blekkie
door blekkie Sep 11, 2010 om 23:43
Voeding & gezondheid

Blikje cola

mijn zoon zit op de middelbare school..moest vorig jaar voor een blikje cola €0,60 nu opeens €0,90. en flesje bronwater voorheen €0,70 nu €1,20 kan dit ?

3947 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 11, 2010 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit kan. Een winkelier of uitbater is volledig vrij in zijn prijsstelling, en mag dus de prijs zo veel verhogen als hij/zij wil. Of het verstandig is, is vraag 2. Het staat uw zoon namelijk net zo volledig vrij om zijn drinken daar niet te halen...

ve
door verwijderd - Sep 11, 2010 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor dat kan, waarom zou dat niet kunnen ?

ve
door verwijderd - Sep 11, 2010 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat u bedoelt dat uw zoon deze prijzen betaald op school.
Waarom zou de school(kantine) de prijzen niet kunnen verhogen? Zij mogen zelf weten wat zij voor een blikje cola of flesje water willen vragen; t'is maar net wat de gek ervoor wilt geven.

Vindt u de prijzen te hoog, dan raad ik u aan om maar zelf blikjes cola of flesjes water in te kopen bij de plaatselijke supermarkt en deze aan uw zoon mee te geven naar school.
Of nog beter: de lege waterflesjes te hervullen middels een grote fles cola of kraanwater.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit -off-topic- redactie]

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 00:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik begrijp dat alles duurder wordt ? maar zoveel? in een keer

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, even een simpele uitleg:
Iedereen mag voor zijn produkt zelf een prijs bepalen, m.u.v. boeken.
U bent vrij om dat produkt wel of niet aan te schaffen.
Laat je zoon zelf drinken van huis meenemen, et voila, probleem opgelost!
Sanp je dat?

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 00:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

blekkie schreef op zondag 12 sep 2010, 00:15: ik begrijp dat alles duurder wordt ? maar zoveel? in een keer

Ja. Dat kan.
Ja. Want de school mag zelf beslissen welke prijzen zij vragen voor dit soort dingen.
Ja. En de school hoeft aan niemand, ook de ouders van de leerlingen niet, uitleg te geven waarom ze de prijzen verhogen en met hoeveel.
Hoeveel keer "Ja" wilt u horen op uw vraag of de school de prijzen mag verhogen?

De school had ook in het vorige schooljaar iedere maand de prijs met € 0,05 kunnen verhogen, dan had hoogstwaarschijnlijk geen haan ernaar gekraaid omdat het dan geleidelijk gaat.
Maar nogmaals, als u een leeg waterflesje hervult met heerlijk helder schoon Hollands kraanwater, kost u dat ongeveer € 0,02 per flesje ipv € 1,20...

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 01:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off-topic- de redactie]

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over die prijsverhoging, als jaren lang de prijzen gelijk zijn gebleven kan een verhoging ineens vrij fors zijn, maar deze is een aanslag op het zakgeld. Wat die andere tips betreft, kraanwater e.d. daar gaat de vraag niet over. Jongeren hebben een andere leefstijl en als je met een flesje kraanwater of cola van de grootgrutter aankomt hoor je er niet bij. Vergeet ook niet de zware schooltas, schijnt dat alle boeken dagelijks mee moeten, prop daar ook nog eens de blikjes bij dan wordt het wel heel zwaar.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een blikje Coca Cola of een flesje Spa Blauw gekocht bij de Jumbo, Albert Heijn of Hoogvliet ziet er precies hetzelfde uit als zo'n blikje of flesje dat uit de automaat op school komt rollen.
En ik begrijp best dat boekentassen zwaar zijn, maar dat kind drinkt toch niet dagelijks een sixpack blikjes Cola op?

En wat betreft de tip van kraanwater: als die jongen een leeg flesje Spa Blauw of Evian of iets dergelijks meeneemt in zijn zware boekentas, kan hij het flesje toch ook vullen op school?
Als je als ouder (of het kind zelf) bang bent er niet "bij te horen" simpelweg omdat je kraanwater drinkt in één van de weinige landen ter wereld waar dat uberhaupt mogelijk is terwijl 90% van de rest van wereld dat niet kan, dan is het best een beetje triest dat je blijkbaar zo verwend bent dat levensmiddel nummer 1 niet goed genoeg meer is voor je...

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sylli, Toen ik naar de middelbare school ging kon je enkel maar thee kopen middels een bonnetje, helaas is er veel veranderd waardoor er een soort status ontstaat. Nu springen scholen er op in, de ouderbijdrage is niet meer verplicht en school uitjes staan voor velen op de tocht, van de regering hoeven ze niets te verwachten en als het geld niet binnenkomt tja als je het bij de één niet kan halen dan maar bij de ander.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Ron530,

