jantje7
door jantje7 Apr 12, 2014 om 21:23
Voeding & gezondheid

Discussie Kassauitzending

Waarom mag in een zo'n beladen onderwerp niet verteld worden waar de kosten voor zijn. Bij eerste verstrekking € 6,00 voor uitzoekwerk of ze voor u geschikt zijn en een gesprekje over de werking. Tevens betaalt u voor het werk van de apotheker € 6,40 en u betaald het medicijn. Bij elk vervolg recept betaalt u € 6,40 voor het werk en de kosten van het medicijn. Dit mocht ze maar niet vertellen.

1055 11 Rapporteer

forever-nl
door forever-nl - Apr 12, 2014 om 22:29
400 Antwoorden / 11 Vragen
acjzr1
door acjzr1 - Apr 12, 2014 om 22:34
295 Antwoorden / 3 Vragen

"Ze" mocht uitleggen waar de eerste €6,00 voor waren en dat heeft ze ook gedaan!
Bij de vraag over de tweede €6,00 die berekend worden voor "het gesprek" (wat vaak niet plaats blijkt te vinden) begon ze steeds weer over de kosten van het uitzoekwerk ect. Maar dat zit in de eerste €6,00...? De kosten voor de werkzaamheden zijn ruimschoots aan bod gekomen! Waarom er bijkomende kosten worden gerekend voor een gesprek wat zelden plaats vindt werd niet beantwoord.

jantje7
door jantje7 - Apr 12, 2014 om 22:41
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@acjzr1
Dat is nu wat ik bedoel. De eerste € 6,00 was voor uitzoekwerk en gesprek en wordt 1x berekend.
De € 6,40 die elke 3 maanden in rekening wordt gebracht is voor het werk van een apotheker. De derde poot was de kosten van medicijnen. Zo heb ik het tenminste begrepen.

forever-nl
door forever-nl - Apr 12, 2014 om 22:47
400 Antwoorden / 11 Vragen

Bij de 'terhandstelling' of 'eerste uitgifte' voert men naast het gesprekje ook controles uit zoals of er geen gevaarlijke wisselwerkingen met andere voorgeschreven medicijnen zijn. Als de apotheker dit tenminste wel doet en niet als het gesprekje ook niet... Het is dus wel 'uitzoekwerk' maar een 'extra uitzoekwerk' bij de eerste keer dat iemand een nieuw medicijn krijgt. Gelukkig wist ik al hoe de vork in de steek zat maar het is er met dit item van Kassa voor mensen met vragen absoluut niet duidelijker op geworden. Ik hoop dat het zo duidelijk is voor jullie? Als de uitleg bij de apotheek even rommelig gaat als in dit item van Kassa (waar meerdere partijen een aandeel in hebben gehad vind ik) dan mogen ze het wat mij betreft standaard achterwege laten.

forever-nl
door forever-nl - Apr 12, 2014 om 22:53
400 Antwoorden / 11 Vragen

Op de website staat bij dit item over het Eerste Uitgiftegesprek: "Zo wordt er nu ongeveer €6 in rekening gebracht voor het Eerste Uitgiftegesprek. Dat moet bij elk nieuw medicijn dat een patient krijgt. Dit staat apart op de rekening die patienten van de verzekering krijgen. Uit de meldactie van de NPCF, waar zo'n 9.000 mensen aan mee deden, blijkt dat heel veel mensen wel betalen voor dit gesprek, maar het gesprek niet kregen. Wind: "Het gaat ons erom dat mensen weten dat zo’n gesprek belangrijk is. Gelukkig zien we ook dat mensen die zo’n gesprek wel hadden met hun apotheker er heel tevreden over zijn." -- Voor de € 6,- verricht men (als het goed is!) de eerste keer dus ook extra handelingen zoals controle of er geen wisselwerking is met andere medicijnen (dit kan gevaarlijk zijn en medicijnen kunnen elkaars werking versterken of verzwakken). Kassa moet dit even toevoegen denk ik.....

sa
door saint - Apr 13, 2014 om 11:39
28 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien willen de apotheker wel een gesprekje houden, maar als er nog 10 of 15 mensen met een nummertje, mopperend zitten te wachten, handelt hij / zij alles liefst zo snel mogelijk af.
Dat daar fouten bij gemaakt worden is logisch.
Bij mij een verkeerd stickertje op het doosje.
Bij ons in de straat woont een naamgenoot, per ongeluk verkeerde medicijnen (van mijn naam genoot) meegegeven. Kreeg, na het terug brengen 1000 x excuses, maar toch.
Ik geloof ook niet in onwil of laksheid van het personeel, maar de werkdruk. En de baas (apotheker), die heb ik eigenlijk nog nooit gezien.
Verder declareer hij zoveel mogelijk € 6,40 en ik denk dat daar lang niet altijd een prestatie tegenover staat.
Dit systeem is erg fraude gevoelig, niemand heeft meer inzicht in prestatie, beloning en declaratie gedrag.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 13, 2014 om 15:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jantje7 schreef op zaterdag 12 apr 2014, 22:41]@acjzr1
Dat is nu wat ik bedoel. De eerste € 6,00 was voor uitzoekwerk en gesprek en wordt 1x berekend.
De € 6,40 die elke 3 maanden in rekening wordt gebracht is voor het werk van een apotheker. De derde poot was de kosten van medicijnen. Zo heb ik het tenminste begrepen.

