zo
door zoeker Jun 29, 2011 om 21:56
Voeding & gezondheid

Gevoeliger tanden met Sensodyne repair & protect?

Een tijdje geleden heb ik Sensodyne Repair & protect gekocht. Dit, omdat ik af en toe wat last had van gevoelige plekjes aan de rand van mijn tandvlees, eigenlijk alleen tijdens het (electrisch) poetsen.
In de beschrijving wordt beloofd dat pijn wordt verlicht en evt. blootliggend tandbeen wordt hersteld.
De eerste 2 of 3 dagen werkte het ook echt: bij aanbrengen merkte ik wel dat t gevoelig was, maar na een paar seconden voelde ik helemaal geen pijn meer. Perfect, dacht ik nog...
Vanaf de keren daarna heb ik -steeds vanaf direct wanneer ik de tandpasta aanbreng en alleen tijdens het poetsen- een blijvende pijn in mijn hele kiezen. Dus niet alleen het plekje langs het tandvlees en niet bij mijn tanden.
Het voelt alsof er ijsblokjes tegen mijn kiezen worden gedrukt en het gaat echt door merg en been.

Ik heb wat navraag gedaan bij de drogist, mijn tandarts en op de site van Sensodyne gekeken en niemand kan mij vertellen hoe dit komt. Ik ben natuurlijk gestopt met gebruik, maar vind het wel raar. Ik heb zelden problemen met mijn gebit en ook nu geen gaatjes oid, er zijn net foto's gemaakt. Ook heb ik eerder een andere Sensodyne gebruikt en nergens last van gehad.
Zijn er meer mensen die dit ervaren met deze repair & protect?

44445 12 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Jun 29, 2011 om 22:17
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik heb eveneens last van blootliggend tandbeen. Het is bv zeer pijnlijk om bepaald fruit ofzo te eten, maar ook tanden poetsen doet pijn. Tandpasta met fluor gebruiken was het advies van mijn tandarts. Maar, dat helpt niet. Ik vrees dat er niets aan te doen is. Het blootliggende (uitgegroeide) tandgedeelte heeft geen bescherming van nature. Dat zal er naar ik aanneem ook niet op komen. Ik zou het niet aan Repair&Protect toeschrijven dat je nog pijn hebt. Hopelijk zijn er vrolijker ervaringen, het is best wel lastig.

zo
door zoeker - Jun 29, 2011 om 22:32
78 Antwoorden / 3 Vragen

Ha Druifje, dank voor je reactie. Ben ik vergeten erbij te zetten: omdat ik maar af en toe last had van gevoelige plekjes, heb ik nu met poetsen met een andere tandpasta geen last van tand/kiespijn, maar als ik repair & protect gebruik wel. Heb het gisterochtend weer even geprobeerd, was geen succes :( terwijl ik daarna met mijn Prodent zonder pijn poets. Het is ook een andere pijn dan die jij voelt met het blootliggend tandbeen.
Kijk overigens maar even bij sensodyne klik hier, want dit product beweert het blootliggende tandbeen juist wel van een laagje te voorzien dmv Novamin novamin op wiki
Misschien werkt het bij jou juist wel heel goed? Kan best zijn dat ik gevoelig ben voor een van de ingredienten. Die pijnscheuten tijdens het poetsen zijn niet prettig, dus als iets kan helpen...
Succes!

börgemeister
door börgemeister - Jun 29, 2011 om 23:08
506 Antwoorden / 25 Vragen

Het werd in het Vlaamse televisieprogramma 'Ook getest op mensen' al aan de orde geweest, oordeel: het product voldoet niet wat de producent van Sensodyne het ons heeft voorgespiegeld. M.a.w. het product werkt niet met 1 minuut insmeren met een vinger van de gevoelige tand(en) en kies/kiezen.

druifje01
door druifje01 - Jun 29, 2011 om 23:11
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dat is een verheugend bericht, zoeker. Ik zal niet nalaten Novamin eens te proberen. Eten is zo gewoon niet leuk meer vanwege die gevoelige tanden en soms plet ik voedsel maar een beetje met mijn tong tegen mijn verhemelte om de kauwpijn te omzeilen. Ik hoop dat het helpt.

tdehond
door tdehond - Jun 30, 2011 om 09:19
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik gebruik Sensodyne Proglasur en heb er geen last meer van.

druifje01
door druifje01 - Jun 30, 2011 om 12:43
1712 Antwoorden / 140 Vragen

tdehondt, ik heb even mijn oor te luister gelegd bij de tandarts -aan de telefoon- en vernam dat zo'n beschermlaagje zich na verloop van tijd wel ontwikkeld. Dat geeft dus hoop. Het lijkt al wat minder na het gebruik van gewone fluortandpasta, er is blijkbaar ook veel geduld voor nodig om van de pijn af te komen.

zo
door zoeker - Jul 6, 2011 om 16:23
78 Antwoorden / 3 Vragen

Nou xoxo, je hebt me aan het denken gezet....
Ik poets mijn tanden namelijk redelijk "droog", dwz ik maak mijn borstel nat, doe er pasta op en poets daarmee mijn tanden, waarna ik spoel.

