D.w.Lans
door D.w.Lans Jan 6, 2020 om 11:48
Voeding & gezondheid

Consult Reumatoloog

Ik slik al 10 jaar lang Methotrexaat en ga 2 keer per jaar op consult bij de reumatoloog
Het gesprek duurt 10 minuten en de bloeduitslagen wijzigingen nauwelijks en ben van menig dat de gesprekken geen toegevoegde waarde voor mij
De kosten per consult bedragen elk €250,00 per keer
Vraag:Ben ik verplicht om deze consulten in het ziekenhuis te bezoeken??

5882 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2020 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk bent u dat niet verplicht. Dus staat er een nieuwe afspraak gepland? Zeg die af.

Ik neem aan dat u de medicijnen door de huisarts voorgeschreven krijgt.

Het is uw eigen lijf, dus u kunt zelf kiezen.

Magnum007
door Magnum007 Jan 6, 2020 om 11:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Een gevaarlijk advies Tijger....:-((

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik geef geen advies. Ik geef antwoord op de vraag of de Ts VERPLICHT is het ziekenhuis te bezoeken.

Magnum007
door Magnum007 Jan 6, 2020 om 20:18
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Jij brengt de Ts in gevaar met jouw antwoord...:-((

Met je gezondheid moet je geen grappen maken....

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Hoe komt u op het idee? Volgens mij is het een volwassen man die die vraag stelt en geen kind. Hij is tot niets verplicht.

holstein
door holstein Jan 8, 2020 om 08:35
922 Antwoorden / 16 Vragen

@Magnum, niemand is toch verplicht om naar een arts te gaan en de vraagsteller kan zijn medicijnen ook zonder die half jaarlijkse controle gewoon krijgen hoor.

Of het verstandig is laat ik in het midden, dat zal een afweging zijn, maar de vraagsteller is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Magnum007
door Magnum007 Jan 8, 2020 om 12:14
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Holstein ,

Waarschijnlijk heeft Ts. moeite om het eigen risico te betalen.

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2020 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Waar baseert u dat op? Overigens gaan bloedonderzoeken via de huisarts en de voorgeschreven medicijnen ook ten laste van het eigen risico.

holstein
door holstein Jan 9, 2020 om 09:40
922 Antwoorden / 16 Vragen

@Magnum, die kans is groot, maar ik ben mijn eigen risico ook snel kwijt, maar stel mijn prioriteiten en loop wel mee in de medische molen....

ma
door malty - Jan 6, 2020 om 11:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U bent niks verplicht, vraag eens aan uw huisarts of u zonder deze dure consults kunt.
Misschien dat de huisarts het bloedonderzoek kan doen.

Magnum007
door Magnum007 Jan 6, 2020 om 11:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Malty,een huisarts is geen specialist.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bloed wordt onderzocht in een laboratorium, dat doet de specialist of huisarts niet zelf.

@H
door @HENK@ - Jan 6, 2020 om 11:56
159 Antwoorden / 1 Vragen

je bent al niet echt verplicht het middel te slikken

Of de consulten nut hebben merk je vanzelf wanneer de waarden wel wijzigen en je er niet op tijd op reageerde...

Magnum007
door Magnum007 - Jan 6, 2020 om 11:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo D.W.,

Het antwoord is: ja

Zo'n vraag is hier al eens gesteld.
Je zorgverzekering zou moeilijk kunnen doen als je ziekte plotseling verergert omdat je geen controle meer laat doen van je lichaam.

Je moet niet bezuinigen op je gezondheid want dat is het belangrijkste in je leven.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een complete flauwekul. Dan gaat een zorgverzekeraar helemaal niet over.

Magnum007
door Magnum007 Jan 6, 2020 om 20:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,het is al erg genoeg dat mensen bezuinigen op hun gezondheid omdat ze hun eigen risico niet kunnen betalen....:-((

De zorgverzekeraars hebben overheidstaken zoals de zorg overgenomen om winst te maken.
Dit topic is een mooi voorbeeld ervan.

