jd
door jdbeste1 Nov 11, 2013 om 13:17
Voeding & gezondheid

DONKER DRAADJESVLEES

Graag zou ik willen weten hoe ik mijn draadjesvlees met een korstje erop kan krijgen . Mijn oma kreeg dit altijd goed voor elkaar. Het leek dan wel iets verpieterd te zijn.Het was heerlijk. Ik kan het haar helaas niet meer vragen.....maar misschien weten meer mensen hoe ik dit voor elkaar krijg.

13441 46 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2013 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zult u het langer moeten aanbraden in de helft reuzel en andere helft boter.

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2013 om 14:50
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Zelfs op Google kan ik maar één tip vinden en dan gaat het over kalkoen donker en knisperend krijgen. Het is jammer dat uw oma haar recept niet heeft achtergelaten maar ik kan me er niets bij voorstellen hoe je draadjesvlees krokant kunt krijgen. Wel babi pangang maar dat bedoelt u niet, hoewel het ook rundvlees is. Ben wel benieuwd of er iemand met wel een goed antwoord komt. Succes.

pi
door pieterwolters - Nov 11, 2013 om 14:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het vlees insmeren met bruine suiker wellicht?

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2013 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kalkoen heeft een vel. Draadjesvlees uiteraard niet. Dus echt lang aanbraden, dan is de buitenkant al een beetje verbrand dus met een korstje en vanzelf ook bruin.

aurora1
door aurora1 - Nov 11, 2013 om 15:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals @tijger1 zegt. Vroeger gebruikten wij half braadvet (ik dacht braadvet van Diamant, een blok wit vet) en half boter. Heet laten worden tot het niet meer bruist, vlees in de pan en dichtschroeien en lang braden (zonder deksel) tot het bijna zwart is, erna pas blussen met water tot het vlees bijna onder staat, deksel op de pan en zachtjes laten sudderen, af en toe wat gekookt water erbij om het vlees tot bijna onder de jus te houden.

jd
door jdbeste1 - Nov 11, 2013 om 15:25
24 Antwoorden / 75 Vragen

Ok ..het wordt me langzamerhand iets duidelijker...en dat aanbraden dan ....kan dat ook in de gewone braadpan of moet dat in een koekenpan? En het lang braden..hoelang is dat ongeveer?
Bedankt voor alle info. Hier kan ik wel iets mee.

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2013 om 15:31
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik de oplossing van aurora1 lees dan maar sappig draadjesvlees. Reuzel! In 't slechtste vet ooit braden?

@tijger1, ja, natuurlijk heeft kalkoen een vel maar in dat recept werd veel bladerdeeg gebruikt en mijn Turkey krijg ik ook knisperend zonder die toevoeging. Weet je, jdbeste1, ik kan me helemaal niets voorstellen bij sudderlapjes die hard, krokant zijn. Is dat dan niet zo taai als....mag je zelf invullen ;-) .

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2013 om 15:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat aanbraden moet natuurlijk in een braadpan, liefst met dikke bodem, waarin u het later ook laat sudderen. Reuzel is gesmolten varkensvet. Of die blokken diamant dat ook zijn, durf ik niet te zeggen. Voor heen had je bij de slager die reuzel, zat in wit vetvrij papier, als een tonnetje. Reuzel kan veel heter worden dan boter voordat het verbrandt, daarom helft reuzel, helft boter.

Hoe lang u moet braden, kan ik zo niet zeggen. Hangt natuurlijk ook van dikte van runderlap af. Dikke rib is heel geschikt, liefst ook nog een beetje doorregen. Vet smelt vanzelf weg. Er bij blijven, regelmatig keren, dan ziet u vanzelf wanneer de buitenkant een beetje hard begint te worden. Afblussen met warm water en een uur of anderhalf of twee heel laag laten sudderen. Regelmatig niveau van jus controleren, eventueel bijvullen met warm water. Sommigen doen er ook een klein scheutje azijn in voor de malsheid.

