fr
door francesco Apr 18, 2013 om 14:03
Voeding & gezondheid

Eigen risico zorgverzekering

In de media lees ik dat de zorgverzekeraars over 2012 ongeveer een winst zullen boeken van 1,4 tot meer dan 2 miljard. Nu is per 01-01-2013 het eigen risico exorbitant verhoogd met meer dan 50% van € 220.- naar € 350.- pp. Mijn vraag is Was deze verhoging van het eigen risico gerechtvaardigd?

453 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen!

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, maar wat doe je d'r aan?!?

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo francesco,

De basisverzekering heeft voor iedereen vanaf 18 jaar een verplicht eigen risico. Voor 2013 heeft de overheid besloten het verplichte eigen risico te verhogen € 220,-. naar € 350,-. Dat wil zeggen dat de eerste € 350,- van je zorgkosten in 2013 zelf moet betalen.

Waarom meer eigen risico betalen?
Onder meer omdat we steeds langer leven. Dat is goed nieuws, maar dat betekent ook dat we dus langer gebruik maken van de zorg. Ook nieuwe, kostbare behandelingen en de toename van het aantal chronisch zieken zorgen voor stijgende zorgkosten. Dat maakt de zorg dus ook duurder. Met de verhoging van het eigen risico wil de overheid dat beperken.

De premies worden door de verzekeringsmaatschappijen vastgesteld.
Uit de diverse berichtgevingen over de 'winsten' (zoals bv. bij CZ) valt op te maken dat deze gelden weer 'verrekend' worden met de premies voor het komende jaar.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is in geldzaken nu gerechtvaardig?Waarom moeten bedrijven zoals multi nationaals elke jaar meer winst maken?

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

‘Zorgpremie kan met 15 euro omlaag’
Omdat ziektekostenverzekeraars winsten boeken, kan de premie voor ziektekosten voor elke premiebetaler omlaag met maandelijks 15 euro. Dit stelt de belangenvereniging voor medici en paramedici VvAA donderdag in de Volkskrant.

Zie KASSA elders

http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/zorgpremie-kan-met-15-euro-omlaag/?tx_ttnews%5BreturnOffset%5D=0&cHash=c437eeda1400eb7e8da44103d93fd7d2

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

tonjakassa schreef op donderdag 18 apr 2013, 14:27: ‘Zorgpremie kan met 15 euro omlaag’
Omdat ziektekostenverzekeraars winsten boeken, kan de premie voor ziektekosten voor elke premiebetaler omlaag met maandelijks 15 euro. Dit stelt de belangenvereniging voor medici en paramedici VvAA donderdag in de Volkskrant.

Zie KASSA elders

http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/zorgpremie-kan-met-15-euro-omlaag/?tx_ttnews%5BreturnOffset%5D=0&cHash=c437eeda1400eb7e8da44103d93fd7d2

Is alleen interessant voor degenen die geen zorgtoeslag ontvangen. Je begrijpt natuurlijk wel dat dan de zorgtoeslag ook omlaag gaat.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Carola83 schreef: Is alleen interessant voor degenen die geen zorgtoeslag ontvangen. Je begrijpt natuurlijk wel dat dan de zorgtoeslag ook omlaag gaat.

Dit lees ik niet in de link, is ook verder niet terzake doende...het topic is de zorgpremie en het eigen risico. toch...

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel, deze enorme verhoging van het eigen risico was en is, om uw vraag te beantwoorden, natuurlijk niet rechtvaardig, vooral niet nu gebleken is dat er giga veel winst is gemaakt. Maar we zijn allemaal volgelingen van wat Den Haag en de Zorgverzekeringen ons opleggen, dus moeten we braaf betalen en betalen en betalen...enz.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op donderdag 18 apr 2013, 14:23: Wat is in geldzaken nu gerechtvaardig?Waarom moeten bedrijven zoals multi nationaals elke jaar meer winst maken?

Bedrijven maken dan ook niet ieder jaar meer winst. Was het maar zo, dan werd mijn bonus ieder jaar hoger....