Soms sluiten de zorgverzekeraars een heel ziekenhuis dankzij dit neoliberale beleid....:-((

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 20:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De zorg is geen overheidstaak, nooit geweest ook.

jo
door jorisw Jan 7, 2020 om 07:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@MAGNUM: ik ben pas 54 dus waarschijnlijk veel te jong om meegemaakt te hebben dat de zorg nog een overheidstaak was.... Wanneer heeft de overheid die taken overgedragen?

Overigens mag wat mij betreft het zorgsysteem weer terug naar het oude systeem: dan ben ik weer lekker particulier verzekerd en kan ik profiteren van allerlei privileges t.o.v. ziekenfondsverzekerden. In de "goede oude tijd" hoefden wij niet in de wachtkamer tussen ziekenfondsverzekerden te zitten, hadden we nog 1e en 2e klas ziekenhuiskamers, aparte spreekuren bij artsen (vaak in hun eigen praktijk i.p.v. in het ziekenhuis), kon je ook makkelijk buiten de standaard spreekuren terecht. Allemaal voordelen van particulier verzekerd zijn die ziekenfondsverzekerden niet hadden. Ach, wat was het een mooie tijd vroeger....

Magnum007
door Magnum007 Jan 7, 2020 om 12:11
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Joris,

Het ziekenfonds werd in 2006 afgeschaft waardoor de zorg in handen kwam van het neoliberalisme.....:-(( Ik verlang ook terug naar het ziekenfonds,toen ik maar 20 euro betaalde voor mijn huidige zorgverzekering...:-)) En “als klap op de vuurpijl” betaal je nu een boete voor ziek zijn :het verplichte eigen risico...:-((( Jij moet trouwens een goed salaris hebben om particulier verzekerd te zijn geweest....;-)

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2020 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Maar dat komt omdat u helemaal niet op de hoogte bent van de toenmalige regelingen van het ziekenfonds.  Als je namelijk een zelfstandige was, en bijvoorbeeld zowat aan de geeuwhonger lag ivm weinig omzet van je bedrijfje, was je verplicht ook particulier verzekerd. En kostte je dat goud.

Dus u weet gewoon niet waar u het over hebt.

Magnum007
door Magnum007 Jan 8, 2020 om 11:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Jij praat over een relatief kleine groep.

Nu worden miljoenen mensen gedupeerd door het huidige zorgstelsel.
Volgens minister Hoekstra is het niet meer te betalen: dus het neoliberalisme heeft gefaald in de zorg.

Ik ken trouwens iemand met een eigen bedrijf,die al zijn personeel net onder de ziekenfondsgrens betaalde.....
Kortom : het leven was toen goedkoper ...

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2020 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Zet uw oogkleppen eens af. We hebben een prima zorgstelsel.

Hoekstra wil wat doen aan al die figuren die op de pof kopen bij een postorderbedrijf.

Hebt u enig idee hoe hoog de zogtoeslag wel is?

Magnum007
door Magnum007 Jan 8, 2020 om 22:46
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Dat hele systeem van zorgtoeslag is een complete chaos.

Veel mensen krijgen zorgtoeslag maar ze gebruiken dat geld voor andere dingen.

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2020 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is weer een belachelijke opmerking van u. Stel ze dan maar onder curatele.

En zo'n chaos is de zorgtoeslag niet. Compleet helder.

sp
door spikkel Jan 9, 2020 om 00:15
148 Antwoorden / 5 Vragen

Die zorgtoeslag is leuk als je gezond bent en alleen een basisverzekering nodig hebt. Sluit een Eigen Risico af van 885 euro en je krijgt meer zorgtoeslag dan je aan premie kwijt bent. Als je chronisch ziek bent wordt het verhaal toch even anders.