Dus klus voor als u de tijd hebt.

aurora1
door aurora1 - Nov 11, 2013 om 15:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@jdbeste1, gewone hoge braadpan van bijv. geëmailleerd gietijzer en met dat braden is het gewoon bekijken tot het vlees de gewenste kleur heeft (af en toe het vlees keren en in de pan verschuiven) en bij het naderhand met deksel erop sudderen: af en toe in het vlees prikken om te voelen of het gaar is.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2013 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In reuzel zit minder verzadigd vet dan in boter, dus het is zeker niet het slechtste vet. Afgezien daarvan adviseer in de Ts niet om stroopjesvet te maken en op haar brood te smeren. Zij wil geen krokant draadjesvlees, maar zoals haar oma het maakte en met reuzel en boter krijg je het op die manier. Ze hoeft de pan jus niet leeg te slobberen.

aurora1
door aurora1 - Nov 11, 2013 om 16:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1, die blokken Diamant waren vast hetzelfde, witte blokken in vetvrij papier, we gebruikten ook de reuzel in de vorm van een tonnetje in vetvrij papier.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2013 om 16:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aurora1

Die blokken Diamant zie ik in mijn geheugen eerder gebruiken in de frituurpan, maar ik kan het helemaal mis hebben.

Misschien heeft, had Diamant ook wel verschillende soorten. Geen idee.

aurora1
door aurora1 - Nov 11, 2013 om 16:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik bedenk ook zojuist dat als de jus nog niet genoeg smaak heeft dan een blokje maggi erin doen of bouillonblokje. Voor het indikken van de jus de pan nog even op het vuur laten met deksel eraf en erbij blijven tot het dik genoeg is.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2013 om 16:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of een sneetje ontbijtkoek. Kleur, smaak en dikte.

tenormin
door tenormin - Nov 11, 2013 om 16:46
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 11 nov 2013, 16:30]@aurora1

Die blokken Diamant zie ik in mijn geheugen eerder gebruiken in de frituurpan, maar ik kan het helemaal mis hebben.

Misschien heeft, had Diamant ook wel verschillende soorten. Geen idee.

Nee hoor, je hebt gelijk met Diamant en frituurvet. Reuzel kan wel gekocht worden als slager het heeft, maar kan ook zelf gemaakt worden. reuzel. Wel werk, zo te lezen, zou te lui zijn en bij slager bestellen ;-)

aurora1
door aurora1 - Nov 11, 2013 om 16:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger1, zou best kunnen. Bij ons werd zelden gefrituurd en dan alleen patat in slaolie en/of zonnebloemolie. Diamantvet of dat tonnetje gebruikten we alleen voor het braden van vlees, inclusief bijv. tam konijn en was hetzelfde "spul", alleen moest je voor het tonnetje meestal naar de slager. Destijds had je van Diamant alleen dat witte vet voor zover ik me herinner.

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2013 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aurora1

Dan zullen we het er maar op houden dat het hetzelfde spul is.

aurora1
door aurora1 - Nov 11, 2013 om 17:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tijger, vind ik prima. Ik zag zojuist op internet dat Diamant tegenwoordig (en misschien al erg lang) in vele gedaanten verschijnt....

labren
door labren - Nov 13, 2013 om 12:07
862 Antwoorden / 0 Vragen

bij het aanbraden het iets laten verbranden

kr
door krist - Nov 13, 2013 om 12:08
20 Antwoorden / 5 Vragen

en vergeet niet 3 theelepel natuur azijn toe te voegen aan de jus ,reden het vlees wordt malser en eerder gaar.
vlees kan je aanbraden in een braadpan koekenpan wel vlees met warm water of bouillon afblussen (geen koud water ) .

gy
door gypsy - Nov 13, 2013 om 12:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 11 nov 2013, 14:50]Zelfs op Google kan ik maar één tip vinden en dan gaat het over kalkoen donker en knisperend krijgen. Het is jammer dat uw oma haar recept niet heeft achtergelaten maar ik kan me er niets bij voorstellen hoe je draadjesvlees krokant kunt krijgen. Wel babi pangang maar dat bedoelt u niet, hoewel het ook rundvlees is. Ben wel benieuwd of er iemand met wel een goed antwoord komt. Succes.

