desai
door desai Feb 4, 2021 om 12:54
Voeding & gezondheid
Bolero limonade poeder

ik heb via een vriendin een limonade poeder van Bolero zonder  kunstmatige zoetstoven of suikers of e middelen maar is het nou gezond

 vriendelijke groeten
DESAI

14548 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 4, 2021 om 13:03
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Kort onderzoek:
In de USA is Stevia verboden en is kankerverwekkend, dus of dit nu een "gezond" dankje is??????

Quote van de site: "Inhoud BoleroAardbei met Stevia"

Kies maar of dit gezond is.

mi
door miennaamishaaz Feb 4, 2021 om 13:47
725 Antwoorden / 1 Vragen

Stevia is alleen in hoge dosis kankerverwekkend.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stevia

gerbera
door gerbera Feb 4, 2021 om 14:36
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De meest gebruikte kunstmatige zoetstoffen zijn aspartaam, acesulfaam-K, cyclamaat, sacharine en stevia. Van aspartaam of stevia is nog nooit een kankerverwekkend effect aangetoond, niet bij de mens, niet bij dieren, en niet bij hoge doses.  bron

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 4, 2021 om 22:14
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Het kan gevaarlijk zijn om alles wat je op internet vindt te geloven("zelf dokteren".....)

Praat erover met iemand,die medicijnen heeft gestudeerd : een arts.

Thecla58
door Thecla58 Feb 5, 2021 om 12:26
854 Antwoorden / 3 Vragen

@Miennaamishaas

Als stevia kankerverwekkend zou zijn dan had ik al helemaal vol moeten zitten met kanker. Binnen de ketogene leefstijl, die overigens ondersteund wordt door artsen van het Ermasmus UC, is alle suiker nicht im Frage en wordt of erythritol of stevia geadviseerd en dan met name de steviol glycosiden.
Online volg ik regelmatig live video's over het ketogeen eten en bakken daarin wordt volop die genoemde glycosiden gebruikt.

audb
door audb Feb 5, 2021 om 16:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

https://en.wikipedia.org/wiki/Stevia

Blijkbaar is er een onderzoek er naar geweest die het tegendeel bewijst.

mi
door miennaamishaaz - Feb 4, 2021 om 13:48
725 Antwoorden / 1 Vragen

Of het gezond is is een goede vraag.

De ene bron zegt van wel
De andere zegt van niet.

Dit is aan uzelf om te bepalen of u het gezond vind of niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 4, 2021 om 22:15
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Meinnaamishaaz,

Zou het niet verstandig zijn om een arts te laten bepalen of iets gezond is of niet?

mi
door miennaamishaaz Feb 5, 2021 om 15:30
725 Antwoorden / 1 Vragen

@GA

het is een voedingsproduct dat verkocht mag worden.

Als het nou ging over iets wat niet normaal verkocht wordt.
of middelen bevat waarvoor je een Recept nodig zou hebben, is het een ander verhaal.

diumenge
door diumenge - Feb 4, 2021 om 13:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gezond zal het sowieso niet zijn, je kan beter vragen of het ongezond is.

me
door mein33 - Feb 4, 2021 om 13:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dit soort drankjes bestaan uit geur, kleur en smaakstoffen en die producten hebben niets met gezond te maken !

Donuts
door Donuts - Feb 4, 2021 om 14:00
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Net zo gezond als Coca Cola Zero...

gerbera
door gerbera - Feb 4, 2021 om 14:49
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe gezond kan het zijn als je, je alleen maar blind staart op het niet bevatten van kunstmatige zoetstoffen, suikers en e-middeleln.
Overigens is suiker van oorsprong een natuurproduct uit voornamelijk bieten waaruit dit gekristaliseerd wordt. Ook stevia is een natuurproduct waar de zoetstof door middel van fermenteren wordt uitgehaald. En hoezo zonder E-nummer, Het E-nummer van ascorbinezuur is E300

INGREDIENTEN: VOEDINGSZUREN: CITROENZUUR, APPELZUUR; VULSTOF: MALTODEXTRINE; AROMA'S; ZOETSTOFFEN: ACESULFAAM K, SUCRALOSE, STEVIOL GLYCOSIDEN (STEVIA-EXTRACTEN); ANTIKLONTERMIDDEL: TRICALCIUMFOSFAAT; VERDIKKINGSMIDDEL: GUARGOM, ACACIAGOM; ANTIOXIDANT: ASCORBINEZUUR (VITAMINE C); KLEURSTOFFEN: ANTHOCYANINS, KARAMEL.

