ak
door aksiram Jan 16, 2013 om 00:16
Voeding & gezondheid

Betreden van een hondenuitlaatterrein op eigen risico?

Honden op een uitlaatterrein mogen loslopen. het kan gebeuren dat honden ruzie maken om een bal of om een andere hond en elkaar met het grijnzen een schaafwond bezorgen. Het kan ook gebeuren dat ze elkaar bijten. Nu hoorde ik dat zo een uitlaatterrein geheel op eigen risico wordt betreden en dat je elkaar niet aansprakelijk kunt stellen als er iets gebeurt. De bazen zijn zelf verantwoordelijk. Is dat zo of hoe werkt dat nu precies?

1968 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is natuurlijk niet waar. Er zijn alleen problemen als er iets gebeurd waarvan u niet weet wie de eigenaar van de hond is die heeft gebeten e.d. Normaal hebben de (meeste) hondeneigenaren een verzekering dus als het probleem zich mocht voordoen is de eigenaar van de "aanvallende" hond wel aansprakelijk. Als U natuurlijk die baas of bazin weet te achterhalen.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze zullen bedoelen dat je de eigenaar van het terrein niet aansprakelijk kan stellen. Je kan proberen de baas van een andere hond aansprakelijk te stellen, maar de bewijslast ligt bij jou en dat maakt het dus lastig. Ook kan een verzekering natuurlijk het argument gebruiken dat je de problemen zelf hebt opgezocht.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb telefonisch contact gehad met de gemeente. In 1e instantie is het aan de verzekering te bepalen of iets vergoed wordt of niet. Maar het betreden van een hondenuitlaatterrein is op eigen risico en eigen verantwoording.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

aksiram schreef op woensdag 16 jan 2013, 15:43: Ik heb telefonisch contact gehad met de gemeente. In 1e instantie is het aan de verzekering te bepalen of iets vergoed wordt of niet. Maar het betreden van een hondenuitlaatterrein is op eigen risico en eigen verantwoording.

Wel, dan had u eigenlijk omgekeerd moeten handelen en eerst moeten bellen met de Gemeente; dan had u ook de vraag niet hoeven te stellen als u zelf het antwoord weet. (Denkt te weten), want de werkelijkheid ligt toch anders. Maar goed, ik heb zelf andere ervaring met mijn hond (gehad).

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kon de juiste instantie niet vinden waar ik via via ben gekomen.
Ik denk niks te weten.Ik hoor het van de gemeente die het behoort te weten
Ik hoor echter graag van u en anderen hun ervaring en mening
Je kunt iemand aansprakelijk stellen maar dat wil niet zeggen dat de ander daarmee akkoord gaat.
En daarbij hangt het ook nog eens van de verzekering af hoe deze reageert
en die kan idd zeggen dat je de problemen zelf hebt opgezocht door je hond los te laten lopen bij andere los lopende honden. In feite is dat natuurlijk ook zo. Er zijn genoeg mensen die juist om die reden nooit hun hond uit laten op zo'n terrein met los lopende honden.
Honden zijn roedeldieren en in een roedel wordt iedereen op zijn plek gewezen met een grauw, snauw en een beet. Een losloopterrein met diverse honden is eigenlijk ook een roedelgroep
Dit vond ik op internet over roedelgedrag van honden:
De invloeden van de roedelgedrag zijn vandaag de dag nog net zo te merken als duizend jaar geleden. Bijvoorbeeld, als twee honden elkaar voor het eerst ontmoeten, moeten ze bepalen wie er superieur is aan de ander. De ondergeschikte hond zal zich vaak ondergeschikt gaan gedragen wat te zien is aan de houding. Als twee honden zich als gelijke beschouwen kan het tot een klein gevecht komen om te bepalen wie er superieur is.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2013 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@aksiram, uitleg over honden en gedrag is overbodig, hoor. Als er al iemand antwoord tracht te geven heeft die persoon m.b.t. honden wel ervaring (zie mijn bijdragen van 16:29).

ve
door verwijderd - Jan 21, 2013 om 23:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de gemeente (mits eigenaar van het uitlaatgebied) niet aansprakelijk stellen voor de gedragingen van de honden en de eigenaren van die honden in dat gebied.

U kunt wel de eigenaar van een hond aansprakelijk stellen voor de gevolgen die zijn hond heeft veroorzaakt maar niet voor alles.

U neemt inderdaad door dat gebied te betreden een zeker risico. Rent een hond hard en komt uw dure Italiaanse kostuum onder de moddervlekken dan kunt u niet verwachten dat u het kostuum of de reinigingskosten zijn te verhalen op de eigenaar.

Wordt u daarentegen door de hond aangevallen, gebeten en verwond dan is de eigenaar wel aansprakelijk en zeker als hij de hond niet heeft tegen gehouden.

U ziet het een eenvoudig ja of nee is niet geven. Het is erg afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2013 om 02:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verzekeringsmatig is de eigenaar van de hond altijd aansprakelijk voor eventuele schade wat ook gebeurt bij zelfs speciale uitlaatplekken. Immers gevoelens zijn niet te verzekeren. Weet niet exact wat de vraag is of wat gebeurd maar dat maakt niet uit. Volgens de wet is houden van dieren een zaak.Ergo je kunt op emotie nooit claimen of iets winnen.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2013 om 03:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreden van een bedrijfsterrein, ligt aan het soort bedrijfsterrein o.a. chemie, oud-metaal e.d., kunnen aan regels onderworpen zijn, waaronder dat de Wegenverkeerswet van toepassing is, dat u veiligheidskleding moet dragen, aan veiligheidsregels moet houden e.d.

Zo ook bij een hondenuitlaatcentrum kan dat zo zijn, dat neemt niet weg dat het Burgerlijk Wetboek (BW) niet zondermeer de verantwoordelijkheid van de eigenaren uitsluit (uitsloot). Voorbeeld hiervan is de garderobe (onbewaakt) in een restaurant, waarbij de 'Directie stelt zich niet-aansprakelijk voor ...' Hier mag de directie aansprakelijkheid volgens het BW de aansprakelijkheid niet uitsluiten: 'onredelijk beding'!

Het neemt niet weg dat u een eigen verantwoordelijkheid heeft ten aanzien van het betreden van het bedrijfsterrein door een zekere risico te nemen: een gewaarschuwd mens telt voor twee!

ve
door verwijderd - Jan 22, 2013 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sweeterlake, weet niet wat u leest maar een hondenuitlaatcentrum is een "bedrijfje" dat honden tegen vergoeding uitlaat. Waar de TS een vraag over heeft, een hondenuitlaat terrein is wel heel iets anders en uw antwoord snijd geen hout.