zo
door zonnetje1958 Apr 28, 2005 om 17:44
Voeding & gezondheid

Hoe houd ik mijn oren watervrij bij het douchen?

Om medische redenen kan ik geen water verdragen in mijn oren. Om te kunnen douchen heb ik al veel uitgeprobeerd,m aar alles met mager resultaat. De wassen oorpropjes (ohropax) sluiten niet precies af als je je gezicht in een andere uitdrukking zet, de zwembolletjes laten ook water langs, enz. (Bovendien beschermen deze ook niet de meest uitwendige delen van het oor, waar het water dus wel terechtkomt en later naar beneden kan lopen.) Ik heb vaak nagedacht over eenm ogelijke oplossing en moet daarbij vaak denken aan die plastic oordoppen die telefonistes enkele decennia geleden droegen. Nu dragen zij meestal kleine oortjes in het oor, maar destijds waren het plastic kapjes die men op de oorschelp zette. Weet iemand of deze dingen nog te koop zijn, en zo ja, waar?

34243 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 28, 2005 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u al eens een gehoorapparatenspecialist geprobeerd ? Daar worden oordoppen op maat gemaakt en mogelijk kunnen zij u verder helpen met de bescherming van het overige deel van het oor. Succes - E.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2005 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

De KNO artsen adviseren meestal om vettte watten in de oren te doen. Deze zijn bij iedere apotheek of drogist te koop.

Werkt gegarandeerd

ve
door verwijderd - Apr 28, 2005 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonnetje,Volg het advies van encarta op ga naar een zaak die gespecialeerd is in gehoorapparaten. Ze maken daar met was een afdruk van de gehoorschelp, of direct soms, na een paar dagen kan je het resultaat een paar prima passende oordopjes ophalen.Door een sportduikprobleem heb ik gebruik gemaakt van deze methode,ik kon even niet duiken maar wel zwemmen en ook probleemloos douchen.  Je moet natuurlijk niet vol met je oren onder de douche gaan staan!!.fred

ve
door verwijderd - Apr 29, 2005 om 02:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag zonnetje1958,

Wat denk je van een gewone ordinaire badmuts. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2005 om 08:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ton,

Een badmuts geeft dan weer een probleem als je je haren wilt wassen. Dan moet je hem toch weer afdoen.

Brynnar

ve
door verwijderd - Apr 29, 2005 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

read, Het spreekwoord luid" Schoenmaker blijf bij je Leest".

ve
door verwijderd - Apr 29, 2005 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Als ik mijn haar niet hoef te wassen, zet ik natuurlijk ook een douchemuts op, slimmerik :-)   Het gaat er juist om dat ik soms mijn haren moet wassen en daarna geheid dagen- of wekenlang last houd.

De oordoppen op maat werken alleen bij iemand met een pokerface. Als je je gezicht in een andere uitdrukking trekt passen ze al niet meer. Je gehooringang verandert nl. mee met je gezicht.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2005 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Misschien de gele oordopjes, die je meerdere malen kunt gebruiken en kunt wassen. Ik gebruik ze 's nachts en zijn erg prettig. Je kunt ze kopen bij Etos, apotheek. Het merk is Ear en heten herriestoppers en zijn volgens mij waterdicht bij normaal zwemgebruik.

5 paar coor euro 4,39.

Succes

Kicok

ve
door verwijderd - Apr 29, 2005 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonnetje,Als het medische probleem een gat in het trommelvlies is ,zodat er water in het binnenoor kan komen dan krijgt u van de KNO arts het advies om oordoppen op maat te gaan gebruiken+ oordruppels.Soms gaat het oor zich herstellen,in mijn geval na een operatief ingrijpen.Na de operatie heb ik nog 4 maanden de dopjes gebruikt die niet reageren op gezichtsveranderingen.nu  is alles weer in  orde en kan ik weer sportduiken .fred.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2005 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonnetje,

Probeer die gele dopjes (zie boven). Zijn al verkrijgbaar voor ongeveer 2 euro. Dus naar de Etos ofzo. Verder zie ik op de verpakking hiervan de logo's (nachtrust, vliegtuig, studie en zwemmen) dus ook douchen!!!!

