ja
door jaapklop Nov 12, 2003 om 20:44
Voeding & gezondheid

Hoe kan dit?

mijn vrouw moet na chemokuur zofran 8 mg.slikken. deze tabletten kosten 63.00 euro de 6st.= 10,30 p/st. 2 tabletten kosten 25 euro. hoe kan dit?. volgens apotheker is dit uit den haag zo gesteld.geen wonder dat de gezondheid zo duur is.

2693 7 Rapporteer

w.
door w.linders - Apr 16, 2004 om 11:57
9 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige tabletten zijn nu eenmaal duur, omdat de productiekosten hoog zijn. Niet alle stoffen liggen zomaar voor het oprapen.
Wat de apotheker u verteld heeft is overigens wel juist. Er is dan een richtprijs afgesproken. Ook kan het zijn dat de per twee verpakte tabletten van een ander merk zijn. De apotheker en de arts hebben overigens wel de plicht om u het goedkoopste medicijn aan te bieden.

fonzarelli
door fonzarelli - Apr 16, 2004 om 11:57
15 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ja, die productiekosten en onderzoekskosten moeten niet overdreven worden. De farmaceutische industrie besteedt slechts gemiddeld 7% van haar kosten aan onderzoek, 15% gaat op aan productiekosten. Marketing is overigens goed voor maarliefst 70% van de gemaakte kosten. Ik begrijp uw frustratie over die kosten heel goed. Er is echter voorlopig niet veel aan te doen, vrees ik...

ri
door rixtapothof - Apr 16, 2004 om 11:57
8 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang er nog octrooi op een medicijn zit kan de maker min of meer zelf een prijs vaststellen. Dat is om de kosten van het onderzoek terug te verdienen. Maar die prijzen zijn vaak wel extreem hoog en de overheid zou daar best iets aan kunnen doen. Helaas zijn ze in Den Haag niet ongevoelig voor de pharmaceutische lobby. Als er geen goedkoper alternatief is moet die hoge prijs dus betaald worden.

su
door suzie1982 - Apr 16, 2004 om 11:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo jaap,

de mensen die hier voor mij gereageerd hebben, hebben uw vraag niet goed gelezen. ik ben zelf apothekersassistente, en weet dat het voor de mensen heel raar klinkt, dat als 6 stuks 63 euro kosten, 2 stuks 25 euro. Dit komt doordat er bij veel medicijnen je zowieso een bepaald bedrag moet betalen. Dit is bij de zofran : iets minder dan 5 euro. en dan betaal je het aantal tabletten. dus of je nu 6 tabletten of 2 tabletten koopt, je betaald eerst die +- 5 euro, en dan de kosten per tablet. vandaar dat je beter 6 tabletten in 1 keer kunt kopen, dan iedere keer 2. want dan betaal je iedere keer die 5 euro er bovenop. ik hoop dat het hiermee een beetje duidelijk voor u is geworden.

wens uw vrouw heel veel sterkte!

liefs Susan

su
door suzie1982 - Apr 16, 2004 om 11:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo jaap,

de mensen die hier voor mij gereageerd hebben, hebben uw vraag niet goed gelezen. ik ben zelf apothekersassistente, en weet dat het voor de mensen heel raar klinkt, dat als 6 stuks 63 euro kosten, 2 stuks 25 euro. Dit komt doordat er bij veel medicijnen je zowieso een bepaald bedrag moet betalen. Dit is bij de zofran : iets minder dan 5 euro. en dan betaal je het aantal tabletten. dus of je nu 6 tabletten of 2 tabletten koopt, je betaald eerst die +- 5 euro, en dan de kosten per tablet. vandaar dat je beter 6 tabletten in 1 keer kunt kopen, dan iedere keer 2. want dan betaal je iedere keer die 5 euro er bovenop. ik hoop dat het hiermee een beetje duidelijk voor u is geworden.

wens uw vrouw heel veel sterkte!

liefs Susan

du
door duppie - Apr 16, 2004 om 11:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Suzan heeft gelijk.
Apotheken krijgen op dit moment op 2 verschillende manieren betaald.
Manier 1: De officiele inkoopprijs van het geneesmiddel + het zgn WTG tarief, een vast bedrag, op dit moment 6,30. Dit vast bedrag is onafhankelijk of je voor 1 euro of 3000 euro inkoopt. Een soort consulttarief waarvoor de apotheek het werk doet.
Manier 2. Een margetarief: dwz dat er afhankelijk van de inkoopprijs een vast percentage opslag is. Dit is exact op dezelfde wijze als normale winkels werken.

De duurdere (recept) geneesmiddelen vallen allemaal onder manier 1, de goedkopere, vrije verkoopmiddelen vallen onder manier 2.

De verkoopprijs bij manier 1 wordt verder ook nog bepaald door de korting die de overheid bedingt. Deze is minimaal 9% maar loopt op dat 40% voor veel middelen.

Met vriendelijke groet,

Maarten Dubbeling, apotheker

ko
door koi - Apr 16, 2004 om 11:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Heel kort U moet bij de apotheker een goed koper vervanger vragen,hij moet dit voor U uit zoeken.Dit geld voor meer medicijnen.