van leyden
door van leyden Oct 12, 2015 om 23:06
Voeding & gezondheid

Hoe moet dat nu verder?

Over een tijdje raken de (sociale) uitkeringen een beetje op.
Allemaal aan het werk dus, maar er is niet genoeg werk voor iedereen.

Voorzie een ramp.

1698 19 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 13, 2015 om 00:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u dat zou dan is er een zeer goede baan voor u weg gelegd, dan is gelijk alles opgelost.Als dat zo eenvoudig zou zijn dan had het allang opgelost ge weest, als u hier het antwoord zou krijgen.

mahadma
door mahadma - Oct 13, 2015 om 11:27
11544 Antwoorden / 51 Vragen
pino123
door pino123 - Oct 13, 2015 om 14:53
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u een glazen bol?

me
door mein33 - Oct 13, 2015 om 15:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@van leyden,

Goed dat u dit onderwerp hier aankaart, hier valt heel lang en breed over te discussiëren (dat ga ik overigens niet doen).
Uiteraard wordt dit probleem alsmaar groter en daar zal toch een passende oplossing voor moeten worden gevonden.
Waarom kwam u niet zelf alvast met enige voorbeelden waarop er volgens u bezuinigd kan worden.
Mogelijkheden genoeg lijkt mij zoals o.a.
De duur van de huidige uitkering(en) verkorten.
De hoogte van de huidige uitkeringen verlagen.
Huurtoeslag afschaffen.
Zorgtoeslag afschaffen.
Kinderbijslag afschaffen of tenminste flink verlagen.
Bijstandsuitkeringen korten of niet meer uitkeren.
Voor- tussen- en naschoolse opvang niet meer vergoeden maar laten betalen door de tweeverdieners.
Uitkeringen aan nieuwkomers behoorlijk inperken tot zij een verblijfsstatus hebben en zeker niet direct gelijkstellen met de reeds geldende uitkeringsbedragen.

Ik noem slechts enkele van de vele mogelijkheden, er is in dit toeslagenland genoeg te bezuinigen als we dat met z'n allen al zouden willen.

Alleen moet ik wel opmerken dat er bij de voorbeelden die ik hier even opsom voor mij, m.u.v. de laatste, geen enkel zit waar ik zelfs ook maar over na zou willen denken.

Succes met de discussie.

door 1953 - Oct 14, 2015 om 04:02
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Met de vluchtelingen erbij wordt het nog problematischer.

De Hongaarse vluchtelingen uit 1956 zijn ook gebleven, kwamen met treinen bij (Emmerich am Rhein) ons land destijds binnengereden met een dergelijk onthaal als onlangs; niks nieuws onder de zon dús!

van leyden
door van leyden - Oct 14, 2015 om 18:46
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Mein 33.

Wilde expres een wachten op de reacties,
Anders zit ik misschien weer voor de kat zijn viool pagina s vol te kalken.

Al die punten die jij noemt, betekent wel dat er honderduizenden mensen op straat komen te staan.
Maar het is wel de hamvraag. Blijft het sociale (uitkerings} stelsel nog wel betaalbaar? Want er is ergens een omslagpunt.

van leyden
door van leyden - Oct 14, 2015 om 19:06
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 14 okt 2015, 04:02]Met de vluchtelingen erbij wordt het nog problematischer.

De Hongaarse vluchtelingen uit 1956 zijn ook gebleven, kwamen met treinen bij (Emmerich am Rhein) ons land destijds binnengereden met een dergelijk onthaal als onlangs; niks nieuws onder de zon dús!

Even googelen> er zijn 2800 hongaarse vluchtelingen opgenomen door Nederland.
Maar we praten hier over miljoenen vluchtelingen, hier en in de rest van Europa. Nu en morgen.

