Ko
door Koekepeer1 Feb 7, 2023 om 14:31
Voeding & gezondheid

Bestaat er chocolade en hazelnootpasta zonder palmolie en zonder kunstmatige suikers?

Naam en verkoopunten zouden fijn zijn.

1749 6 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Feb 7, 2023 om 14:46
930 Antwoorden / 3 Vragen

Vwb de chocolade jd gross met 85% cacao. Geen palmvet of zoetstof. Bij de lidl te koop.

Of moser roth 85 % bij de aldi.

Waarom geen zoetstof?  Suiker wordt omgezet in vet uiteindelijk.

Hazelnootpasta zelf maken. Recepten genoeg op internet.

ju
door juliomariner Feb 7, 2023 om 15:02
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat TS chocoladepaste bedoelt en geen chocoladerepen.

Thecla58
door Thecla58 Feb 7, 2023 om 15:23
930 Antwoorden / 3 Vragen

@juliomariner,

Ik las het anders. Maar ook voor chocoladepasta staat het internet vol met recepten.

Maar ik krijg iets van taking the easy way.

rj
door rjw Feb 7, 2023 om 21:36
3382 Antwoorden / 5 Vragen

Een streepje achter "chocolade" had het duidelijker gemaakt. Nu kan je het op 2 manieren lezen. Nou ja, eigenlijk maar op 1 manier, en veronderstellen dat TS iets anders bedoeld.

tenormin
door tenormin - Feb 7, 2023 om 14:48
16943 Antwoorden / 109 Vragen

Ja hoor, ik zou zeggen"Google zelf even.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 7, 2023 om 15:09
7377 Antwoorden / 3 Vragen

Deze  al gevonden?

ju
door juliomariner Feb 7, 2023 om 15:25
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Dit bewijst mijn bijdrage hieronder. Deze echte hazelnootpaste kost per kg euro 7,75 terwijl Nutella ongeveer 5 euro per kg kost. qua productiekosten is Nutella waarschijn nog veel goedkoper dan dit product zodat de winstmarege ook veel hoger is. Daarbij kan Nutella de hazelnoten ook nog veel goedkoper inkopen omdat ze daar de grootste inkoper in de wereld van zijn  (25% van alle hazelnoten gaat in de Nutella)

ju
door juliomariner - Feb 7, 2023 om 15:21
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Palmolie/palmvet is een goedkope vulstof die veel goedkoper is dan Cacaoboter (Cacaoboter is ongeveer 3 keer zo duur)
Het palmvet heeft echter wel ongeveer dezelfde eigenschappen (smelten bij kamertemperatuur als Cacoaboter)
Een Chocoladepasta zonder palmvet zal dus bijna altijd (veel) duurder zijn dan die met palmvet.
De pasta bevat vaak maar een klein percentage hazelnoot.
Nutella bevat bestaat voor 50 procent uit suiker, 20 procent palmolie, 13 procent hazelnoten, 8,7 procent melkpoeder, 7,4 procent cacao, 0,48 procent vanilline (chemische verbinding) en 0,02 procent lecithine (een mix van fosfolipiden en olie uit eierdooiers, koolzaad, melk en soja).
Er zit dus maar heel weinig Cacao (geen chocolade) en  hazelnoten in de meest verkochte pasta. De huismerken zullen nog minder van de dure grondstoffen hazelnoot en cacao bevatten.

De levensmiddelenindustrie is er erg goed in om producten te maken van goedkope vulstoffen en deze als hoogwaardige producten te verkopen.
Voorbeeld pesto uit een potje: iedereen denkt dat het grootste deel uit basillicum bestaat. Echter op een A-merk pesto uit een potje staat de volgende iIngrediënten opgave: : Zonnebloemolie (veel goedkoper dan olijfolie), basilicum (30%), aardappels (wat doen deze in pesto, goedkoop vulmiddel), glucosestroop (=suiker goedkoop vulmiddel en maakt het zoet zodat bijna iedereen het lekker vind), CASHEWNOTEN (horen niet in pesto maar veel goedkoper dan pijnboompitten), Grana Padano DOP KAAS (4,5%) (met EI-proteïne, hoort niet in kaas), Pecorino Romano DOP KAAS staat achter in de ingredienten vermeld dus zal er niet veel van in zitten, zout, extra virgine olijfolie (zie Pecorino), pijnboompitten (1%), natuurlijke aroma's (om de smurrie toch naar basillicum te laten smaken), knoflook, geconcentreerd citroensap (naar beneden brengen van de zuurgraad om het lang houdbaar te maken.

We zijn inmiddels zo gewend geraakt aan dit soort producten dat we de echte in een smaaktest niet meer herkennen of niet meer lekker vinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 7, 2023 om 16:03
16979 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, edoch dit is geen site waarvan van ons als vrijwilligers wordt verwacht dat wij reclame maken.
Het bestaat en als al gezegd, eenvoudig ook zelf te vinden via zoeken op het i-net met een zoeknmachine.

rj
door rjw - Feb 7, 2023 om 21:39
3382 Antwoorden / 5 Vragen

De grootste supermarkt van Nederland verkoopt een hazelnootpasta die "hazelnootpasta zonder palmolie" heet. En er zit ook geen kunstmatige suiker in.