rebek
door rebek Jan 19, 2019 om 00:45
Voeding & gezondheid

BOBA denkt aan regels, niet aan patieenten

Iemand die zichzelf NIET verzorgen kan omdat die in 't hoofd 'n kind blijft laat BOBA ambulante begeleiding lekker doorsudderen. Al geeft iemand heel nabij het aan ze aan, ze blijven zeggen: We zullen de persoon vragen of hij het er mee eens is. Ze hebben nog niet eens door als hun clieent 'n maand lang niet douched, verkleed, wast en ga zo maar door.
Waar is zo'n begeleiding dan nog goed voor

2211 6 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 19, 2019 om 00:59
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Rebek,

Elke organisatie heeft een klachtencommissie.
Je kunt daar een klacht indienen.

rebek
door rebek Jan 19, 2019 om 01:23
228 Antwoorden / 97 Vragen

Dan moet je er wel officieel nabij staan. Maar is BOBA de enigste met deze policy.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 19, 2019 om 01:55
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Je kunt eventueel een klacht indienen bij de ombudsman, maar er zijn inderdaad strenge privacy regels ingevoerd.

De instanties grijpen pas in als een persoon een gevaar is voor zichzelf of zijn/haar omgeving.

Helaas zijn dit de regels in Nederland.

rebek
door rebek Jan 19, 2019 om 20:44
228 Antwoorden / 97 Vragen

Als iemand dagelijks half rauw eten eet en niet of max eens per maand onder de douche gaat maar dit beide naar de buitenwereld zo stellig ontkend dat hij geloofd wordt. Waar liggen de grensen van gevaar voor jezelf

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 19, 2019 om 20:56
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Ik heb zelf een alcoholisten echtpaar in mijn familie.
Via de huisarts en maatschappelijk werk is het Leger des Heils ingeschakeld.
Maar het het is nu ziekenhuis in en uit: in het ziekenhuis worden ze "opgelapt " en thuis gaan ze verder met zuipen.....

tenormin
door tenormin Jan 19, 2019 om 22:42
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Alcoholisch verslaafden: ziekenhuis in, ziekenhuis uit? Lijkt me niet de juiste hulp. Zou voor hen Peter van der Vorst maar proberen in te schakelen. Maar dit Off Topic.
@ Rebek, hoe is, via wie, Boba ingeschakeld? Dan zou u daar moeten zijn om klacht te deponeren, ook al bent u geen familie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 19, 2019 om 22:47
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Waar het om gaat, is dat als iemand wilsbekwaam is,hij kan doen en laten wat hij wilt zolang hij geen gevaar is voor zichzelf of voor anderen.

tenormin
door tenormin Jan 19, 2019 om 23:09
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Gelukkig helemaal waar @amsterdammer; anderen hebben soms een afwijkende mening en denken voor iemand te kunnen denken. Ik had een oom die alleen maar bruine boterhammen met kaas at, dag in, dag uit. "De omgeving" dacht behulpzaam te zijn, was dat niet. Hij was er happy mee en... 100 mee geworden! Oh ja, hij verschoonde zich ook niet dagelijks, bleef zijn1-wekelijkse wasbeurt trouw in, toen nog, het badhuis. En was tot het laatst: bij zinnen.

rebek
door rebek Jan 29, 2019 om 22:29
228 Antwoorden / 97 Vragen

Tenormin:
Via wie is Boba ingeschakeld. Als ik had geweten hoe het uit de hand zou lopen had ik het niet gedaan. Oftewel...... Door mijzelf. Aangeraden door een kennis-die ik niet meer spreek

aurora1
door aurora1 - Jan 19, 2019 om 03:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kunt u uitleggen wat het probleem precies is en wat uw relatie met die persoon is?
Opdat een reactie gegeven kan worden waar u verder mee kunt komen?
U schrijft nu iets algemeens, uw mening, zonder een concrete vraag.
Ook kunt u niet zomaar een organisatie zwart maken.
Ze hebben een klachtenprocedure, heeft u daarvan al gebruik gemaakt?

