Inizio
door Inizio Jan 17, 2017 om 18:02
Voeding & gezondheid

Hoelang kan ik eieren bewaren?

Hoi,

Hoelang kan ik eieren bewaren? Ik heb nu eieren in de koelkast staan met datum 13/01...
Bedankt alvast!

Groetjes,
Deesazter

265770 16 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 17, 2017 om 18:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Inizio
door Inizio Jan 17, 2017 om 19:12
14 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt! (En ik vraag het hier omdat ik gelijk correcte antwoorden krijg......)

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jan 17, 2017 om 18:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Op elke doos eieren staat een houdbaarheidsdatum (THT-datum). Wettelijk is vastgesteld dat een vers ei na de legdatum nog 28 dagen houdbaar is.

Een gekookt ei kan 4 dagen tot een week bewaard worden (in een bakje in de koelkast).

(Bron)

Inizio
door Inizio Jan 17, 2017 om 19:12
14 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt!

diumenge
door diumenge - Jan 17, 2017 om 18:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zolang als je wilt.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2017 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In China bewaren ze ze nog veel langer.

Inizio
door Inizio Jan 17, 2017 om 19:12
14 Antwoorden / 15 Vragen

En wat heb ik precies met China te maken? :)

tijger1
door tijger1 Jan 17, 2017 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wilt toch weten hoelang u eieren kunt bewaren? Dat is dus heel, heel lang. Kijk maar naar de Chinezen.

costnix
door costnix Jan 18, 2017 om 00:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zijn gefermenteerde eieren.

tijger1
door tijger1 Jan 18, 2017 om 00:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien doet de Ts dat ook wel.

bokskabouter
door bokskabouter Jan 18, 2017 om 11:59
32 Antwoorden / 4 Vragen

@Cosnix Inderdaad. En je moet eens weten hoe die stinken als ze 'geconsumeerd' worden. Als je dat niet gewend ben lust je voor de rest van je leven geen eieren meer.

simon55
door simon55 Jan 18, 2017 om 12:04
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@tijger1

Omdat ze de eieren in China langer bewaren zien die Chinezen er ook geel uit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ha
door harryromijn Jan 18, 2017 om 12:43
272 Antwoorden / 0 Vragen

de zg "duizend jaar oude eieren", die enkel een speciale behandeling hebben gehad, en die wij Westerlingen niet meer te vr.t.n vinden...

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 17, 2017 om 18:21
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi, Deesazter,
eigenlijk kijk ik nooit naar de houdbaarheid van eieren, stop ze in de koelkast en als de laatste op is zijn er enkele weken voorbij. Proef geen verschil.

marita5
door marita5 - Jan 17, 2017 om 19:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Deesatzer ,

U kunt een ei testen om te kijken of het nog goed is .
Vul een glas met water , zakt het ei na de bodem dan is het nog goed , blijft het ei boven drijven dan is het ei niet meer goed .

Le
door Lenie Spaans Jan 18, 2017 om 12:02
1 Antwoorden / Vragen

Ik

marita5
door marita5 Jan 18, 2017 om 12:06
11495 Antwoorden / 15 Vragen

kort en bondig ;-))

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 17, 2017 om 19:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Simpele test
Neem glas water
1 ei ligt plat op de bodem =vers
2 ei raakt bodem en staat schuin =goed
3 ei gaat drijven = niet meer gebruiken.

OT Grappig trouwens dat het Voedingscentrum zegt eieren horen in koelkast thuis terwijl geen supermarkt of restaurant een ei in de koelimg bewaart.
Wij hebben eieren altijd buiten de koelkast dit op advies van onze kip en eierboer.

jo
door jorisw Jan 17, 2017 om 22:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

In de supermarkt staan de eieren maar heel kort in het schap. Die worden continu aangevuld met nieuwe doosjes. Thuis kan een doos eieren wel een paar weken staan. Daarnaast kan het Voedingscentrum onafhankelijk advies geven terwijl een supermarkt ook bedrijfseconomische zaken moet meenemen. Opslaan in de koeling is duurder.

pe
door pebk Jan 18, 2017 om 12:17
579 Antwoorden / 0 Vragen

Bij onze vaste supermarkt (Appie) staan de eieren sinds enkele maanden wel gekoeld.

