ki
door kissesmoi Apr 22, 2012 om 18:04
Voeding & gezondheid

Health City concept wijzigt maar kan niet per direct opzeggen

Ik heb een vraag over een Europees bedrijf. Het gaat hier om de fitnessketen Health City. Ik sport al jaren bij het filiaal in Arnhem. De sportschool heeft een All Inclusive beleid. Dat wil zeggen dat de faciliteiten aangeboden worden voor een ‘all-in’ prijs van variërend van €35,- tot €55,- afhankelijk van het type abonnement wat je afsluit (voor hoeveel maanden) en of je in aanmerking komt voor studentenkorting. De volgende faciliteiten worden aangeboden in dit all in pakket: gebruik van alle fitnessapparatuur, fitnessbegeleiding, groepslessen, gebruik maken van sauna en hammam (stoomsauna), zonnebank, douchen, koffie/thee en frisdranken en kinderopvang. Ik sport hier al jaren met veel plezier en was erg tevreden over de sportschool. Ik heb sinds 2009 een contract afgesloten. Ik ben nu al uit mijn contractsperiode en zou nu maandelijks mogen opzeggen.
Nu kreeg ik begin april een brief (zie onder in dit document) waarin staat dat het all in concept per 1 mei a.s. verandert in ‘basic fit’. Dit wil zeggen dat er veel minder groepslessen gegeven worden, de sauna en hamman, zonnebank en drankjes en kinderopvang verdwijnen. Nu maak ik naast het sporten veel gebruik van de sauna’s om even lekker te ontspannen. Dit is per 1 mei dus niet meer mogelijk. Dus voor mij een reden om een andere sportschool te zoeken.
Nu kregen we vorige week te horen dat elk lid de maand mei niet hoefde te betalen. Dit werd 2 dagen later weer teruggedraaid en de maand mei moet gewoon betaald worden.
Ik ben zojuist naar de sportschool gegaan om mijn abonnement per 1 mei op te zeggen, maar nu kan dat pas per 1 juni. Dus zou het betekenen dat ik 1 maand opzegtermijn heb, wat normaal gesproken ook geldt natuurlijk. Maar kan dit juridisch gezien wel als de sportschool zijn hele concept wijzigt en een heel ander aanbod aanbiedt dan waar ik voor getekend heb? Het lijkt me van niet. Diezelfde vraag heb ik daar gesteld aan een medewerker en die vertelde me dat Health City een groot concept is met vele vestigingen in Europa en dat ze ervan uit ging dat dit wettelijk gezien dus wel mocht en ervan uitging dat Health City wel werkt volgens de regels. Maar ik heb hier mijn twijfels over. Het abonnement wordt per 1 mei vanzelf omgezet van all in naar basic fit. Ik betaal dan natuurlijk wel minder voor mijn abonnement. Maar het lijkt mij dat als een heel concept verandert, ik per direct mag opzeggen, toch? Ik ben erg benieuwd naar de meningen van anderen.

11609 31 Rapporteer

abarth
door abarth - Apr 22, 2012 om 19:54
845 Antwoorden / 19 Vragen

Lees de algemene voorwaarden die voor jou van toepassing zijn.
In de bijgaande link staan de voorwaarden voor leden vanaf 1-12-2011.

Hier in staat bij 2. Voorwaarden:
2.2. Het Bedrijf is gerechtigd de op het lidmaatschap van toepassing zijnde voorwaarden te wijzigen. De wijzigingen treden één kalendermaand na de bekendmaking in werking, tenzij een afwijkende wettelijke termijn is vereist, die alsdan wordt toegepast. Indien een Lid een voor hem nadelige wijziging niet wenst te accepteren, kan hij zijn lidmaatschap beëindigen met ingang van de datum waarop de nieuwe voorwaarden van kracht worden. De schriftelijke opzegging dient voor de ingangsdatum van de wijziging door het Bedrijf te zijn ontvangen.

ki
door kissesmoi - Apr 22, 2012 om 20:11
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.
Dus eigenlijk zegt u dat ik per direct zou moeten kunnen opzeggen? We hoorden pas halverwege april dat het concept gaat veranderen en dit gaat per 1 mei in dus als ik de voorwaarden zo lees, zou ik de maand mei in principe niet hoeven te betalen, terwijl zij dat wel zeggen.

abarth
door abarth - Apr 22, 2012 om 20:17
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=kissesmoi schreef op zondag 22 apr 2012, 20:11]Bedankt voor de reactie.
Dus eigenlijk zegt u dat ik per direct zou moeten kunnen opzeggen? We hoorden pas halverwege april dat het concept gaat veranderen en dit gaat per 1 mei in dus als ik de voorwaarden zo lees, zou ik de maand mei in principe niet hoeven te betalen, terwijl zij dat wel zeggen.