rebek
door rebek Jan 19, 2019 om 20:50
228 Antwoorden / 97 Vragen

Hij heeft jarenlang samengewoond tot hij zei: Dank je voor de 2e opboeding. Nu ben ik volwassen. Ik ga op mezelf wonen. En weg was hij. Hij ging naar vrienden waar hij door zijn afhankelijkheid snel uitgekicked werd. Nu eet hij al 2 jaar lang iedere dag een pakje afbakaardappels recht uit de verpakking een een klein pakje rucola sla. Ook recht uit de verpakking. En het vlees is een pakje kalkoenfilet ook recht uit het pakje. Hij komt aan in vieze kleding en verteld glundetend dat hij een maand lang niet gedouched heeft. In de tijd dat hij nog samenwoonde was hij met moeite eens per week onder de douche te krijgen door zijn toenmalige vriendin en toenmalige woonbegeleiding. Hij liet het brood dat hij overhad in zijn tas liggen samen met natte spullen. De plaatsen in huis waar hij het meeste was daar was schimmelvorming en zilvervisjes. In de jaren voor zijn relatie woonde hij op kamers en heeft daar nooit zijn bed verschoond zodat het matras aan het einde van de studie weg moest worden gegooid. Is dit genoeg informatie om te beoordelen of hij zelfstandig kan wonen.... nb. Toen hij nog de andere begeleifing had wou hij wel in een groepswoning onder begeleiding wonen. Totdat hij hoorde dat het dan de bedoeling was dat hij ook zijn taken in het algemeen huishouden zou hebben.

aurora1
door aurora1 Jan 19, 2019 om 22:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar dat zijn uw zaken toch niet?

rebek
door rebek Jan 20, 2019 om 01:31
228 Antwoorden / 97 Vragen

Wie zecht dat. Dat het mijn zaken niet zijn als je mijn relatie tot dit persoon niet weet.
Jij wou meer informatie. Bovenstaande is het

Iv
door Ivo W - Jan 19, 2019 om 08:09
729 Antwoorden / Vragen

In beginsel geldt in Nederland het zelfbeschikkingsrecht. Ook voor mensen die eigenlijk niet (meer) volledig de juiste beslissingen kunnen nemen. De zorgverlener mag dus in beginsel NIETS doen waar de patiënt of cliënt het niet mee eens is. Of dat nu gaat om een zware operatie of om iets simpels als gedoucht worden, maakt daarbij niet uit.

Wanneer iemand de geboden zorg niet lijkt te accepteren is het als naaste héél pijnlijk om te zien hoe iemand verder achteruit gaat, maar daar kan de zorgverlener meestal weinig aan doen. De enige mogelijke optie voor de naasten is om naar de rechter te stappen en iemand (gedeeltelijk) handelingsonbekwaam laten verklaren. Er kan dan door de rechter een bewindvoerder aangewezen worden die bepaalde beslissingen uit naam van de cliënt kan nemen.

Reken er op dat zo'n proces niet meteen afgerond is. Voordat een rechter zijn oordeel uitspreekt, moet er een aardig dossier opgebouwd met verklaringen van de huisarts, behandelend artsen en verpleegkundigen en ook minimaal één psycholoog die het gedrag van de persoon onderzocht heeft.

rebek
door rebek Jan 19, 2019 om 14:27
228 Antwoorden / 97 Vragen

Aan mij geeft hij toe bordeline te hebben naast zn autisme maar hij wijgerd zich ervoor te laten testen om zo een behandelplan op maat te krijgen. Destijds wou hij in een woongroep en dat zou het beste voor hem zijn maar nu denkt hij dat niet meer nodig te hebben. En het zelfbeschikkingsrecht blokkeerd hem. Hij kookt ook niet voor zichzelf. Rauwe aardappels maken minder afwas...

aurora1
door aurora1 Jan 19, 2019 om 14:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar wat is uw relatie met deze persoon? Zijn het uw zaken wel?
U noemt hier persoonlijke aangelegenheden die die persoon alleen zelf aangaan en niet u. En dat geldt ook voor of hij al dan niet voor zichzelf kookt. Ook zijn keuze van al dan niet testen voor wat dan ook is zijn persoonlijke zaak en gaat u niets aan.
Op grond van uw persoonlijke meningen over zaken die u niet betreffen een organisatie zwart maken komt welhaast neer op laster.