Even voordat iedereen het nu verkeerd gaat onthouden: "babi pangang" is absoluut géén rundvlees, maar varkensvlees. Denk maar aan saté babi!

ge
door gerdae - Nov 13, 2013 om 12:44
31 Antwoorden / 15 Vragen

Ik bak mijn draadjesvlees in Becel baken en braden. Heet laten worden totdat het bruin ziet. Het vlees erin paar maal omkeren net zolang tot het vlees bruin is, dan water erbij en laten sudderen. Krijg je heerlijke jus. Ben 74 dus een beetje ervaring denk ik

shepu
door shepu - Nov 13, 2013 om 13:11
33 Antwoorden / 0 Vragen

De lapjes even in de bloem wentelen en afschudden. Dan braden in deel (braad)boter en arachideolie (=pindaolie) en uuuuuuuuuuuren laten sudderen.

joost12
door joost12 - Nov 13, 2013 om 13:29
52 Antwoorden / 0 Vragen

als je draadjesvlees wilt sudderen neem dan een riblap, hier zit wel vet aan maar dit maakt het vlees juist lekker mals als je niet van vet houd dan haal je dat er af NA dat je het heb gebraden
in de pan doe je wat roomboter en wat olijfolie, kruid je vlees, kruid je vlees, PRIK NOOIT in je vlees!!!!
laat de goede braadpan goed warm worden en laat het vlees aan alle kanten goed bruin worden, niet zwart want dan is het aangebrand, smaakt het vlees niet meer en is niet goed voor de gezondheid en portemonnee. doe er dan warm water bij zodat het vlees helemaal onder het water zit, zet het dan laag en laat het langzaam sudderen, zorg wel dat je het vlees elke keer omdraait en dat het onder water blijft staan. als het bijna uit elkaar valt dan is je vlees gaar, dit kan uren duren.

tenormin
door tenormin - Nov 13, 2013 om 13:49
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Oei, Gypsy, foutje, bedankt. Zat zo over "draadjesvlees met een korstje" te denken dat het enige wat me te binnen schoot de babi panghang was (en daarbij het varkentje vergat). Ik heb nu veel dingen gelezen over hoe je dat zou moeten doen maar ik heb geen idee hoe je suddervlees krokant/korstje kunt maken, simpelweg omdat dit vlees uren moet "blub-blub"-pen. En in mijn idee is, waar je het ook eerst doorheen haalt, bloem, paneermeel of wat dan ook, het in de jus/wijn/fond/water (gebruik wat men wil) zoiets niet met een korstje op tafel te brengen. 'k Heb nu draadjesvlees opstaan (incl. met alles wat het lekker maakt qua groenten) en 't enige is dat het boterzacht zal zijn vanavond. Maar geen korstje.

mo
door mof - Nov 13, 2013 om 14:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

insmeren met natriumbicarbonaat en dan grillen dan krijg je lekkere knapperige buitenkantjes.

Enne .... tenormin .... babi pangang is van VARKENSVLEES ... het indonesische woord voor varken is ... BABI.

domantwoord
door domantwoord - Nov 13, 2013 om 14:34
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mof schreef op woensdag 13 nov 2013, 14:20]insmeren met natriumbicarbonaat en dan grillen dan krijg je lekkere knapperige buitenkantjes.

Enne .... tenormin .... babi pangang is van VARKENSVLEES ... het indonesische woord voor varken is ... BABI.

