ge
door geert1213 May 25, 2009 om 00:23
Voeding & gezondheid

Contact lenzen

Geachte kassa lezers,

Sinds me 18e weet ik eigenlijk (pas) dat mijn ogen niet optimaal zijn. Voor verre afstanden moet ik een bril op. Vooral met autorijden is het gewoon makkelijker.

Nu is mijn bril het probleem ook niet echt, maar de lenzen. De eerste keer dat ik lenzen in mijn ogen deed, viel ik bijna flauw. Dit was 30min voor mijn afrijden, dus werd afgedaan met de spanningen.

Nu eigenlijk 3,5 jaar later kreeg mijn schoonzusje lenzen op precies dezelfde sterkte die ik ook had. Ik had alle tijd was nu niet 30min. voor mijn afrijden probeerde ik ze voorzichtig in te toen. De eerste keer ging zo snel dat ik eigenlijk dacht dat hij niet goed zat, haalde hem eruit en deed het opnieuw. Ik voelde hem zitten en knipperde een paar keer. Na dit gedaan te hebben begon het hele circus weer opnieuw.

Werd heel duizelig, zo wit als een sneeuwpop, zweet brak me overal uit. Ik wil toch eigenlijk wel weten waarom dit bij mij gebeurd terwijl en miljoenen mensen zijn die gewoon die dingen inhebben zonder problemen. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand dit verklaren?

13242 22 Rapporteer

kiran
door kiran - May 25, 2009 om 09:59
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@geert1213

Zit dit zo te lezen en kan een glimlach niet onderdrukken. Ook mijn broer had zoiets. Jaren terug ... ik had pas lenzen en was er heel enthousiast over, dus ik probeerde mijn broer ook over te halen om over te gaan op een paar lensjes. Hij: 'eng! Plakt op je ogen, en die voel je zitten als glas!' Ik zei: 'even een paar van mij proberen'? En ik plopte ze in zijn ogen. Hij trok ook wit weg, knipperde hevig .... maar zei nadat hij van de schrik bekomen was: 'had verwacht dat het erger was .....'.

Ik denk: het idee/angst dat er een vreemd voorwerp op je oog ligt die daar eigenlijk niet hoort? Blijft het wel zitten? Gaat het schuiven? Voel ik het de hele dag? Als je hier iets in herkend .... zal dat een paniek/stress reactie zijn.

Als je echt aan de lens zou willen? Waarom niet een 3 maands setje kopen bij Etos of Kruidvat en lekker oefenen. Ze zeggen: voor elk oog is er wel een lens .... dus ook voor jou. Zou me eerst afvragen waarom het zweet je uitbreekt. Denk niet dat het de lens zelf is, maar misschien toch de angst een plastic dingetje in je oog te hebben?

ge
door geert1213 - May 25, 2009 om 10:05
6 Antwoorden / 2 Vragen

@kiran

Dit heeft eigenlijk geen moment door mijn hoofd gespeeld. Ook was ik totaal niet zenuwachtig. Eigenlijk sta ik nooit stil bij die dingen....

Dus tja, kan het iets anders zijn?

ap
door apiejoepie - May 25, 2009 om 12:42
131 Antwoorden / 4 Vragen

kiran

als je lensen wil hebben ga je toch niet naar een kiloknaller!

ik zou toch naar de oogarts danwel een gespecialiseerd iets of iemand gaan

het gaat wel om je ogen en daar heb je er maar twee van.

groetjes

ne
door nellygwyn - May 25, 2009 om 12:53
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het is natuurlijk niet handig om een half uur voor je afrijden lenzen in te doen. Had je al eens eerder lenzen gedragen? Zijn je ogen wel eerst getest? Een sterkte (afwijking van ogen) zegt nog niet alles, er kan ook een cilinder afwijking in het oog zitten. Lenzen zijn geen schoenen, je kan ze niet zo maar van een ander lenen ook al is de "maat" hetzelfde.

Laat eerst de ogen goed testen, probeer langzaam aan de lenzen te wennen en ga vooral naar een goede opticien. Oogarts is niet eens nodig, maar begin nooit meteen met lenzen van de drogist.

Inderdaad, je hebt maar 2 ogen, Beschadig je die dan heb je daar de rest an je leven last van.

sv
door svh - May 25, 2009 om 13:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik draag al 45 jaar probleemloos lenzen. Harde zuurstofdoorlatende.
Die hebben niet alleen een bepaalde sterkte, maar ook een bolling. Oogartsen schrijven tegenwoordig geen bril of lenzen meer voor. Ga naar een goeie optometrist en laat hem je ogen onderzoeken en je verder adviseren. Of ga naar Oculenti. Vestigingen overal, vaak in ziekenhuizen. Daar ben ik zelf ook al sind het begin bij.