Thecla58
door Thecla58 Feb 5, 2021 om 12:31
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ter info voor wie het weten wil

Maltodextrine is een suiker, sucralose is een kunstmatige zoetstof. Klik de bijgaande link aan en dan zien jullie een stuk over zoetstoffen e.d.

https://www.waymadi.nl/2018/11/19/zoetstoffen/

@Desai
Vanuit mijn leefwijze is dit dus niet gezond. De bewering dat er niets aan kunstmatige zoetstoffen inzit is dus niet waar in mijn optiek

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 4, 2021 om 16:02
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt er gezond uit te zien omdat men aangeeft dat er niets kunstmatigs inzit. https://www.drinkbolero.nl/ en m.b.t. Stevia: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/stevia.aspx  maar dan wel met aanteking dat er toch ook andere gedachten zijn over Stevia en zie dan dit: Gezond? Stevia is niet schadelijk voor je gezondheid, zolang je het gebruik ervan niet overdrijft. Stevia is ook niet schadelijk voor je tanden en zorgt niet voor schommelingen in je suikerspiegel. Bovendien levert stevia geen calorieën. (Bron: https://www.cm.be/gezond-leven/voeding/voedingswaren/voedingsstoffen/zoetstoffen/stevia#:~:text=Gezond?%20Stevia%20is%20niet%20schadelijk%20voor%20je%20gezondheid,,in%20je%20suikerspiegel.%20Bovendien%20levert%20stevia%20geen%20calorie%C3%ABn.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 4, 2021 om 19:28
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Desai,

Ik raad u aan dit aan uw huisarts te vragen.

Alleen een arts kan hier een goed antwoord op geven.

gerbera
door gerbera Feb 4, 2021 om 21:55
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U maakt een grapje, U denkt dat de huisarts de samenstelling van dat soort drankjes kent. Denk dat de huisarts wel iets anders te doen heeft dan het beantwoorden van dit soort vragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 4, 2021 om 22:09
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Ik maak zeker geen grapje.

Tegenwoordig heeft iedereen dezelfde informatie via internet als een arts.

Maar alleen een gidiplomeerde arts kan een goed antwoord geven.

Natuurlijk hebben huisartsen het druk.

Je kunt het eventueel ook aan een specialist/internist vragen.

Donuts
door Donuts Feb 4, 2021 om 22:22
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De specialist heeft meer tijd dan een huisarts, Gerbera. Verleden week was ik nog bij de internist met een lege chipszak en volgende week neem ik een lege fles Cola Zero mee. Volgens hem zijn chips niet gezond, dan weet u dat, hoeft u daarmee niet meer naar de internist.

Donuts
door Donuts Feb 4, 2021 om 22:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

P.S. De chips waren nog wel in olijfolie gebakken.

gerbera
door gerbera Feb 5, 2021 om 09:27
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@sprietje, helemaal fout ze hadden in de zonnebloemolie gebakken moeten zijn.☺

me
door mein33 Feb 5, 2021 om 10:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zou adviseren om voldoende loperamide in huis te hebben want dergelijke suikerwatertjes hebben nogal eens een negatieve uitwerking op het maag- darmstelsel. ;-))

gerbera
door gerbera Feb 5, 2021 om 11:52
7364 Antwoorden / 14 Vragen

A'dammer, als u vindt dat het een serieus onderwerp is, kom dan ook met serieuse reacties i.p.v doorverwijzing naar de huisarts. Als dat middel schadelijk zou zijn komt het niet eens in de handel maar dan nog is doorverwijzing naar een dieetist(e) iets verstandiger. Die zijn nml gespecialiseerd in voeding.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 5, 2021 om 12:08
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Lees de vraag nog eens goed:

Is Bolero limonade poeder gezond?

Over schadelijk wordt niet gesproken....

gerbera
door gerbera Feb 5, 2021 om 12:24
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Geachte amsterdammer,

Ik heb hem goed gelezen en daar ook serieus op gereageerd incl. de ingrediënten. En ja ik had het wat duidelijker moeten omschrijven, nml "schadelijk voor de gezondheid cq ongezond is". En het antwoordt daarop is op I.N. te vinden daar hoef je niet voor naar de huisarts.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 5, 2021 om 12:33
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Het is niet verstandig om zelf te gaan "dokteren" met informatie van het internet.

Een arts heeft medicijnen gestudeerd.

Donuts
door Donuts Feb 5, 2021 om 14:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Men hoeft niet voor medicijnen gestudeerd te hebben om correcte informatie te kunnen onderscheiden van nonsens info. Gezond verstand, een behoorlijke opleiding en een minimaal gemiddeld IQ is voldoende. Maar dat is inderdaad niet aan iedereen voorbehouden... Misschien kan de huisarts een apart spreekuur instellen waar mensen zoals u met hun verpakkingen langs kunnen komen. Wel dan zelf betalen voor de informatie.

gerbera
door gerbera Feb 5, 2021 om 15:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@sprietje, Zit ik ff goed, voldoe aan uw voorwaarden☺

Donuts
door Donuts Feb 5, 2021 om 16:33
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@Gerbera, dat had ik al ingeschat. :-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 5, 2021 om 18:28
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sprietje en Gerbera,

Internet is fantastisch, vroeger had je een encyclopedie nodig.