Voor u gelden mogelijk nog andere voorwaarden aangezien u daar al sport voor 1-12-2011.
Maar de kans is groot dat dit ook voor u geldt.
Denk er wel aan dat u schriftelijk en aangetekend (bewijs van ontvangst) op zegt.

ki
door kissesmoi - Apr 26, 2012 om 11:07
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de klantenservice gemaild van basic fit met bovenstaand verhaal en kreeg de volgende reactie:

Beste Anna,

We hebben de lidmaatschappen van iedereen overgenomen.
En daarbij ook de voorwaarden.
De leden die niet hiermee instemmen zeggen we op volgens de voorwaarden en dat is 2 maanden opzegtermijn en daarom is de einddatum ook 1-6-2012.
Daarbij blijven wel de groepslessen alleen de extra faciliteiten verdwijnen hiermee.

Met vriendelijke groet,
Richard

Team Klantenservice Basic-fit

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen en wordt niet serieus genomen!! En nu?????????????????

tdehond
door tdehond - Apr 26, 2012 om 12:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U heeft het gevoel dat uw vragen niet beantwoord worden. U heeft ook het gevoel dat u niet serieus genomen wordt.
Logische stap lijkt mij dus dat u schriftelijk aangetekend uw overeenkomst beëindigt. Vraag om schriftelijke bevestiging van uw opzegging per ..... Geeft ook aan dat dit kosteloos dient te gebeuren. Zeg ook eventueel toestemming tot automatische incasso in.

Copie brief+ verzendbewijs goed bewaren tot de schriftelijke bevestiging binnen is. Deze dan minimaal 5 jaar bewaren!

Ook als nu de regel zou gelden dat u op de sportschool zou moeten opzeggen dan raad ik aan om ook schriftelijk aangetekend op te zeggen. Dan heeft u rechtsgeldig bewijs van uw opzegging.

Houdt rekening met het feit dat PostNl ook aangetekende brieven met vertraging kan bezorgen, omdat er geen garantie gegeven kan worden op bezorging binnen 24 uur. :(

=kissesmoi schreef op donderdag 26 apr 2012, 11:07: Ik heb de klantenservice gemaild van basic fit met bovenstaand verhaal en kreeg de volgende reactie:

Beste Anna,

We hebben de lidmaatschappen van iedereen overgenomen.
En daarbij ook de voorwaarden.
De leden die niet hiermee instemmen zeggen we op volgens de voorwaarden en dat is 2 maanden opzegtermijn en daarom is de einddatum ook 1-6-2012.
Daarbij blijven wel de groepslessen alleen de extra faciliteiten verdwijnen hiermee.

Met vriendelijke groet,
Richard

Team Klantenservice Basic-fit

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen en wordt niet serieus genomen!! En nu?????????????????

botia
door botia - Apr 26, 2012 om 16:35
5 Antwoorden / 0 Vragen

In Zoetermeer gebeurd precies het zelfde.
Half april 2012 ontving iedereen een ongedateerde brief waarin wordt aankondigt dat HealthCity per 1 mei 2012 overgaat naar Basic-Fit.
Veel leden hebben n.a.v. de brief direct opgezegd. Zij konden dat doen
per 1 mei 2012. Mensen die wat minder hard van stapel liepen kregen aan de balie nog te horen dat als je op of voor 26 april 2012 zou opzeggen dit nog administratief in orde gemaakt kon worden en je gewoon per 1 mei zou kunnen opzeggen.
Na 26 april 2012 maar voor 1 mei 2012 kon ook maar dan liep je kans dat
er geld ingehouden zou worden wat je later weer zou moeten storneren.
Ja ik heb het een paar dagen later opgezegd nog steeds voor de 26ste met als reden wijziging van HealtCity All inclusief naar BasicFit. En per 1 mei as. want ik ben het niet eens met die wijziging. En volgens hun eigen voorwaarden heb je dan het recht om gelijk per datum van wijziging op te zeggen.
Helaas had men inmiddels van het hoofkantoor de opdracht gekregen om tegen iedereen te zeggen dat men pas per 1 juni kon opzeggen. Immers zeiden zij u heeft een opzegtermijn van een maand. Daar was ik het natuurlijk niet mee eens. U heeft groot gelijk maar we moeten dit nu eenmaal zeggen. En als ik het er niet mee eens was kon ik een brief of email sturen.
Iemand van de club die een paar dagen eerder had opgezegd vroegen we, vraag even aan de balie wanneer je volgens het systeem hebt opgezegd.
Waar iedereen bij stond werd leuk gezegd 1 mei 2012. Is dit willekeur of gewoon slechte communicatie bij Healthcity.

