cg
door cghofstede Mar 6, 2018 om 11:20
Voeding & gezondheid

Geen vergoeding VGZ warm water reuma bewegen Fysiotherapie

Ik ben verzekerd bij VGZ gemeentepakket compleet
met 18 behandelingen beweegzorg.
Door mijn reumatoloog heb ik een verwijzing gehad voor reuma zwemmen. Dit gebeurt in groepsverband onder leiding van een fysiotherapeut in extra verwarmd water. Daardoor kan ik mij beter bewegen. Hier heb ik veel baat bij als Artrose patient.
Nu wilt VGZ deze behandelingen (360,- ) niet vergoeden omdat de reuma vereniging niet bij hun staat ingeschreven??
Wel vergoeden ze 15,- van lidmaatschap van de Reuma vereniging.
Ik zou wel 18 behandelingen van 1 op 1 per jaar in de fysio praktijk vergoed kunnen krijgen.
Hierdoor ben ik genoodzaakt om mijn reumawarm water oefeningen op te zeggen wat weer nadelig voor mijn gezondheid is en dan in de praktijk losgemaakt moeten worden. Dit is toch zo krom als een hoepel??
Bovendien moet ik met mijn ziekte altijd rekening houden dat ik vaker fysio nodig heb en dat is dan opge soupeerd! Hoe dit op te lossen?

5511 9 Rapporteer

Ro
door Rob_1000 - Mar 6, 2018 om 11:31
35 Antwoorden / Vragen

De vergoeding kan afhankelijk zijn van de gemeente. In het gemeentepakket Rotterdam is sprake van een vergoeding van €150 per persoon per jaar. Noodzakelijk voor deze vergoeding is:
- een geldige verwijzing (van huisarts of specialist)
- therapie moet in groepsverband plaatsvinden
- moet onder verantwoordelijkheid van een fysiotherapeut of oefentherapeut plaatsvinden.

De reuma vereniging speelt hier geen rol in.

Mogelijk kent uw gemeentepakket andere voorwaarden; die zijn eenvoudig te vinden via www.gezondverzekerd.nl

Omschrijving

Oefentherapie voor reumapatiënten. Vergoeding van de kosten van therapeutisch zwemmen voor reumapatiënten met meerdere reumapatiënten tegelijk in extra verwarmd water.

Vergoeding

€ 150 persoon per kalenderjaar.

Voorwaarden

  • -  U moet eenmalig een verwijzing van uw huisarts of medisch specialist overleggen, waaruit blijkt dat oefenthe- rapie in extra verwarmd water nodig is in verband met reuma.

  • -  De oefentherapie moet in groepsverband en onder verantwoordelijkheid van een fysiotherapeut of oefenthera- peut plaatsvinden.

cg
door cghofstede Mar 15, 2018 om 15:17
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is inderdaad de oefentherapie voor reumapatienten welke ik ook doe.
Helaas ondanks de verwijzing van de reumatoloog weigert VGZ het te vergoeden!
Ik woon in de gemeente Gouda

tijger1
door tijger1 Mar 15, 2018 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hofstede. Gouda is geen Rotterdam.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2018 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat kost dat zwemmen in extra verwarmd water dan?

Dat is toch ook toegankelijk zonder dat u gebruik maakt van die fysiotherapeut en zal u de kop niet kosten. Dan houdt u die fysiobehandelingen voor als het nodig is,

Waarom zou dat vergoed moeten worden? En gaan zoveel mensen in extra verwarmd water zwemmen voor hun gezondheid.

aurora1
door aurora1 Mar 6, 2018 om 15:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het zal in de regel ca 55 euro per kwartaal kosten voor 1 x per week hydrotherapie, dus ca 220 euro per jaar.
https://rpv-groningen.nl/activiteiten/hydrotherapie/
Dat is ongeveer de helft van de kosten van een jaarabonnement in een gewoon zwembad in gewoon water als ik het goed heb, dat kost in de regel ca rond 400 euro en  voor 65+ ca 195 euro.
Het vreemde is dat het vaak "zeer noodzakelijk" is zolang het door de (basis)verzekering vergoed wordt, maar als men zelf moet betalen is het niet echt dringend, ook al kan men het ruimschoots zelf opbrengen.

tijger1
door tijger1 Mar 6, 2018 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, ik zie dat dat therapeutisch zwemmen in bijvoorbeeld het Inge de Bruijn zwembad € 63,75 voor een twaalf baden kaart kost. En die kaart is een half jaar geldig, dus kan je een keer niet, niets verloren.