Succes!

mo
door mof - May 25, 2009 om 13:31
3620 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien gewoon een bril dragen?
Zelf heb ik drie maal geprobeerd op lenzen over te stappen. Ik kon er niet aan wennen.

Dus maar geaccepteerd dat ik een bril draag, ofschoon de opticien probeerde mij te overtuigen dat er verschillende soorten materialen en lenzen bestaan.
Maar ik ben geen testpersoon.

Niet ideaal, maar om risico te lopen met
je ogen, of de rest van je gezondheid (duizeligheid plus wat daaruit kan voortkomen).

Misschien weet iemand een goede verklaring voor je probleem; misschien het materiaal waarvan de lenzen zijn gemaakt, of de vloeistof, of misschien dat je duizelig wordt gewoon omdat je de dingen beter, of anders, ziet, door invloed van een cylinder in je lens of zo, dat je inmiddels al helemaal gewend bent aan je visie en moet wennen aan een veranderd wereldbeeld :-)

ge
door geert1213 - May 25, 2009 om 13:36
6 Antwoorden / 2 Vragen

Nee inderdaad dat zij de opticien ook al toen. (was mijn eerste ervaring met lenzen, kreeg toen een bril daar heb ik absoluut geen problemen mee verder) Er is uitvoerig onderzoek gedaan naar sterkte, maten, verschillende glazen etc. ze waren toen besteld, waardoor ik er vanuit ga dat ze speciaal voor mijn ogen bestemd waren...

Als ik zo de reacties lees is het dus gewoon een kwestie van goede lenzen? Omdat ik het met de lenzen die speciaal voor mijn ogen had, en de andere lenzen speelde bij mij eigenlijk de vraag of er iets anders aan de hand was, allergie of een of andere reactie ergens op? (weet niet of dat kan)

ge
door geert1213 - May 25, 2009 om 13:41
6 Antwoorden / 2 Vragen

@mof

Inderdaad dat vraag ik me dus ook af, nu vind ik het persoonlijk ook niet (zo) erg om een bril te dragen want er zijn leuke modellen genoeg. Maar het is gewoon het gemak die lezen bieden en een bril gewoon niet heeft.

ne
door nellygwyn - May 25, 2009 om 13:52
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik draag al 30 jaar harde, zuurstof doorlatende lenzen. Zonder probleem.

Ik denk dat als er sprake zou zijn van een allergie dat je dan eerder last zou krijgen van je ogen. Duizeligheid zou toch meer op iets anders duiden.Ik heb ooit te sterke glazen gehad in mijn bril - en ik heb het ook wel gehoord van mensen die dubbel focus kregen - dat we de wereld dan heel anders zagen, alsof we in een aquarium zaten, of alsof we een flinke borrel ophadden. Een bezoekje aan de opticien bood in alle gevallen uitkomst.

Ik draag overigens nu dubbel focus lenzen en dat gaat prima.

Volgens mij zijn er lenzen voor iedereen, soms is het even zoeken.

Er bestaan ook lenzen die alleen 's nachts gedragen worden, die gaan 's morgens uit. De ogen zijn dan aangepast op de sterkte en meestal wordt in de loop van de avond het zicht minder.

Ik zou goed advies vragen en het gewoon blijven proberen!

druifje01
door druifje01 - May 25, 2009 om 14:41
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik wil U dringend aanraden in geen geval te expirimenteren met Uw ogen. Heb zelf sinds 40 jaar contactlenzen en nooit problemen. Behalve tot ik er eentje kwijt was en even een contactlens van de Hema inzette. Ik viel er per ongeluk mee in slaap waardoor de lens zich zo zeer aan het oog hechtte dat alleen een oogarts hem er nog uit kon krijgen. Daar hield ik een netvliesbeschadiging aan over die na een spannende tijd door de oogarts gelukkig geheel verholpen is. Het was  natuurlijk niet de bedoeling om ermee in slaap te vallen maar het is gebeurd. Zo kan er van alles gebeuren en ik raad U aan om de binnen Uw bereik liggende maatregelen te nemen zodat U geen schade ondervindt. Vera.