Kosten ziekenfonds destijds basis/uitgebreid aanvullend/1000 euro tandartsdekking: 45 euro p/mnd
Kosten huidig zorgstelsel basis/uitgebreid aanvullend/500 euro tandartsdekking: 175 euro p/mnd
Daar komt nog 385 euro Eigen Risico + 228 euro Eigen Bijdrage WMO bij, totaal 226 euro - 104 euro zorgtoeslag = 122 EURO PER MAAND. Dat is 170% MEER  en ruim 10% van mijn netto uitkering. En dan reken ik alles wat je zelf moet betalen nog niet eens mee. Belastingafrek is vrijwel wegbezuinigd, Wtcg is wegbezuinigd. Dat laatste zouden gemeenten meer zicht op hebben. Die geven alles aan de bijstandstrekkers omdat ze anders op zoek moeten naar chronische zieken en gehandicapten die andere uitkeringen ontvangen of nog (deels) werken.

Zeg nou eerlijk .... als je als alleenstaande 1550 euro per maand te besteden hebt in de bijstand ga je toch nooit meer werken. Dit bedrag krijgen ze hier in de vorm de bijstandsuitkering, vrijstellingen, tegemoetkomingen en allerhande tegoedbonnen. Als je het minimumloon verdient, geen vrijstellingen en tegemoetkoming krijgt zit je een stuk krapper.

Magnum007
door Magnum007 Jan 9, 2020 om 00:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Spikkel,

Ik ben het helemaal met je eens.

Hopelijk leest Tijger jouw antwoord even goed door.;-))

panter22
door panter22 Jan 9, 2020 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

@Spikkel, je moet niet kijken naar iemand met een bijstandsuitkering, maar hoe het kan dat je maar het minimumloon verdient. Dan het minimumloon zo laag is dat je bijna niet rond kunt komen,
Het minumumloon wordt vastgesteld door de overheid.
https://nos.nl/artikel/2317688-kabinet-is-niet-van-plan-minimumloon-te-verhogen.html
Hoe kan het dat de ontevreden onderwijzers er een beste loonsverhoging uitslepen, terwijl een beginnende onderwijzer €1800 netto voor 3 dagen werk verdient. En het minimuloon niet wordt verhoogd?
Maar lid worden van een vakbond en op naar het Malieveld

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2020 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@spikkel

Weer iemand die zit te beweren dat bijstandtrekkers het zo goed hebben.

Ik zou dat dan maar eens doorgeven aan de Minister, dan kan daar ook wel wat vanaf.

Maar ja, ook u kunt blijkbaar uw aangifte inzake alle medische kosten die u dan nog  daarnaast zou maken niet goed invullen.

panter22
door panter22 - Jan 6, 2020 om 12:39
6599 Antwoorden / Vragen

Bespreek het met de reumatoloog. Misschien is voorlopig 1 keer per jaar voldoende.
Ga je niet meer, dan krijg je geen bloedonderzoek en geen controles meer. Nu ben je er snel bij mocht er iets mis zijn.
Je bent dan afhankelijk van de huisarts en die controleert niets.
Of wil je alleen maar besparen op je eigen risico?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 6, 2020 om 12:46
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zie voor info: https://www.rkz.nl/reumatologie_kosten_vergoeding waar wordt gemeld dat voor sommige aspecten uw eigen bijdrage kan worden aangerekend tot het geldende maximum en deze info: https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-vergelijken/reuma-artrose waarin wordt aangegeven dat consulten in het basispakket vallen. Het is dus van belang om navraag te doen bij uw ziektekostenverzekeraar omdat hoe dan ook u niet zelf 2 x € 250,00 behoeft te betalen. En mogelijk zelfs helemaal niets. (Bij de info van zorgwijzer staat geen datum maar het lijkt mij wel recent/actueel maar ook reden voor mijn advies om navraag te doen bij uw verzekeraar indien u de kosten al of niet geheel zelf betaalt.)
In antwoord op uw vraag: u bent tot niets verplicht maar overleg dan wel eerst even met uw huisarts of die dat nog steeds nodig vindt aangezien u geen enkele meerwaarde ziet. Hoe dan ook: de keuze is aan u, u bent niets verplicht.