tdehond
door tdehond - Apr 26, 2012 om 18:05
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@botia
M.i. hoort u per migratie datum op te kunnen zeggen. Op dat moment beëindigt m.i. de overeenkomst die u met de vorige eigenaar had afgesproken.

gr
door grootvader_1 - Apr 26, 2012 om 18:39
153 Antwoorden / 44 Vragen

't Is simpel.
Als men de overeenkomst eenzijdig wijzigt; en in dit geval ten nadele van de klant dan kan men met onmiddellijke ingang de nieuwe overeenkomst als niet meer van toepassing verklaren en dus zonder meer stoppen zonder enige verdere vergoeding.
U bent dus die sportschool niets meer verschuldigd en kan die sportschool niet eisen dat u bij hen blijft sporten na die wijziging.

Altijd aangetekend die brief verzenden.
In dat geval kan die sportschool zich niet (meer) verschuilen achter "Niet ontvangen" Negeer dus elke betalingsdwang want na wijziging van de voorwaarden heeft die sportschool geen poot om op te staan.

Tsja, 't is mij het wereldje wel, die sportscholen welke zijn ontstaan vond bij pooiers,porties e.d.
"k Heb het zien ontstaan als (nu ex) taxichauffeur.

De Vrije Vogel

ki
door kissesmoi - Apr 27, 2012 om 18:27
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties!
Heb zojuist een brief geschreven aan het hoofdkantoor die ik aangetekend ga verzenden met het verzoek om het abonnement per direct te stoppen.
Ik ben benieuwd.....

ki
door kissesmoi - Apr 27, 2012 om 18:31
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=botia schreef op donderdag 26 apr 2012, 16:35]In Zoetermeer gebeurd precies het zelfde.
Half april 2012 ontving iedereen een ongedateerde brief waarin wordt aankondigt dat HealthCity per 1 mei 2012 overgaat naar Basic-Fit.
Veel leden hebben n.a.v. de brief direct opgezegd. Zij konden dat doen
per 1 mei 2012. Mensen die wat minder hard van stapel liepen kregen aan de balie nog te horen dat als je op of voor 26 april 2012 zou opzeggen dit nog administratief in orde gemaakt kon worden en je gewoon per 1 mei zou kunnen opzeggen.
Na 26 april 2012 maar voor 1 mei 2012 kon ook maar dan liep je kans dat
er geld ingehouden zou worden wat je later weer zou moeten storneren.
Ja ik heb het een paar dagen later opgezegd nog steeds voor de 26ste met als reden wijziging van HealtCity All inclusief naar BasicFit. En per 1 mei as. want ik ben het niet eens met die wijziging. En volgens hun eigen voorwaarden heb je dan het recht om gelijk per datum van wijziging op te zeggen.
Helaas had men inmiddels van het hoofkantoor de opdracht gekregen om tegen iedereen te zeggen dat men pas per 1 juni kon opzeggen. Immers zeiden zij u heeft een opzegtermijn van een maand. Daar was ik het natuurlijk niet mee eens. U heeft groot gelijk maar we moeten dit nu eenmaal zeggen. En als ik het er niet mee eens was kon ik een brief of email sturen.
Iemand van de club die een paar dagen eerder had opgezegd vroegen we, vraag even aan de balie wanneer je volgens het systeem hebt opgezegd.
Waar iedereen bij stond werd leuk gezegd 1 mei 2012. Is dit willekeur of gewoon slechte communicatie bij Healthcity.

Dit is precies hetzelfde als in Arnhem inderdaad. Terwijl ze bij ons al meteen zeiden dat je per juni pas kon stoppen. Stelletje oplichters gewoon!

da
door dancefan - Apr 28, 2012 om 15:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn abonnement bij Health City Delft op 25 april jl. opgezegd. Dus ik ben volgens de procedure op tijd. Dus ik wacht nog effe af.

ke
door keesvdrwal - May 5, 2012 om 12:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een vergelijkbare situatie is inderdaad ook bij HealthCity Delft aan de hand.

Eerlijk gezegd begrijp ik de zorgen over het zelf moeten/willen opzeggen van je abonnement. Waarom zou dat nodig zijn? De april-brief geeft duidelijk aan dat AllInclusive in Delft per 1 mei stopt. Ik zie dat als een opzegging door HealthCity van mijn AllInclusive-abonnement. Daarmee houdt HealthCity zich niet aan onze overeenkomst (en zelfs niet aan een redelijke opzegtermijn), maar daar kan ik verder niets aan doen. Daarmee beschouw ik mijn AllInclusive-abonnement als per 1 mei beeindigd. Jammer. Ik zie niet wat er voor mij verder nog valt te doen, anders dan het inleveren van mijn pasje (ontvangstbewijsje gevraagd).

