pa
door pardijnvraag Aug 14, 2011 om 21:36
Voeding & gezondheid

Contactlenzen, hoe lang uit? Ogen laten rusten

Met vliegvakantie loop ik iedere keer weer aan tegen de vraag: wanneer lenzen in, hoelang inhouden etc. Ik heb een bril maar een sterkte van ca -12. Naast ijdelheid zie ik gewoon veel minder met mijn bril en voel me dus minder op mijn gemak ( en al helemaal in een vliegtuig, geen vliegangst, wel erg spannend). Wie kan mij een goed advies geven? Ik heb normaal harde zuurstofdoorlatende lenzen, die gaan mee maar op vakantie neem ik ook altijd nog zachte daglenzen mee ( zwemmen). Ik heb dus 2 opties. Weet iemand hoe lang je lenzen t best in kan houden. En hoe lang moet je je ogen weer rust geven voor je lenzen weer in doet. Over de duur van t inhouden zegt opticien, zolang je geen last hebt.
Alvast bedankt!

16492 11 Rapporteer

frans75
door frans75 - Aug 14, 2011 om 22:20
202 Antwoorden / 0 Vragen

Als je geen waarde hecht aan het oordeel van je opticiën, is het misschien tijd om een andere op te zoeken.

pa
door pardijnvraag - Aug 14, 2011 om 22:24
35 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=frans75 schreef op zondag 14 aug 2011, 21:48]Als je geen waarde hecht aan het oordeel van je opticiën, is het misschien tijd om een andere op te zoeken.

Ik heb altijd vertrouwen gehad in het oordeel van mijn opticien alleen stond er laatst iemand die het ook niet helemaal zeker leek te weten, vandaar mijn twijfel.....

frans75
door frans75 - Aug 14, 2011 om 23:51
202 Antwoorden / 0 Vragen

Aha, begrijpelijk.

Maar het verandert weinig aan wat je al verteld is.

In principe kan je lenzen dragen totdat je er last van krijgt, zoals irritatie of vermoeidheid. Kijk wel uit met daglenzen, deze zijn niet gemaakt voor langdurig gebruik (daarom heten ze ook zo).
Heeft te maken met de zuurstofdoorlatendheid van de lenzen, die neemt vooral bij die varianten snel af.

Maar afgaande op je sterkte mag ik aannemen dat je regelmatig een oogarts bezoekt? Die zou je jouw vragen ook kunnen voorleggen...

diumenge
door diumenge - Aug 15, 2011 om 07:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij is je vraag hoe lang je lenzen uit moet houden. Mij is lang geleden toen ik lenzen ging dragen volgens mij 8 uur verteld, dus een nacht. Maar dat had meer te maken met het ontsmetten/schoonmaken van de lenzen.

Je hebt tegenwoordig ook 24-uurs (dag/nacht) lenzen (die hou je een week of een maand in), dan krijgen je ogen helemaal geen rust, dus kennelijk is dat niet echt nodig.

frans75
door frans75 - Aug 15, 2011 om 09:23
202 Antwoorden / 0 Vragen

@ Diumenge,

Sindsdien is voornamelijk bij zachte lenzen de samenstelling veranderd.
Daarom zijn er ook verschillende varianten tegenwoordig.

Het is echter niet aan ons om continu-dragen aan te raden, niet iedereen kan hier tegen.

tdehond
door tdehond - Aug 15, 2011 om 09:30
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn voorkeur gaat uit naar : 's-nachts of als u een dutje doet overdag: lenzen uit.

Ik ben ook geen voorstander van 24 uurs lenzen.

je
door jelle64 - Aug 15, 2011 om 13:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zelf drager van harde multifocale lenzen. ( lezen en afstand )
Gebruik meer dan 15 jaar
Mijn opticien heeft me geadviseerd 1 dag in de week een bril te-gebruiken om de ogen weer in model te laten komen ( enige indrukking van de bolling).
Verder per dag is aangeraden ongeveer 16 uur naargelang de omgeving ,
rook of slechte ventilatie zijn sterk van invloed.
tevens de reiniging en of bewaar vloeistof zijn van invloed .