rebek
door rebek Jan 20, 2019 om 01:37
228 Antwoorden / 97 Vragen

Met deze informatie ben ik al vaak genoeg bij de boba geweest. Een lezer weet niet over wie het gaat en dat hou ik ook zo maar boba moet dat vrij makkelijk kunnen bepalen. En mag ik even zelf bepalen wat mijn relatie tot deze persoon is. Voor hetzelfde geld ben ik zijn broer of zus en dan gaat het mij wel degelijk wat aan.

rebek
door rebek Jan 20, 2019 om 01:59
228 Antwoorden / 97 Vragen

Je kunt het laster noemen. Ik noem het bescherming van dit persoon. Hopenlijk gaat de boba het zo wél oppakken.
IK zie de persoon steeds meer  achteruit gaan zo. Op meerdere fronten

Iv
door Ivo W Jan 20, 2019 om 15:35
729 Antwoorden / Vragen

Als u mijn reactie goed gelezen heeft, zou u inmiddels moeten begrijpen dat uw mening ,en de mening van de zorgverleners met betrekking van de leefwijze van uw kennis niet zo heel relevant is. In elk geval niet totdat een rechter de persoon wilsonbekwaam heeft verklaard.

Uw kennis kiest ondanks geboden hulp voor zijn leefwijze. Zolang die leefwijze geen direct gevaar oplevert voor de persoon zelf en ook geen gevaar of ernstige hinder voor zijn omgeving is het daarmee klaar.

Dat klinkt heel bot en is moeilijk te accepteren wanneer je om iemand geeft die zichzelf zo verwaarloosd, maar dat is nu eenmaal het gevolg van het zelfbeschikkingsrecht.

U kunt simpelweg niet meer doen dan proberen de persoon zelf te overtuigen dat zijn keuzes niet de beste keuzes zijn, en/of bij zijn naaste familieleden aandringen om de persoon eventueel onder bewind/curatele te stellen.

rebek
door rebek Jan 21, 2019 om 22:24
228 Antwoorden / 97 Vragen

Druk zetten werkt niet bij mensen in de ontkenningsfase

tijger1
door tijger1 - Jan 19, 2019 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou hij eet in ieder geval nog sla, en die aardappelen in een zakje zijn gekookt. En dat hij geen zin heeft om taken uit te voeren bij begeleid wonen, is zijn zaak.

Ik weet uw relatie tot deze persoon niet, dus waarom u dat hier allemaal op het net gooit, maar hij is volwassen en het gaat u allemaal niets aan.

Als het u stoort dat hij in uw ogen niet goed eet, nodig hem een keer per week uit voor de warme maaltijd.

Hij heeft blijkbaar een inkomen en onderdak. Prima.

rebek
door rebek Jan 20, 2019 om 01:22
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ik weet uw relatie tot deze persoon niet ... Maar hij is volwassen en het gaat u allemaal niets aan.

Allemaal aannames. Je zecht het goed tijger: Ik weet uw relatie tot deze persoon niet. Dus wie bepaald er dan of het mij wat aan gaat.
Sommige mensen worden nooit volwassen wat bij deze man het geval is. Al denkt hijzelf daar anders over

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2019 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft zelf dat u er officieel niet nabij staat. En zolang het uw echtgenoot, vader of zoon niet is, kunt u niets.

rebek
door rebek Jan 20, 2019 om 12:58
228 Antwoorden / 97 Vragen

Dus moet ik hem zichzelf maar kapot zien maken onder begeleiding die daar niets aan wil doen. En ik sta dichterbij dan jij denkt en de boba weet dat

rebek
door rebek Jan 20, 2019 om 13:17
228 Antwoorden / 97 Vragen

De aardappels komen recht uit de koeling in de supermarkt. Zijn nog halfrauw.
En iemand die zich een maand niet douched of verkleed wil je echt niet naast zitten in de trein of het vliegtuig

tijger1
door tijger1 Jan 20, 2019 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En reist hij dan met de trein of het vliegtuig? Ik weet helemaal niet hoe dichtbij u staat. Maar u schrijft zelf al dat u officieel niet nabij staat. Dan houdt het gewoon op..