Daarnaast biedt HealthCity mij (nog steeds volgens de april-brief) de mogelijkheid om een ander abonnement en een ander lidmaatschap van Basic-Fit aan te gaan. Naar nu blijkt is dat niet bij HealthCity maar bij een andere club die Basic-Fit heet. Ik heb daarvoor geen belangstelling (alleen de prijs is aantrekkelijk). Zo lang ik daar zelf geen abonnement neem / lid van word, heb ik met die Basic-Fit-club m.i. niets te maken.

Om misverstanden te vermijden heb ik mijn HealthCity club in Delft per brief laten weten (a) hun opzegging per 1 mei 2012 (onder protest en onder voorwaarden) te accepteren en (b) geen belangstelling te hebben voor het nieuw aangeboden abonnement / lidmaatschap, zodat van een 'automatisch overzetten' van mijn AllInclusive-lidmaatschap naar een Basic-Fit-lidmaatschap geen sprake kan zijn. Kortom, met de Basic-Fit-club heb ik verder niets te maken.

Van HealthCity heb ik overigens nog geen reactie gehad.

re
door rembrand154 - May 7, 2012 om 16:39
13 Antwoorden / 0 Vragen

Als je voor 1 december 2012 lid geworden bent dan gelden de algemene voorwaarden van 2010.

Hierin staat:

Openingstijden
HealthCity is bevoegd om clubs geheel of gedeeltelijk te sluiten tijdens algemeen erkende feestdagen en schoolvakanties. HealthCity is bevoegd de openingstijden van (of onderdelen van) een club tijdelijk of blijvend te wijzigen. HealthCity is bevoegd de op de voorzijde vermelde HealthCity club voor reparatie en onderhoudswerk te sluiten. Wanneer deze sluiting minder dan 24 uur bedraagt heeft het lid geen recht op restitutie van contributie gelden. Indien de op de voorzijde vermelde HealthCity club om welke reden dan ook geen sportfaciliteiten kan verschaffen, gaat het lid ermee akkoord dat hij/zij bij een van de andere HealthCity clubs kan sporten, en gaat, indien deze verhindering langer dan 14 dagen duurt, voor de duur van de verhindering, het contract en de incassomachtiging automatisch over op één van de andere clubs van HealthCity, met dien verstande dat het lid in geval van een dergelijke contractsovername het recht zal hebben om zijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Wegens dat de faciliteiten bij lange na niet hetzelfde zijn als waar je voor getekend hebt (sinds de ombouwoperatie) is er dus sprake van een voortdurende verhindering die langer duurt dan 14 dagen. Opzeggen is volgens de algemene voorwaarden van 2010 dus een recht.

Maak hier gebruik van en laat graag het resultaat weten.
Zend je reactie per e-mail aan info@healthcity.nl en vermeld ook je lidmaatschapnummer. Als je die niet hebt, laat het abonnementsgeld storneren en wacht de herinneringsbrief af. Hierin staat het lidmaatschapnummer (niet hetzelfde als het nummer op de toegangspas).
Vermeld in de mail in het onderwerp dat je bezwaar maakt om juridische redenen, dan lezen ze wel (heb ik gehoord).

Succes alvast.

re
door rembrand154 - May 7, 2012 om 16:43
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ben je lid geworden op of na 1 december 2012 dan is er sprake van dwaling in juridische zin (burgelijk wetboek 6, artikel 228). Ook dat is een juridisch gegronde reden om zonder meer je abonnement ter stond op te mogen zeggen.

re
door rembrand154 - May 7, 2012 om 21:43
13 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet ook niet met aangetekende brief te melden dat het lidmaatschap per datum van omzetting van de vestiging naar basic-fit beëindigt wordt.
(is een goede tip van grootvader, zie boven, alleen opzeggen per e-mail is namelijk niet geldig, de overige communicatie wel).

Een beperkte tijd tot reageren (2 weken) vermelden in de brief en vermelden dat geen reactie opgevat zal worden als instemming kan de zaak bespoedigen.
Per e-mail bevestigen van de opzegging en dreigen met een rechtszaak bij tegensputteren schijnt ook te helpen heb ik vernomen.
(wel doorzetten zo'n zaak als het echt nodig is, je wint het zeker).

ki
door kissesmoi - May 7, 2012 om 23:00
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo rembrandt,
bedankt voor alle info!
ik heb inmiddels het autmoatisch afgeschreven maandbedrag terug laten storten naar mijn rekening door mijn bank. En heb 29 april jongstleden een aangetekende brief verzonden naar het bedrijf. Heb tot op heden geen reactie. Ik heb ook de belbus van kassa gemaild hierover, omdat er ook veel andere mensen zijn in heel NL die hetzelfde meemaken.
Bedankt voor uw info in ieder geval!!

ki
door kissesmoi - May 23, 2012 om 21:53
7 Antwoorden / 1 Vragen

Oke eindelijk...JUSTICE!!

