eskater
door eskater Feb 25, 2012 om 10:27
Voeding & gezondheid

Dubbele declaratie medicijnen

Vorig jaar lag ik een paar maal in het ziekenhuis, beide keren een acute opname. Ik gebruik al jaren dagelijks een aantal medicijnen die ik betrek van mijn eigen apotheek middels een maandelijkse medicijnrol. Natuurlijk nam ik die medicijnrol mee naar het ziekenhuis. Maar wat denk je? Ik mocht ze niet gebruiken! Het ziekenhuis levert zelf medicatie. Ik vond dat ergerniswekkend, want mijn medicijnen zijn al door mij c.q. door mijn ziektekostenverzekering betaald. En het ziekenhuis gaat dus voor dezelfde periode nogmaals al die medicijnen declareren bij mijn ziektekostenverzekering!
Als je nagaat dat er jaarlijks honderden, zoniet duizenden mensen opgenomen worden met dezelfde medicijnengerelateerde situatie,zal er dus wel heel veel nodeloos extra gedeclareerd worden. Ik zou willen dat de minister daar eerst eens ingrijpt. Misschien kan dan het onsympatieke besluit, dat bijvoorbeeld wajongers met een psychische ziekte, of AOWers zonder extra pensioen, of bijstandmoeders etc., een eigen bijdrage moeten betalen teruggedraaid worden. Want dat vind ik schandalig.

782 7 Rapporteer

tr
door trappist - Feb 25, 2012 om 11:11
240 Antwoorden / 0 Vragen

de medicijnen worden niet dubbel gedeclareerd, het ziekenhuis wil dat u -tijdens uw verblijf daar- de middelen gebruikt welke door de ziekenhuisapotheek zijn verstrekt, dat betekent dat u met uw eigen thuismedicijnen dus langer doet.

eskater
door eskater - Feb 25, 2012 om 11:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Was dat maar waar, beste Trappist,
De werkelijkheid is, dat ik de medicijnen die ik overhoudt omdat ik de ziekenhuismedicijnen moet gebruiken, óf weg moet gooien óf terug moet brengen naar mijn apotheek, die ze vervolgens ook vernietigt. Want mijn medicijnrollen worden gewoon elke 4 weken klaargemaakt en afgeleverd. Ik heb al eens geprobeerd om de aflevering een paar weken uit te stellen. Dat kon niet, vertelde de apotheek mij.
Tja, ik begrijp best dat de ziekenhuisapotheek het prettig vindt om een goede omzet te hebben van medicijnen. Hetzelfde geldt voor mijn eigen apotheek.
Alleen is dan de consequentie dat er voor mij in mijn ziekenhuisperiode een dubbele hoeveelheid medicatie wordt gedeclareerd.

ultraglide1998
door ultraglide1998 - Feb 25, 2012 om 14:45
149 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is inderdaad een heel erg verkwistende situatie. Het is echter waarschijnlijk wel zo dat alles in het ziekenhuis geautomatiseerd is en de medicijnen die men nodig heeft zonder meer door een systeem worden voorgeschreven. het zal waarschijnlijk meer mensuren kosten om dat te veranderen dan dat de medicijnen kosten.
Ander voorbeeldje : ik krijg ook maandelijks medicijnen en ik wordt daar middels een briefje van mijn apotheek aan herinnert. Ik heb hun gezegd dat ik zelf wel weet welke medicijnen ik krijge en wannneer en dat ik dat maandelijkse briefje zonde van het geld vind. Antwoord : u zit in het systeem en het is duurder om u uit dat systeem te halen om u geen briefje te sturen dan dat we betalen voor dat briefje. Binnenkort kan het ook per email. Ok weggegooid geld dus.
Het mag wat kosten , ons gezondheidssysteem.

lo
door louissa - Mar 15, 2012 om 22:26
6 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, die eigen risico die "weer" zo verhoogd is dat vind ik toch echter wel schandalig!! Mensen die in de AOW zitten, of een lage inkomen hebben of die in de ww terrecht komen mogen ze de eigen risico toch wel wat gaan verlagen voor mij... En dat noemen ze bezuinigen ;) Laten ze maar eerst al die salarissen inkorten bij de ministers ect ect.. Die zitten elke avond op hun gat op een luxe bank van een paar ruggen en noem zo maar op.. Zo schandalig vind ik het Wat minder geven aan die goede doelen ook voor andere landen want dat geld wat er gestort wordt, hoor je ook nooit meer wat van Waar gaat dit heen??

ultraglide1998
door ultraglide1998 - Mar 16, 2012 om 15:11
149 Antwoorden / 12 Vragen

Louissa,
ik zou niet met een minister willen ruilen. Ik denk dat jij niet helemaal weet waar je het over hebt. Die mensen maken werkweken waar jij een maand mee kunt vullen. En dan voor een zeer reeel salaris. Reken het eens per uur uit. Mensen als jij ......

jpm
door jpm - Mar 16, 2012 om 15:55
821 Antwoorden / 28 Vragen

@ultrtaglide (even off topic): nu weet ik niet meer of ik met u of met de ministers medelijden moet hebben. Deze mensen kiezen zelf hiervoor en kunnen tot ver na hun pensioen (als commissaris bv) nog nagenieten van het geld dat ze, over onze ruggen heen, hebben weten binnen te graaien.
On topic:
Hoe vaak gebeurt het niet dat medicijnen verkeerd worden afgeleverd, of een te grote hoeveelheid? Al die keren kan het zaakje terug en wordt het vernietigd. Declaratie bij de zorgverzekeringen is toch gegarandeerd. Als de medicijnen nu in een papieren puntzak zouden zitten zou iedereen het nog begrijpen, maar alles is luchtdicht en bacterievrij ingeseald. Ook zou het nog te begrijpen zijn dat de op deze manier verpakte medicijnen bij terugkomst in de apotheek zouden worden doorgezonden naar ontwikkelingslanden.
Dubbel verstrekking vanwege ziekenhuisopname is een al langer in het oog springende verspilling. De computerprogramma's kunnen best zodanig worden geprogrammeerd dat, met behulp van richtlijnen, eenmalige verstrekking van medicijnen mogelijk is. De richtlijn die dan opgeld doet is: Iedereen neemt bij opname zijn medicijnen van thuis (door eigen apotheek verstrekt) mede. Bij het vergeten hiervan wordt tot het volgende bezoekuur vanuit het ziekenhuis het medicijn verstrekt dat dan door de patiënt kan worden afgerekend voordat het ziekenhuis verlaten wordt. Bij het eerste bezoekuur kan de familie (of andere bezoekers) de vergeten medicijn alsnog meenemen.

Het moet eens afgelopen zijn met deze praktijken. Moeten wij, consumenten, de regering dan wijzen op deze verspilling terwijl men daar allang weet wat er aan de hand is? Stelletje niksnutten dat alleen bezig is om de economische chaos in ons land nog groter te maken, laten ze twee dingen doen:
Ver(t)rekken.

ultraglide1998
door ultraglide1998 - Mar 16, 2012 om 16:34
149 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jpm schreef op vrijdag 16 mrt 2012, 15:55]@ultrtaglide (even off topic): nu weet ik niet meer of ik met u of met de ministers medelijden moet hebben. Deze mensen kiezen zelf hiervoor en kunnen tot ver na hun pensioen (als commissaris bv) nog nagenieten van het geld dat ze, over onze ruggen heen, hebben weten binnen te graaien.

U hoeft met mij geen medelijden te hebben hoor. Ik heb mijn zaakjes prima voor elkaar.