nu
door nursebetty Feb 20, 2005 om 20:40
Voeding & gezondheid

Doorslapen

Mijn zoontje is 4,5 maand. Elke nacht is hij om 4-5 uur wakker. Wat ik ook doe. Ook al geef ik hem de fles van 23:00u niet. Hij slaapt dan van 19:00u tot 4-5 uur. Geef ik 'm de fles van 23:00u wel, slaapt hij ook tot 4-5 uur. Vannacht heb ik al een kruikje in zijn bed gelegd. Ook niet geholpen... Wie kan mij raad geven???

27963 11 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - Feb 20, 2005 om 20:52
646 Antwoorden / 8 Vragen

Is uw kind enigszins aktief overdag of ligt hij/zij nog stil om zich heen te kijken?

Het is normaal dat kinderen op een vaste tijd wakker worden, het is een soort biologische wekker. Ook onze kinderen hebben dat na 4 en 6 jaar nog, maar met dat verschil dat zij zich zelf al redelijk kunnen behelpen met een beker water en een plasje doen.

Na verloop van tijd zal er een verschuiving plaatsvinden in de tijd waarop uw kindje wakker wordt, maar dat wil nog niet zeggen dat het wakker wordt op het moment dat het u het best uit komt.

Als het tijdstip voor u echt een groot probleem is, overleg dan met het consultatiebureau, zij hebben ongetwijfeld een passende oplossing.

vladja
door vladja - Feb 20, 2005 om 21:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Mijn zoon was destijds ook zo'n vroege opstaander. Toen hebben we het
dagritme veranderd. Langer 's middags slapen en langer 's avonds op.
Dat hebben vrij lang volgehouden, want het is slopend als ouder om om
vijf uur 's ochtends een wakker kind van 4,5 maand te hebben. Die
kunnen zichzelf nog lang niet zelf redden en bezig houden. Het legt wel
een beslag op een stuk van je avond, die je liever rustig samen wilt
doorbrengen, maar langer doorslapen komt je uithoudingsvermogen en
humeur zeker ten goede.

Misschien werkt het. Vladja

tica
door tica - Feb 20, 2005 om 22:35
14 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi

Heeft je kindje honger als hij wakker wordt om 4/5 uur? Dan zou het namelijk kunnen helpen de fles van 23.00u wat voller te doen of hem wat later te geven. Wellicht slaapt je zoon dan iets langer door. Ook de tip hierboven om hem wat later op bed te doen lijkt mij eventueel een oplossing voor uw probleem.

Succes

Tica

my
door myra66 - Feb 21, 2005 om 11:57
11 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ook wel eens helpt is wat rijstebloem door de melk doen.

Maak het vooral niet gezellig als hij 's nachts wakker wordt, zo min
mogelijk licht, aai over z'n bolltje, luier controleren kusje, evt
speen en dan welterusten. Het kan even duren, maar meestal werkt het
wel. Als er tenminste geen andere oorzaak van het wakker zijn is.
Baby's moeten nog wennen aan het dag en nacht ritme, bij de één gaat
dat wat sneller dan bij de ander.

Suc6

myra

ib
door ib - Mar 7, 2005 om 18:35
6 Antwoorden / 11 Vragen

Wanneer een kind gaat doorslapen is heel verschillend. Het kan tot zo'n 9 maanden duren voordat hij doorslaapt.

Voor overdag deze tip: Het beste is om de baby 2 keer te laten slapen, je ziet vanzelf wel wanneer hij moe wordt, maar meestal slapen ze aan het eind van de ochtend een uurtje en rond een uur of drie, zo'n 1,5 tot 2 uur. Dan krijgen ze wat avondeten en een fles rond zes uur.

Vaak komen ze rond 23.00 uur nog een keer, dan is het het beste om er ongeveer 2 eetlepels Nutrix bij te doen (gewoon te koop in de supermarkt), dit is alvast een gewenning aan vastere voeding. Dit mag maar 2 keer op een dag, alleen 's avonds is wel genoeg. Hier slapen ze lekker lang op, maar s' nachts nog wakker worden is dus niet vreemd.

Een kruikje is niet zo best en totaal niet nodig, hij is niet ziek! Hij krijgt het alleen maar nog warmer, en kan wennen aan warmte dus kan misschien in de toekomst alleen maar slechter tegen kou.

bernieyo
door bernieyo - Apr 15, 2005 om 16:40
1 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien helpt het om hem nog even lekker in bad te doen voordat hij gaat slapen. worden ze meestal rozig van.

brynnar
door brynnar - Apr 15, 2005 om 16:49
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Oud slaapje..... maar toch even reageren op het badje, sommige kinderen vinden het VERSCHRIKKELIJK om als ze moe en roezig zijn weer aangekleed te worden.

Overigens, wacht maar tot de baby begint te dromen (gemiddeld zo rond de 8-9 maanden). Dit is ook een vreemde gewarwording van het kind en daardoor kan het ook weer midden in de nacht wakker worden van schrik of in zijn/haar slaap gaan huilen.

Brynnar (slapeloze papa)

ju
door jumar - May 11, 2005 om 15:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijft mij verbazen dat veel ouders denken dat doorslapen op zo'n jonge leeftijd 'normaal' zou moeten zijn! Het blijkt dat de meerderheid van kinderen tot 3 jaar, 's nachts wakker worden. Niet van honger, niet van verveling: hun slaapritme is gewoon anders dan een volwassene.

Mijn zoon van 15 maanden slaapt af en toe door. Totdat hij een jaar was werd hij met regelmaat 1 a 2 keer wakker. Het hoort.

brynnar
door brynnar - May 11, 2005 om 15:21
1782 Antwoorden / 27 Vragen

oud draadje.....

me
door mevnu - Jul 23, 2005 om 00:12
20 Antwoorden / 6 Vragen

Fles van 23 u niet meer geven en zelf lekker vroeg naar bed gaan. Die van mij kwam ALTIJD om 06.00 uur voeding of geen voeding (ik gaf borstvoeding) dus ik had zoiets van: 'Ja daag, ik ga jou niet wakker maken terwijl je toch komt, ik ga mooi zelf pitten!' Als je kindje niets tekort komt (dus niet te klein of te licht is) dan moet je doen wat je zelf lekker vind.

Bij mijn kindje was t zo dat ik uiteindelijk die voeding van 06.00 naar 06.30 kreeg en daarna 07.00 enz. Uiteindelijk lekker 08.00 uur 1e voeding! Wat je dan moet doen is de vroege voeding (bij jou 4-5 uur) geen feest van maken. Je baby NIET verschonen (en té wakker maken) maar lekker op zn kamertje de fles geven en zo snel mogelijk terug stoppen in bed. Dan deze voeding ook niet de fles leeg willen hebben, maar als ie in slaap valt: LATEN slapen en zelfsnel je bed in stappen en tzelfde doen! Uiteindelijk ziet ook hij de nachtvoeding dan als 'extra' en als zijn natuurlijk ritme dan aantrekt wordt t vanzelf ooit 06 en 07 en uiteindelijk 08.00 uur! Mijn zoon was toen wel n mand of 6-7 volgens mij...dus heb nog éven geduld!

(en dan komen de tandjes door en zit je daar weer hele nachten voor langs zn bedje ;-)

vladja
door vladja - Jul 23, 2005 om 08:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

oud draadje