Kreeg deze email van HC:

Beste Anna,
Wij hebben jouw email van 6 mei in goede orde ontvangen.
In jouw email geef je aan dat je jouw lidmaatschapsovereenkomsten wil beëindigen in verband met de doorgevoerde concept wisseling van HealthCity naar Basic-Fit.
Wij zijn als organisatie niet over één nacht ijs gegaan en hebben er alles aan gedaan om de huidige formule in stand te houden. Helaas is dit bij onze club in Arnhem niet gelukt en zijn wij genoodzaakt geweest de formule te wijzigen.
Als organisatie restte ons dan ook niets anders dan gezien de definitieve beslissing van formule wijziging, de leden zo goed mogelijk te bedienen.
HealthCity had de volle overtuiging dat het aanbod gedaan aan onze leden; omzetten naar een all-inclusive club in de buurt, een goed voorstel was. Dit blijkt nu niet in alle gevallen zo uit te pakken. Wij willen onze werkwijze hierin naar aanleiding van alle feedback dan ook graag herzien en zullen jouw lidmaatschap beëindigen. De einddatum van jouw lidmaatschap is 1-5-2012.
Wij hopen dat wij met bovenstaande het juiste doen en dat je dit ook ziet als een positief gebaar richting jou als lid dat zich niet in ons aanbod kon vinden.
Aangezien de automatische incasso voor de maand mei reeds plaats heeft gevonden verzoek ik je vriendelijk deze te storneren.
Indien je wenst dat wij het bedrag aan je terugstorten kunnen we dat ook doen echter gaat er vanwege een administratief proces dan wat langer overheen dus vandaar het verzoek te storneren zodat je direct je geld terug hebt
Wij vertrouwen erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Marja Ringeling
Ledenadministratie HealthCity

re
door rembrand154 - May 24, 2012 om 23:06
13 Antwoorden / 0 Vragen

Heel goed. Even volhouden dus en duidelijk maken dat je in je recht staat.

Ik zie in deze correspondentie een stukje knip en plak werk dat in alle correspondentie gebruikt wordt, dat verhaal over één nacht ijs en dergelijke.
Dat verhaal gebruiken ze zo'n beetje letterlijk bij iedere vestiging waar deze overgang naar Basic Fit heeft plaatsgevonden.
Maar goed, het is het resultaat dat telt. Gefeliciteerd met het bereiken van resultaat.

da
door dancefan - May 25, 2012 om 14:49
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Anna ofwel kissesmoi,

Het is iedergeval voor jou gelukt.

Voor mij nog niet. Ik kreeg afgelopen woensdag 23 mei een bevestigingmail binnen van mijn opzegging.
Met het volgende.

Geachte ........
Lidnummer: ......

Wij vinden het jammer dat je hebt besloten je lidmaatschap te annuleren.
Wij hebben de aanvraag tot anulering van je lidmaatschap verwerkt.......... . De einddatum van je lidmaatschap is 1-6-2012.

Klopt dus niet. Ik heb mijn abonnement op 25-04-2012 een opzeggingsformulier ingevuld en einddatum contract volgens ledenadministratie is dit op 1-5-2012.

Vervolgens ben ik met mijn bevestiging van opzegging en het opzeggingsformulier naar de receptie gegaan en mijn verhaal voorgelegd aan de Club Manager. Ze zei dat 1-6-2012 klopt omdat er een wettelijk termijn van een maand. Ze zei: dit staat in de voorwaarden.

Verder heb ik een vraag.
Kan ik deze topic uitprinten of mailen naar de clubmanager of naar HealthCity zelf?