Ik kan ongeveer 4 jaar met deze lenzen doen ( difrax )

ka
door kama - Aug 15, 2011 om 13:35
162 Antwoorden / 19 Vragen

Met mijn -11 en harde zuurstofdorlatende lenzen (en alleen een bril als alternatief) ben ik toch wel reuzebenieuwd naar een goed en serieus antwood op de vraag.
- hoe lang mag je ze inhouden
- hoe lang moet je ze dan daarna uithouden

Mijn eigen ervaring is dat je ogen snel droog worden in een vliegtuig en dat het daardoor al vrij snel onaangenaam is om je lenzen in te houden. Zeker als je je ogen sluit (om te slapen) wordt het vrij snel irritant.
In het vliegtuig zelf je lenzen in en uit doen is een nogal hachelijke onderneming. Soms doe ik wel eens voor een intercontinentale nachtvlucht op het vliegveld alvast mijn lenzen uit en mijn bril op. Maar zoals vraagsteller al zegt: met een bril zie je toch minder goed. En ook op een vliegveld is het best lastig een goed plekje te vinden om je lenzen uit en later weer in te doen.

Langdurig de lenzen inhouden met gesloten ogen is dus ook niet fijn. Je krijgt ze zelfs met een ploppertje na aankomst bijna niet meer uit je ogen.
Maar niet fijn aanvoelen en al dan niet goed zijn voor je ogen zijn twee verschillende dingen.

Vandaar dat ik graag een medisch onderbouwd antwoord zou zien hier.

ne
door nellygwyn - Aug 15, 2011 om 14:12
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb laatst een slechte ervaring gehad met het te lang inhouden van mijn harde, zuurstofdoorlatende lenzen. Vanwege vertraging op een vliegveld in Spanje vertrokken we pas diep in de nacht. Thuis lenzen uitgedaan en in bed gedoken om na een uurtje wakker te worden met ontzettende krampen in het oog. Het was werkelijk afschuwelijk en niets hielp om de pijn te verzachten. Na een tijdje trok de kramp gelukkig weg. Ik heb het verteld aan de lenzenspecialist en die beaamde dat dit kon gebeuren als je de lenzen te lang inhoudt. Terwijl ik al 30 jaar lenzen draag. Sindsdien heb ik altijd mijn bril in mijn handbagage, en mijn lenzen spullen, dit gebeurt me niet nog eens.

li
door lizmol - Aug 15, 2011 om 16:24
61 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=nellygwyn schreef op maandag 15 aug 2011, 14:12]Ik heb laatst een slechte ervaring gehad met het te lang inhouden van mijn harde, zuurstofdoorlatende lenzen. Vanwege vertraging op een vliegveld in Spanje vertrokken we pas diep in de nacht. Thuis lenzen uitgedaan en in bed gedoken om na een uurtje wakker te worden met ontzettende krampen in het oog. Het was werkelijk afschuwelijk en niets hielp om de pijn te verzachten. Na een tijdje trok de kramp gelukkig weg. Ik heb het verteld aan de lenzenspecialist en die beaamde dat dit kon gebeuren als je de lenzen te lang inhoudt. Terwijl ik al 30 jaar lenzen draag. Sindsdien heb ik altijd mijn bril in mijn handbagage, en mijn lenzen spullen, dit gebeurt me niet nog eens.

Ik vraag mij af hoe je dat dan doet met die lenzenvloeistof, die mag toch niet in je handbagage?

bosbess
door bosbess - Aug 15, 2011 om 17:05
354 Antwoorden / 40 Vragen

Kama, als je een medisch onderbouwd antwoord wilt, maak dan een afspraak met je oogarts. Dat zou ik vraagsteller trouwens ook willen aanraden. Al die verhalen van bij mij werkt het zus en bij mij werkt het zo, daar schiet je niets mee op.

Ik heb 39 jaar lang lenzen gedragen (zonder bril ernaast!) en ik ken alle problemen en (on)gemakken. Ik vind het antwoord van de opticiën zo gek niet: je voelt het vanzelf, wanneer het wat gaat irriteren. Verder het gewone dag-nachtritme aanhouden: 16 uur in en 8 uur uit, waarbij af en toe een uurtje meer of minder niet veel uitmaakt. Voor dag- en nachtlenzen zou ik hetzelfde doen, alleen kun je die in uitzonderlijke omstandigheden (zoals vliegreis) wel een keertje 24 uur inhouden.

Eén ding begrijp ik niet: je hebt altijd vertrouwen in je opticiën gehad. Laat je je dan door één aarzelende, jou onbekende klant van je stuk brengen?