Om op zo n manier de huidige vluchtelingenstroom goed te praten, lijkt me niet correct.

van leyden
door van leyden - Oct 14, 2015 om 19:30
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Zonder uitkeringen stort Nederland inelkaar.
Oudere mensen maken geen schijn van kans op een betaalde baan.
Die zijn dan "veroordeeld" tot vrijwilligerswerk.
Ook heel belangrijk, als ik mijn werk niet doet zitten wel 40 mensen zonder eten. (gehandicapten en bejaarden)
Die kunnen niet meer koken, juist die mensen hebben vaak een uitkering, het is ondenkbaar dat het systeem gaat crashen, dat moeten we voorkomen.

curly
door curly - Oct 14, 2015 om 21:23
162 Antwoorden / 18 Vragen

Zou me niet druk maken om geld. De Nederlandse goudvoorraad in Amerika is 'n grote reserve pot.

curly
door curly - Oct 14, 2015 om 21:42
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=mein33 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 15:58]@van leyden,
Waarom kwam u niet zelf alvast met enige voorbeelden waarop er volgens u bezuinigd kan worden.

Misschien mag ik een suggestie doen: Er zou bezuinigd kunnen worden op Defensie, en dan met name op de Navo. Elke raket die ze daar afschieten kost 50.000 euro en meer. Met zijn allen gaan we ge(buk)t onder de belasting druk voor deze patriotten club. Vindt niet dat men op ''Jan met de pet'' moet bezuinigen.

me
door mein33 - Oct 14, 2015 om 22:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=curly schreef op woensdag 14 okt 2015, 21:42][quote=mein33 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 15:58]@van leyden,
Waarom kwam u niet zelf alvast met enige voorbeelden waarop er volgens u bezuinigd kan worden.

Misschien mag ik een suggestie doen: Er zou bezuinigd kunnen worden op Defensie, en dan met name op de Navo. Elke raket die ze daar afschieten kost 50.000 euro en meer. Met zijn allen gaan we ge(buk)t onder de belasting druk voor deze patriotten club. Vindt niet dat men op ''Jan met de pet'' moet bezuinigen.

@curly,

Ik gaf slechts enkele mogelijkheden waarop bezuinigd zou kunnen worden, maar wel met een cynische ondertoon.
Ik ben ook geen voorstander om te bezuinigen op de zwaksten in deze samenleving, dat heeft het kabinet Rutte reeds volop gedaan en naar mijn gevoel is dat onterecht.
Ik geef ook aan in mijn vorige reactie dat ik er zelf ook niet achter mijn opsomming sta, maar het was bedoeld om de discussie die hier is gestart op gang te helpen.
Uw voorstel(len) spreken mij overigens wel aan.
Hoewel ik nu mijn eigen voornemen om niet deel te nemen aan de discussie te niet doe, kon ik het vreemd genoeg (weer eens) niet laten. ;-((

door 1953 - Oct 15, 2015 om 03:42
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=van leyden schreef op woensdag 14 okt 2015, 19:06][quote=1953 schreef op woensdag 14 okt 2015, 04:02]Met de vluchtelingen erbij wordt het nog problematischer.

De Hongaarse vluchtelingen uit 1956 zijn ook gebleven, kwamen met treinen bij (Emmerich am Rhein) ons land destijds binnengereden met een dergelijk onthaal als onlangs; niks nieuws onder de zon dús!

Even googelen> er zijn 2800 hongaarse vluchtelingen opgenomen door Nederland.
Maar we praten hier over miljoenen vluchtelingen, hier en in de rest van Europa. Nu en morgen.

Om op zo n manier de huidige vluchtelingenstroom goed te praten, lijkt me niet correct.