Dus op het medicijn wordt niet verdient? Het is dus beschikbaar voor inkoopsprijs. Leuk verzonnen om iets duur te maken.

pi
door pieterwolters - Apr 14, 2014 om 20:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jantje7 schreef op zaterdag 12 apr 2014, 22:41]@acjzr1
Dat is nu wat ik bedoel. De eerste € 6,00 was voor uitzoekwerk en gesprek en wordt 1x berekend.
De € 6,40 die elke 3 maanden in rekening wordt gebracht is voor het werk van een apotheker. De derde poot was de kosten van medicijnen. Zo heb ik het tenminste begrepen.

Klinkt logisch. Als je in het systeem staat heeft de apotheker immers ook kosten ook als kom je er maar zelden. Huisartsen hebben immers ook zoiets.

el
door elshafko - Apr 14, 2014 om 22:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas gaf deze uitzending geen eerlijk antwoord op de groeiende verwarring van de klanten in een apotheek ? Jammer dat de interviewer niet beide de gelegenheid gaf om hun zin af te maken. Enkel de mevrouw van de NPCF die met de halve waarheid kwam. Gemiste kans Kassa!
6,40 voor een vervolgrecept was redelijk duidelijk. Jammer dat mevrouw van de KNMP niet voldoende gelegenheid kreeg om uit te leggen wat hiervan betaald . Alles om een apotheek maar te kunnen laten draaien toch.? Gewoon eerlijke zaak, lijkt me. Salarissen, ev bezorgkosten , pandhuur, bestelkosten, apparatuur, controle's ( ook met een herhaalrecept zijn ze soms heel druk) etc, etc. Een koopje !! U snapt al dat kan niet uit.

en die eerste uitgifte? Bij ons in de apotheek wordt het denk ik voor meer dan 95% gedaan. Soms krijg je de mogelijkheid niet. Maar dat zijn uitzonderingen. Helaas is de woordkeus 'terhandelingsgesprek' knullig geweest, alsof dat het meeste werk is bij een eerste uitgifte. Vergeet dat maar .
Je kan soms zo een kwartier bezig (gelukkig ook vaak korter,-maar soms nog veel langer - anders moet die prijs echt omhoog!) zijn ivm de controles , uitzoeken, arts bellen etc . En dan heb je het nog niet over de rest van de kosten zoals net beschreven.
Er moet dus regelmatig geld bij.

En dan heb je nog middelen waar beide opslagen niet op berekend mogen worden . Maar waar je ook werk aan hebt. Die worden dus ongeveer gratis weggegeven.... Bv diverse crèmes, mondspoelingen etc.

Ik betreur het dat de apothekers nog steeds het imago hebben van zakkenvullers. Vroeger kregen ze idd aan de ruime kant, nu is het doorgeslagen naar de andere kant.

Wat ik niet snap... Heeft u wel eens gekeken wat u betaald voor 2 zinnen bij de tandarts : " mevrouw u moet wel veter flossen, ik zal u even laten zien hoe het moet." . Die zin heeft me al bij 2 controles 2x 12 euro gekost. En daar hoor je niemand over. Dat is nog eens snel geld verdienen, dat levert meer op dan veel werk moeten verzetten voor 6 euro en stank voor dank krijgen

Geschreven door een hardwerkende apothekersassistente die hoopt dat de volle waarheid ook nog eens bij Kassa kan worden verteld. Helaas is dat voor de kijkcijfers minder interessant .
(Door al dit gedoe, wordt het steeds lastiger om ons mooie vak met passie uit te voeren, immers door de dagelijkse hoge werkdruk met knellende financiële mogelijkheden van je baas/bazin ga je steeds meer met tegenzin naar je werk.

acjzr1
door acjzr1 - Apr 14, 2014 om 23:07
295 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jantje7 schreef op zaterdag 12 apr 2014, 22:41]@acjzr1
Dat is nu wat ik bedoel. De eerste € 6,00 was voor uitzoekwerk en gesprek en wordt 1x berekend.
De € 6,40 die elke 3 maanden in rekening wordt gebracht is voor het werk van een apotheker. De derde poot was de kosten van medicijnen. Zo heb ik het tenminste begrepen.

Zucht...
Dat er kosten gedeclareerd worden voor de verstrekking van de medicijnen is zeer duidelijk uitgelegd.
Ik heb daar ook geen problemen mee.
Dat er tevens kosten in rekening gebracht worden voor een gesprek wat vaak niet plaats vindt is bijzonder kwalijk te noemen! Daar ging ook de discussie tijdens de uitzending over!
De vragen die daarover gesteld werden werden niet beantwoord. Men kwam steeds weer terug op de kosten van het verstrekken van de medicatie.
Het klinkt een beetje als een bandenboer die banden levert, ze monteert, maar niet balanceert en daar wel kosten voor in rekening brengt.
En vervolgens bij klachten steeds weer terugkomt op de kosten van het monteren.
Terwijl het niet balanceren de klacht is...

forever-nl
door forever-nl - Apr 14, 2014 om 23:40
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik zal het nog een keer zeggen... Bij de eerste uitgifte doet men extra handelingen. Het gesprekje met de klant is daar onderdeel van. Het is natuurlijk de bedoeling dat men dat wel doet. Maar het is niet de hele opbouw van de 6 euro.

Ik citeer de telegraaf: "Onder ‘terhandstelling’ vallen een groot aantal zaken, o.a. de controle of het geneesmiddel in de juiste sterkte en dosering is voorgeschreven, of de patiënt andere medicijnen gebruikt die een wisselwerking met het nieuwe medicijn kunnen hebben en uitleg geven over het gebruik. Het is de wettelijke taak van de apotheker om deze bij geneesmiddelen horende zorg aan patiënten te verlenen."

@elshafko: Ik denk dat jullie voor de "diverse crèmes, mondspoelingen" dichtbij wat de hoofdprijs is rekenen.