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

De eigen bijdrage geld voor de basisverzekering.
De winst wordt gemaakt op de aanvullende verzekeringen.
De juiste maatregel is dus eens even goed kijken of je die aanvullende verzekering eigenlijk wel nodig hebt.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef:
De eigen bijdrage geld voor de basisverzekering.
De winst wordt gemaakt op de aanvullende verzekeringen. De juiste maatregel is dus eens even goed kijken of je die aanvullende verzekering eigenlijk wel nodig hebt.

Ik lees in onderstaande toch iets anders...(op de KASSA site)

CZ groep behaalt positief resultaat in 2012
16 april 2013
Zorgverzekeraar CZ heeft vorig jaar op de basisverzekering een winst van 363 miljoen euro gemaakt en een winst van 41 miljoen op de aanvullende verzekeringen. Ook heeft CZ een winst van 114 miljoen euro op beleggingen gemaakt. De totale winst over 2012 bedroeg daarmee 518 miljoen euro.

Vraag mij af, waar komt uw info vandaan??

Desalnietemin loont het om te kijken of die aanvullende inderdaad wel nodig is. Voor mensen boven de 40/45 jaar lijkt het mij van wel...en misschien nog wel jonger. Maar dat is mijn mening

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn nu eenmaal veel mensen die deze aanvullende verzekering hard nodig hebben. Was het maar waar dat je zomaar voor gezondheid kunt kiezen. Mijn eigen bijdrage was in Februari al bereikt. Echter, ook jonge mensen hebben (soms) een hoge aanvullende verzekering nodig. En gezondheid is niet iets wat je zelf in de hand hebt. Daar kan men voor bewegen, niet roken, drinken, gezond eten, kortom: alle adviezen volgen en toch....En niemand die daarom vraagt.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2013 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de meeste mensen zijn de aanvullende verzekeringen compleet overbodig. Ze nemen een tandartsverzekering en gaan twee keer voor een consult en een vulling. Maar zelf het geld apart leggen, dat willen of kunnen ze niet.

Het eigen risico heeft niets met aanvullende verzekeringen te maken.

De grote winst werd trouwens op de basisverzekeringen gemaakt.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2013 om 08:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo is het tenormin, mensen die altijd twijfels hebben of iemand zijn aanvullende verzekering wel nodig heeft zijn vast gezond en kunnen maar niet begrijpen dat veel mensen wel moeten.
Ze knijpen ons jaren achtereen uit en volgend jaar gaat er misschien een tientje af, hoeraaaaaaa!

ve
door verwijderd - Apr 22, 2013 om 01:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

francesco schreef op donderdag 18 apr 2013, 14:03: In de media lees ik dat de zorgverzekeraars over 2012 ongeveer een winst zullen boeken van 1,4 tot meer dan 2 miljard. Nu is per 01-01-2013 het eigen risico exorbitant verhoogd met meer dan 50% van € 220.- naar € 350.- pp. Mijn vraag is Was deze verhoging van het eigen risico gerechtvaardigd?

Ja, het eigen risico is niet ingevoerd omdat de verzekeraars geen winst zouden maken maar omdat wij (de verzekerden) teveel gebruik van de zorg maakten. Zorg, waaraan de overheid dus fors meebetaald.

Het verhogen of verlagen van de zorgpremie zal dus geen invloed hebben op de vraag naar zorg.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2013 om 02:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja! De overheid bezuinigt op de zorgkosten, vandaar die eigen bijdrage van € 350,00.

De gezamenlijke zorgverzekeraars hebben middel de premiebetaling (basiszorg en aanvullende zorgverzekeringen) enorme winsten behaald.

Voor 2014 dienen de zorgverzekeringpremie(s) navenant te worden aangepast, d.w.z. lagere premiebetaling. In 2014 zal alleen nog maar de naturazorgpolis gelden, de restitutiepolis verdwijnt m.i.v. 1 januari 2014.