pr
door prinspils Sep 28, 2010 om 01:14
Voeding & gezondheid

Diabetespil Avandia in EU uit de handel

Diabetespil Avandia in EU uit de handel (sinds 24 september jl.)

Diabetespil Avandia levert gevaar voor de volksgezondheid op. Het verhoogt de kans op en is aangetoond dat het hartaanvallen en hartfalen voor de eindgebruiker.

De Amerikaanse FDA (Fedral Drugs Administration), in samenwerking met Europa, heeft het gebruik van Avandia verboden.

842 3 Rapporteer

pr
door prinspils - Sep 28, 2010 om 01:22
88 Antwoorden / 9 Vragen

In één onderzoek is zelfs gesuggereerd dat tussen 1999 en 2009 meer dan 47.000 mensen nodeloos een hartinfarct, hartfalen of een beroerte kregen door gebruik van Avandia, of dat zij aan het middel zijn overleden.

pr
door prinspils - Sep 29, 2010 om 02:22
88 Antwoorden / 9 Vragen

Het medicijn Avandia wordt van de Europese markt gehaald. Dat heeft de organisatie EMA besloten. Een bijwerking kan zijn dat gebruikers hartklachten krijgen. Het medicijn zal nog even beschikbaar blijven voor mensen die het nu gebruiken. Zodat ze met hun arts de tijd hebben om over te stappen op een ander middel.
Het medicijn Avandia is de merknaam voor de stof rosiglitazon. Dat is een middel dat de bloedsuiker verlaagt bij diabetes type 2. Het middel is in het jaar 2000 goedgekeurd en op de markt gekomen. Mensen met hartproblemen mochten het niet gebruiken. Want een mogelijke bijwerking is hartklachten, dat werd na een tijdje bekend.

Eerder dit jaar was in Amerika besloten dat Avandia daar mag blijven worden gebruikt. Maar de Europese organsatie die medicijnen moet goedkeuren (de EMA of EMEA) vindt wat anders. De EMA heeft nu bepaald dat Avandia in Europa niet meer voorgeschreven mag worden door artsen. Wel kunnen mensen die het nu gebruiken, het nog even krijgen. Zodat er genoeg tijd is dat artsen een ander middel kunnen voorschrijven.

Slikt u Avandia? Stop dan niet zomaar met het medicijn. Overleg met uw dokter wat u moet doen en welk ander medicijn u kunt gaan gebruiken. Het kan slechter zijn om opeens te stoppen, dan de bijwerkingen van het medicijn misschien zijn.

Bron: Diabetesfonds

de motormuis
door de motormuis - Sep 29, 2010 om 10:36
598 Antwoorden / 13 Vragen

Onderwerp voor Prins Pils alleen ????