pe
door pelan1950 Feb 18, 2009 om 19:40
Voeding & gezondheid

CAK?

Sinds een hqalf jaar maak ik gebruik van hulp in de huishouding, ik krijg 24 uur per 4 weken, dus 6 uur per week.Het gebeurt weleens dat ik geen hulp krijg of maar 3 uur per week.Het CAK werkt met periode's van 4 weken en als ik soms weinig of geen hulp krijg, moet ik toch het volle pond betalen wat hun hebben vastgesteld. Klopt dit wel allemaal, hun zeggen van wel, maar je hoeft toch niet tebetalen voor een dienst wat niet geleverd is?????

1173 8 Rapporteer

ma
door marnix123 - Feb 18, 2009 om 20:07
32 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een contract met CAK hebt waarin staat dat u recht hebt voor 24 uur per 4 weken, dan moet u ook dat krijgen.

Tenzij er in het contract punten zijn opgenomen waarin bepaalde uitzonderingen gemaakt worden. Als dit er niet in staat, of uw situatie voldoet niet aan de uitzonderingen dan kunt u (als de CAK niet met een goede oplossing kan komen) al uw geld terug vragen voor de periode waarin u onvoldoende hulp hebt gekregen.

U zou een brief kunnen schrijven waarin u schrijft dat het CAK zich niet aan het contract houd en dat u al het geld van de desbetreffende perioden terug wilt hebben en het contract per direct wilt beeindigen.

poltol
door poltol - Feb 18, 2009 om 21:01
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Er klopt iets niet aan uw redenatie. Het CAK declareert n.a.v. de opgave van de zorgverlener. U moet elke dag, als er zorg verleend is, een bon aftekenen. Op die bon staan de geleverde uren voor die dag. De bon gaat naar de zorgverlenings instelling [thuiszorg] en die declareert bij het CAK, die dan weer eens in de vier weken bij u geld vraagt. Het CAK loopt [vaak] heel erg achter. Dus het is mogelijk dat u een vier weken afrekening krijgt van maanden terug. Maar alles staat erop ook de periode. U moet dat controleren en reclameren als het niet klopt, dat staat ook op de brief van het CAK. Mogelijk declareert de zorgverlener teveel. Maar u tekent de bon en bent dus ook verantwoordelijk voor de afrekening aan het eind.

Vr.gr. poltol

pe
door pelan1950 - Feb 18, 2009 om 22:41
1 Antwoorden / 5 Vragen

Dan gaat er waarschijnlijk iets mis want ik heb nog nooit een bon gezien of iets te moeten tekenen voor de uren

la
door laptop - Feb 18, 2009 om 23:00
92 Antwoorden / 14 Vragen

waarschijnlijk betaalt u naar u gelang u uitkering /inkomen een vast bedrag per week/maand.
ook al krijgt u minder uren hulp,u blijft u bijdrage!
want daar hebben we het over, betalen!
dus u betaalt niet per uur!! maar een bijdrage naar gelang u inkomen/uitkering!

poltol
door poltol - Feb 18, 2009 om 23:42
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Uw zorgverlener hoort u een werkbon te laten tekenen. Dat is de basis van uw betaling. U heeft van het CAK een beschikking gekregen waarin precies staat hoe uw te betalen bedrag tot stand is gekomen. Naar mijn stellige mening is alles gebaseerd op het aantal zorguren wat u moet krijgen.

Vr.gr. poltol

to
door tomszus - Feb 27, 2009 om 19:17
12 Antwoorden / 6 Vragen

Iedereen die geindiceerd is moet een eigen bijdrage betalen over de geïndiceerde zorg, ook als de zorg niet geleverd is. U heeft echter recht op de geïndiceerde zorg. Als het om nietgeleverde huishoudelijke zorg gaat: direct contact opnemen met de WMO afdeling van de gemeente om een klacht hierover in te dienen. Vraag om een onmiddellijke oplossing. Als de gemeente sputtert: wijzen op hun zorgplicht krachtens de WMO. Laat u hierin evt. bijstaan door medewerkers van het IKG (0900-2437070). Soms krijgen zij voor elkaar wat u niet voor elkaar krijgt. Vriendelijke groeten,

gr
door graaggedaan - May 3, 2009 om 16:17
3 Antwoorden / 0 Vragen

Periode 1 van 2008 (4 weken)

Verleende zorg uren 24 uur

uurtarief €15,-

Totaal bedrag aan geleverde zorg: 24uur x €15,- = €360,-

Geleverde zorg in Periode 1 van 2008 = €360,-

Uw maximale periode bijdrage €50,-

Dus het bedrag van het geleverde zorg die u krijgt, daarvan betaald u max. €50,-

ondanks hoe hoog of hoeveel zorg u ook zult gaan krijgen blijft u maar €50,- maximaal per periode van 4 weken betalen.