Geen idee waarom iemand veronderstelt dat dat verzekerd zou zijn.

aurora1
door aurora1 Mar 7, 2018 om 15:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik meen dat het wel (een periode?) verzekerd geweest is (bij Menzis?). Men kan trouwens ook gewoon zwemmen in extra verwarmde zwembaden en dan maar zelf de/wat oefeningen doen, of gewoon gaan zwemmen, dus baantjes trekken. Maar ja, als men het zelf moet gaan betalen net zoals iedereen, is het vaak opeens niet meer zo dringend en zo noodzakelijk. Die 12 badenkaart van het Inge de Bruijnzwembad is maar 4-5 euro duurder dan bij de meeste gewone zwembaden in gewoon water voor 12 baden. Zo willen sommigen ook alleen maar aan fysiofitness doen als het vergoed wordt én er daarna gezamenlijk koffie gedronken wordt, anders hoeft het niet, of een periode een peperdure "revalidatie"van een paar maanden willen en gaan doen, maar vervolgens niets met de gegeven adviezen doet. Ik vind het vaak veel weggegooid geld en ook te vrijblijvend.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2018 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik noemde dat zwembad slechts als voorbeeld. Maar warm water uren zullen er wel in elk zwembad zijn.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 6, 2018 om 11:45
7195 Antwoorden / 3 Vragen
aurora1
door aurora1 - Mar 6, 2018 om 12:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt toch een abonnement op een dergelijk verwarmd bad nemen? Is vaak met korting of voor de helft van de prijs.
Iedereen die wil zwemmen om wat voor reden dan ook moet daarvoor betalen, dus waarom u niet?
En als u er zoveel baat bij heeft heeft u dat abonnement er natuurlijk voor over. Net zoals iedereen die zwemt voor de conditie e.d. een abonnement zelf betaalt.
Het zal toch niet zo zijn dat als u zelf moet betalen het opeens niet meer zo dringend en noodzakelijk is?
Overigens wordt dat nergens (meer) vergoed.

Cookies
door Cookies - Mar 6, 2018 om 12:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe dat op te lossen? Door het zelf te betalen. Niet alles wordt nu eenmaal vergoed door de zorgverzekeraar.

Ik heb artrose in mijn nek en wil mijn plafond gewit hebben. Moeten die kosten maar door de verzekering betaald worden?
Aangezien ik ook artrose heb in mijn knieën zou ik ook veel baat hebben bij een tuinman. Wordt ook niet vergoed.

Sorry hoor, maar sommige zaken moet je nou eenmaal gewoon zelf betalen.

tijger1
door tijger1 Mar 6, 2018 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kan hij meteen bij mij komen dweilen? Heb het een beetje in mijn rug. :-))

Cookies
door Cookies Mar 6, 2018 om 14:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aangezien ik het ook in mijn rug heb (wilde niet alle kwalen opsommen), een tip voor je: vochtige vloerdoekjes. Ideaal.

cg
door cghofstede Mar 15, 2018 om 15:12
Antwoorden / 1 Vragen

Erg flauwe opmerkingen hoor..

Het betreft hier een gemeentepakket speciaal voor ARME mensen!
En het betreft uitsluitend voor reumapatienten toegankelijk! onder begeleiding van een Fysiotherapeut aangepaste oefeningen!
Met een verwijzing van de reumatoloog!

tijger1
door tijger1 Mar 15, 2018 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hofstede. Ook rijke mensen hebben wel reuma. En het gemeentepakket van Gouda hoeft helemaal niet gelijk te zijn aan dat van Rotterdam.

Afgezien daarvan zijn die gemeentepakketten vaak duur.