ki
door kissesmoi - May 27, 2012 om 20:19
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste dancefan,
Ik had net een heel verhaal getypt maar ineens was alles weg dus ik hou het nu iets korter.
Als ik jou was zou ik een aangetekende brief schrijven waarin je vermeld hoe teleurgesteld je bent in het bedrijf waar je altijd met plezier hebt gesport en veel geld in geïnvesteerd hebt. En dat je je in de kou gezet wordt. Ook zou ik vermelden dat je het belachelijk vindt dat je voor iets moet betalen waar je destijds niet voor getekend hebt en dat je dit ook niet van plan bent. En dat je het automatisch afgeschreven lidmaatschapgeld weer terug laat boeken naar je rekening (heb ik ook gedaan). Dit is heel makkelijk via internet bankieren. Ook zou ik vermelden dat er meerdere mensen zijn die ontevreden zijn op de sportschool en klachten gaan indienen en je zou eventueel nog kunnen vermelden dat je een consumenten tv programma op de hoogte hebt gebracht hiervan omdat je je niet serieus genomen voelt door HC. Dit heb ik ook daadwerkelijk gedaan trouwens.
Hiermee zou het moeten lukken! Succes ermee en ik hoor graag of het uiteindelijk nog gelukt is. Want je staat echt in je recht. Sommige mensen in mn omgeving hadden zoiets van: mens, maak je druk! die paar euro! Maar het gaat om het principe dat er gewoon geld uit je zak geklopt wordt voor iets waar je niet voor getekend hebt en m.i. mag en kan dat gewoon echt niet. Nou succes en hou me op de hoogte!! Groetjes

re
door rembrand154 - May 29, 2012 om 20:26
13 Antwoorden / 0 Vragen

Beste dancefan,

Natuurlijk kun je het op deze manier proberen. Opzeggen heb je reeds gedaan, de reactie is ook al binnen, dus je kunt de rest eventueel ook per e-mail afhandelen (gaat sneller en makkelijker). Een mail naar info@healthcity.nl is zo getypt.
Deze truc met de opzegtermijn kunstmatig 2 maanden verlengen tot na de contractdatum hebben ze eerder uitgehaald. Ik heb gehoord dat iemand meteen gedreigd heeft met de rechter en toen bonden ze in. Nu weet ik toevallig dat die iemand inderdaad zo'n zaak zou hebben doorgezet om principiële redenen. Ze zijn gewend om zelf mensen lastig te vallen met incassobureaus en dergelijke, ze zijn het niet gewend als mensen de rollen omdraaien en zelf dreigen met een rechtzaak tegen die club.

Blijkbaar hebben ze nog steeds niets geleerd en gaan ze door met hun kwalijke praktijken. Alleen daarom al geef ik je de volgende tips om die club hun kwalijke streken af te leren.

Zie ook eerder in deze lijst (datum: 7 mei 2012) met vragen en antwoorden welke mogelijkheden er zijn voor een antwoord. Je bent voor 1 december 2012 lid geworden en dan gelden de algemene voorwaarden van 2010.

Hierin staat:

Openingstijden
HealthCity is bevoegd om clubs geheel of gedeeltelijk te sluiten tijdens algemeen erkende feestdagen en schoolvakanties. HealthCity is bevoegd de openingstijden van (of onderdelen van) een club tijdelijk of blijvend te wijzigen. HealthCity is bevoegd de op de voorzijde vermelde HealthCity club voor reparatie en onderhoudswerk te sluiten. Wanneer deze sluiting minder dan 24 uur bedraagt heeft het lid geen recht op restitutie van contributie gelden. Indien de op de voorzijde vermelde HealthCity club om welke reden dan ook geen sportfaciliteiten kan verschaffen, gaat het lid ermee akkoord dat hij/zij bij een van de andere HealthCity clubs kan sporten, en gaat, indien deze verhindering langer dan 14 dagen duurt, voor de duur van de verhindering, het contract en de incassomachtiging automatisch over op één van de andere clubs van HealthCity, met dien verstande dat het lid in geval van een dergelijke contractsovername het recht zal hebben om zijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang te beëindigen.
-----

Wegens dat de faciliteiten bij lange na niet hetzelfde zijn als waar je voor getekend hebt (sinds de ombouwoperatie) is er dus sprake van een voortdurende verhindering die langer duurt dan 14 dagen. Opzeggen is volgens de algemene voorwaarden van 2010 dus een recht.

Laat in elk geval de volgende bankrekeningen blokkeren bij je bank: 499898435 en 499134850, en controleer ook je rekeningenafschriften bij afboekingen in het verleden of er nog sprake is van een derde of vierde rekeningnummer.
Laat de onterechte afboeking (geldig voor de maand waar je het niet mee eens bent) storneren en wacht de reactie af. Vanaf dat moment dreigen met een rechtszaak zal de zaken gunstig beïnvloeden (wel doorzetten als het nodig is).
Vermelden dat ze binnen 2 weken moeten reageren en als ze niet reageren dit als acceptatie van het bezwaar wordt opgevat zorgt voor druk aan hun kant. Ze reageren waarschijnlijk niet, maar je bent er dan wel vanaf. Wel al je notities, e-mails en overige correspondentie 5 jaar bewaren.