Stel, u voorbeeld van dat u minder zorg ontvangt.

Periode 2 van 2008 (4 weken)

Verleende zorg uren 18 uur (werkster is aantal keren niet langs geweest uren zijn minder)

uurtarief €15,-

Totaal bedrag aan geleverde zorg: 18uur x €15,- = €270,-

Geleverde zorg in Periode 2 van 2008 = €270,-

Uw maximale periode bijdrage €50,-

Het geleverde zorg is aanzienlijk minder, maar het is alsnog velen malen hoger dan u maximale periode bijdrage van €50,-.

Conclusie: Uw betaald voor deze periode ook nog steeds maximaal €50,-, omdat het werkelijke bedrag wat er aan zorg is geleverd nog steeds hoger zit. Voor deze probleem kunt u niet bij het CAK terecht en dient u een klacht in te dienen bij u thuiszorg instelling die zich niet aan het aantal uren houd van hoeveel erg zorg moet geleverd worden.

Verandering in u Eigen Bijdrage factuur zal pas komen als uw geleverde zorg zodanig minder is dat het onder u maximum komt (bijvoorbeeld 2 uur zorg in 1 periode van 4 weken), dan is het geleverde zorg €30,- (2 uur x €15,- (uurtarief)) dan zal dit bedrag ook daadwerkelijk gefactureerd worden als Eigen Bijdrage omdat dit bedrag onder u maximum komt.

Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd

Met vriendelijke groet,

N.Mehr

gr
door graaggedaan - May 3, 2009 om 16:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag,

Hier u antwoord op u vraag

VOORBEELD u ontvangt thuis hulp en deze verminderd in het aantal uren, waarom zie ik geen verandering in mijn Eigen bijdrage factuur van het CAK. stel u ontvangt in periode 1 van 2008, 24 uur aan zorg zie verder de facturatie van Eigen bijdrage

Periode 1 van 2008 (4 weken)

Verleende zorg uren 24 uur

uurtarief €15,-

Totaal bedrag aan geleverde zorg: 24uur x €15,- = €360,-

Geleverde zorg in Periode 1 van 2008 = €360,-

Uw maximale periode bijdrage €50,-

Dus het bedrag van het geleverde zorg die u krijgt, daarvan betaald u max. €50,-

ondanks hoe hoog of hoeveel zorg u ook zult gaan krijgen blijft u maar €50,- maximaal per periode van 4 weken betalen.

Stel, u voorbeeld van dat u minder zorg ontvangt.

Periode 2 van 2008 (4 weken)

Verleende zorg uren 18 uur (werkster is aantal keren niet langs geweest uren zijn minder)

uurtarief €15,-

Totaal bedrag aan geleverde zorg: 18uur x €15,- = €270,-

Geleverde zorg in Periode 2 van 2008 = €270,-

Uw maximale periode bijdrage €50,-

Het geleverde zorg is aanzienlijk minder, maar het is alsnog velen malen hoger dan u maximale periode bijdrage van €50,-.

Conclusie: Uw betaald voor deze periode ook nog steeds maximaal €50,-, omdat het werkelijke bedrag wat er aan zorg is geleverd nog steeds hoger zit. Voor deze probleem kunt u niet bij het CAK terecht en dient u een klacht in te dienen bij u thuiszorg instelling die zich niet aan het aantal uren houd van hoeveel erg zorg moet geleverd worden.

Verandering in u Eigen Bijdrage factuur zal pas komen als uw geleverde zorg zodanig minder is dat het onder u maximum komt (bijvoorbeeld 2 uur zorg in 1 periode van 4 weken), dan is het geleverde zorg €30,- (2 uur x €15,- (uurtarief)) dan zal dit bedrag ook daadwerkelijk gefactureerd worden als Eigen Bijdrage omdat dit bedrag onder u maximum komt.

Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd

Met vriendelijke groet,

N.Mehr