Ach, ik las laatst een recept van een kok waarin hij adviseerde om voor de verandering eens saté ajam van kip te proberen...... ook humor ;-)

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2013 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het "korstje" dus een beetje harde buitenkant, komt door het langdurig braden in iets wat heter kan worden dan boter zonder te verbranden.

tenormin
door tenormin - Nov 13, 2013 om 15:13
16860 Antwoorden / 108 Vragen

@Mof, ik had al sorry geschreven hoor....en ook babi pangang fout gespeld in mijn sorry; (voor daar weer iets over komt).

ti
door tinorossi - Nov 13, 2013 om 15:17
5 Antwoorden / 0 Vragen

Laat die reuzel maar liever liggen, is niet het beste vet voor je lijf. Het enige goede (harde) vet is kokosolie, heeft een laag smeltpunt, dus er bij blijven en kan hoge temperaturen hebben voordat het verbrand.
Kost ongeveer 9 a 10 euro per pond, is biologisch en je doet er heel lang mee, want je hebt maar weinig nodig.

il
door iljaha - Nov 13, 2013 om 21:02
179 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben er ook niet zo goed in, maar mijn moeder wel. Zij braadt heter en langer aan dan ik. Ik moet zeggen: zij krijgt een goed en lekker resultaat.
Ik zou niet naar tenormin luisteren: babi is varken.

tenormin
door tenormin - Nov 13, 2013 om 21:12
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=iljaha schreef op woensdag 13 nov 2013, 21:02]Ik ben er ook niet zo goed in, maar mijn moeder wel. Zij braadt heter en langer aan dan ik. Ik moet zeggen: zij krijgt een goed en lekker resultaat.
Ik zou niet naar tenormin luisteren: babi is varken.

Je moet zeker geen commentaar geven voor je antwoorden leest. Voor de zoveelste keer: ik heb sorry geschreven, dus wat jij doet is iets neerplempen zonder te lezen dat ik het even fout had.

ma
door manwijf - Nov 16, 2013 om 15:42
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het wel of niet krijgen van een hard korstje heeft te maken met hoe de eiwitten in het vlees zich gedragen bij verschillende temperaturen. Google maar eens op moleculaire gastronomie.
Probeer dat harde korstje juist altijd te voorkomen, al is dat niet makkelijk. Op (te) hoog vuur krijg je al snel een korstje.
Vlees zacht maken, doe je niet door er azijn bij te gooien, maar door het vlees vooraf een tijdje in de azijn te leggen. Vervolgens vlees kruiden zonder zout! en door de bloem halen. Na het braden eventueel nog zout toevoegen. Een kopje water er bij en ongeveer 1,5 tot 2 uur laten sudderen. Teveel water maakt de jus heel waterig.

tijger1
door tijger1 - Nov 16, 2013 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manwijf

Maar u begrijpt het niet. De Ts wil juist dat korstje omdat het bij haar oma ze lekker smaakte.

tenormin
door tenormin - Nov 16, 2013 om 16:17
16860 Antwoorden / 108 Vragen

Ik ga bijna denken dat de TS een ander gerecht van haar oma bedoelt, heb nog nooit van iemand gehoord (en ik loop toch al wat langer mee) dat draadjesvlees een hard korstje krijgt. Dat zijn toch gewoon sudderlapjes/sukadelapjes/stooflapjes? Ik laat die dingen wel 8 tot 10 uur met allerlei groenten in de Crockpot sudderen, heel langzaam.

tijger1
door tijger1 - Nov 16, 2013 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Ik denk dat de Ts dat toch echt bedoelt. Herinner mij vakantiekampen van heel lang geleden, waar we dat op zondag, dus uiterst luxueus, ook kregen. Ook later bij een aangetrouwde oma at ik dat regelmatig. Er bleef natuurlijk minder van het vlees over, maar wat je kreeg was wel extra lekker.

ma
door manwijf - Nov 18, 2013 om 08:33
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Ik had het wel begrepen, dat ze een korstje wilde op het vlees. Ik leg alleen uit hoe ik altijd probeer te voorkomen, dat het vlees uitdroogt, want dat is wat zij een korstje noemt. Als je het vlees dus niet braadt zoals ik, maar het gas veel te hoog zet, krijg je vanzelf een korstje. Ook weinig tot geen water toevoegen zal helpen om het vlees in te laten drogen.

