ba
door basjan May 19, 2007 om 13:14
Voeding & gezondheid

EHIC Zorgpas

Hoe zit het nu eigenlijk met de EHIC de internationale zorgpas.

Is dit nu wel of niet nodig als men naar het buitenland met vakantie gaat

753 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 19, 2007 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou hem altijd meenemen zon pas

http://www.srzorg.nl/Consumenten/default.aspx?page=buitenland_europesezorgpas

Waarom een EHIC/Europese zorgpas?

Elke burger die een basisverzekering heeft afgesloten en voor een bepaalde periode naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld vakantie of werk, kan kosteloos in aanmerking komen voor een EHIC. Met de EHIC heeft u recht op medisch noodzakelijke zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland.
De EHIC vervangt het E-111 formulier en heeft als doel de procedure m.b.t. het verkrijgen van medische hulp voor Nederlandse verzekerden in het buitenland en de afwikkeling rondom de verleende hulp voor buitenlandse zorgverleners te vergemakkelijken.

Toegevoegde waarde van een EHIC

Indien u naar het buitenland gaat zonder EHIC, worden op grond van de door uw afgesloten basisverzekering de kosten van de medische hulp in het buitenland vergoed tot maximaal de kosten, die zouden zijn vergoed als de behandeling in Nederland zou hebben plaatsgevonden. Wanneer u met uw EHIC naar het buitenland gaat, worden de kosten van medisch noodzakelijke zorg vergoed volgens het land van verblijf.

labswans

ve
door verwijderd - May 19, 2007 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je die pas hebt hoef je bij medische [problemen in het buitenland de rekening(en) niet kontant te betalen maar worden die rechtstreeks naar je zorgverzekeraar gestuurd.

Die pas is overigens GRATIS aantevragen bij je eigen zorgverzekeraar.

ve
door verwijderd - May 19, 2007 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een aanvullende verzekering hebt bij je zorgverzekeraar kun je volstaan met je eigen zorgpas. De meeste zorgverzekeraars werken met een alarmcentrale. Wanneer je in een ziekenhuis terecht komt kun je met hen contact opnemen. Zij regelen dan alles voor je!!

Mocht je gebruik maken van een plaatselijke huisarts dan dien je sowieso eerst de kosten voor te schieten ook bij de apotheek. Bij terugkomst kun je de rekeningen declareren bij je zorgverzekeraar. Zorg wel dat je het orginele voorschrift voor de medicatie ook opstuurt. Regel is dat wat hier in Ned. niet vergoed wordt ook vanuit buitenland niet vergoed wordt. Bijvoorbeeld neusdruppels oordruppels. e.d. deze meiddelen vallen onder de zelfzorgmiddelen, en komen niet voor op de geneesmiddelenvergoedingslijst.

Mocht je het toch prettig vinden met je EHIC-pas op reis te gaan vraag hem dan gewoon aan bij je zorgverzekeraar, zij zullen hem je dan gewoon toesturen. Maar je kunt er geen enkele garantie aan ontlenen. Hetgeen de meeste mensen wel denken namelijk!!

ve
door verwijderd - Aug 27, 2007 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de Ehic pas worden de kosten wel degelijk vergoed. Dus altijd de pas mee naar het buitenland