Er is iemand op een ander forum van Kassa die een rechtszaak laat uitvoeren. Dit gaat waarschijnlijk ook een beslissing brengen.

re
door rembrand154 - May 30, 2012 om 10:03
13 Antwoorden / 0 Vragen

Beste dancefan,

Misschien suggereerde ik dit een beetje maar je hoeft niet meteen op oorlogspad te gaan. Als de vriendelijke aanpak die kissesmoi suggereert ook werkt dan heb je tenslotte ook je doel bereikt, en daar gaat het om.
De harde aanpak kun je altijd bewaren voor wanneer de vriendelijke niets oplevert.

Succes in elk geval.

-----
Wat achtergrond info: Volgens tijdschrift De Zaak heeft Health-city enige tientallen miljoenen euro's betaald voor Basic Fit. Health-City heeft dus een partij schulden die zo snel mogelijk afbetaald moeten worden.

Ik vermoed dat dit de reden is om via dit soort praktijken (die naar mijn idee neerkomen op het bedonderen van klanten) hun huidige klanten die niet meer in het profiel van de omgezette vestiging passen te behandelen.

Wegens dat een groot deel van de klanten een contract heeft dat gemiddeld nog een jaar moet lopen zijn de inkomsten vrijwel gegarandeerd, tenzij je in protest gaat met voldoende goede argumenten.

to
door tomopinternet - Jun 10, 2012 om 10:08
8 Antwoorden / 0 Vragen

Dag,

Hier in Enschede exact hetzelfde gehad, heb mondeling opgezegd, ook schriftelijk en aangetekend maar men blijft erg moeilijk doen, bleef erg moeilijk doen eigenlijk. Zelf hadden ze de administratie niet op orde, ik gelukkig wel, uiteindelijk is het bij de deurwaarder terecht gekomen ( voor 50 euro ), blijft men trachten flink te imponeren, zeggen het op korte termijn voor de rechtbank te zullen brengen maar doen uiteindelijk niets. Wel bel ik zo af en toe met de vraag wanneer het nu echt voor de rechter komt, krijg er bijna zin in, hierbij geven ze als reactie dat dit binnen twee weken zal gebeuren. Inmiddels zijn we nu dan weer vijf weken verder maar heb ik nog niets ontvangen.

Om kort te zijn, zorg dat je op tijd je reactie hebt gegeven, men zal bij Healt City of Snijder incasso echt proberen je flink onder druk te zetten maar uiteindelijk druipen deze oplichters dan toch met de staart tussen de benen af en hoor je niets meer ( en dat is jammer want dat had ze dan geld gekost ).

Maar goed, succes ermee, reden te meer om nooit meer met dit bedrijf in zee te gaan.

moi

to
door tomopinternet - Jun 28, 2012 om 22:55
8 Antwoorden / 0 Vragen

Dag allemaal,

Even een update na mijn vorige berichtje. Inmiddels dan toch een dagvaarding binnen gekregen. Deze dient dinsdagmorgen 3 juli 2012.. De uitleg van de situatie is vandaag ingeleverd bij de rechtbank en verder heb ik live mijn verhaal kunnen doen in een uitzending van TVEnschedeFM.

Schandalig hoe Healthcity met zijn leden omgaat, helemaal gezien ik 5 jaar lang trouw betalend lid ben geweest.
30 November 2011 kreeg ik te horen dat per 1 januari de All inclusive formule ging veranderen naar een Basic-fit formule. Een week later stopten de groepslessen al en werd er dus al begonnen met de omzetting van formule. Gelijk dezelfde dag nog opgezegd maar wel hanteerd Health city een opzegtermijn van 2 maanden omdat ik bij een andere vestiging kon gaan sporten. Daar is het veel te druk en ik heb duidelijk aangegeven dat ik dit niet wilde. De situatie is dat je daar moet vechten om de benodigde atributen voor de groepslessen en je de auto daar niet kunt parkeren vanwege de drukte. Nu helemaal als iedereen die geen basic fit formule wil maar een all inclusive moet uitwijken naar de andere vestiging.
Waarom kan deze verandering niet een paar maanden van te voren aan de leden doorgegeven worden? En waarom veranderen de algemene voorwaarden in het voordeel van Health City plotseling zonder de leden hiervan op de hoogte te stellen?

Omdat deze zaak mij nu al enkele maanden bezig houdt heb ik hier meerdere internetfora over bezocht waarbij het mij opvalt dat ik niet de enige ben die in een dergelijk conflict met dit bedrijf is gekomen. Ik kan mij voorstellen dat veel mensen maar gewoon betalen, veelal gaat het om € 50 of € 100 euro en ik denk dat voor veel mensen precies een bedrag is waarvoor ze dergelijke stress en briefwisseling graag willen vermijden.