Om hoeveel vluchtelingen gaat het anno 2015 hier in Nederland wel te verstaan? Ben de tel al kwijtgeraakt.

ge
door gerboe - Oct 15, 2015 om 09:52
806 Antwoorden / 0 Vragen

Sociale uitkeringen zijn nooit op. Het is maar net hoeveel geld er vanuit de politiek beschikbaar wordt gesteld. Maar op zijn ze nooit.
De grootste stijging zit in de vergrijzing met een sterk toenemend aantal AOW uitkeringen.
Verder wordt er al jaren fors bezuinigd op sociale zekerheid of kan het met minder door economische omstandigheden. De werkloosheid daalt het laatste jaar behoorlijk en daarmee ook de WW uitkeringen natuurlijk. Bovendien is het ontslagrecht onlangs op de schop gegaan waardoor er minder geld aan WW wordt besteed.
Het aantal bijstandsgerechtigden daalt nu ook.
Verder zijn riante regelingen uit het verleden rond de VUT of wachtgeld afgeschaft.
Ook is een fors aantal uitkeringsgerechtigden met bijvoorbeeld een WAJONG of WAO/WIA uitkering doorgeschoven naar de bijstand.
Voorlopig stijgt het aantal inwoners in Nederland nog. En dat zit 'm niet in een relatief klein aantal vluchtelingen maar in de eigen inwoners die kinderen maken.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het openingsbericht veel te somber is en nuance behoeft.

van leyden
door van leyden - Oct 15, 2015 om 16:43
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=curly schreef op woensdag 14 okt 2015, 21:42][quote=mein33 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 15:58]@van leyden,
Waarom kwam u niet zelf alvast met enige voorbeelden waarop er volgens u bezuinigd kan worden.

Misschien mag ik een suggestie doen: Er zou bezuinigd kunnen worden op Defensie, en dan met name op de Navo. Elke raket die ze daar afschieten kost 50.000 euro en meer.

Ja ok, maar die schieten ze af op IS.
Niets doen is geen optie, anders gaan we er allemaal aan,
Het is van levensbelang voor de mensheid om IS (daar) te bestrijden, ik haat oorlogen, maar deze moet wel.
Kan je niet op bezuinigen,

Bijkomend voordeel is dan ook weer dat de vluchtelingenstroom misschien (gedeeltelijk) ophoudt en mensen weer veilig naar huis kunnen,

van leyden
door van leyden - Oct 15, 2015 om 16:52
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Zonder draagvlak worden sociale uitkeringen een moeilijk verhaal.
Als te weinig werkenden (te) veel belasting gaan betalen, spint dat garen bij de rechtse partijen.
Nederland is een democratisch land, niet persee een socialistisch land.

pi
door pieterwolters - Oct 15, 2015 om 16:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de verhouding werkenden-niet werkenden scheef gaat worden (of eigenlijk al is) heeft niets met vluchtelingen te maken Sterker nog, als we het goed aanpakken kunnen we een hoop problemen van de vergrijzing oplossen juist doordat er een hoop mensen hierheen komen. Als er helemaal niemand bij zou komen hadden we over een paar jaar pas echt grote problemen gehad.

jo
door joentje1978 - Oct 16, 2015 om 22:56
367 Antwoorden / 6 Vragen

Is in Nederland blijkbaar erg makkelijk om een uitkering te krijgen.

Ken iemand die het vroeger op school heeft verpest, nog geen dag gewerkt heeft en nu al jaren lang thuis zit met een Wajong-uitkering en allerlei toeslagen enz.
Die wordt tot z'n dood gesponsord door De Overheid zonder ook maar 1 dag in z'n leven gewerkt te hebben.

Mensen uit het buitenland in Nederland laten werken dat heeft naar mijn mening weinig nut, we hebben genoeg WW-ers of mensen in de bijstand die de handen uit de mouwen kunnen steken. (zieken daar gelaten).
Niet je best doen, de kantjes er van af lopen of niet op komen draven betekend korten of stopzetten van de uitkering.
Moet je eens zien hoeveel mensen er dan ineens wel hard aan het werk kunnen.

Kan niet zo zijn dat de 1 tot z'n dood moet doorwerken (sommige voor een flutloontje) terwijl de ander elke maand een zak met geld krijgt en er niets voor hoeft te doen.