Ma
door MacWally - Jan 18, 2017 om 02:14
151 Antwoorden / Vragen

Door het ei onder te dompelen in waterglas kan het een half jaar lang worden bewaard.

mo
door mof - Jan 18, 2017 om 11:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bewaar ze normaal wel veel langer. De uiterste verkoopdatum is een wettelijke verplichting, maar eieren blijven iha wel enige weken houdbaar

re
door red1 - Jan 18, 2017 om 11:53
329 Antwoorden / 1 Vragen

Net zo lang tot hij dood is

gerbera
door gerbera Jan 18, 2017 om 12:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

sorry hoor maar een ei gaat niet dood maar op den duur wel rotten;-))

gerbera
door gerbera - Jan 18, 2017 om 12:00
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mijn eierboer kun je de eieren het beste in het doosje op een donkere en koele plaats bewaren, maar niet in de koelkast. In de koelkast drogen eieren sneller uit omdat de schaal poreus is en het daar relatief droog is.

Le
door Lenie Spaans - Jan 18, 2017 om 12:05
1 Antwoorden / Vragen

Bewaren

Wanneer je eieren in de koelkast bewaart verkleint het risico op salmonellabesmetting. Bovendien drogen de eieren minder snel uit in de koelkast. Dan moet je ze wel in de doos bewaren.

Met de punt naar beneden blijven eieren langer goed. Eieren nemen geurtjes snel over. Je kan ze daarom beter niet in de buurt van vis, ui, knoflook of ander sterk geurend eten bewaren.

Op de verpakking staat de houdbaarheidsdatum. Je kunt ze daarna nog enkele dagen hardgekookt of goed doorbakken eten.

Je kunt een test doen als je twijfelt of eieren nog eetbaar zijn. Leg een ei in een bakje of groot glas water. Een ei dat drijft is niet goed meer. Als je zout aan het water toevoegt werkt de test sneller bij minder oude eieren.

Bron: voedingscentrum

ha
door harryromijn - Jan 18, 2017 om 12:46
272 Antwoorden / 0 Vragen

Eieren onderdompelen in water. Hoe ouder het ei, hoe meer lucht er in die luchtkamer komt, en dus gaan ze dan drijven.
Eetbaar... dat heeft daar fors minder mee te maken.
Gelukkig heeft de mens in de 1 miljoen jaar of meer evolutie daar wat sensoren door ontwikkeld: oog, neus, tong...en een bologgische weerstand. Helaas hebben we ons die afweer af laten nemen door decennia lange "voedselveiligheid" maatregelen, waardoor we omvallen bij de minste besmetting.

simon55
door simon55 - Jan 18, 2017 om 14:16
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De melk was bij mij tot vanmorgen 09.37 uur goed ,dus heb me uit lopen sloven om dat pak voor die tijd leeg te krijgen , maar t is me wel gelukt

lp
door lpaard1981 - Jan 19, 2017 om 14:55
50 Antwoorden / 1 Vragen

een handige truc om te zien of een ei nog goed is.
vul een schaal met water.
leg het ei er vorzichtig in (hele ei met schil en al)
als het ei zinkt is het nog goed, als het ei blijft drijven is het niet goed meer en moet je het gelijk weggooien.
een ei kan je nl veel langer bewaren dan de tht datum.

gerbera
door gerbera Jan 19, 2017 om 23:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Och die tip is pas 5x eerder gegeven.

Ma
door MacWally - Jan 20, 2017 om 00:20
151 Antwoorden / Vragen

In mijn eerdere reactie stond een regel met een link die naar de verkeerde site ging. Moet dus zijn......De schaal van het ei is poreus en op den duur kunnen bacteriën deze doordringen waardoor het ei bederft. Door het ei onder te dompelen in water kan het een half jaar lang worden bewaard. Bron: Wikipedia.