pi
door pierrot Nov 30, 2013 om 17:13
Voeding & gezondheid

Betrouwbaarheid ziektekostenverzekering

Ze buitelen over elkaar heen. Verzekeringen waar ik nog nooit van hoorde. ( bv.:Zekur, Bewuszt, TakecareNow,Anderzorg etc) De een nog goedkoper dan de ander .Het is: de "bomen en het bos" Maar hoe kan ik weten of ik niet bekocht uitkom als het op vergoeden en/of verstrekken aankomt. Graag zou ik ook wat op mijn zorgkosten besparen, maar hoe groot is het risico dat goedkoop duurkoop wordt ?
. .

747 17 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Nov 30, 2013 om 17:40
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dat ligt natuurlijk helemaal aan uw gezondheid. Als u niet ziek wordt en weinig tandartskosten heeft kunt u veel geld besparen. Bezuinigt u teveel en krijgt u een ongeluk of heeft u veel medicijnen cq specialistsche zorg nodig en een kroon of brug van de tandarts, tja dan komt het u duur te staan met een goedkope verzekering. Het blijft altijd een gok. Maar u kunt natuurlijk een gecalculeerde gok nemen.
Al deze maatschappijen zijn betrouwbaar en zijn het goedkope internetlabel van de grote bekende merken/maatschappijen. Contact gebeurd vooral via internet, ze hebben geen regiokantoren of zo, daarom kunnen ze goedkoper werken.

zw
door zwaardvis - Nov 30, 2013 om 17:44
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Wees er wel bewuzt (!) van dat u bij sommige goedkope labels misschien niet in uw eigen ziekenhuis (of apotheek of huisarts) terecht kunt. Sommige vergoeden alleen 100% als u bij een geselecteerde zorgaanbieder zorg afneemt. Controleer dus eerst goed of uw vertrouwde ziekenhuis en/of artsen geselecteerd zijn. Gaat u toch naar een andere zorgaanbieder dan krijgt u misschien maar 75 of 80% vergoed...

valerius-2
door valerius-2 - Nov 30, 2013 om 22:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De basis verzekering is bij alle maatschappijen vast gesteld, daar kunnen zij in elk geval niet omheen. Alleen de afwikkeling kan verschillend zijn. Vlot of langdradig.

ro
door ron530 - Dec 1, 2013 om 09:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er zijn twee verschillen in zorgverzekeringen, de naturapolis en de restitutiepolis. Bij een naturapolis bent u gehouden de behandelingen te laten doen bij een gecontracteerd zorverlener. Dit kan nadelig uitvallen als uw huidige zorgverlener geen contract heeft afgesloten, fysiotherapeuten en andere zelfstandige zorgverleners sluiten gezien de lage beloning geen contract met de zorgverzekeraar af. De restitutiepolis heeft dit nadeel niet, u bent vrij een zorgverlener te kiezen maar ook in deze polis zijn er uitzonderingen. Het verhogen van het eigen risico scheelt in de maandpremie maar dat voordeel wordt bij ziekenhuisopname of een complexe behandeling teniet gedaan. Ook moet u die kosten kunnen ondervangen middels spaargeld of een riant inkomen. Eigenlijk is het verhogen van het eigen risico een gok want u kunt ozo gezond zijn maar u kunt niet in de toekomst kijken. Als u een keuze heeft gemaakt komt collectiviteit om de hoek kijken, sluit u bij de meest bekende website een polis af dan kan die korting tot wel 8% oplopen. Sluit u de polis af bij de zorgverzekeraar zelf dan heeft u dat voordeel weer niet.
Tot slot, de basisverzekering is overal gelijk maar aanvullende verzekeringen verschillen per verzekeraar.

Cookies
door Cookies - Dec 1, 2013 om 10:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......De restitutiepolis heeft dit nadeel niet, u bent vrij een zorgverlener te kiezen .......

De restitutiepolis is allang niet meer wat het ooit geweest was! Als je bij een restitutiepolis naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, betalen ze een marktconform bedrag. Een marktconform bedrag is het bedrag wat verzekeraar aan zorgverlener betaalt waarmee zij contracten hebben afgesloten.

Voorbeeld: fysiotherapeut: marktconform bedrag is dan rond de 25,- euro; de fysio brengt 35,- in rekening. Het verschil van 10,- euro mag je dan met je restitutiepolis zelf ophoesten.

richard83
door richard83 - Dec 1, 2013 om 10:37
386 Antwoorden / 28 Vragen

Bewuzt is goed hoor. Zit ik jaar bij!!!!!

ro
door ron530 - Dec 1, 2013 om 10:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik geef ook aan dat er uitzonderingen zijn in die restitutiepolis. Maar wat voor velen belangrijk is, de vrije keuze van de zorgverlener.

zoekster
door zoekster - Dec 1, 2013 om 10:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er is nog een groot verschil en dat is in de naturapolissen onderling. Sommige naturapolissen hebben wel erg weinig ziekenhuizen waar je terecht kunt, (slechts 16 bijv) terwijl andere naturapolissen er bijv 25 hebben. Bij sommige kun je alleen je medicijnen krijgen via een 'on line' apotheek. Sommige klantenservices van zorgverzekeringen zijn alleen per mail te bereiken, bij andere kun je ook 'ouderwets' bellen. enz. enz.

