fout in mijn opmerking.
Het gaat niet over het middel maar over het merk.

ma
door marleenvanh - Aug 4, 2023 om 13:01
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag, alleen wanneer bewezen(!) is dat u ECHT allergisch bent voor een bepaald middel of een bepaalde hulpstof, dan wel dat een ander medicijn (met dezelfde werkzame stof) toch bij u (om onverklaarbare reden....) niet werkt DAN kan de arts een ander merk voorschrijven, waar de apotheker zich aan moet houden. Waarom ook niet. Normaal gesproken werkt een goedkoper middel met de zelfde werkzame stof net zo goed. Dat is prima! De gezondheidszorg is al zo schreeuwend duur, mischien wel juist door mensen die het duurste EISEN omdat ze menen(!) dat dat beter zou zijn en zij daar recht op zouden hebben......

jvberkel
door jvberkel Aug 4, 2023 om 13:47
41 Antwoorden / 7 Vragen

In dit geval houdt de apotheker niet aan het recept wat de arts heeft voorgeschreven en heeft zonder overleg met de arts of mij  een ander alternatief medicijn gegeven.  Het gaat niet om een ander merk, maar om een ander medicijn, dat ipv 60mg maar 50mg was, dus geenszins hetzelfde.

rj
door rjw Aug 4, 2023 om 14:30
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Het komt vaker voor dat een voorgeschreven variant niet voorradig is. Dan kan je gewoon niets geven als apotheek, of iets wat zo docht mogelijk in de buurt komt. Meer opties zijn er niet.

kl
door klusman Aug 4, 2023 om 15:21
91 Antwoorden / 9 Vragen

Het lijkt mij dat de apotheker dit niet, zonder overleg met de huisarts, mag. Ze doen het gewoon.

jvberkel
door jvberkel Aug 4, 2023 om 16:04
41 Antwoorden / 7 Vragen

officieel mag je medicijnen niet teruggeven, maar in mijn geval heeft de apotheker ze teruggenomen, dus hij voelde zich einigszins schuldig.
Maar de vraag blijft nog steeds of een apotheker zonder overleg met een arts een ander medicijn mag geven. Het gaat niet om een ander merk, als het medicijn maar hetzelfde is.

va
door vanlotjegetikt Aug 4, 2023 om 16:58
809 Antwoorden / Vragen

Heb een uitleg mbt stofnaam/ merknaam opgezocht en dan mbt de werkzame stof
Is vrij technisch maar maakt wel  het een en ander duidelijk.

@9: ben ik niet met u eens en wat mijn betreft te kort door de bocht. Ik slikte vroeger langdurig fenylbutazon van Geigy; toen die er mee stopte, kreeg ik een loco; zelfde dosering, werkte echter ca. 1/3 minder lang en "ondieper" dus kleinere werking. Omdat ik gedurende vrijwel mijn gehele werkzame leven op een groot laboratorium heb gewerkt, had ik nogal wat mogelijkheden om hier eens naar te kijken. Het spul op een GLC en GC-MS gezet en daarna bleken er nogal wat stereo--isomeren in te zitten, die in het oorspronkelijke produkt van Geigy niet of nauwelijks zaten. Wel dezelfde bruto-formule van fenylbutazon maar toch anders. Omdat veel medicijnen werken via het sleutel-sleutelgat principe, ligt het voor de hand te bedenken dat bepaalde (andere) ruimtelijke vormen van een molecuul niet of minder werkzaam zijn. Kennelijk een ander productieproces en/of zuivering en de kans is zeker aanwezig dat dit ook voor andere medicijnen opgaat. Dus niet zonder meer afdoen als "bias"; gewoon een keer een dubbel-blind testje doen, maar ik denk dat ziektekostenverzekeraars daar niet op zitten te wachten.

Mocht iemand dit stukje tekst herkennen excuses maar dit is zo duidelijk dat ik het nog wel eens neerzet als uitleg stofnaam versus merknaam en ook nog eens andere dosering als gevolg kan geven.
Heb dit al een tijdje als word document staan.
En de oude naam voor apotheker is gifmenger.

Yv
door Yvonne_909 - Aug 4, 2023 om 13:38
42 Antwoorden / 2 Vragen

Als een medicijn dezelfde werkzame stof bevat mag het blijkbaar.
Mensen kunnen wel last hebben van andere hulpstoffen.

Als een medicijn op de "rode lijst - niet wisselen lijst" staat mag het niet (nooit).

va
door vanlotjegetikt Aug 4, 2023 om 17:06
809 Antwoorden / Vragen

Klopt en die lijst is wel een hikje voor de verzekeraars want die eisen nog altijd het laatste woord in dit soort zaken.

pi
door pietv - Aug 4, 2023 om 14:42
3 Antwoorden / 0 Vragen

Apothekers en Zorgverzekeraars doen net of ze artsen zij, niet ieder medicijn met een zelfde werkzame stof is goed voor iedereen. Ze kijken niet naar de hulpstoffen die in een medicijn verwerkt zijn, ook daar kan je flink ziek van worden.

kl
door klusman - Aug 4, 2023 om 15:36
91 Antwoorden / 9 Vragen

MARLEENVANH schrijft: Ja dat mag, alleen wanneer bewezen(!) is dat u ECHT allergisch bent voor een bepaald middel of een bepaalde hulpstof, dan wel dat een ander medicijn (met dezelfde werkzame stof) toch bij u (om onverklaarbare reden....) niet werkt DAN kan de arts een ander merk voorschrijven, waar de apotheker zich aan moet houden.

Dit is in de praktijk niet juist. Bewijzen dat u voor een bepaalde hulpstof allergisch bent zijn bijna niet te krijgen en als je dan een ander goedkoop merk krijgt heb je weer bijwerkingen en dat gaat zo door. Ook doet de apotheker niets met het merk dat de huisarts en de specialist voorschrijven. Hij zegt gewoon dat merk krijgt U en andere moet u zelf betalen. Ik weet dat uit ervaring en ik ken ook personen met een andere apotheek en zorgverzekeraar die hetzelfde probleem hebben.
Per 1 januari 2023 zegt mijn zorgverzekeraar dat ze geen IDEA-contracten hebben afgesloten dus de kosten worden door hen vergoed. Bij de apothekers is dat blijkbaar nog niet doorgedrongen.
 Ik ben wel benieuwd over de afloop van mijn eerder genoemde zaak.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 4, 2023 om 17:11
2063 Antwoorden / Vragen

Nee, aangezien artsen geacht worden geen merknamen maar werkzame stoffen te vermelden zou dat niet kunnen.
Het wordt anders wanneer de huisarts aangeeft dat u een middel van een bepaalde fabrikant moet krijgen maar dan mag de apotheek dat niet vervangen door iets anders. Gebeurt dat toch dan uw huisarts inschakelen maar vermoedelijk betreft dit het eerste geval.