Succes,

kicok

ve
door verwijderd - May 5, 2005 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();

Bedankt voor de tip! Ik heb vette watten gekocht en uitgeprobeerd. Misschien een stomme vraag, maar hoe voorkom je dat ze eruit vallen tijdens het douchen? Ik heb het geprobeerd met veel en met weinig watten, zelfs met een klein stukje leukoplast eroverheen om te voorkomen dat ze eruit vallen. Maar net als bij de oordoppen-van-was en andere probeersels: als ik mijn gezicht beweeg veranderen mijn gehooringangen mee en het eind van het verhaal is steeds dat er toch weer water onder de vette watten komt. En ik doe echt geen abnormale gezichtsoefeningen onder de douche hoor!!! Heb je misschien nog een Tip van Flip, of heb ik gewoon "moeilijke oren"???

ve
door verwijderd - May 6, 2005 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Hallo, een gehoorapparaten specialist, lijkt mij ook het beste. Ik heb nog nooit een dove persoon na het lachen of dergelijke zijn hoorapparaten zien oprapen. Wat je ook nog kan proberen: vraag het bij een goede dameskapsalon. Zij zullen dit probleem toch ook wel eens tegenkomen bij hun clienten. Succes

ve
door verwijderd - Nov 11, 2005 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad vallen gehoorapparaatjes niet op de grond bij bewegen van het gezicht, maar ze zijn ook weer niet geheel waterdicht... Ik heb alle tips geprobeerd. De verschillende oordopjes vallen TOCh steeds uit, helaas maar waar. Tot nu toe heb ik het meest (maar niet altijd) baat bij wat vette watten in mijn gehoorgang en daaroverheen een stuk brede Leukosilk (=leukoplast, maar dan waterafstotend) dat precies over mijn oorschelp past. Als de Leukosilk blijft zitten heb ik geluk gehad (droge gehoorgang, geen last), als er een hoekje van loslaat heb ik pech gehad (natte gehoorgang, lang last). Ik wil in elk geval alle reagerenden heel hartelijk bedanken! Zonnetje.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2005 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonnetje,

Ik wil u toch nog even een tip meegeven. Ik heb in het verleden ook regelmatig voor mijn werk oordopjes moeten dragen. Wat mij opviel is dat de manier van inbrengen bepalend is voor de werking en comfort van het dopje. Met de reeds boven omschreven gele dopjes ga ik dan als volgt te werk:

Voor het rechter oor: knijp het dopje tot een smal kokertje. Ga met uw linkerarm over uw hoofd en pak met uw linkerhand de bovenkant van uw oor beet. Nu het oor op een rustige manier (flink)omhoogtrekken en tegelijkertijd het kokertje inbrengen totdat u weerstand voelt. Voorts zachtjes op het dopje blijven drukken en rustig (neem er maar 30 seconden voor)het dopje laten expanderen. Daarna met uw linkerhand het oor weer rustig loslaten. Voor het linkeroor geldt natuurlijk de tegenovergestelde methode.

Bovenstaande methode geeft bij mij de mogelijkheid om het dopje dieper in het oor aan te brengen en het blijft (zelfs bij de grootste grimassen) perfect zitten.

Ik hoop dat u hier wat aan heeft.

Groet,  Jochem Jofel

ve
door verwijderd - Nov 12, 2005 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo JochemJofel,

Heel hartelijk bedankt voor het meedenken en voor de uitgebreide beschrijving.

Ik ga het proberen!

Uitslag volgt (niet letterlijk hoop ik).

Zonnetje

ve
door verwijderd - Jan 17, 2008 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Zonnetje,

Wellicht is de Alpine SwimSafe de oplossing voor je. Ze worden veel door zwemmers gebruikt die met de zelfde probleem kampen.
Hier kun je de oordopjes aanschaffen.

http://www.gehoorbeschermers-oordoppen.nl/product_info.php/cPath/18/products_id/65

ve
door verwijderd - Jan 17, 2008 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oorsmeer dient als bescherming. Vet lost geen water op, dus probeer eens wat olijfolie in je oor te druppelen met een wattenstaafje. Na het douchen laat je het er weer uitlopen. Een badmuts is niks, want zoals hierboven al staat je kunt dan niet je haar wassen. Hartelijke groeten, Elena

ve
door verwijderd - Jan 17, 2008 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Weleens echte gehoorkappen geprobeerd? U weet wel zo'n "koptelefoon" die o.a. bouwvakkers dragen.

http://www.rehamij.nl/productgroep.aspx?L1=20040804103624:0,7055475&L2=20040804103722:0,533424

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Jan 18, 2008 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartstikke fijn, al die meedenkers. Waardeer ik heel erg!

Tot nu toe nog steeds niets dat waterdicht werkt (in figuurlijke EN letterlijke zin). Bij de olijfolie (goeie tip, trouwens) blijft de olie in mijn oor, wat nare geluiden veroorzaakt. Als water achterblijft heb ik dat ook.  Bij de grote gehoorkappen sijpelt toch water langs de zijkanten naar binnen.

Ik heb nu als voorlopig beste oplossing: onder de douche een couchekap op, en als ik mijn haar was doe ik dat gebukt onder de kraan in de wasbak, heeeeel voorzichtig (net als egeltjes), en als ik geluk heb komt er dan geen water in mijn oor. Het gaat nog geregeld mis, maar misschien is dat een kwestie van oefenen, en wat geluk hebben.

Nogmaals bedankt allemaal.