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 15:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eat dacht u van het eigen risico wat betaald moet worden?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 6, 2020 om 16:45
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Tjonge jonge, laat ik u uw reactie nu ge + st hebben! Op basis van de info waar ik naar verwijs zou aan de orde kunnen zijn dat de vergoeding in het basispakket valt maar dat heeft u kennelijk niet gelezen. En zie ook dit: SprayPay hanteert een rentepercentage van 14%. Stel jij wil graag een aankoopbedrag van €500,- gespreid betalen dan betaal je ongeveer € 3,- aan rente per maand op basis van 12 maanden. (Bron: https://www.spraypay.nl/klantenservice-contact/
Ik ga de redactie verzoeken om u te vragen op te houden met uw reacties naar mij. Als u een plaspaal nodig heeft, dan graag een ander of nog beter, niemand van deze site..

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard valt de vergoeding in het basispakket, maar iedereen heeft een eigenrisico van in ieder geval € 385,00.

Wat Sprapay hiermee van doen, heeft ontgaat mij.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 6, 2020 om 20:38
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Iedereen heeft wettelijk een eigen bijdrage ad  385,00 dat in zekere gevallen kan worden belast.
Lees / kijk de wetgeving/regelgeving in dezeer maar eens op na. Eigen risico is iets dat men kan bepalen bepaalt bij aanvullende verzekeringen.

Edited zie hierna.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 6, 2020 om 20:48
16867 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wanneer-eigen-bijdrage-zorgverzekering  (Dit omdat bij de eerdere bewerking de link niet goed overkwam als 'leesmateriaal'.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 7, 2020 om 08:37
7195 Antwoorden / 3 Vragen
tijger1
door tijger1 Jan 7, 2020 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Iedereen heeft minimaal een EIGEN RISICO van € 385 bij de basisverzekering.

Soms kan er in de basisverzekering voor sommige zaken daarnaast ook nog een EIGEN BIJDRAGE gelden.

Dat heeft helemaal niets met aanvullende verzekeringen te maken. Consulten bij specialisten vallen dus onder het EIGEN RISICO.

gerbera
door gerbera - Jan 6, 2020 om 15:08
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dat u Methotrexaat slikt wil niet zeggen dat er geen problemen kunnen onstaan ondanks dat de uitslagen nauwelijks afwijken. Dit kan zo maar veranderen en bij geen controle geheel uit de hand lopen. Wees blij dat alles stabiel is bespreek met de reumatoloog of het bezoek minder kan.

ma
door malty - Jan 6, 2020 om 15:33
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Afhankelijk van de diagnose blijf je voor controle en behandeling bij de reumatoloog of neemt de huisarts de begeleiding over. Soms krijg je eerst nog een adviesgesprek bij de reumaverpleegkundige voordat je wordt terugverwezen naar de huisarts. De reumatoloog zorgt ervoor dat de huisarts op de hoogte is van de diagnose, de uitslagen en het voorstel voor behandeling.

Bron https://reumanederland.nl/

Bespreek het met uw huisarts

me
door mein33 - Jan 6, 2020 om 16:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@D.W.Lans,

U bent nergens toe verplicht, maar dit is geen vraag voor een openbaar consumentenforum.
Deze vraag dient u te stellen in de spreekkamer van uw huisarts en het daar verkregen advies zal voor u het uitgangspunt kunnen/moeten zijn voor uw besluit of  u al dan niet zult doorgaan met uw bezoek aan de reumatoloog.
Weet wel dat "zelf dokteren"  het slechtste is wat u uw eigen lijf kunt aandoen !

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 6, 2020 om 16:45
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Mij lijkt het zinvol en veilig het contact met de specialist te behouden of in overleg te minderen, een verandering in de bloedwaarden kan dan aangepakt worden en bent u er op tijd bij.
https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte/Medicatie-bij-reuma/Folder-Methotrexaat

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook een huisarts kan natuurlijk regelmatig bloed laten testen.

panter22
door panter22 Jan 6, 2020 om 19:34
6599 Antwoorden / Vragen

In de praktijk gebeurt dat niet. Een huisarts neemt geen initiatief. Dat moet je als patient zelf doen.