aurora1
door aurora1 Jan 20, 2019 om 17:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@rebek, u bent erg vasthoudend aan uw eigen overtuigingen.

rebek
door rebek Jan 21, 2019 om 22:20
228 Antwoorden / 97 Vragen

Nee,hij woont simpel in de buurt van n supermarkt maar al zou ikzelf veel reizen eet ik wel gevarieerd en geen halfrauwe rommel

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2019 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Masr u wilt uw regels opleggen aan een ander en die voelt daar niets voor.

rebek
door rebek Jan 29, 2019 om 22:36
228 Antwoorden / 97 Vragen

Jij kunt je wel erg goed in de rol van iemand verplaatsen die je niet kent. Lees goed mijn andwoorden en geef niet gelijk van die domme reacties

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2019 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rebek

Domme antwoorden? U bemoeit zich met iemand die niet nabij staat en wil hem u regels opleggen. Houd toch op met die onzin.

rebek
door rebek Jan 30, 2019 om 12:17
228 Antwoorden / 97 Vragen

Tijder,
Ik zou haast denken dat jij hem bent met al die ontkenning.  Zo hard als je tegen het verhaal trapt. Echt beter lezen voor je domme andwoorden geeft

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2019 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rebek

Blijkbaar kent u hem dan toch niet zo goed als dat u denkt, dat u hem met mij verwart.

Hou op met uw bemoeizucht.

rebek
door rebek Jan 30, 2019 om 15:30
228 Antwoorden / 97 Vragen

Jij reageert op mijn punt. Als je mijn andwoorden niet leuk vind kun jij je beter terugtrekken

tenormin
door tenormin - Jan 20, 2019 om 13:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Als u schrijft dat deze persoon altijd rauwe aardappelen uit een zakje eet dan zal hij op den duur wel gaan murren als de pest; krijgt enorme krampen in de buik en darmen raken verstopt met als gevolg diarrhee. Zo ook met rauwe kalkoen. Staat dan op de nominatie om salmonella te krijgen... en door te geven. Zijn deze verschijnselen er niet? Dan vraag ik u of u zelf heeft gezien hoe zijn dagelijkse voedselinname wel is.

Iv
door Ivo W Jan 20, 2019 om 15:26
729 Antwoorden / Vragen

Aardappelen uit een zakje, uit de koeling van de supermarkt die zijn voorgekookt en al bijna gaar. Dat zal op zich niet zoveel problemen opleveren in het maag-darm stelsel. Ook plakjes kalkoenfilet is al volledig gegaard. Goed, het is geen gevarieerd dieet maar ook niet meteen levensbedreigend.

tenormin
door tenormin Jan 20, 2019 om 16:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@ivo w, ik koop geschilde aardappelen, die nog gekookt moeten worden. Wist niet dat er ook gekoelde, gekookte aardappelen waren. En ook kalkoen, ik dacht inderdaad niet aan plakjes boterhambeleg. Het enige van dit dieët is dat Ruccola gezond is. Nou ja, er i iets ongezonds aan de man zelf, maar oordeel daar verder niet over.

rebek
door rebek Jan 20, 2019 om 18:24
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ivo heeft gelijk.maar jarenlang deze voeding is niet gezond. Veel te eenzijdig. En geloof me. Ik ken hem goed genoeg dit te kunnen zeggen.
Waar ik vooral over val, hij heeft wekelijks boba over de vloer maar kennelijk zien die niet hoezeer hij zichzelf verwaarloost. En enkel eens per maand douchen meurt ook stevig. Dan hou ik hem ook  op afstand. Maar ook daar heeft boba kennelijk geen grip op. Waarop dan wel? Zijn grootste probleem is dat hij kan lullen als brugman zodat de ander hem gelooft. maar boba heeft kennelijk een knijper op de neus