ro
door roland1981 - May 25, 2009 om 15:24
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vroeger een bril gehad en ben van jongs af aan overgestapt naar lenzen. Ik schrok eigenlijk wel toen ik je bericht las. Toen ik voor het eerst lenzen nam en in deed, zat ik half naar beneden voor mij uit te staren; ik kon dan ook niet gewoon recht voor me kijken, want ze zaten vreselijk! Ik sta er dan ook totaal niet van te kijken dat je dacht dat hij niet goed zat haha!
Maar voordat je begint met lenzen, informeer eerst bij een goede opticien. Deze zal je dan ook adviseren om het dragen van lenzen op te bouwen.
Maar nu over je duizeligheid: dit herken ik wel, al werd ik er niet zo misselijk van, maar vooral als je naar beneden kijkt en je beweegt je hoofd, dan zal je goed misselijk kunnen worden. Ik ben zelf er haast zeker van dat dit komt door de lens: de lens in je bril is van een geheel andere bolling dan die van je lenzen. Daarnaast staat deze op een afstand van je oog (even gemakkelijk gezegd: er zit ruimte tussen je oog en brilglas), wat bij een lens niet is. Als je lang gewend bent aan een bril, dan zijn lenzen ineens wel erg anders en heb je het gevoel dat de vloer beweegt. Maar ik weet niet of dit bij jou het misselijkheid teweeg brengt.

ge
door geert1213 - May 25, 2009 om 15:39
6 Antwoorden / 2 Vragen

@roland

Nou misselijk werd ik niet, en de lenzen zaten opzich wel goed in me oog na het knipperen. Alleen de reactie daarna.

Ik zag (voor hoelang het duurde...) ook gewoon scherp. dichtbij, maar ook veraf (waar ik ze voor zou gebruiken)

fk
door fkraaijeveld - May 25, 2009 om 18:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ...

Ik denk dat je je lenzen moet laten aanmeten door een contactlensspecialist.

Natuurlijk niet bij een Kruidvat.Als de specialist een goede instructie geeft zal hij ook eventuele stress kunnen verminderen.Natuurlijk is het "eng" om aan je ogen te komen.Flauwvallen gebeurt dan wel vaker.Neem royaal de tijd, en inderdaad: wees zuinig op je ogen.

Een contactlensspecialist heeft ongeveer 5 jaar studie achter de rug.Dan moet je niet bij een Kruidvat wezen!Er zijn bijna oneindig veel combinaties mogenlijk.Als je dan de verkeerde neemt......

Groeten: een contactlensspecialist.

na
door nadyeska - May 25, 2009 om 20:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gebruik al 20 jaar lenzen en had nooit eerder problemen gehad tot ik een half jaar terug besloot om over te stappen naar goedkopere lenzen. Waarom bij pearle blijven als ik voor veel minder geld ergens anders lenzen kon kopen?

Ik had direct daarna geirriteerde ogen, later werd het zelfs zo erg dat ze ontstoken waren en ik alleen maar hoofdpijn en oogpijn had. Kon niet eens normaal werken meer.

Ben direct daarna terug naar Pearle gegaan, mijn ogen laten checken en weer hun lenzen gaan gebruiken. Ik heb sindsdien geen last meer en ze zitten weer perfect als daarvoor.

Dus je ziet het, niet alle ogen zijn hetzelfde. De een kan wel tegen een goedkope soort en een andere niet en (!) er zijn mensen die helemaal niet tegen kunnen. Hetzelfde geldt ook voor of zachte of harde lenzen. Is slim om eerst bij de opticien jou ogen te laten checken want hangt ook af van de basiscurve en diameter van jou ogen en ook of een cilinder nodig is.

mn
door mnl - May 26, 2009 om 00:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb bijna 40 jaar lenzen gedragen en gelukkig nooit last gehad. Hoofdpijn, duizeligheid zelfs misselijkheid kan voortkomen uit het feit dat de lenzen gewoon niet goed zijn. Ga altijd naar een specialist, laat alles testen en opmeten en dan kan je, als er onverhoopt toch iets niet goed blijkt te zijn, altijd terug naar de specialist. Zachte lenzen voel je bijna niet,maar ik kreeg ze bijna niet uit! Ik heb eerst harde, toen harde zuurstofdoorlatende gehad en toen zachte lenzen. 4 jaar geleden heb ik mij laten laseren, perfect! had ik eerder moeten doen! Optie?? Wees zuinig op je ogen, veel succes!

ha
door hanskloe - May 26, 2009 om 08:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

beste lensdrager,

Hier van de Algemene Nederlandse Vereniging van Contactlensspecialisten even een antwoord op je vraag. Dat moet toch gevonden worden in een of verkeerde sterkte of een verkeerde lenspassing. Beide onderdelen kunnen het voor een drager flink verpesten. Draag je normaal een bril of doe je het zonder? Geef even een mailtje naar hans@kloes.nl dan zal ik je met vraag en antwoord op de goede weg zetten.

groet H.Kloes penningmeester/bestuurslid ANVC

ma
door manon19 - May 26, 2009 om 13:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Geert.

