er
door erikthuis Apr 23, 2007 om 09:39
Voeding & gezondheid

Bril: voorwerpen kleuren geel en blauw op

Hoi allemaal,

Ik draag al geruime tijd een bril, maar sinds kort kleuren de objecten/voorwerpen die ik bekijk geel en/of blauw op. Dit gebeurt alleen als ik onder een (lichte) hoek naar het object/voorwerp kijk. Kijk ik er zuiver recht naar, dan is de 'bijwerking' er niet. Maar als ik onder een kleine hoek kijk, dan licht afhankelijk van de draairichting van m'n hoofd een gele of blauwe streep langs het voorwerp op. Eén en ander gebeurt vooral bij zonlicht of fel kunstmatig licht.

Ik ben al langs de huisarts, oogarts en pticiën geweest. Maar dan van hen drieën kan het verklaren, laat staan een oplossing bieden. Wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn. Alvast dank voor jullie reacties.

Erik

10016 7 Rapporteer

freya
door freya - Apr 23, 2007 om 09:56
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Erik,

Dit verschijnsel ken ik alleen van polaroid-glazen zoals gebruikt in zonnebrillen om reflectie's tegen te gaan. Het effect is onder een bepaalde hoek maximaal en neemt af met het veranderen van de hoek waaronder je kijkt. Als jij zegt dat het afhankelijk is van de stand van je hoofd, dan doet mij dat toch sterk aan dit soort glazen denken. Het effect is dan ook het grootst op glimmende voorwerpen.
Maar, heb je deze bril dan pas? En zo niet, was het je dan nooit eerder opgevallen?

m.vr.gr. Freya

spleetoog
door spleetoog - Apr 23, 2007 om 10:44
130 Antwoorden / 0 Vragen

laat iemand anders je bril eens opzetten .en kijken of deze persoon er ook last van heeft, zoja zou ik een nieuwe bril uitzoeken . kan zijn dat de meekleurende glazen niet meer goed werken kan gebeuren na een bepaalde tijd. zonee  zou ik de ogen nog eens goed na laten kijken ,het is niet prettig als je steeds een soort van regenboog ziet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2007 om 11:17
16950 Antwoorden / 202 Vragen

hetgeen u beschrijft lijkt op prisma verschijnsel of wel dat op de een of andere wijze onder een bepaalde hoek uw brillenglas werkt als een prisma. Een opticiën zou dat toch moeten kunnen nagaan lijkt mij. Heeft u een bril waarvan de glazen qua kleur variëren afhankelijk van het licht? In dat geval uis er iets mis met het chemisch mechanisme in de bril.

ho
door hob - Apr 23, 2007 om 21:04
12 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de koop van een brilmontuur met aanschaf van brillenglazen, wordt de klant wel eens erbij gevraagd of deze de glazan van een bepaalde kwaliteit wilt laten ontspiegelen. Bij het ontspiegelen worden 'spookeffecten' van bijvoorbeeld een extra lichtverschijnsel zoals het zogenaamd dubbel zien in plaats van enkel zien in het glas van de bril, weggewerkt in het glas. Dat gebeurt dan door middel van ontspiegelen. Ook wordt er een vraag erbij gesteld als men de glazen wilt laten verharden. Dat verharden gebeurd onder een zeer hoge temperatuur in een extreem hete oven. Het kan gebeuren dat er tijdens het proces iets niet goed is gegaan en de kwaliteit van het glas hierbij was aangetast. Het is het beste dat u de mening van een andere opticien vraagt door deze naar de kwaliteit van het ontspiegelde of verharde glas te laten kijken, door middel van een instrument. Als deze zijn beoordeling heeft uitgesproken dat verwijst naar een mogelijk mislukte verwerkingproces, dan kan u de feitelijke opticien hierop aanspreken en als deze zijn collega gelijk geeft, wilt deze opticien mogelijk een ander vervangend exemplaar van deze set glazen voor u opnieuw laten verwerken. Een andere oorzaak kan ook zijn dat het merk glazen van veel mindr kwaliteit was. Neem bij voorkeur een goed merk brilglazen zoals van Zeiss. Over andere merken kan de opticien u mogelijk meer informeren. Hob.

ar
door arnek - May 28, 2007 om 16:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het verkleuren aan de rand van een object heeft te maken met de sterkte van brilleglazen en de brekingsindex. Dit verschijnsel heet kleurschifting. Van een gediplomeerd opticien mag je verwachten dat dit voor de verkoop besproken wordt.Hoe hoger de brekingsindex des te dunner de brilleglazen. Extra bijkomend nadeel is het zachter worden van de glazen en dus krasgevoeliger.

ma
door marieke26_1 - Jul 23, 2007 om 21:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Erik,

Ik was even aan googlen op dit onderwerp en kom bij jou berichtje uit. Ik heb dit namelijk precies hetzelfde. Heb sinds 'n maand of 2 'n nieuwe bril en bij 'n bepaald lichtinval kleuren voorwerpen op. Aan de ene kant is 'n voorwerp geel en de andere kant is ie blauw. Ik vind het erg vreemd.. ik ben eigenlijk benieuwd of je al 'n oplossing gevonden hebt??

Marieke

er
door erikthuis - Aug 9, 2007 om 16:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Marieke,

Sorry dat je lang op een antwoord moest wachten. Ik was met vakantie. De opticien heeft mij inmiddels uitgelegd dat de kleurwaarneming in het glas zit. Normaliter neem je dit als brildrager niet waar, tenzij je hele sterke glazen hebt. Dan kan de opticien het euvel niet verhelpen. In mijn geval heeft ie het euvel ook niet weg kunnen nemen, maar bij mij ligt de oorzaak vermoedelijk elders. Ik gebruik ook medicijnen en via de apotheek heb ik vernomen dat mijn klacht mogelijk samen hangt met het medicijn. Dat wordt nu verder uitgezocht op aanraden van de opticien. Maar bij mij is het probleem wel opgelost. De opticien heeft uitgelegd dat de kleurwaarneming ontstaat doordat het licht vertraagd door de bril wordt doorgegeven op het oog. Als je de bril tegen het oog plaatst, zou niemand deze waarneming kunnen hebben. Als proef op de som hebben we dit getest met lenzen. En wat bleek....met lenzen in waren de kleuren weg. Ik draag nu dus lenzen, waardoor het probleem weg is. Jij succes gewenst met het vinden van een oplossing.

Erik