sc
door schi9196 Dec 20, 2006 om 22:02
Voeding & gezondheid

Ervaringen gezocht m.b.t. fruitverstrekking in verz.teh

Ons plaatselijk verzorgingshuis ging van 2 x p week 1 stuks fruit (was dus al zéér karig) naar: óf een zuiveltoetje óf een fruittoetje. Willen de bewoners daarbij nog een stukje fruit: dan zelf betalen. Moest uit de pot "vrijwillige bijdragen" komen. Was ongemerkt ingevoerd, wij, hun kinderen, wisten van niets. De cliëntenraad heeft deze zaak nu grondig opgepakt, we wachten op een reactie van het management. Maar bij navraag bij andere tehuizen hoorden we bijv. dat mensen daar moeten kiezen: óf een glaasje sinaasappelsap óf koffie, verder geen fruit daar.  Wie wil zijn/haar ervaringen m.b.t. fruitverstrekking in verzorgings- en verpleegtehuizen aan mij melden?

1462 19 Rapporteer

hutch
door hutch - Dec 21, 2006 om 01:14
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dit is weer een schrijnend voorbeeld van hoe het in onze 'verzorgingsstaat' toegaat.... hoe wij omspringen met die personen die Nederland hebben opgebouwd. Dezelfde personen worden nu afgedankt en als tweederangs-burgers behandeld. Het is meer: hoe houden wij deze mensen, met zo min mogelijk kosten, in leven.

Dit in schril contrast met die super-de-luxe politiecellen in Drachten, die onlangs werden 'geopend'. Daar wordt geld noch moeite gespaard, om die arme zielige criminelen rustig te houden..... want die 'gasten' mochten eens klagen.

Welkom in Nederland.

Sterkte verder.

Gr. Hutch

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 21, 2006 om 09:39
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De ervaringen in diverse verzorgingshuizen zijn verschillend en veelal afhankelijk van de wijze waarop men de zorgkosten verdeeld. Gaat er meer bij het eten, dan moet dat weer ergens anders minder zijn.

Wij, en ik zeg nadrukkelijk wij kiezen er gezamenlijk voor om liever het geld dat we hebben te besteden aan HSL en Betuwelijn en zoals Hutch terecht noemt luxe cellen. (Ook al kiezen we individueel mogelijk niet op een partij die meeregeert)

brynnar
door brynnar - Dec 21, 2006 om 11:36
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Om kort te zijn, dat is een kwestie geweest van prioriteiten stellen in de politiek, waarvan we nu de wrange vruchten plukken. Marktwerking in de zorg, met de daaraan gekoppelde onvermijdelijke bezuinigingen (want de geldkraan wordt langzaam dichtgedraaid), privatiseringen van voormalig nutsbedrijven, etc, etc...

Ik hoop dat u 22 november jl. een verstandige keuze hebt gemaakt.

Mvgr - B

he
door heksje - Dec 22, 2006 om 16:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben zelf werkzaam in de zorg,en ja ik sta soms ook met een enorme frustatie hoe op alles word bezuinigd.

de koffierondjes in verzorgingstehuizen zijn afgeschafd, men moet of zelf een koffiezetapparaat kopen of men moet naar beneden om in het restaurant een kopje koffie te drinken.

ze staan al min. 15 minuten voor de lift te wachten om naar beneden te gaan.

er word gezegd de oudjes hebben toch tijd zat (om je dood te schamen).

op revalidatie werkt het heel anders daar lopen wij de mensen achterna of ze iets willen drinken, terwijl velen toch zelf een kopje van de koffiekar kunnen pakken.

velen worden op hun wenken bediend, maar deze mensen zijn nog mondig genoeg.

anders dan de oudjes die in een verzorgingstehuis wonen, die denken aan hun medemens en willen de verzorging niet tot last zijn uitzonderingen daar gelaten.

in verpleegtehuizen zijn de bewoners afhankelijk van de gifts van familieleden, de extraatjes zijn voor ons in ons eigen leven heel normaal denk maar aan een koekje,chips een chocolaatje of een borreltje of een advocaatje.

