mi
door mike61 May 7, 2015 om 12:03
Voeding & gezondheid

Champagne BILLECART-SALMON

Ik vond bij mijn moeder een fles champagne van 75 cl BILLECART-SALMON BRUT(geen jaartal). Deze fles was van mijn vader zaliger. Deze lag er al sedert eind jaren 80 daar mijn vader in 1990 is overleden. Is deze fles nog drinkbaar? Heeft ze enige waarde voor verzamelaars misschien? Hoe kan je een jaartal bepalen wanneer deze niet op de fles staat?

3836 4 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 7, 2015 om 12:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mike61,

Kijk eens hier om info te zoeken.

Fles kost nu ca € 50
Lijkt me geen verzamelaarsobject., maar wie weet. Alhoewel......kijk hier.
Maak een foto en zet op Marktplaats. ;-)

Met vr.gr.

aurora1
door aurora1 - May 7, 2015 om 14:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op deze klik hier site staat dat het binnen 3 jaar na aanschaf gedronken moet worden.
Ik betwijfel of het nog drinkbaar is, als het te oud is wordt het in de regel zuur (als azijn...).

ji
door jingle - May 8, 2015 om 11:25
36 Antwoorden / 0 Vragen

Vorige week nog een fles opengemaakt (ook een brut) die zeker 5 jaar stond/lag en was goed drinkbaar. Gebruikt in de saus voor pasta (kan ook in andere witte wijnsausen). Drink namelijk liever demi-sec...
Verwacht met een brut geen soepel drinkbare Champagne...

jj
door jjromgens - May 8, 2015 om 12:14
6 Antwoorden / 1 Vragen

Voor zover ik weet smaken alle gefermenteerde dranken zuur als ze niet meer drinkbaar zijn.
Op zo'n product vermelde houdbaarheidsdatums zitten er vaak naast:
Yoghurt is zeker nog 2 weken houdbaar na de er op staande houdbaarheidsdatum.
Bokbier is het lekkerst na 2 jaar bewaren (dus veel langer dan de er op vermelde houdbaarheidsdatum staat).
Er zijn wel zure bieren (Lambiek) maar deze worden meestal gezoet (Kriek Lambiek).
Bij alcoholische dranken telt ook nog het alcoholpercentage. Bij wijnen vanaf 16 tot 21% zijn alle gistcellen dood.
Sterke dranken gaan heel lang mee: bij een alcoholpercentage van boven de 40% leeft niet veel meer, ook geen verrottingsbacteriën. Wel moet de fles goed gesloten zijn, anders verdampt de alcohol en is het weer een heel ander verhaal.

Fermenteren is een natuurlijk proces onder invloed van gistcellen of bacteriën. Soms wordt koken als hulpmiddel gebruikt.
Koken (zoals in kookkunst) is een veredeld verrottingsproces.