En nou weet u toch welke oefeningen u moet doen? Dus dat kunt u nu zelf ook in warm water. Tot 120 procent van het minimumloon, dus niet echt arm.

aurora1
door aurora1 Mar 15, 2018 om 15:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou nou, arme mensen? Hebben we die in Nederland dan met al die vele toeslagen en subsidies? In die extra warme zwembaden waarvoor u slechts de helft van de prijs betaalt dan anderen zouden moeten die ook soepeler willen zijn, kunt u inderdaad zelf de oefeningen doen die u eerder gedaan heeft. U doet net of het een levensreddende aangelegenheid betreft en dan ook nog omdat het niet (meer?) door anderen betaald wordt? Uw uitroeptekens mag u voor eigen kring bewaren. Wij willen nl niet door u toegeschreeuwd worden. U kunt vast en zeker wel ca 55 euro sparen voor een kwartaal wekelijks deze oefeningen in extra verwarmd water doen. Of is het niet ernstig genoeg als u het zelf moet betalen? De halve wereld heeft dergelijke gezondheidsklachten en betalen de kosten zelf en doen zelf oefeningen zonder dat anderen dat voor ze betalen.

boppe1943
door boppe1943 - Mar 6, 2018 om 13:34
1129 Antwoorden / 98 Vragen

VGZ gaat die behandelingen niet vergoeden, dat kunt u niet afdwingen. Bent u 65+? Ga dan bij een zwembad in de buurt eens informatie vragen. Het zwembad bij mij in de buurt heeft groepslessen voor o.a. reumapatiënten in extra warm water. Via een organsatie in mijn gemeente die sport voor ouderen wil aanmoedigen krijgen senioren korting op een maandkaart. Niet voor de lessen, maar u heeft tijdens de genoten lessen geleerd welke oefeningen u moet doen. En op zo'n maandkaart mag men dagelijks komen zwemmen/oefenen. Vraag eventueel ook advies aan uw patiëntenvereniging.

aurora1
door aurora1 Mar 6, 2018 om 15:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hydrotherapie kost rond de 55 euro per kwartaal in warm water in verschillende zwembaden door het hele land voor 1 x per week.

hansje klein
door hansje klein - Mar 6, 2018 om 14:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bent u zèlf zo ook zo krom als een hoepel ... ?

probeer dan in een revalidatiecircuit te komen, waar dit wèl vergoed wordt!

panter22
door panter22 - Mar 6, 2018 om 16:03
6599 Antwoorden / Vragen

In het vergoedingenoverzicht van VGZ staat niet dat het zwemmen vergoed wordt. wel 18 behandelingen fysiotherapie.
Je bent dus niet verzekerd voor die kosten en moet je het zwemmen zelf betalen.
Een verwijzing van een reumatoloog is nodig om te kunnen zwemmen,maar dat betekent niet dat je dan de kosten ook vergoed krijgt. Had je geen aanvullende verzekering, dan had je de fysiotherapeut ook zelf moeten betalen.
Ziek zijn kost nu eenmaal geld.

Ro
door Rob_1000 Mar 7, 2018 om 13:49
35 Antwoorden / Vragen

VGZ vergoed dit bij sommige gemeente pakketten wel; bv het pakket van de gemeente Rotterdam.
Zie www.vgz.nl/gemeentepakket

panter22
door panter22 Mar 7, 2018 om 13:53
6599 Antwoorden / Vragen

Aha, CZ heeft de IZA overgenomen?  En dan maken gemeenten apart met CZ een afspraak wat in het aanvullende pakket vergoed wordt,

panter22
door panter22 - Mar 15, 2018 om 18:34
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al geprobeerd bijzondere bijstand aan te vragen voor het zwemmen. Meestal krijg je geen bijzondere bijstand voor ziektekosten, maar je hebt de duurste aanvullende verzekering gekozen en zwemmen zit niet in het pakket.
Als je uitlegt dat VGZ de kosten niet wil vergoeden het medisch noodzakelijk is dat je gaat reuma zwemmen, wie weet.
Een kopie van de brief van de specialist meesturen.