Als wat jij vertelt over het watervrij zijn van deze tandpasta klopt, dan kan het zomaar zijn dat ik een enorme concentratie van de werkzame stoffen op mijn tanden smeer, omdat ik zelf ook geen water toevoeg. Waarschijnlijk ben ik sowieso gevoelig voor de stoffen -ben ik voor veel dingen- en die combinatie uit zich in de pijn aan mijn tanden bij opbrengen. De pijn zat immers niet in de aanhechting met het tandvlees.

Hoewel ik nu geen tandvleespijn heb, heb ik vanmorgen toch maar even gepoetst na eerst mijn mond goed gespoeld te hebben. Zodat ik hier even het resultaat kon posten.
Wonder boven wonder voel ik het opbrengen nog wel, maar veel minder!
Dat was dus een goeie tip. Nu nog zaak om mijn tandarts voortaan beter uitleg te laten geven.

Druifje, heb je het al geprobeerd, of was je wat afgeschrikt? Ik ga het volgende keer dat ik weer last heb zeker weer proberen, maar dan wel eerst goed spoelen en zo ;)

Allen bedankt weer!

xo
door xoxo - Jul 6, 2011 om 16:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Sensodyne Repair & Protect is anders samengesteld dan de meeste tandpasta's. Omdat NovaMin geactiveerd wordt door water is de tandpasta watervrij geformuleerd. De tandpasta bestaat uit een groot deel uit glycerine, wat in hoge concentraties bij gevoelige plekken pijn kan veroorzaken. Omdat NovaMin de minuscuul kleine gaatjes in de tanden afsluit, zou de pijn bij herhaaldelijk gebruik moeten afnemen.

Het is aan te raden om na het poetsen niet na te spoelen en gedurende een half uur niet te drinken of eten, zodat dit proces zo goed mogelijk verloopt.

wi
door wildrose - Oct 9, 2011 om 12:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn tandarts zegt dat je teveel en te hard poetst langs je tanden en omdat je tandhalsen zachter zijn dan het tandglazuur je randjes langs je tanden slijten
ze zegt tegen mij dat je smorgens niet moet poetsen
.
"ik haal dan wel heel zacht een raggertje tussen mijn kiezen en tanden door"

Ze zegt dat je wel tanden goed moet spoelen met een mondspoelwater en daarna je sensodyne repaire op je vinger langs je tanden moet doen.
na je ontbijt savonds voor het slapen wel je tanden poetsen toch met een heel zachte tandenborstel
Je tandhalsen kunnen gewoon weer aan groeien maar dan moet je het smorgens of savonds niet weer weg poetsen

Dus je poets te hard en te veel ....succes

sonjaatje
door sonjaatje - Oct 9, 2011 om 12:50
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dat ook aan 1 kies en gebruik al jaren de tandpasta voor gevoelige tanden van A.H eigen merk.
1x per dag.

Ik maak de borstel nat, doe de pasta erop en dan nog een keer onder de kraan.
Sinds ik die pasta gebruik heb ik geen last meer.

ke
door kekkek - Jan 18, 2012 om 11:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi allemaal,

Sensodyne Repair & Protect werkt bij mij juist prima.
Ik had beugels voor mijn boven - en ondertanden. Nadat ze waren verwijderd, waren mijn ondertanden behoorlijk gevoelig geworden (zonder iets te hebben gegeten/gedronken). Volgens de tandarts+ortho had ik geen gaatjes, maar de plekken die eerst "verborgen" waren, werden steeds meer blootgesteld. Dat zorgde dus voor gevoeligheid/pijn. Ik besloot tandpasta voor gevoelige tanden te kopen (van andere merk) om de pijn tegen te gaan, maar die hielp niet. Geen verschil gemerkt. Toen probeerde ik Sensodyne Repair & Protect. Bij ongeveer de tweede week merkte ik dat mijn tanden minder gevoeliger waren. Ik wissel mijn tandpasta's af, maar Sensodyne gebruik ik vaker dan andere tandpasta's. Tot nu toe, geen last meer van gevoelige tanden.

Mijn werkwijze: voor het poetsen doe ik wel wat water bij de pasta om de verdeling bij het poetsen makkelijker te maken. Ik was mijn tandenborstel af, doe wat extra water in mijn mond, maar ik spoel niet meteen alles weg. Ik wacht paar seconden.

mousy32
door mousy32 - Jan 18, 2012 om 13:05
179 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=xoxo schreef op zaterdag 2 jul 2011, 08:08]Sensodyne Repair & Protect is anders samengesteld dan de meeste tandpasta's. Omdat NovaMin geactiveerd wordt door water is de tandpasta watervrij geformuleerd. De tandpasta bestaat uit een groot deel uit glycerine, wat in hoge concentraties bij gevoelige plekken pijn kan veroorzaken. Omdat NovaMin de minuscuul kleine gaatjes in de tanden afsluit, zou de pijn bij herhaaldelijk gebruik moeten afnemen.

Het is aan te raden om na het poetsen niet na te spoelen en gedurende een half uur niet te drinken of eten, zodat dit proces zo goed mogelijk verloopt.

Niet spoelen?? Dan krijg je te veel fluoride binnen en dat is niet erg gezond.