DEZE MENSEN HEBBEN NEDERLAND OPGEBOUWD EN HEBBEN HUN GELD GESTOKEN IN DE OPBOUW VAN NEDERLAND DANK ZIJ HEN KENNEN WIJ DEZE WELVAART.

alleen de regering speelt struisvogelpolitiek, zij spekken hun dikke portomonee wel.

en de heren van de politiek komen niet in onze verzorg/verpleegtehuizen terecht die kunnen zich een privezorg permiteren

nu
door nuvervara - Dec 22, 2006 om 16:51
43 Antwoorden / 24 Vragen

Inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen; eerst salarisverhoging van het management (gemiddels 160.000 euro);de stijging hiervan is mede gerelateerd aan de jaarlijkse toename van het stichtingsvermogen . Overigens geen fruit, geen vitamines; dus op deze wijze wordt het vergrijzingsprobleem opgelost.

wi
door wippie - Dec 22, 2006 om 17:08
260 Antwoorden / 0 Vragen

Wat te denken om zelf een of twee keer in de week vers fruit voor de ouders mee te nemen. Ik heb er geen problemen mee. Dat er veel moet veranderen in dit land dat ben ik met U eens.

mi
door millie - Dec 22, 2006 om 17:41
4 Antwoorden / 0 Vragen

een late reactie'

ik heb zelf in de centrale keuken gewerkt van een verzorgingstehuis, en als ik zie wat wij als budget krijgen van het huis zelf, is dat schrikbarend, zoveel krijgen we niet. ieder jaar wordt het minder, we moeten zelf aan mensen, die tafeltje dekje krijgen, meer geld vragen. de keuken kan hier zelf niks aan doen, want de keuken verstrekt het. de mensen krijgen zelf een menulijst, die samen met familie, of vrijwilleger, of zelfstandig invullen. er staat altijd fruit, yoghurt of vla op de lijst.

dat de overheid kort op de verzorging, dat is een punt waar ik u gelijk in geef, maar ga eens kijken in de keuken, en vraag eens naar het budget, wat wij mogen uitgeven, niet teveel, liever iets te weinig.

mi
door mimosa - Dec 22, 2006 om 17:46
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb 15 jaar geleden zelf in verschillende verzorgingstehuizen gewerkt.Ik weet niet hoe het er nu aan toe gaat maar ik ben bang dat dat nog niet veel beter is.In het eerste tehuis kregen de bewoners voedsel uit aluminium bakjes dat er niet erg smakelijk uitzag. In dat zelfde tehuis was een vrouw die halfzijdig verlamt was.Haar vingers waren als een vuist verstijft waardoor haar nagels in haar hand groeide toen ik dat zag heb ik geprobeerd haar nagels te knippen en er een washandje tussen gerold zoals je dat leert in een opleiding voor verzorgende. Toen het hoofd daar achter kwam is het er tussen uit getrokken. Mv. moest maar pijnlijden want het was geen gezicht ! In het tweede tehuis kregen de bewoners eieren. De eieren waren niet goed door gekookt, vervolgens is het hele tehuis ziek geworden. Maar er werd alles aan gedaan om het niet uit te laten lekken naar buiten. Je kon ook maar beter niets over die eieren zeggen wou je verzekerd blijven van je baan. In het derde tehuis. Een huis dat altijd erg bezig was met de naam hooghouden. Schijn bedroog. S’morgens bij het wassen werden mensen verschoond maar daarna niet meer. Op zijn vroegs savond voor het naar bed gaan. Dus met twee keer per dag moest men maar tevreden zijn.De warme maaltijd was daar altijd wel goed verzorgd maar wie een keer had gezegd een boterham met kaas en een boterham met jam te willen kreeg dat jaar in jaar uit.Was de jam op dan bleef die boterham in de brood trommel. Want een plakje kaas kregen ze van het tehuis maar jam moesten ze zelf kopen. Ook drinken. Koffie en thee was van het huis. 6kopjes per dag. Verder moest men zelf voor drinken zorgen. Laatst kwam ik bij iemand op bezoek in het ziekenhuis en daar lag een oude vrouw op zaal ze had uitdrogingsverschijnselen opgelopen in het verzorgingtehuis.......

mi
door millie - Dec 22, 2006 om 17:52
4 Antwoorden / 0 Vragen

die bakjes die je beschreef zijn er niet meer, waar ik zat dan, nu zijn het porseleinen bakjes voor verwarmd, ook de soepkommen, de jus kommen. dus is het nog warm als het aankomt.

maar doordat er veel papieren en regeltjes ingevuld moeten worden, schiet de zorg te kort, en die gekookte eieren, helaas, die mag weer niet meer, wegens de hccp normen, willen mensen graag een gekookt eitje, moeten ze zelf dat doen. de ene kant belachelijk maar de andere kant voor de samonella bacterie......

er zijn teveel regeltjes, en te weinig geld, en de mensen zijn er de dupe  van.

ze
door zeni - Dec 23, 2006 om 09:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk in een verzorgings-,verpleeghuis in Schiedam.De mensen die hier wonen krijgen elke dag fruit bij ons.Niet alleen kunnen zij bij hun maaltijd kiezen voor fruit of een toetje,maar als zij `s middags hun broodmaaltijd krijgen zit er standaard een stuk fruit bij. Niet omdat ik hier zelf werk maar "de klant is bij ons koning".En zo hoort het ook.Ik ben er trots op dat ik hier al 26 jaar werk en nog steeds met veel plezier.

