Betty Hollander
door Betty Hollander Nov 30, 2019 om 19:56
Voeding & gezondheid

Dietiste vraagt vergoeding voor verklaring

Ik volg sedert febr het fodmap dieet voor spastische darm
van febr t/m juli onder begeleiding van dietiste, ik vroeg toen om verklaring voor dietiste. Dat zou nog wel komen.
nu vraag ik weer en dietiste vraagt me hiervoor €15,-
klopt dat?

5363 19 Rapporteer

newmikey
door newmikey - Nov 30, 2019 om 20:03
830 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou dat niet kloppen? Een dietist runt toch gewoon een bedrijf en u vraagt haar om werk voor u te verrichten. U werkt toch ook niet gratis?

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2019 om 20:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb geen idee waarom u een verklaring wilt hebben van een diëtiste. En of ze er geld voor mag vragen, zonder reden: ik heb totaal geen antwoord. Zou zo maar wel kunnen, als u een toevoeging geeft over het waarom van de verklaring.

koekeloer
door koekeloer Dec 4, 2019 om 15:03
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom reageert U dan als U zelf al zegt dat U helemaal niets kunt bijdragen aan de discussie ?

tenormin
door tenormin Dec 4, 2019 om 15:27
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@koekeloer, waarom reageert u dan op mij? Ik vraag ook nog: geef dan een toevoeging waarom die verklaring? Dag koekeloer. Fijne dag verder.

marita5
door marita5 - Nov 30, 2019 om 20:11
11521 Antwoorden / 15 Vragen
diumenge
door diumenge - Nov 30, 2019 om 20:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij een redelijk bedrag voor een verklaring.

getty
door getty - Nov 30, 2019 om 21:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Lijkt mij een redelijke vergoeding voor haar moeite.

aurora1
door aurora1 - Nov 30, 2019 om 21:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is een lage vergoeding voor het werk dat ze ervoor moet doen.
Mij is wel onduidelijk waarom u zo een verklaring zou willen hebben.

ma
door malty - Nov 30, 2019 om 22:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer het voor de belastingdienst is lijkt het me tijd genoeg op het moment dat de belastingdienst, u naar zo'n verklaring vraagt.

rebek
door rebek Dec 4, 2019 om 13:01
228 Antwoorden / 97 Vragen

Nee dat klopt niet, je moet in december langskomen en dan n verklaring laten tekenen. Of ze het vragen weet je niet maar zonder die gerklaring zul je het gekregen geld terug moeten geven wanneer ze het bewijs willen zien

ma
door malty Dec 4, 2019 om 13:17
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@rebek
Dit is dan om het inkomen van de diëtiste wat op te krikken want het is vanuit de belastingdienst niet noodzakelijk dat de verklaring in het betreffende jaar afgegeven wordt.

Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/dieetbevestiging-2019

Volgt u een dieet op voorschrift van een arts of diëtist? Dan mag u een vast bedrag voor deze kosten aftrekken. Hebben wij u om een dieetbevestiging gevraagd? Download dan deze dieetbevestiging en laat hem invullen door uw arts of diëtist.

rebek
door rebek Dec 4, 2019 om 22:17
228 Antwoorden / 97 Vragen

Je zegt het zelf: "Volgt u een dieet op voorschrift van een arts of diëtist? ..........Hebben wij u om een dieetbevestiging gevraagd? Download dan deze dieetbevestiging en laat hem invullen door uw arts of diëtist.
"

ma
door malty Dec 4, 2019 om 22:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@rebek Dat zegt de belastingdienst, niet ik, dus voor de belastingdienst niet nodig om in december langs te gaan bij de diëtiste voor zo'n verklaring.

tijger1
door tijger1 Dec 4, 2019 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rebek

En welk gekregen geld zou u dan aan wie moeten terugbetalen?