Toen ik naar de middelbare school (scholengemeenschap met zo'n 3000 leerlingen) ging niet eens zo heeeeel lang geleden, waren er ook al automaten voor frisdrank. Dat kostte toen al ƒ0,70 tot ƒ1,- per blikje, afhankelijk van wat je wilde hebben. Verder kon je bij de kantine dagelijks een kop soep halen en allerlei (belegde) broodjes en warme snacks (zoals kroketten en frikandellen). Sommigen aten er iedere dag hele lunches, sommigen sporadisch, maar het gemiddelde lag op zo'n ƒ15,- per week (was onderzoek naar gedaan op school).
Naast de frisdranken- en koffie/thee/hotchoco-automaat in de aula stonden 3 kranen waar dagelijks dikke rijen tieners stonden om hun lege plastic flesjes weer te vullen. Natuurlijk zijn er altijd leerlingen die kraanwater te min vinden of niet lekker en liever ƒ1,- uitgaven voor een blikje Pepsi Cola (jaaa, 't was Pepsi, niet eens Coca Cola), maar een aanzienlijk deel, ook de 'populaire' leerlingen, ging toch echt wel voor het gratis kraanwater, al was het alleen maar omdat je en meer zakgeld overhield voor andere dingen en van fris water niet suf werd en van al dat suiker in de frisdranken wel.

Uw beide antwoorden op de vraag van de TS zijn m.i. niet echt het antwoord op de vraag "Kan/mag de school dit doen?", maar meer een opmerking n.a.v. mijn kraanwater 'tip' en uw mening dat wanneer een kind op de school geen duur blikje fris of flesje water koopt er dan niet bij hoort (waarbij precies?!?).

Maar goed, we dwalen nu af. Ik heb 2 keer antwoord gegeven op de vraag van de TS en heb er helemaal gratis en voor niks en ongevraagd een tip bij gedaan. Dat is wat mij betreft genoeg.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

blekkie

Advies: ik zou hierover toch eens met de schoolleiding gaan praten.

Sukses en groete, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schoot me nog iets te binnen, als die frisdrank uit een automaat komt en niet los in de kantine verkocht wordt bepaald niet de school de prijs maar diegene die de automaat geplaatst heeft.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op zondag 12 sep 2010, 12:35: blekkie

Advies: ik zou hierover toch eens met de schoolleiding gaan praten.

Sukses en groete, ReadAC.

En dan?
Denk je dat de schoolleiding de prijs gaat aanpassen?
Onder welke steen kom jij vandaan?
Fraaie deskundige....right!

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off-topic - de redactie]

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zondag 12 sep 2010, 12:51: Schoot me nog iets te binnen, als die frisdrank uit een automaat komt en niet los in de kantine verkocht wordt bepaald niet de school de prijs maar diegene die de automaat geplaatst heeft.

Nee hoor. De plaatser van de automaat heeft helemaal niks te maken met wat er verkocht wordt en bepaalt al helemaal niet de prijs.
Als de school de automaat heeft gekocht kunnen ze zelf bepalen wat er uit die automaat komt rollen en voor welke prijs. Als ze willen kunnen ze ook 3-es cola en sinas in de automaat doen en er € 2,- per blikje voor vragen.
Alleen wanneer ze een automaat "lenen" van bijvoorbeeld Coca-Cola, kan de eigenaar ervan controle uitoefenen over de inhoud van de automaat en een minumumprijs of -afname eisen, maar dan nog is het de school die over de uiteindelijke verkoopprijs gaat.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verschil met zelf meenemen en automaat: uit de automaat is het lekker koud.
Lauw water, gatverdamme.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sylli, automaten worden niet door de school aangekocht maar door een extern bedrijf geplaatst. die bepaald de prijzen. Faciliteiten uitbesteden wordt op vele scholen gedaan tot wc poetsen aan toe.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

f.weele schreef op zondag 12 sep 2010, 13:32
Dit forum is bedoeld om elkander te helpen en te ondersteunen ongeacht de vraag of
het niveau en is vrij toegankelijk.

Daar heb je gelijk in, maar is nogal simpel, Vraag is: kan/mag dit ? Antwoord is: Ja

[edit -off-topic- redactie]

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit - off-topic- de redactie]

ve
door verwijderd - Sep 12, 2010 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Coca Cola bied "Gratis" automaten en prullenbakken aan + winstmarge voor school!
Dus vraag via ouderraad of leerlingenraad of ze een andere aanbieder nemen.

Als school zelf een automaat koopt mag er zelfs merkloze of huismerk in.
Nu zit je aan de dure merken gebonden en bij eigen automaat mag je Coca Cola naast Pepsi of Aldi leggen.

Goedkoper voor ouders en bij meer omzet wegens redelijke prijzen zal de school meestal nog meer verdienen dan die dure, want vele hebben maar beperkte hoeveelheid zakgeld.

USA, U Naait ze Steeds, zeiden ze na de oorlog die hun hulp niet zagen zitten!