Magnum007
door Magnum007 Jan 6, 2020 om 20:05
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Een huisarts kun je vergelijken met een universele garage bij jou in het dorp: de kleinere klussen kan hij wel aan (zoals olie verversen/lees : griepprik geven,etc....;-)     )

Voor grotere problemen (bijvoorbeeld het reviseren van je versnellingsbak/lees : reuma) ,moet je naar een specialist: in dit gevaar de reumatoloog

tijger1
door tijger1 Jan 6, 2020 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die huisarts krijgt regelmatig de uitslagen van de specialist doorgestuurd, dus hij weet van de onderzoeken. En natuurlijk kan en zal hij regelmatig het bloed laten onderzoeken.

panter22
door panter22 Jan 7, 2020 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

@Tijger1, dan heb je nog een huisarts van de oude stempel. Tegenwoordig worden berichten van van uitslagen afgehandeld door de assisstenten en stagiaires van de huisarts.
Als jij er zelf niet op let dat er 1 of 2 keer per jaar een bloedonderzoek moet worden gedaan, gebeurt er niets.

gerbera
door gerbera Jan 7, 2020 om 11:28
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Onderzoeken, ook bloedonderzoeken aangevraagd door huisarts,  worden in het medisch dossier opgenomen. m.u.v. de Tropmbosedienst. Deze zijn dus door de artsen en specialisten in te zien en wordt extra naar de huisarts gezonden als deze het onderzoek heeft aangevraagd. Ook ik kan deze uitslagen en rapporten lezen via "mijn Ziekenhuis". En stagiaires of assisstenten mogen slechts het resultaat doorgeven als er geen afwijkingen zijn gevonden anders is dit aan de (huis)arts voorbehouden

lo
door lovewinnie - Jan 6, 2020 om 19:58
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Bij sommige medicatie is jaarlijks controle aan te raden en bijna noodzakelijk . Vooral bij auto immuumziekten. Reuma valt daar ook onder .
Jè wordt getest op antistoffen maar ook te korten en andere antistoffen ( bij auto immuumziekte heb je veel meer kans op andere auto immuumziekte. , Heb er zelf 3)
Elke controle gaat het goed en dan ineens ben je de lul. Spreek uit ervaring .
Zou dus 1x per jaar bloedonderzoek zeker aanraden . Dat u al jaren stabiel bent is meer geluk dan standaard

aurora1
door aurora1 - Jan 7, 2020 om 17:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bespreek met uw huisarts of hij die controle kan doen. Bloedcontroles e.d.

Ik hoor vaker dat mensen alsmaar dure consulten bij specialisten in ziekenhuizen hebben en die alleen een babbeltje betreffen en vaak geen enkele medische handeling: snel verdiend. Ik denk ook dat het een gewoonte van de patiënt en bijna een verslaving is om dat te blijven doen.

Magnum007
door Magnum007 Jan 7, 2020 om 18:17
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Aurora,

Uit jouw antwoord blijkt,dat jij persoonlijk geen ervaring hebt met de zorg van een specialist.

Het is wel zo,dat er een enorme bureaucratie is.
Mijn ervaring is,dat de ene specialist weigert om de taak van een andere specialist over te nemen:ze creëren eigen "eilandjes" om waarschijnlijk zoveel mogelijk geld binnen te "harken".

Huisartsen zijn vaak overbelast en kunnen het werk nu al niet meer aan.

