we
door wesjesr Aug 15, 2009 om 11:47
Voeding & gezondheid

Doorgestuurd

Afgelopen woensdag, kreeg mijn vrouw op haar werk een ongeval. Ze kwam met haar hand in de pottenvulmachine, gevolg een diepe snijwond, die gehecht moest worden. Ze is toen met een collega naar de huisarts gegaan in de plaats waar ze werkt. De assistente vond het teveel werk om haar gegevens in de computer te brengen en verwees haar naar haar eigen huisarts (afstand 15 km). Kan dit allemaal zomaar?

583 7 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Aug 15, 2009 om 11:59
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Weet ik niet, maar waarom niet direct naar de EHBO gegaan?
Zover mij bekend kun je inderdaad niet zomaar naar een willekeurige huisarts gaan.

vladja
door vladja - Aug 15, 2009 om 12:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heeft de assistente uw vrouw op eigen houtje doorgestuurd of heeft ze overleg gepleegd met de huisarts?

stacey
door stacey - Aug 15, 2009 om 12:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Tegenwoordig hebben vrijwel alle artsen een praktijassistente en het is haar taak te beslissen;

--De praktijkassistente -  De assistente is degene die zorgt voor een goede organisatie van de praktijk. Zij bepaalt welke huisbezoeken als eerste moeten worden afgelegd. Zij bepaalt ook of een hulpvraag voldoende urgentie heeft om dezelfde dag nog terecht te kunnen. Als deze taak door de huisarts zou moeten worden uitgevoerd dan kan de huisarts zijn of haar werk niet meer doen. Als u ervoor kiest de assistente niet te willen informeren, dan kunnen wij u niet helpen. De praktijkassistente is overigens gebonden aan dezelfde regels ten aanzien van het beroepsgeheim als de huisarts.--

Het is vrij logisch dat jee `vreemde`arts je in een Niet Levensbedreigende situatie je doorverwijst naar je eigen huisarts of EHBO, ze hebben het al druk genoeg ook wellicht.

Succes,

we
door wesjesr - Aug 15, 2009 om 13:02
15 Antwoorden / 5 Vragen

Naar de EHBO gaan is bij ons helaas niet van toepassing. De EHBO posten bevinden zich op 25 km afstand. Overigens de reden die de assistente opgaf voor verwijzing was zoals eerder vermeld te veel werk om de gegevens in de computer te brengen.

birdies
door birdies - Aug 15, 2009 om 13:04
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Een huisarts is geen supermarkt waar je je eigen filiaal kunt kiezen. Een huisarts is dan ook zeker niet verplicht patiënten te helpen die niet bij hem geregistreerd staan.

Het zou natuurlijk wel vriendelijk geweest zijn!

Voortaan gewoon even naar de Spoedeisende Hulp bij noodgevallen.

getty
door getty - Aug 15, 2009 om 19:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een werkgever kan ook met een dichtsbijzijnde huisarts afspraken maken mocht er onder werktijd een ongeval o.i.d. gebeuren. Zeker als er met wat risicogevoelige machines wordt gewerkt is het handig om met een huisarts in de buurt afspraken te maken, zeker als er geen eh in de buurt zit. Misscien een tip voor de werkgever van uw vrouw om dit in de toekomst te doen?

el
door elselien - Sep 29, 2009 om 21:22
41 Antwoorden / 5 Vragen

Ik dacht dat deze antwoorden niet kloppen. De huisartsen zeggen juist dat zij ook spoedeisende hulp verlenen (maar niet als het levensbedreigend is, want dan moet je direct naar het ziekenhuis). En de ziekenhuizen vinden dat er teveel mensen naar de SEH van het ziekenhuis gaan. Dan zou toch ook een huisarts in een andere plaats een patient moeten helpen?

Ik heb dit al vaker gehoord en volgens mij klopt het niet. Je kunt eens bellen naar een IKG (0900-2437070) (informatie en klachten bureau gezondheidszorg) om zeker te weten hoe dit zit. En als zij zeggen dat ik gelijk heb, kun je vragen hoe je kan klagen hierover. Je zou een brief baar de districtshuisartsenvereniging kunnen schrijven om om te vragen om tekst en uitleg. Of naar de LHV, Landelijke Huisartsen Vereniging.