le
door leeuwtjuh Mar 5, 2004 om 16:52
Voeding & gezondheid

Aspartaam

Waarom word aspartaam nog steeds veelvuldig toegepast terwijl tegenwoordig een groot aantal negatieve gezondheids effecten bekend zijn?

5538 14 Rapporteer

el
door ellepv - Apr 16, 2004 om 12:57
40 Antwoorden / 0 Vragen

omdat de geleerden en de ervaringsdeskundigen het niet met elkaar eens zijn. De deskundigen blijven volhouden dat het niet schadelijk is, en er is ook geen onderzoek dat aantoont van wel. Ik was totaal verbaasd dat er in bv joy ook aspartaam zit. Koop je suikervrije limonade, zit die troep erin. Maar goed. Meer infomatie is te vinden op www.aspartaam.nl
Succes

mi
door mimi_1 - Apr 16, 2004 om 12:57
4 Antwoorden / 0 Vragen

Veel onderzoek spreekt elkaar tegen, als lezer van een artikel krijg je vaak niet het precieze onderzoek onder ogen. Deze zijn waarschijnlijk voor de meeste mensen ook niet echt goed te begrijpen. De vraag is ook vaak of een bepaald artikel objectief wordt geschreven. Vaak worden alleen negatieve kanten van hier bijvoorbeeld aspartaam getoond. Ik heb inderdaad ook ooit een artikel gelezen dat aspartaam bij muizenembryo's hersenweefsel aantast. Het is natuurlijk niet zo'n fraai artikel om te lezen. Je wordt er inderdaad een beetje bang van. Je moet je echter wel beseffen dat vaak alleen heel oppervlakkig wordt verteld wat de conclusie is van zo'n onderzoek. De vraag is bijvoorbeeld wat de dosis is die zo'n muis toegediend krijgt.
Als je kijkt wat er gebeurt met muizenembryo's van muizen die bijvoorbeeld de hoeveelheid landbouwgif binnenkrijgen wat op door ons gegeten druiven nog aanwezig is, wordt je ook niet vrolijk.
Probeer alles met wat gezond verstand te bekijken. Je valt niet dood neer na het drinken van halve liter cola light, maar heb je er geen goed gevoel bij, laat het dan gewoon staan.

mo
door momber - Oct 22, 2004 om 18:13
4 Antwoorden / 4 Vragen

Mensen realiseren zich vaak niet dat een artikel dat vermeldt dat het suikervrij is, gezoet wordt met andere zoetstoffen, die soms net zo veel calorieen bevatten. Aspartaam levert net zo veel calorieen als suiker. De zoetkracht van aspartaam is 150x groter dan de zoetkracht van suiker. Daardoor heb je er maar heel weinig van nodig. Aspartaam verliest zijn zoetkracht boven 105 graden en kan dus niet goed verhit worden. De algemene dagelijkse inname mag niet hoger zijn dan 40mg per kilo lichaamsgewicht.

Aspartaam bevat een bepaald aminozuur,nl. phenylalaline. Sommige mensen zijn niet goed in staat dit aminozuur uit hun lichaam te verwijderen. Aspartaam is daarom niet geschikt voor Phenylketonuriepatienten.

se
door semafoor - Jan 31, 2005 om 09:55
6 Antwoorden / 3 Vragen

Onlangs las ik in een onderzoek dat het gebruik van suiker helemaal niet zo slecht is als altijd werd voorgesteld. Het is de mate waarin het gebruikt wordt. Bovendien zijn er ook nog de wat minder ongezonde suikers, de ongeraffineerde. Bovendien hebben we ook nog honing in allerlei soorten en smaken. Daarnaast is yogurt bijvoorbeeld ook heel goed zoeter te maken met van nature zoete vruchten. Wanneer je geruime tijd helemaal geen suiker meer gebruikt, leert de ervaring dat (kristal)suiker zelfs vies smaakt en alles van nature al wat zoeter wordt ervaren.

Waarom, wanneer je twijfels over aspartaan hebt, dit gebruiken. Er zijn toch voldoende alternatieven?

ma
door marianne02 - May 16, 2010 om 02:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn kind loopt dus niet met Aspartaam en MSG in de voeding. Dan wordt ze meer rolstoelafhankelijk dan zonder deze hulpstoffen in de voeding. Achteraf kan ik (terugkijkend op haar kinderjaren) constateren dat ze, vanaf het moment dat ik stopte met biologisch eten (waardoor iets als MSG hier in huis binnenkwam in de vorm van soeppakjes en sausjes) problemen begon te krijgen met haar darmen en de aansturing van haar zenuwen. Eerst in lichte mate en na een antibioticakuur die verkeerd viel, nogal extreem. Haar functies zijn behoorlijk achteruit gegaan. In het buitenland (buiten Europa) kwam ik er achter dat ze zonder Aspartaam en MSG veel beter liep en dat er weer herstel kwam. Helaas was deze tijd veel te kort om het blijvend te laten zijn...

