co
door conneke Dec 6, 2007 om 16:23
Voeding & gezondheid

Betalen als je man is overleden

ik had een vraagje waarom moet je betalen als je man is overleden en hij moet dan uitgeschreven worden bij de zorgverzekering vgz??

Ik kreeg hier gisteren een brief over en ik dacht bij mezelf ik wist niet dat dat moest want echt alles kost geld in dit land ook dat..

groetjes Connie

389 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 6, 2007 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de eerste plaats gecondoleert met uw verlies.

Heeft u het overlijden van uw man wel doorgegeven en is dit ook aangekomen bij VGZ. De Basisverzekering eindigt nl van rechtswege de dag na het overlijden van een verzekerde. Ditzelfde geldt voor een eventuele aanvullende verzekering.

Art. 6 Zorgverzekeringswet:

1. De zorgverzekering eindigt van rechtswege met ingang van de dag volgende op de dag waarop:
a. de verzekeraar ten gevolge van wijziging of intrekking van zijn vergunning tot uitoefening van het schadeverzekeringsbedrijf, geen zorgverzekeringen meer mag aanbieden;
b. de verzekerde ten gevolge van wijziging van het werkgebied buiten het werkgebied van de zorgverzekeraar komt te wonen;
c. de verzekerde overlijdt;
d. de verzekeringsplicht van de verzekerde eindigt

6.3 van de aanvullende verzekering VGZ
Einde van rechtswege
6.3.2. de verzekerde overlijdt.

U bent dus nog verplicht om te betalen tot en met de dag van overlijden. Ook eventuele achterstallige premie en eigen bijdrage voor behandelingen voor het overlijden zult u nog moeten betalen.
Over het algemeen zijn de nabestanden verplicht het overlijden te melden. Dit kan meestal door het opsturen van een kopie van de overlijdensacte. Als u dat nog niet gedaan heeft dit zo snel mogelijk doen. Is dit wel gebeurd dan even navragen of alles in goede orde aangekomen is bij VGZ.

sterkte louisa2

ve
door verwijderd - Dec 6, 2007 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag conneke,

Ik lees jouw bericht toch anders dan mijn gewaardeerde collega. Kun je precies aangeven wàt je dan precies moet betalen. Of anders gezegd, kun je hier de brief weergeven die je daarover gekregen hebt van VGZ.?

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2007 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste meneer,

ik zal in het kort even typen wat er in de brief staat maar ik wil er morgen toch mee naar de vgz gaan maar dit staat er dan in

uitschrijving dan mijn man zijn naam

zorgverzekering                                      en dan het bedrag.

en zo zijn er nog een aantal en in totaal van 244,38 wat ik dan moet betalen,maar ik begrijp het totaal niet want ik was daar deze week ook al geweest met andere brieven maar dat waren dan weer onze premie's van november en december maar mijn man is 29 oktober al overleden en ik heb dat toen 5 nov al dooorgegeven met een bewijs van de gemeente waar we wonen ze noemen dat een overlijdens bevestiging en daarom vind ik het zo raar maar ik ga er morgen weer naar toe en dan wil ik het goed hebben opgelost want anders kan ik blijven betalen voor mijn man die er helaas niet meer is.maar bedankt voor het antwoord en ik wacht rustig af..groet Conneke

ve
door verwijderd - Dec 6, 2007 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag connie,

We zullen dus even moeten afwachten wat je morgen te horen krijgt. Ik kan mij niet voorstellen dat het uitschrijven van jouw overleden man kosten met zich mee zou brengen, omdat dit (zie ook het antwoord van mijn collega hier boven) wettelijk geregeld is (en bij die regeling worden geen kosten genoemd). Ten aanzien van de aanvullende verzekering hou ik een slag om de arm. Er zou immers in de voorwaarden daarvan kosten kunnen staan.

Sterkte en sukses en laat het hier even weten, Read2.