tenormin
door tenormin Jan 20, 2019 om 18:54
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Rebek, maar dan stop je hem toch zelf onder de douche, al dan niet onder dwang. Dan ben jij toch beter in "lullen als brugman" dan degene waar je je zorgen over maakt? Begrijp best dat dit gemakkelijker geschreven is dan gedaan, maar ja, dan moet je je bezorgdheid maar even afzetten over 'afschuw' om die vrijer onder de douche te krijgen. Als je het voor elkaar krijgt: chapeau. En toevoeging: sorry dat ik dit nu pas lees: BOBA en autisme. Begrijp het werkelijk niet. Ken veel autisten, ze hebben wat meer omgevingsrust nodig maar ook: de meesten zijn ook nog eens boven intelligent. Ik ga bij dit topic denken dat deze BOBA mensen waarschijnlijk onderkennen dat er autisme speelt (vanwege zijn -lullen als brugman-) . Geen idee hoe dicht u bij deze man staat maar ik vermoed dat hij niet de juiste zorg krijgt, althans niet in de zin die een autist (soms) nodig heeft.

rebek
door rebek Jan 21, 2019 om 22:10
228 Antwoorden / 97 Vragen

Heel juist. Hij heeft (daarnaast)  bordeline ben ik achter gekomen. Geeft hij zelf ook toe op zn goede monenten maar wil dit niet laten testen en boba zecht dan: We zullen het aan hem voorleggen en dan weer je het andwoord wel. Voorheen wou hij in een groepswoning maar nu hij n eigen huis heeft zecht hij dit niet meer nodig te hebben.

tijger1
door tijger1 Jan 21, 2019 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rebek

U bent ook nog psychiater dat u kunt beoordelen of iemand een borderline persoonlijkheidsstoornis hebt?

En als hij het zelf weet, wat heeft dat testen dan voor zin?

Volgens mij gaat het prima met hem. Een eigen woningen een eigen inkomen en mensen die zich om hem bekommeren. Mooi,

rebek
door rebek Jan 29, 2019 om 22:26
228 Antwoorden / 97 Vragen

Als je hem niet kent kun je daar niet over oordelen

aurora1
door aurora1 Jan 29, 2019 om 23:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nodig hem minstens eens in de week bij u thuis uit voor eten en/of breng hem steeds wat eten.
Nodig hem uit bij u te komen douchen en biedt hem aan dat u zijn rug wilt boenen.
U kunt ook nog aanbieden zijn haren te wassen.
Dus geen woorden meer maar daden..... als u zo begaan bent.....
Laat hem anders met rust, stop met iemand uw wetten en regels op te dringen en voor te schrijven en over die persoon te roddelen en organisaties in een slecht daglicht te stellen.

rebek
door rebek Jan 30, 2019 om 12:22
228 Antwoorden / 97 Vragen

Aurora,
Je zou haast denken dat jij hem bent. Of anders voor hem spreekt. Maar NEE. HIJ denkt zelfstandig zn leven te kunnen vergooien. En BOBA staat hem daar goed in bij.

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2019 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rebek

En als hij als volwassene zijn leven wil vergooien, gaat u dat helemaal niets aan.

U wilt er alleen maar over zeuren, maar zelf metterdaad helpen,doet u niet.

aurora1
door aurora1 Jan 30, 2019 om 13:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@rebek, hij zegt zelf dus dat u zich met uw eigen zaken moet bemoeien en hem met rust moet laten, en toch blijft u hem lastig vallen en over hem roddelen? Je zult maar zo een “begane” figuur in je kielzog hebben. Dat wens je haast zelfs je vijanden niet toe. Het lijkt welhaast op stalken.

rebek
door rebek Jan 30, 2019 om 15:52
228 Antwoorden / 97 Vragen

Aurora,

Nu verwar je tijgers woorden met die van mij. Ik zeg dat hij zich verwaarloost en tijger denkt te weten wat mijn relatie met hem is. Als je goed - Alles - leest kan ik zijn broer of zus zijn.