Mijn zoons hebben veel minder last van hun autismegerelateerde problemen (zijn niet autistisch, maar hebben wel last van een aanverwante stoornis). Deze stoffen uit de voeding halen (je boodschappenlijstje wordt beduidend korter) helpt ons gezin om beter te functioneren.

Waar ik heel erg van geschrokken ben is de effecten op een ongeboren vrucht van deze stof. Ook ik vraag me dus af, waarom het in onze voeding gestopt moet worden, terwijl het absoluut niet noodzakelijk is om lekker te eten.... Volgens mij kan de gezondheidszorg een stuk voordeliger als mensen dit niet binnen zouden krijgen, aangezien onderzoek aangetoond heeft dat Aspartaam klachten verergert. Het bewijs hiervan kan ik in mijn eigen gezin terugzien.

tdehond
door tdehond - May 16, 2010 om 07:47
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Vermeende risico's van Aspartaam volgens Wikipedia

Ik betwijfel dat aan autisme gerelateerde stoornissen veroorzaakt worden door Aspartaam.
Het wordt tegenwoordig wel regelmatig gesuggereerd, net als dat vaccinaties als mogelijke oorzaak hiervan genoemd wordt.

di
door dirk2 - May 16, 2010 om 09:00
364 Antwoorden / 21 Vragen

Marianne, in medicijnen zoals peniciline zit soms ook aspartaam. Als dat de oorzaak is dan moet U extra opletten. Sluit U andere oorzaken uit voor die klachten?

ma
door marianne02 - Aug 15, 2010 om 11:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

Tijdje geleden dat deze vraag gesteld is, maar niet helemaal zonder reden is nog even geen antwoord op gegeven. Uitproberen (lees: Aspartaam en MSG uit de voeding laten) in gezinsverband, levert het volgende op aan resultaten:
- Sterke afname van klachten zoals genoemd. Wonderen zijn niet mogelijk, maar elke verbetering is er weer eentje.
- Koekiemonster is geen koekiemonster meer..... Toch vreemd, als je bedenkt dat de koektrommel nooit veilig was.
- Iedereen in huis is minder moe en kan zich beter concentreren.
- Astmatische klachten nemen sterk af.
- Reumatische klachten nemen sterk af (fybromyalgie).
- Er wordt in z'n totaliteit veel minder gegeten, suiker is niet zo meer in trek. Voor het eerst sinds jaren blijven koekjes en chocolade soms weken in de kast staan. Je hebt er gewoon helemaal geen trek meer in.
- Allerlei frisdranken,koeken en snoepjes, worden ervaren als 'smerig' van smaak. Te chemisch (te gemaakt!). Je smaakpapillen geven veel sneller aan dat iets niet lekker is.

Bijkomende effecten hiervan zijn:

- Je krijgt heel veel ruimte in je kastjes, omdat je heel veel niet meer gebruikt, wat voor die tijd heel veel ruimte in stond te nemen.
- DIT IS HEEL GUNSTIG VOOR JE PORTEMONNNEE, MET NAME VOOR GROTE GEZINNEN OF MENSEN MET GROOTSE PLANNEN EN WEINIG BUDGET. : )))

Let ook even op vleeswaren, hier komen E-nummers voor, die ook astmabevorderend zijn. Als je die laat staan (AH heeft biologisch vlees en met het terugzakken van je huishoudgeld kan zoiets wel eens een keertje tussendoor) heeft ook dat onmiddellijk effect op astmatische klachten.

Kortom, ik raak steeds meer overtuigd van het feit dat ik deze stoffen niet nodig heb en liever grijp naar verse producten.

Grappig om te zien is dat mijn kinderen actiever geworden zijn in het bedenken van lekkere dingen maken (zonder hulpstoffen) en dat je kruidenkennis enorm toeneemt, aangezien je geen pakjes macaroni etc. meer gebruikt, maar zelf gaat proberen er wat lekkers van te maken. Heel leuk om te doen en echt een ontdekkingstocht als gezin.Voorbeeldje hiervan is: zelf augurken in het zuur zetten op biologische manier. We hebben enorm veel lol gehad tijdens de voorbereidingen. Over een paar weken hebben we eigen gekruide augurken. Hartstikke leuk om te doen.

it
door italohans - Oct 5, 2012 om 19:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.elsevier.nl/web/Stijl/Gezondheid/298395/EU-vervroegt-onderzoek-naar-risicos-aspartaam.htm

Zo veilig is t dus niet.
Mensen gebruik je verstand, als je ziek wordt is er niets meer te bewijzen.