Maar als niet - arts medische informatie gebruiken van internet is onverstandig en kan ook gevaarlijk zijn.

De huisarts of je eigen specialist is de juiste persoon voor medische vragen.

Hiervoor betaal je via je zorgverzekeraar en je verplicht eigen risico.

gerbera
door gerbera Feb 5, 2021 om 22:11
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De huisarts of je eigen specialist is de juiste persoon voor medische vragen.

En wat is hier medisch aan? moet ik dan voor elk product waarover ik twijfel of het wel gezond is naar een arts gaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 6, 2021 om 00:20
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Dit topic gaat over of een product gezond is.

Vrijwel alle forumleden hebben geen medicijnen gestudeerd.

Wij kunnen daarom deze vraag niet beantwoorden.

panter22
door panter22 - Feb 5, 2021 om 08:23
6599 Antwoorden / Vragen

Als je alle zakjes maar niet in 1 keer achter elkaar gaat opdrinken, dan is het niet ongezond.

gerbera
door gerbera Feb 5, 2021 om 15:55
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik naar de foto kijk heeft de TS er al aardig wat achter elkaar gedronken;-))

me
door mein33 - Feb 5, 2021 om 10:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heb de vraag, voor de zekerheid, maar even doorgespeeld naar het OMT om er in iedergeval zeker van te zijn dat het  virologisch geen gevaar oplevert om een glasje suikerwater te nuttigen !  ;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 5, 2021 om 11:41
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mein33,

Dit is een serieus onderwerp.

Over het OMT zou ik op uw leeftijd helemaal geen grappen maken......

me
door mein33 Feb 5, 2021 om 12:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@geboren amsterdammer,

Grappen kunnen overal alles en altijd gemaakt worden en dat heeft niets met leeftijd te maken!  Het ligt er maar aan in weklke context het gedaan wordt.
En ik weet echt niet wat er serieus te nemen valt aan een vraag over een zakje limonadepoeder en of dat al dan niet gezond zal zijn.

Even voor de duidelijkheid, ik neem de adviezen van het OMT wel zeer serieus. Wij komen sedert 18 mrt van het vorige jaar helemaal nergens meer, zien niemand meer en laten (buiten Buurtzorg) ook helemaal niemand meer binnen.
Boodschappen worden besteld of door een paar fantastische vrijwillgers voor ons op de deurmat afgeleverd.
Het enige waarvoor ik het erf nog verlaat is om op rustige momenten even een rondje over de heide te fietsen.
Als dat niet serieus is, dan weet ik het ook niet meer ?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 5, 2021 om 12:16
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein33,

Ik snap u nu wat beter.

Helaas heb ik vorige week mijn oude tante van 93 verloren door
Corona.... :<((

Ik ben zelf nierpatiënt en mijn nierarts(nefrolooog) wilt zelfs liever niet, dat ik appelsap drink.

me
door mein33 Feb 5, 2021 om 13:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gecondoleerd met het verlies.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 5, 2021 om 18:30
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Mein33.

Dank u.

rj
door rjw - Feb 5, 2021 om 12:06
3261 Antwoorden / 5 Vragen

E middelen bestaan niet. Wel E-nummers en veel natuurlijke stoffen hebben ook een e-nummer. De eko/bio-industrie heeft echter bewust een verkeerd beeld van E-nummers gecreeerd.

audb
door audb - Feb 5, 2021 om 16:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Is het niet beter om te vragen of de aardbeien smaak wel echt is?

En wat bedoeld je met "Zonder kunstmatige zoetstoffen"?

Suiker is een eiwit en aspataan enzo zijn gewoon betaande natuurlijk stoffen net als smaak stoffen.

Dat het chemische processen zijn is waar maar ook in de natuur vind je die volop.

Een van de bekendste is misschien wel honing immers is het de bij die de nectar omzet in honing.

tijger1
door tijger1 Feb 5, 2021 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Suiker een eiwit? U bent een beetje abuis.

Donuts
door Donuts Feb 5, 2021 om 16:34
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger1, heeft u deze informatie van uw specialist?:-))

ju
door juliomariner Feb 5, 2021 om 19:10
1327 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe verzin je het suiker een eiwit en Aspartaam een in de natuur voorkomende stof.
De 2 aminozuren in Aspartaam komen veel in de natuur voor maar de Methylester maakt het kunstmatig