Health City lijkt brieven niet of nauwelijks te lezen, men wijzigt de algemene voorwaarden op de eigen website waardoor het voor niet iedereen makkelijk zoeken is om deze boven water te krijgen ( dit kan overigens wel ). Ik ontvang standaard brieven of brieven met onjuiste informatie. Inmiddels heb ik ook vele uren, postzegels, een aangetekende brief en er toch ook de nodige stress in zitten.

Een vermoeiende principe kwestie dus maar ik wil wel gerechtigheid en dat dit asociale gedrag van Health City stopt. Vandaar is er vandaag een duidelijke uitleg / bezwaar naar de rechtbank gegaan en we zullen zien hoe het dinsdag 3 juli 2012 gaat aflopen.

Ik hou jullie op de hoogte.

re
door rembrand154 - Jun 29, 2012 om 14:32
13 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tom,

Ze gaan het dus toch proberen. Ze konden waarschijnlijk niet anders.

Je hebt genoeg bewijzen, inclusief de verschillende versies van algemene voorwaarden die ze in de loop der tijd gehanteerd hebben en onaangekondigd vervangen hebben. Volgens mij kan het niet fout gaan als ik je informatie goed gevolgd heb. (Kun je die verzameling verschillende oudere versies eens digitaal ergens publiceren ?)

Volgens mij gaat het om meer dan enkele tientjes, waarschijnlijk gemiddeld tussen de 400 en 800 euro per persoon (een half jaar tot een heel jaar aan abonnementskosten).

Als de gerechtelijke uitspraak er is dan komt hij in de website van Jure te staan. Zou je eventueel de link hiernaar in dit forum willen melden ?

Ik wil je in elk geval veel succes wensen alvast.

to
door tomopinternet - Jun 30, 2012 om 16:15
8 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt!

Ja bewijzen genoeg inderdaad tegen Health City Enschede.
Ik zal kijken wat ik kan doen qua publiceren van de verschillende voorwaarden.

Ik wacht in eerste instantie de rechtzaak van 3 juli even af. Deze komt inderdaad op Jure te staan, de link zal hier ook vermeld worden in dat geval.

to
door tomopinternet - Oct 25, 2012 om 23:01
8 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry voor de geinteresserden dat het zo lang heeft geduurd maar ik heb goed nieuws.
Dinsdag 23 oktober was de uitspraak en..

De rechtszaak met Health City heb ik gewonnen!!

Health City had zelf waarschijnlijk al door dat het lastig zou worden om van me te winnen en trok na mijn verweer om haar "moverende" redenen haar eis in. In mijn verweer heb ik tevens gevraagd aan de rechtbank om Healthcity te veroordelen in alle kosten (147 euro) die ik heb moeten maken en deze heeft de rechtbank mij toegewezen.

Zoals ik ook op mijn facebook pagina heb geschreven: Health City veel succes met je Basic Fit ik kom er bij beide nooit meer!!

De link staat nog niet op Jure, zodra deze bekend is zal ik deze ook nog publiceren.

da
door dancefan - Oct 26, 2012 om 15:25
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tomopinternet schreef op donderdag 25 okt 2012, 23:01]Sorry voor de geinteresserden dat het zo lang heeft geduurd maar ik heb goed nieuws.
Dinsdag 23 oktober was de uitspraak en..

De rechtszaak met Health City heb ik gewonnen!!

Health City had zelf waarschijnlijk al door dat het lastig zou worden om van me te winnen en trok na mijn verweer om haar "moverende" redenen haar eis in. In mijn verweer heb ik tevens gevraagd aan de rechtbank om Healthcity te veroordelen in alle kosten (147 euro) die ik heb moeten maken en deze heeft de rechtbank mij toegewezen.

Zoals ik ook op mijn facebook pagina heb geschreven: Health City veel succes met je Basic Fit ik kom er bij beide nooit meer!!

De link staat nog niet op Jure, zodra deze bekend is zal ik deze ook nog publiceren.

Beste tomopinternet,

Heel goed nieuws, ik ben blij dat je deze zaak heb doorgezet en heb gewonnen.

botia
door botia - Oct 26, 2012 om 18:16
5 Antwoorden / 0 Vragen

Van harte gefeliciteerd. Onbegrijpelijk dat Health City het er op aan heeft alaten komen.
Bevestigd voor de zoveelste keer het imago van de sportscholen.

to
door tomopinternet - Oct 26, 2012 om 23:13
8 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de felicitaties! Ik heb ook de lokale media opgezocht bij deze de linkjes naar deze sites:

to
door tomopinternet - Oct 26, 2012 om 23:15
8 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/11935353/Sportschool-moet-teleurgesteld-lid-betalen.ece
http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.php?BasicNieuwsItemID=11125