Zekur is bijv. echt een studentenverzekering, dat vind ik persoonlijk niet zo'n aanrader als je al wat ouder bent. Het beste kunt u verschillende vergelijkingssites raadplegen, dan kom je al aardig wat te weten. En sommigen hebben ook een aardige korting te bieden.

Veel hangt af van uw leeftijd, woonplaats, verwachte gebruik gezondheidszorg.

edrick3
door edrick3 - Dec 1, 2013 om 11:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pierrot,

.....Maar hoe kan ik weten of ik niet bekocht uitkom als het op vergoeden en/of verstrekken aankomt......
Door GOED de polisvoorwaarden te lezen en de vergoedingenlijst goed te bekijken!!!

Met vr.gr.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2013 om 11:54
16887 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 1 dec 2013, 11:34]Hallo pierrot,

.....Maar hoe kan ik weten of ik niet bekocht uitkom als het op vergoeden en/of verstrekken aankomt......
Door GOED de polisvoorwaarden te lezen en de vergoedingenlijst goed te bekijken!!!

Met vr.gr.

Hoewel kort is deze reactie van edrick3 de meest adequate.
Toch een kleine aanvulling:

het is een kwestie van kiezen: hoe gezond bent u nu, wat verwacht u, polisvoorwaarden: alle zorgverleners of niet, wat moet ik bij betalen als de zorgverzekeraar geen contract heeft met de gewenste zorgverlener. premie. etc.

Let op een zeer grote valkuil: Overstappen van basisverzekering moet altijd kunnen, de aanvullende verzekeringen kunnen echter altijd worden geweigerd door de nieuwe aanbieder!
Besluit u een (redelijk) complete aanvullende verzekering te verlagen naar een mindere, veelal kunt u dan later niet meer ophogen!
En zo is er meer.

ta
door tanteriet - Dec 1, 2013 om 13:16
87 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 1 dec 2013, 09:49 ... Ook moet u die kosten kunnen ondervangen middels spaargeld of een riant inkomen...
Zo is dat. The poor pay more and stay poor.

ro
door ron530 - Dec 1, 2013 om 13:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Of je nu kiest voor het wettelijk eigen risico of je verhoogt die tot het maximum scheelt dat op de premie dat is waar. Stel je bespaart een kleine 150 euro op de premie per jaar met een eigen risico van 860 euro dan ben je de pineut als je complexe zorg nodig hebt die voor het eigen risico komen. De stelling "the poor pay more" gaat niet op want iedereen met een laag inkomen wordt middels de zorgtoeslag gecompenseerd. Ik ben ook overgestapt van zorgverzekeraar en ga i.p.v. 121 euro nu 93 euro betalen, de toeslag in mijn geval bedraagt 88 euro, sec gezien betaal ik dus 5 euro premie zelf. Menigeen ziet de zorgtoeslag niet als compensatie voor de zorgpremie maar als extra inkomen. Uw stelling is dus apert onjuist.

ta
door tanteriet - Dec 1, 2013 om 14:15
87 Antwoorden / 10 Vragen

Ron, nu begrijp je me niet helemaal: De 'armen' hebben geen of nauwelijks geld op de bank staan en durven niet te gokken met hun gezondheid: Ze betalen liever 25 euro per maand meer dan het risico te lopen een rekening van 860 euro te krijgen. Omdat ze geen achtervang hebben betalen ze dus meer en bouwen daardoor ook geen spaargeld op. Iemand die zeg 10K heeft kan makkelijker de gok nemen en misschien wel 1000 euro verdienen door een goedkope verzekering+opties te nemen en zo op 11K uitkomen. En het jaar daarop staat hij op 12K. De arme blijft arm omdat hij dus niet kan gokken.

ta
door tanteriet - Dec 1, 2013 om 14:21
87 Antwoorden / 10 Vragen

Het verschil tussen natura en restitutieverzekeringen wordt trouwens steeds vager: Er zijn goedkope verzekeringen die als Natura te boek staan, maar in de praktijk maximale zorgkeuze bieden met volledige vergoeding, en er zijn restitutieverzekeringen die als naturaverzekering functioneren (incl onderhandse zorgkosten declaraties) maar met beperkingen qua zorgkeuze.
De voordelen van een restitutieverzekering zijn voor 99% van de mensen niet van belang. Ik zou zeggen lees goed alle voorwaarden en gebruik de verschillende zorgvinders en kies de voor u juiste naturaverzekering.

ro
door ron530 - Dec 1, 2013 om 14:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

1000 euro per jaar besparen op de zorgverzekering kan niet kloppen. Wat die achtervang betreft, die is er wel want de voor mensen met een laag inkomen is de zorgtoeslag uit gevonden. U maakt het wel heel erg triest met uw stelling arme mensen kunnen niet gokken op de laagste prijs.

ta
door tanteriet - Dec 1, 2013 om 14:31
87 Antwoorden / 10 Vragen

Kunnen wel gokken, maar durven dat niet. Dat is het verschil. Ik zie ze zat in de praktijk, Altijd klagen dat ze te weinig geld hebben, maar wel zwaar oververzekerd zijn want stel dat er wat gebeurd.... En die 1000 euro is inderdaad niet p.p. maar per stelletje incl. aanvullende verzekeringen of niet. Kan zelfs nog meer schelen.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2013 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je bij Anderzorg een eigen risico neemt van € 860,00, betaal je € 288,00 premie minder. Dus je loop slechts een extra risico van € 212,00. En bij een laag inkomen wordt dan de premie volledig gedekt door de zorgtoeslag.