Dus jij hebt een leuk plan ,maar de "praktijk" is anders...;-))

aurora1
door aurora1 Jan 7, 2020 om 22:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zo zo, u durft iets te beweren, zonder de persoon zelfs maar in de verte te kennen.
Maar mijn reactie was toch niet voor u bestemd?
En zit u op de stoel van de praktijkmanager van de huisarts en bepaalt u of de huisarts het te druk heeft én voor alle huisartsen in Nederland?
Behoort u tot die kerk die vindt dat de eigen kwalen enorm erg zijn, erger dan van ieder ander,  en dat anderen niets kunnen beoordelen als ze niet "hetzelfde" hebben, "geen kinderen hebben", etc. etc.
Bent u de jongeling die weet "hoe het zit" en voor iedereen, de hele maatschappij? En die ook erg zijn best doet om medische kosten zo hoog mogelijk te maken opdat die straks niet meer te betalen zijn? Nee toch?

tijger1
door tijger1 Jan 7, 2020 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Een huisarts is wel zo verstandig en geschoold dat hij een patient met een dergelijke chronische aandoening eenvoudig onder controle kan hebben. Ook kan die huisarts regelmatig bloedonderzoeken laten verrichten.

En bij iets speciaals kan hij contact opnemen met de specialist in het ziekenhuis.

En dat is geen 'leuk plan'. Dat is gewoon de taak van de huisarts.

En zo bijzonder is reuma nou ook weer niet.

aurora1
door aurora1 Jan 8, 2020 om 00:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad.

panter22
door panter22 Jan 8, 2020 om 09:11
6599 Antwoorden / Vragen

Kennelijk zijn jullie gezond Tijger1 en Aurora1. Gelukkig maar.
Een huisarts is vaak overbelast en sterker nog in sommige regio's is er een tekort aan huisartsen.
Dus voor regelmatige controles is geen tijd en geld.
En denken jullie nu werkelijk dat een specialist iemand onder controle houdt alleen voor extra inkomsten?
Wat let ts om de controles met de specialist te bespreken? Daar kom je toch ook voor op controlebezoek.

ma
door malty Jan 8, 2020 om 09:45
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als je ziet hoelang het duurt voordat je voor een consult bij een specialist terecht kunt, lijkt het of die het drukker hebben dan een huisarts.
Wanneer ik de huisarts bel, kan ik dezelfde dag nog terecht.

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2020 om 11:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22

Juist voor dergelijke chronische aandoeningen en de controles daarop is de huisarts de aangewezen persoon.

Of de huisarts overbelast is, is zijn zaak.

Niemand stelt dat de specialist iemand onder controle houdt voor extra inkomsten. Maar vaak zijn dergelijke controles een ingeslopen gewoonte.

En wat is dat nu voor wonderlijke opmerking? "Kennelijk zijn jullie gezond"?

Als ik hier mijn huisarts bel, kan ik zeker morgen terecht voor een afspraak.

En als ik geenafspraak wil maken, kan ik 's morgens ook nog gewoon op het inloop spreekuur terecht.

Magnum007
door Magnum007 Jan 8, 2020 om 12:09
594 Antwoorden / 2 Vragen

Uit de antwoorden van Aurora en Tijger blijkt inderdaad dat ze gezond zijn en geen ervaring hebben met een specialist.

Ik praat uit ervaring : als ik geen ruzie had gemaakt met mijn huisarts om mij te laten opnemen in het ziekenhuis,was ik nu dood geweest.......:-(((((

Dus kom mij niet vertellen, dat een huisarts net zo goed is als een specilaist en dezelfde zorg kan bieden.

De topicstarter moet gewoon naar zijn specialist gaan als hij gezond wilt blijven.

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2020 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Niet gelezen dat de Ts helemaal niet gezond is? Hij heeft blijkbaar reuma en dat is niet te genezen, maar wordt onder controle gehouden.