sc
door schi9196 - Dec 23, 2006 om 09:24
9 Antwoorden / 4 Vragen

Fijn, om deze ervaring van goede verzorging te lezen! Waarom kan het in het ene huis wel en in het andere niet? Volgens mij is het echt niet alleen een kwestie van budgetbeheer maar van prioriteiten. In het tehuis van mijn moeder werden 3 kamers prachtig ingericht met computers c.a. voor het management (!) dat er maar in deeltijd in werkt. Uit welk budget komt dat dan? Gezonde voeding (waaronder fruit) behoort toch tot de eerste levensbehoeften, minimaal 1 stuks fruit per dag is zelfs wettelijk verplicht. Daarom zijn wij zo kwaad dat die onverantwoorde bezuiniging er stiekum ingevoerd werd. Wij zijn zeer benieuwd naar de beantwoording van de expliciete vragen die wij aan het management gesteld hebben. In elke geval bedankt voor je reactie! Groetjes, Rita

sc
door schi9196 - Dec 23, 2006 om 09:32
9 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor je reactie, Hutch. Ik ben het helemaal met je eens, er is zoveel stil leed in verzorgings- en verpleegtehuizen. Pas als je ermee te maken krijgt, zie je hoe goed en hoe schreinend het kan gaan. Gelukkig gaat het vaak naar behoren, maar aan de reacties kan iedereen zien dat dat niet vanzelfsprekend is. Gelukkig heeft mijn moeder kritische kinderen, in de zin van opbouwend bedoeld. En wij hebben een goede cliëntenraadvoorzitter. Maar het meedenken blijft een punt van aandacht. Groet, Rita

sc
door schi9196 - Dec 23, 2006 om 09:41
9 Antwoorden / 4 Vragen

Brynnar, ik denk dat de regels vaak echt wel goed zijn, maar de uitvoering daarvan is zo afhankelijk van de mensen die ze uitvoeren,  in dit geval van het management. Om die reden vroeg ik m.b.t. tot mijn ervaringen met die fruitverstrekkingsbezuiniging  naar ervaringen van mensen. Waarom kan het in het ene tehuis wel conform de regels gaan en in het andere niet he?In elk geval bedankt voor je reactie ennnne: ik heb goed gestemd 22-11.  Groet, Rita

sc
door schi9196 - Dec 23, 2006 om 09:44
9 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas helemaal mee eens, Heksje. Bedankt volor je reactie. Groet, Rita

sc
door schi9196 - Dec 23, 2006 om 09:48
9 Antwoorden / 4 Vragen

Jonjo, je idee is goed: zelf dan maar fruit meenemen. Maar niet elk oudje heeft kinderen in de buurt wonen. Een tehuis moet gewoon voldoen aan een wettelijke plicht: minimaal 1 stuks fruit per dag moet aangeboden worden. Groet, Rita

sc
door schi9196 - Dec 23, 2006 om 09:53
9 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt gelijk Millie: mensen mógen kiezen uit een toetje of een fruittoetje. Maar als men een zuiveltoetje kiest en daarnaast geen fruit krijgt (behoudens 2 x p week 1 stuks)  dan is het niet: mógen kiezen, maar móeten kiezen. Per dag 1 x fruitverstrekking is wettelijke plicht, daarom zijn wij in actie gekomen. Bedankt voor je reactie. Groet, Rita

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 23, 2006 om 10:20
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Het zou dus best eens zo kunnen zijn, dat de beowoners hier meer betalen dus ook meer "uit eigen portemonnaie"! en daarom meer krijgen.

Overigens: is er iets op tegen indien kinderen dan zelf af en toe eens fruit meebrengen? Of "hoeft dat niet meer"als je vader of moeder in een verzorgingshuis woont?

ze
door zeni - Dec 23, 2006 om 19:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

De bewoners bij ons betalen niets meer dan mensen in andere huizen.Als er een goede directie is,die voorop stelt dat "de klant koning is",en ook nog verstand heeft van financiele zaken,dan moet dat haalbaar zijn.Ik denk ook dat het niet voor niets is dat wij het "Gouden Label"in de zorg hebben gewonnen.En geloof mij,ons huis werd van top tot teen doorgelicht.

sc
door schi9196 - Dec 26, 2006 om 14:37
9 Antwoorden / 4 Vragen

Hierbij doe ik een beroep op de redactie van Kassa om dit onderwerp eens op te nemen in een groot landelijk onderzoek. Leg maar eens bloot hoe vaak het wel goed gaat (en noem die tehuizen) en hoe vaak bewoners beknibbeld worden op verantwoord eten en drinken (en noem die tehuizen ook). Rita.