Ik vind het net als Tenormin ook al opmerkt uiterst curieus dat wel. Maar geeft niet, iedereen heeft z'n eigen gewoontes. Het is alleen veel moeilijker om het vlees te garen en sappig te houden (zonder dat je van de jus een waterpoel maakt), dan dat je het uit laat drogen.

kloske
door kloske - Nov 18, 2013 om 13:43
150 Antwoorden / 33 Vragen

Ik maakte gisteren drumsticks in een champignonsaus. Maar ik had weinig tijd en het vlees was nog deels bevroren, dus heb t eerst even gaar laten worden in kookvocht, vervolgens eruit gevist en in een aparte koekenpan met bak-en-braad heel snel een korstje erop gebakken. Vervolgens weer terug in de saus. Werkte perfect!

kloske
door kloske - Nov 18, 2013 om 13:47
150 Antwoorden / 33 Vragen

[quote=mof schreef op woensdag 13 nov 2013, 14:20]insmeren met natriumbicarbonaat en dan grillen dan krijg je lekkere knapperige buitenkantjes.

Draadjesvlees grillen? Dan zijn t toch geen draadjes meer?

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2013 om 14:05
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=kloske schreef op maandag 18 nov 2013, 13:43]Ik maakte gisteren drumsticks in een champignonsaus. Maar ik had weinig tijd en het vlees was nog deels bevroren, dus heb t eerst even gaar laten worden in kookvocht, vervolgens eruit gevist en in een aparte koekenpan met bak-en-braad heel snel een korstje erop gebakken. Vervolgens weer terug in de saus. Werkte perfect!

Nou, ik mag terug naar de Middeleeuwen. Bruin korstje op drumsticks (kip) kan ik prima bakken met een korstje; echter doe ik dat in een saus: bij mij is korstje toch echt pleitte. (Sausje doet toch het krokante teniet?) Kruip maar weer in mijn grot. Net als dat draadjesvlees wat krokant kan zijn. Dan krijg ik visioenen van taaie toestanden en tussen tanden plukken. Dus ik haak maar af. Het enige krokante wat ik met rundvlees krijg is een biefstukje dat aan de buitenkant te hard gebakken is, ook niet mijn cup of tea, maar daar kan ik me nog iets bij voorstellen.

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2013 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben wel benieuwd of de Ts nog draadjesvlees gaat maken op oma's manier en hoe het haar dan nu bevalt.

bo
door boetsjer - Nov 18, 2013 om 17:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin
Sinds wanneer is babi pangang van rundvlees gemaakt.
Volgens mij word dit al vele jaren van varkensvlees gemaakt.

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2013 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=boetsjer schreef op maandag 18 nov 2013, 17:15]tenormin
Sinds wanneer is babi pangang van rundvlees gemaakt.
Volgens mij word dit al vele jaren van varkensvlees gemaakt.

Lees eerst de reacties eens voordat u hier post. Tenormin blijft niet aan de gang.

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2013 om 17:44
16860 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 18 nov 2013, 17:32][quote=boetsjer schreef op maandag 18 nov 2013, 17:15]tenormin
Sinds wanneer is babi pangang van rundvlees gemaakt.
Volgens mij word dit al vele jaren van varkensvlees gemaakt.

Lees eerst de reacties eens voordat u hier post. Tenormin blijft niet aan de gang.

Dank, tijger1. Wilde juist schrijven: nog iemand die alleen de vraag leest en de rest vluchtig doorkijkt, niet leest. Nou ja, 't zal wel.

@boetsjer: ja hoor, dat weet ik inmiddels wel, nooit zelf een fout geschreven?

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2013 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Graag gedaan. Zo hinderlijk, personen die niet eerst lezen. U had zich dus rustig de moeite kunnen besparen. (Lol)

ma
door manwijf - Nov 19, 2013 om 08:41
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger en tenormin
Meer dan hinderlijk wat mij betreft.