Vind echter wel dat mensen die buiten hun schuld om in de WW zijn beland langer voorzien moeten worden van een WW-uitkering.
Vooral mensen die richting de 50+ jaar zijn en nog lang niet de pensioenleeftijd hebben bereikt hebben aan 36 maanden WW (wat ze ook omlaag willen gaan brengen) al sowieso veel te kort.
Ben al sowieso bang dat deze mensen de rest van hun leven niet meer aan het werk komen terwijl De Overheid de pensioenleeftijd verder omhoog wil schroeven naar 70 jaar.

En vind het vooral triest dat mensen die tientallen jaren hard gewerkt hebben, daardoor iets opgebouwd hebben (koophuis en spaargeld voor de oude dag), buiten hun schuld om werkloos raken en door hun leeftijd niet meer aan het werk komen eerst hun spaargeld en huis moeten gaan opvreten voordat ze vanuit de WW in de bijstand belanden.

Vind dat deze mensen financieel meer ondersteund moeten worden dan iemand die nog nooit een vinger uitgestoken heeft terwijl hij/zij dat wel had gekund.

ge
door gerboe - Oct 17, 2015 om 10:16
806 Antwoorden / 0 Vragen

@joentje1978: u slaat de plank volkomen mis als u het over arbeidsongeschikten hebt. Want dat zijn Wajongers voor het geval u dat niet begrepen heeft. En om van die regeling gebruik te maken volstaat niet het laten zien en ruiken van zweetvoeten. Je komt uitsluitend voor zo'n regeling in aanmerking als er serieuze en bewezen problemen met de gezondheid zijn.

Eigenlijk ongehoord hoe u dit soort mensen ongenuanceerd en botweg afserveert.

Ik wens u toe dat u de problemen die Wajongers en andere arbeidsongeschikten nooit zult ondervinden want dat kon u wel eens vies tegenvallen. Evenals het budget waar deze mensen van rond moeten komen.

door 1953 - Oct 19, 2015 om 02:57
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op vrijdag 16 okt 2015, 22:56]Is in Nederland blijkbaar erg makkelijk om een uitkering te krijgen.

Ken iemand die het vroeger op school heeft verpest, nog geen dag gewerkt heeft en nu al jaren lang thuis zit met een Wajong-uitkering en allerlei toeslagen enz.
Die wordt tot z'n dood gesponsord door De Overheid zonder ook maar 1 dag in z'n leven gewerkt te hebben.

Mensen uit het buitenland in Nederland laten werken dat heeft naar mijn mening weinig nut, we hebben genoeg WW-ers of mensen in de bijstand die de handen uit de mouwen kunnen steken. (zieken daar gelaten).
Niet je best doen, de kantjes er van af lopen of niet op komen draven betekend korten of stopzetten van de uitkering.
Moet je eens zien hoeveel mensen er dan ineens wel hard aan het werk kunnen.

Kan niet zo zijn dat de 1 tot z'n dood moet doorwerken (sommige voor een flutloontje) terwijl de ander elke maand een zak met geld krijgt en er niets voor hoeft te doen.

Vind echter wel dat mensen die buiten hun schuld om in de WW zijn beland langer voorzien moeten worden van een WW-uitkering.
Vooral mensen die richting de 50+ jaar zijn en nog lang niet de pensioenleeftijd hebben bereikt hebben aan 36 maanden WW (wat ze ook omlaag willen gaan brengen) al sowieso veel te kort.
Ben al sowieso bang dat deze mensen de rest van hun leven niet meer aan het werk komen terwijl De Overheid de pensioenleeftijd verder omhoog wil schroeven naar 70 jaar.

En vind het vooral triest dat mensen die tientallen jaren hard gewerkt hebben, daardoor iets opgebouwd hebben (koophuis en spaargeld voor de oude dag), buiten hun schuld om werkloos raken en door hun leeftijd niet meer aan het werk komen eerst hun spaargeld en huis moeten gaan opvreten voordat ze vanuit de WW in de bijstand belanden.

Vind dat deze mensen financieel meer ondersteund moeten worden dan iemand die nog nooit een vinger uitgestoken heeft terwijl hij/zij dat wel had gekund.

Daar vergiste u zich in, integendeel zelfs!