Als de belastingdienst om een verklaring zou vragen, hebben ze de medische kosten nog helemaal niet toegewezen, dus hebt u nog geen geld gehad.

jo
door jorisw - Nov 30, 2019 om 23:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dus ongeveer 10..15 minuten. En iedereen weet dat als een taak zo kort is, je ook altijd weer even moet schakelen voordat je weer wat anders kan doen. 15 euro is dus een koopje. Zo goed als kostprijs. Koesteren, zo'n dietiste die graag mensen helpt zonder er direct veel beter van te worden.

panter22
door panter22 - Dec 1, 2019 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Je hoeft geen aftrek van de belasting te vragen. Je kunt het ook zo laten.
Alleen als je een verklaring van de dietiste wil, voor het geval de belasting inlichtingen vraagt, dan zul je een klein bedrag aan kosten moeten betalen.
Aangifte kun je pas volgend jaar doen. Dan kun je zelf de aangifte invullen en automatisch komt er uit of de aftrek wel loont.
Als je €15 te veel vindt, dan kun je nog wel even wachten met de verklaring.
Info:
https://www.karlijnskitchen.com/nl/fodmap-dieet-belastingdienst-en-zorgverzekeringen/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 1, 2019 om 10:34
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Als u dit niet heeft geregeld via uw zorgverzekering (aanvullend) zie o.a. https://www.voedingplusadvies.nl/tarieven-vergoedingen/ en/of bijv. https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/dieetadvies en er is nog veel meer te vinden na zoeken.
Hoe dan ook: stel uw vraag of de diëtiste u terecht € 15,00 aanrekent aan uw zorgverzekeraar omdat ik ook lees dat er sprake kan zijn van vallen in het basispakket. Mogelijk kunt u ook de declaratie indienen bij uw zorgverzekeraar.

De al gegeven tips m.b.t. bijzondere aftrek IB: Dat kan eerst geleden boven een vastgestelde drempel voor bijzondere aftrekposten.

marita5
door marita5 - Dec 1, 2019 om 10:54
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@Betty Hollander ,

De diëtist kan dit niet declareren bij de zorgverzekeraar , zie dit voorbeeld .

Kosten voor Medische verklaringen voor de Belastingdienst en andere instanties

Veel mensen geven bijzondere kosten op bij de belastingen, in verband met gezondheidsproblemen. De Belastingdienst vraagt dan meestal een handtekening of verklaring van de diëtist. Ook voor andere bijzondere voorzieningen wordt soms informatie van de diëtist gevraagd.

We willen die verklaring/handtekening natuurlijk aan u geven. Maar aangezien wij dit niet bij de zorgverzekeraar kunnen declareren, en het ons wel tijd kost, vragen we u daarvoor € 17,50 te betalen.

bron : nitrifit.nl

ma
door marnix1 - Dec 1, 2019 om 10:57
256 Antwoorden / 22 Vragen

U bent onder behandeling bij een dietist en u vraagt haar een verklaring voor dietist,

Bedoelt u een verklaring voor de belasting?

edrick3
door edrick3 - Dec 1, 2019 om 11:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

dietiste vraagt me hiervoor €15,-
klopt dat?

Ja hoor.
Voor werkzaamheden dient betaald te worden.
Reactie van @marita5 lijkt me duidelijkheid te geven!

mo
door mof - Dec 4, 2019 om 12:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kan, het kost tijd om zo'n verklaring op te stellen. Zou zelfs nog juridische consequenties kunnen hebben. Ik weet niet om welke verklaring het gaat.

rebek
door rebek - Dec 4, 2019 om 12:57
228 Antwoorden / 97 Vragen

Verwijzing naar dietist gaat via huis- of mdl arts, Voor de tijd die je daar aanwezig bent gelden reguliere bedragen. Mimaal 2 of 3  keer per jaar moet je ervoor langsgaan ter bewijs dat je het daadwerkelijk volgt. Verder zijn er geen kosten verplicht een verklaring voor de belastingdienst te krijgen.

tijger1
door tijger1 Dec 4, 2019 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de belastingdienst om een dieetverklaring vraagt, moet je die overleggen, anders wordt die post geschrapt.

rebek
door rebek Dec 4, 2019 om 22:42
228 Antwoorden / 97 Vragen

En moet je terugbetalen. Dus eerst de verklaring, daarna de aangifte pas

1paul
door 1paul - Dec 4, 2019 om 15:58
3161 Antwoorden / 0 Vragen

werkt u gratis?

besseldekker
door besseldekker - Dec 5, 2019 om 12:50
123 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt me niet relevant waarvóór u de verklaring wilt gebruiken. Van belang is dat u de diëtist een product hebt gevraagd (de verklaring), waarvoor zij een dienst moet verlenen (het opstellen van die verklaring).

Voor producten en diensten moet doorgaans worden betaald, dus het antwoord lijkt ook mij: ja, dat klopt.