Zelf heb ik ook zoiets meegemaakt. Maar het advies wat ik kreeg was rustig op te bouwen. dus eerst een uur en dat elke dag iets langer. En dan vooral binnenshuis blijven

Wat ik er toen van begreep (CA. 16 jaar geleden) was dat als je een bril draagt je ogen naar één punt "getrokken" worden en met lenzen kan je nu ook vanuit je ooghoeken kijken en daat kwam het bij mij toen waarschijnlijk vandaan.

Misschien heb je er wat aan?

Mvg. Manon

ge
door geert1213 - May 26, 2009 om 14:22
6 Antwoorden / 2 Vragen

@ manon / Eigenlijk iedereen

Bedankt voor alle reacties, stelt me gerust dat het waarschijnlijk gewoon een probleem met de lenzen is. En dat meer personen de problemen herkennen.

Ik heb binnenkort een afspraak met de opticien ik hou jullie op de hoogte!!

Alsnog bedankt voor alle reacties.

ladys
door ladys - May 26, 2009 om 17:20
162 Antwoorden / 69 Vragen

Ik draag ook al 35 jaar lenzen ik zou en moest lenzen, zachte lenzen heel goed.Nu is er een nieuw syteem nachtlenzen die moet je s.nachts dragen dan hoef je ze overdag niet in geweldig.Ze zijn wel duur het eerste jaar €495.= en daarna € 395.= per jaar. Dus dan heb je overdag geen last van vervelende lenzen.    Bij federman Groetjes Lady

pluisjebaby
door pluisjebaby - May 27, 2009 om 09:05
31 Antwoorden / 18 Vragen

Hallo,

Je heb je lenzen wel aan laten meten door een Opticien of heb je lenzen gekocht en zomaar ingedaan, want ik heb vanaf mijn 15e lenzen gehad tot vorig jaar toen heb ik voor mijn 40e verjaardag mijn ogen laten laseren, ik heb nooit enige problemen gehad met mijn lenzen.

Aan lenzen moet je trouwens wel wennen en je begint met 10 min, je gaat het opbouwen tot een uur en zo ga je verder totdat je ze een hele dag in kan hebben maar dat kan je alleen maar doen bij een goede opticien en niet zelf gaan kloten, wat tegenwoordig nogal veel gebeurt!!!!!

Toen ik de eerste keer lenzen inhad werd ik ook een beetje duizelig maar dat kwam omdat ik al 5 jaar een bril had en de afstand tussen de ogen en iets op je ogen is nogal groot, dus je krijg een wenningstijd om te wennen dat er iets in je oog zit, ik heb nooit geen harde lenzen gehad altijd zuurstofdoorlatende.

Lenzen bij het Kruidvat zijn leuk mits je de juiste sterkte heb, die je alleen kan laten meten bij een Opticien en daar zeker 1x per jaar teruggaat om te laten meten of je ook niet achteruit of vooruit bent gegaan.

Veel suc6

mijntjeb
door mijntjeb - May 27, 2009 om 22:32
201 Antwoorden / 87 Vragen

Hoi Geert

Ik draag ook al jaren zachte lenzen, en bevalt prima,ik bestel ze via internet bij www.toplenzen.nl en die zijn veel goedkoper, en precies dezelfde als bij de opticien. Ik heb wel de  2 weken lenzen, heb ook jaarlenzen gehad, en dat is niet echt comfortabel, toen had ik ook vaak last van mijn ogen. Nu heb ik de ACUVUE Oasys with HYDRACLEAR Plus, die raad ik iedereen aan,je voelt ze niet zitten,zelfs 's-avonds zitten ze nog prettig. Ik heb al vele soorten lenzen gedragen, maar deze zijn ver uit de beste.

Groetjes en succes Mijntje

mijntjeb
door mijntjeb - May 27, 2009 om 22:34
201 Antwoorden / 87 Vragen

Hoi Geert

Dit was ik vergeten te melden, het merk is van Johnson en Johnson

Groetjes mijntje