Geld is belangrijker dan uw gezondheid. dat zou de socialistische vara juist moeten weten

zoekster
door zoekster - Oct 5, 2012 om 20:26
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Helaas te laat, wij (doorgewinterde VARA socialisten) hebben ons laten verblinden door het geld en nemen iedere ochtend een snuif aspartaam.

ma
door marianne02 - Oct 6, 2012 om 10:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 5 okt 2012, 20:26]Helaas te laat, wij (doorgewinterde VARA socialisten) hebben ons laten verblinden door het geld en nemen iedere ochtend een snuif aspartaam.

Gelukkig mogen we (nog gedeeltelijk) zelf besluiten wat we willen eten in dit land, al ben ik helemaal niet blij dat de Europese overheid niet stuurt in dit soort dingen omdat er idd (heel feitelijk gesproken) een heel groot financiëel belang ligt! deze vrijheid wordt ons steeds meer afgenomen doordat er maar van alles in het eten gestopt wordt waar niemand om vraagt. De E470 en E450 reeks is o.a. heel berucht als het om spierkrampen en astma gaat... Helaas ervaring.

Wat ik me wel steeds meer afvraag is waarom we als burgers opgezadeld worden door een overheid met stoffen die sommige mensen helemaal niet willen hebben.... Dus Vara, mss is het tijd om de oogkleppen af te doen? Mijn grootvader was een socialist en ik ken de principes van het socialisme. Kan ze tot op zekere hoogte ook zeker waarderen, omdat het uitgaat van welwillendheid naar de mens toe. U zou idd als geen ander moeten weten wat dat begrip inhoudt in de praktijk. Ik mag toch aannemen dat u uw principes trouw bent?
Sorry, ik begrijp de reactie wel als u dit niet wilt zien, maar het kan toch niet zo zijn dat al die mensen verhaaltjes vertellen, of wel dan??

Ik houd deze discussie voor gezien, want mensen moeten zelf maar ondervinden wat iets wel of niet doet met hun lijf. We zijn niet gerechtigd elkaar hierop te beoordelen of veroordelen. Hooguit kunnen we zeggen wat we ervaren en wijzen op de explosieve groei van ziekten die abnormaal groot is. Kwestie van nadenken denk ik. Dat moet ieder voor zich maar doen dan (of niet)... Het risico is geheel voor uzelf!

jobiejoba
door jobiejoba - Oct 6, 2012 om 10:35
134 Antwoorden / 1 Vragen

DIt soort dingen zullen onder de aandacht gebracht moeten blijven worden tot het tot het grote publiek doordringt hoe ongezond die kunstmatige suikers zijn. En dat je na moet denken bij het kopen van frisdrank i.p.v onverschillig te zijn en uit gewoonte en luiheid weer fris met aspartaam te kopen.
Je ziet aan de recente problemen met zalm en aarbeien uit China (duizenden zieken in Duitsland) dat je er iets moet veranderen en dat we beter moeten opletten met wat ons aanboden wordt..

brainless
door brainless - Oct 6, 2012 om 18:42
324 Antwoorden / 0 Vragen

Uitproberen (lees: Aspartaam en MSG uit de voeding laten) in gezinsverband, levert het volgende op aan resultaten:

Die hele lijst die daarna volgt, is misschien u ervaring, maar absoluut geen vaststaand feit.

Let ook even op vleeswaren, hier komen E-nummers voor, die ook astmabevorderend zijn. Als je die laat staan (AH heeft biologisch vlees en met het terugzakken van je huishoudgeld kan zoiets wel eens een keertje tussendoor) heeft ook dat onmiddellijk effect op astmatische klachten.
Er zijn ook natuurlijke E -nummers.Daarnaast is het niet bewezen dat E-nummers astma bevorderd. (mss wel als je allergisch bent op bepaalde voedingsmiddelen).

it
door italohans - Oct 7, 2012 om 20:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Chipshol-affaires, Demmink-affaire, bouwfraude, UWV-debacle, politiebazen, pedofiele rechters, Jeugdzorg-dossiers, foute burgemeesters (en andere bestuurders), subsidiefraudes, woekerpolisaffaire, etc. Opvallend vaak blijken Justitie en Financiën te zijn betrokken bij onfrisse zaken, waarover zich in de ministeriële kluizen nog vele dossiers bevinden, die geen daglicht verdragen.

En jullie vertrouwen aspartaam onderzieken blindelings ??

hahahahaahaha