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

sylli schreef op zondag 12 sep 2010, 12:20: @Ron530,

Toen ik naar de middelbare school (scholengemeenschap met zo'n 3000 leerlingen) ging niet eens zo heeeeel lang geleden, waren er ook al automaten voor frisdrank. Dat kostte toen al ƒ0,70 tot ƒ1,- per blikje, afhankelijk van wat je wilde hebben. Verder kon je bij de kantine dagelijks een kop soep halen en allerlei (belegde) broodjes en warme snacks (zoals kroketten en frikandellen). Sommigen aten er iedere dag hele lunches, sommigen sporadisch, maar het gemiddelde lag op zo'n ƒ15,- per week (was onderzoek naar gedaan op school).
Naast de frisdranken- en koffie/thee/hotchoco-automaat in de aula stonden 3 kranen waar dagelijks dikke rijen tieners stonden om hun lege plastic flesjes weer te vullen. Natuurlijk zijn er altijd leerlingen die kraanwater te min vinden of niet lekker en liever ƒ1,- uitgaven voor een blikje Pepsi Cola (jaaa, 't was Pepsi, niet eens Coca Cola), maar een aanzienlijk deel, ook de 'populaire' leerlingen, ging toch echt wel voor het gratis kraanwater, al was het alleen maar omdat je en meer zakgeld overhield voor andere dingen en van fris water niet suf werd en van al dat suiker in de frisdranken wel.

Uw beide antwoorden op de vraag van de TS zijn m.i. niet echt het antwoord op de vraag "Kan/mag de school dit doen?", maar meer een opmerking n.a.v. mijn kraanwater 'tip' en uw mening dat wanneer een kind op de school geen duur blikje fris of flesje water koopt er dan niet bij hoort (waarbij precies?!?).

Maar goed, we dwalen nu af. Ik heb 2 keer antwoord gegeven op de vraag van de TS en heb er helemaal gratis en voor niks en ongevraagd een tip bij gedaan. Dat is wat mij betreft genoeg.

Tja beste mensen, om maar eens in te haken op de vele reactie's,
toen ik naar de middelbare school (HBS) ging kon men dit alles helemaal NIET kopen op school, er was helemaal niets te koop op geen enkele school.
In de pauze gingen wij naar een klein winkeltje vlak bij de school om daar een plak kantkoek voor 15 cent te kopen en dit werd weggespoeld met gewoon kraanwater.
Maar nu ben ik natuurlijk een oude ..... die niet zo moet zeuren.
Theo

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

sylli schreef op zondag 12 sep 2010, 12:20: @Ron530,

Toen ik naar de middelbare school (scholengemeenschap met zo'n 3000 leerlingen) ging niet eens zo heeeeel lang geleden, waren er ook al automaten voor frisdrank. Dat kostte toen al ƒ0,70 tot ƒ1,- per blikje, afhankelijk van wat je wilde hebben. Verder kon je bij de kantine dagelijks een kop soep halen en allerlei (belegde) broodjes en warme snacks (zoals kroketten en frikandellen). Sommigen aten er iedere dag hele lunches, sommigen sporadisch, maar het gemiddelde lag op zo'n ƒ15,- per week (was onderzoek naar gedaan op school).
Naast de frisdranken- en koffie/thee/hotchoco-automaat in de aula stonden 3 kranen waar dagelijks dikke rijen tieners stonden om hun lege plastic flesjes weer te vullen. Natuurlijk zijn er altijd leerlingen die kraanwater te min vinden of niet lekker en liever ƒ1,- uitgaven voor een blikje Pepsi Cola (jaaa, 't was Pepsi, niet eens Coca Cola), maar een aanzienlijk deel, ook de 'populaire' leerlingen, ging toch echt wel voor het gratis kraanwater, al was het alleen maar omdat je en meer zakgeld overhield voor andere dingen en van fris water niet suf werd en van al dat suiker in de frisdranken wel.

Uw beide antwoorden op de vraag van de TS zijn m.i. niet echt het antwoord op de vraag "Kan/mag de school dit doen?", maar meer een opmerking n.a.v. mijn kraanwater 'tip' en uw mening dat wanneer een kind op de school geen duur blikje fris of flesje water koopt er dan niet bij hoort (waarbij precies?!?).

Maar goed, we dwalen nu af. Ik heb 2 keer antwoord gegeven op de vraag van de TS en heb er helemaal gratis en voor niks en ongevraagd een tip bij gedaan. Dat is wat mij betreft genoeg.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou proberen uitleggen en ook misschien aantal keren op verschillende manier visuele maken aan je kind wat er gebeurt, als die cola drinkt :) tenminste als u zelf begrijpt wat er in u lichaam gebeurt als u cola drinkt. Want het is niet zo lekkere lieven drankje zoals het lijkt. Uiteindelijk zal dit u en uw kind een levenslange vaste contract met de ziekenhuis opleveren, en dit is in beste geval. Meestal is het velen malen erger. en kan de dokter ook niet helpen. er zijn op internet honderden visuele informatie voer all dit soort dranken, wat ze doen, welke organen ze aantasten etc... Ik ken families waar de kinderen / gehele familie maar 1 of 2 keer in hun leven colaatje hebben gedronken. Dit komt doordat ze allemaal eerst goed bestuderen wat ze drinken, en wat ze eten, deze mensen die ik ken, zijn nog nooit naar de arts geweest, behalve de tandarts en dat was voor controle allen. Dus soms moet je toch anders denken over dingen dan men gewend is.
sterkte.

mvg.