Ik heb jammer genoeg heel veel ervaring met specialisten.

aurora1
door aurora1 Jan 8, 2020 om 17:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een rare veronderstellingen van @panter22 en - wederom - @m007. Daar weet u toch helemaal niets van? Hou nou toch eens op met al die persoonlijke meningen te ventileren over volstrekt onbekenden. Geef gewoon een reactie op @ts, dat is nl de bedoeling voor zover ik begrepen heb. Drama verhalen als "ruzie maken met de huisarts" en "bijna dood" kunt u ook maar beter niet mee aankomen, @m007. Dat is te gek voor woorden. En over een half jaar een afspraak met een specialist maken kan net zo goed over een half jaar een afspraak met een huisarts maken. En wie bepaalt of een huisarts, en welke dan, het “te druk” heeft ? U toch niet hoop ik. En, misschien nieuws voor u, er bestaan mensen die niet zaniken en zeuren over hun kwalen en pech, lekker over kwalen praten, en die dit volledig privé vinden.

panter22
door panter22 Jan 8, 2020 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

Eigen verantwoordelijkheid en de huisarts kan ook deze controles doen is een advies wat je beter niet kunt geven. Je kent de situatie niet, En je gaat daarmee op de stoel van een arts zitten.
Daarvoor ga je toch naar een specialist. Ook om te bespreken hoe verder met controles etc. Ts kan rustig met de specialist bespreken of de controles minder kunnen. Of als hij dat wil door de huisarts worden uitgevoerd.
En dan is het ook maar de vraag of de huisarts de mogelijkheid daarvoor heeft. Vaak kom je bij een praktijkondersteuner terecht.

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2020 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22 en @magnum

Misschien kunnen jullie niet lezen? De Ts, een volwassene, vraagt of hij VERPLICHT is naar de specialist in het ziekenhuis te gaan.

Heel simpel, dat is hij dus NIET verplicht. Er wordt helemaal geen advies gegeven om niet te gaan.

Er wordt hier door Panter en Magnum alleen de kunde van een huisarts afgekraakt.

Er wordt verder alleen in het algemeen gesproken over controles bij chronische aandoeningen en het feit dat ook een huisarts bloed kan laten onderzoeken.

Blijkbaar hebben jullie beroerde huisartsen, heel vervelend. Maar dat is gelukkig voor de meeste mensen niet van toepassing.

Ook begrijp ik niet waarom het nodig is allerlei veronderstellingen te uiten over de gezondheid van compleet vreemde mensen.

panter22
door panter22 Jan 8, 2020 om 19:34
6599 Antwoorden / Vragen

Er wordt helemaal geen advies gegeven om niet te gaan.
Tijger1, wat is dit antwoord dan?
Nee, natuurlijk bent u dat niet verplicht. Dus staat er een nieuwe afspraak gepland? Zeg die af.
Het gaat om de werkwijze van de huisarts, die werken volgens procedures. Jouw huisarts zal geen uitzondering zijn, ook al meen je van wel.

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2020 om 20:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, als hij een afspraak heeft staan, en besluit niet te gaan, moet hij die afzeggen. Anders volgt er een nota wegens no-show.

Ook specialisten werken volgens procedures. En mijn huisarts is niet anders.

Magnum007
door Magnum007 Jan 8, 2020 om 22:42
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Er bestaat ook zoiets als een "morele verplichting" om naar een medisch specialist te gaan.

Dit topic gaat over dat de topicstarter wilt bezuinigen op de specialist om € 250,- te besparen.

Dit is moreel verwerpelijk omdat hij zichzelf hiermee dupeert.

tijger1
door tijger1 Jan 8, 2020 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Dit topic gaat er helemaal niet over dat de Ts twee keer € 250 per jaar wil besparen.

Volgens mij bent u aan het doordraaien. Een morele verplichting om naar een specialist te gaan. Compleet idioot.

De Ts wil helemaal niet besparen, want bij de huisarts is hij dat ook kwijt aan bloedonderzoeken en medicijnen.

U holt blijkbaar voor elke scheet die dwars zit naar een specialist. En maar jammeren over de dure gezondheidszorg. En dat vroeger uw windje veel voordeliger was.

Magnum007
door Magnum007 Jan 9, 2020 om 00:46
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger ,lees even de reactie van Spikkel goed door.

Het staat onder mijn antwoord.;-))

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2020 om 09:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnim

En ook die reactie van Spikkel slaat nergens op. Alleen maar jaloezie op de veronderstelde weelde van bijstandtrekkers.