pc
door pcollina Jan 6, 2006 om 20:13
Voeding & gezondheid

Halfjaarlenzen - oplichting?

Al jaren heb ik zachte halfjaarlenzen plus controle (niet bij een goedkope keten overigens, maar bij een zover ik weet goed bekend staande opticien).

Nu blijkt opeens dat ik vaatingroei heb, waar ik erg van ben geschrokken. Heb 2nd opinion gevraagd en die opticien meent dat het komt omdat ik al die tijd met opgewaardeerde maandlenzen heb gelopen. Volgens hem zitten halfjaarlenzen namelijk nooit in blisters (plastic wegwerpverpakkingen), maar in glazen potjes. De lenzen in blisters zouden niet zo lang meekunnen (dit komt overeen met mijn klachten). Ook de website van de fabrikant heeft het over maandelijks gebruik.

Weet iemand of deze informatie klopt?

2402 8 Rapporteer

scroogy
door scroogy - Jan 6, 2006 om 20:27
367 Antwoorden / 20 Vragen

Op www.contactlensonline.nl kunt u informatie vinden. De meeste informatie op internet is echter een promotie om uw ogen te laten laseren.

Zelf draag ik al 10 jaar zachte halfjaarlenzen voor het ene oog dat het bij mij nog doet en ik heb er geen problemen mee en die van mij zitten ook niet achter glas..

Heeft u zich wel aan de voorschriften gehouden ?, niet te lang in, op de juiste wijze reinigen, iedere halfjaar controle, niet te lang doordragen, een bril erbij voor 's avonds/weekend.

pc
door pcollina - Jan 6, 2006 om 20:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank! Ik zie door de bomen het bos niet meer, je bent natuurlijk een goede klant als pakket-lenzendrager dus wie moet je geloven als je drie keer een ander advies krijgt?

Ik heb altijd keurig gereinigd en zorgvuldig geweest, maar een keer een aantal weken te lang doorgelopen met lenzen. Ik heb er nooit een bril bij gehad voor 's avonds of het weekend maar er is me nooit verteld dat dit nodig zou zijn?

scroogy
door scroogy - Jan 7, 2006 om 15:10
367 Antwoorden / 20 Vragen

Als ik het goed begrepen heb (ik heb me er via internet in verdiept) komt vaatingroei door het te lang doordragen van zachte contactlenzen. Dan maakt de eventueel dubieuze kwaliteit van "blisterlenzen" niet uit.

Ook is niet aan te tonen dat het mogelijk slechter gaan zien te wijten is aan vaatingroei, leeftijd en mogelijk andere oorzaken spelen hierin ook een rol.

Houd rekening met sterke concurentie op het gebied van opticiens en lenzen. Ze gummem elkaar vaak het "licht in de ogen" niet.

mi
door mirna - Jan 10, 2006 om 14:46
20 Antwoorden / 20 Vragen

Goed dat je daarover navraag hebt gedaan, want het klopt.

Meestal komt vaat ingroei door verouderde lenzen of ze zijn te strak aangemeten.

********************************************************

Deze maandlenzen mogen maar een maand gedragen worden.

Het komt voor dat mensen er een halfjaar meedoen en dat klopt natuurlijk niet.

Dan kun je ten duur problemen verwachten

be
door benservice - Jan 20, 2006 om 13:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn lenzen voor een half jaar zitten ook in het plastic, dus dat is echt onzin.

mi
door mirna - Jan 20, 2006 om 17:13
20 Antwoorden / 20 Vragen

Nou dan zou ik het maar even navragen?

Of het moeten proeflenzen zijn.

Halfjaar lenzen zitten nooit in plastiek.

Worden altijd geleverd in een glazen potje.

Dat weet je wel als je 40 jaar er ervaring mee hebt.

ca
door carlinniah - Jan 29, 2006 om 00:03
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo :-)

Even een kleine reactie op je vraag, dit keer niet van een consument, maar van een (onpartijdige) verkoopster!

Niet alle halfjaarlenzen zitten in glazen potjes! Echter; in de meeste gevallen is het wel zo. Als je de lensgegevens hier even plaatst, wil ik je wel vertellen wat voor type lens het is (maand- of halfjaarslens). Vaak staat het overigens wel op de verpakking; 'monthly lenses' of iets dergelijks.

Even nog over je vaatingroei (neovascularisatie), dit is een gevolg van onvoldoende zuurstof. Simepl gezegd 'je ogen hebben een tijdje niet volledig kunnen ademen'. Dit kan inderdaad komen door het (te) lang dragen van (verontreinigde) lenzen, of een verkeerde aanpassing. Wat voor vloeistof gebruik je? Gebruik je wel de goede vloeistof voor halfjaarslenzen? Vloeistof voor maandlenzen (bijvoorbeeld de zogenaamde No Rub-vloeistof) reinigt véél minder intensief dan een vloeistof die speciaal ontwikkeld is voor halfjaarslenzen.

Kijk overigens altijd uit met een second opinion bij een concurrerende opticien. Mijn beleving is vaak dat opticiens er een sport van hebben gemaakt klanten weg te trekken bij hun oude opticien, voornamelijk door een ander slecht te praten. :-)

Voor een onpartijdige mening zou je het beste naar het ziekenhuis kunnen gaan, zonder te vertellen waar jij je lenzen vandaan hebt. Een kleine hint ;-)

ca
door cardinaal - Oct 28, 2006 om 20:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, maar in onze contactlenzenpraktijk zijn alle maand-of 2 weken lenzen verpakt in een blister. Alle halfjaarslenzen of jaarslenzen zijn verpakt in een glazen potje. Dit is zo omdat de lenzen fabrikanten dit afgesproken hebben. Zoals je wel begrijpt met een speciale reden. Indien een lens die bedoeld is om een bepaalde tijd te dragen, langer wordt gedragen wordt de zuurstofdoorlaatbaarheid minder. Bij een verminderde zuurstof huishouding in het oog vormen er zich kleine bloedvaatjes. Stuur mij gegevens van je lenzen en je weet zo of het halfjaars- of maandlenzen zijn. Wat ik nodig heb is: Naam van de lens en de fabrikant.