cv
door cvdnieuwenhof Apr 4, 2013 om 13:20
Voeding & gezondheid

Eigen bijdrage ziektekostenverzekering

In november 2012 bracht ik een bezoek aan de oogarts in het ziekenhuis. Vandaag ontving ik een brief van de zrgverzekeraar dat ik een gedeelte hiervan zelf moest betalen omdat ik nog niet aan het maximale bedrag van eur.220 in 2012 zat. Ik heb contact gehad met IZA. Er werd mij verteld dat de vergoeding van een oogarts in het basis pakket zit, maar omdat de regering geld nodig heeft ik dat zelf moet betalen uit het eigen risico.
Ik vind dit absurd. Als ik een inboederlverzekering afsluit en ik krijg schade dan kan de verzekeraar toch ook niet zeggen we vergoeden dit maar niet want we staan er financieel niet zo goed voor.

5882 5 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 4, 2013 om 13:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je doet nou net of je nog nooit van het eigen risico hebt gehoord! Bezoek aan specialist (dus ook oogarts) valt onder de basisverzekering, waar een eigen risico voor geldt.

Eigen bijdrage is overigens heel wat anders dan eigen risico.

ro
door ron530 - Apr 4, 2013 om 13:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Welkom in 2013, het eigen risico is al een aantal jaren geleden ingevoerd. Wees blij dat de behandeling nog onder 2012 valt.

moeder56
door moeder56 - Apr 4, 2013 om 13:42
483 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft een basisverzekering.
Als u gebruik maakt van zorg die door de basisverzekering wordt betaald dan gebeurt dit ook. Dus het klopt wat Iza zegt.
Alleen een andere regel is: als u gebruik maakt van zorg die door de basisverzekering wordt betaald zijn de eerste 220,00 euro voor uzelf. Voor dit jaar dus 350,00 euro.
De declaratie maakt het onnodig verwarrend omdat daarin staat dat het uw bezoek aan de oogarts is geweest.
De huisarts valt ook onder de basisverzekering en daar is het eigen risico niet van toepassing. U kunt de huisarts net zoveel bezoeken als u wilt. Maar stel: u laat bloed prikken omdat dat onderzocht moet worden, dan wordt dat onderzoek in het laboratorium, betaald door uw basisverzekering en vervolgens krijgt u een nota omdat dat onderzoek wel onder het eigen risico valt.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2013 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt blijkbaar een goede gezondheid, want we kennen al sinds 2008 een eigen risico in de zorgverzekering. U mag zich gelukkig prijzen.

fr
door francesco - Apr 18, 2013 om 13:53
7 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=cvdnieuwenhof schreef op donderdag 4 apr 2013, 13:20]In november 2012 bracht ik een bezoek aan de oogarts in het ziekenhuis. Vandaag ontving ik een brief van de zrgverzekeraar dat ik een gedeelte hiervan zelf moest betalen omdat ik nog niet aan het maximale bedrag van eur.220 in 2012 zat. Ik heb contact gehad met IZA. Er werd mij verteld dat de vergoeding van een oogarts in het basis pakket zit, maar omdat de regering geld nodig heeft ik dat zelf moet betalen uit het eigen risico.
Ik vind dit absurd. Als ik een inboederlverzekering afsluit en ik krijg schade dan kan de verzekeraar toch ook niet zeggen we vergoeden dit maar niet want we staan er financieel niet zo goed voor.