gsm
door gsm Mar 7, 2021 om 21:48
Voeding & gezondheid

Hoeveel beschuiten per verpakking?

Tot voor kort pasten de 13 beschuiten uit een verpakking van de ALDI niet allemaal in de beschuitbus die ik al jaren gebruik. De bus was geschikt voor slechts 12 van de dertien beschuiten uit de verpakking. Dit jaar passen de 13 beschuiten plotseling met gemak wel in dezelfde beschuitbus. Op de verpakking kan ik geen aanduiding vinden voor het gewicht van een rol beschuit. Alleen de hoeveelheid van 13 stuks staat op de verpakking.
Er zit dus ineens duidelijk ongeveer 5-7% minder beschuit in de verpakking, terwijl het aantal gelijk is gebleven en de prijs waarschijnlijk ook. De beschuiten zijn beschuitjes geworden. Weet iemand wat precies de regels hiervoor zijn en of er een minimum gewicht of iets dergelijks is voorgeschreven?

10418 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2021 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een minimum gewicht voor beschuiten? Het moet niet gekker worden. Koop ze elders of een ander merk, dan zit u misschien weer met één overschot.

me
door mein33 - Mar 7, 2021 om 22:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

12  beschuiten per verpakking + 1 extra beschuit ter comp. voor mogelijke breuk !
Bij beschuit is er geen gewicht of formaat voorgeschreven.
Beschuitjes zijn er van vele merken en ze zijn allemaal anders van structuur en vooral ook van prijs.

mahadma
door mahadma - Mar 7, 2021 om 22:16
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Of er 12 of 13 in één pak zitten zal weinig terzake doen, wel dient er het totaalgewicht op de verpakking te staan en of aantal beschuitjes.
Ik denk niet dat uw beschuit een variabele hoogte heeft, dus kan het ook zijn dat de dikste per beschuitje 1 à 2 mm minder zou kunnen zijn geworden.
Waarom u de grens van 5 a 7 % op beschuit of beschuitJES legt is mij een raadsel. Er zijn in mijn logische gedachte geen regels voor, u kunt natuurlijk naar Aldi bellen / emailen en de vraagstellen waarom. Maar bedenk wel dat niets altijd alles voor eeuwig is. Kort google onderzoek leert dat in de meeste merken rollen 13 stuks zitten. Ik zou het laten voor wat het is, of als het een halsbelang is tot de hoogste rechter gaan. Ik denk dan wel iets over sop en kool ........

marita5
door marita5 - Mar 7, 2021 om 22:25
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gsm ,

De rol beschuit van de Aldi is 13 stuks >125 gr > € 0,35 ct .

Waarom zitten er dertien beschuiten in een rol ?

Dit aantal is eigenlijk ontstaan door 'gewoon boerenverstand'. De oven waarin de beschuiten gebakken worden, is namelijk ruim een meter breed. Hierin passen precies dertien beschuiten op een rij. In de jaren vijftig is de inpakmachine hierop afgestemd.

Ps : Voordat ik de beschuiten heb geteld , is de helft al op ;-)).

gsm
door gsm - Mar 7, 2021 om 22:26
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het gaat er om dat je mogelijk minder waar voor dezelfde prijs krijgt, terwijl er nog wel een gelijk aantal in de verpakking zit en het verschil dus normaal niet opvalt of te controleren is. Ik weet eerlijk gezegd niet of de prijs misschien ook evenredig veranderd is, maar vermoed dat deze minstens gelijk is gebleven.

gsm
door gsm - Mar 7, 2021 om 22:34
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik vind het verder totaal niet belangrijk, maar vond het wel een beetje vreemd dat de afmetingen blijkbaar significant geringer geworden zijn en dat daar blijkbaar geen duidelijke regels voor zijn in ons land waar heel veel geregeld is. Misschien staat het hier wel ergens beschreven:
https://collegebundel.nl/hoeveelheidsaanduidingenbesluit-warenwet/paragraaf3

marita5
door marita5 Mar 7, 2021 om 22:40
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Gsm , deze wet is vervallen op 1 januari 2015

Analoog
door Analoog - Mar 7, 2021 om 22:38
137 Antwoorden / Vragen

[edt, redactie - graag inhoudelijk reageren of ontzie je van een reactie]

diumenge
door diumenge - Mar 7, 2021 om 22:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Artikel 11, vierde lid, van het WEL, maakt voor de daar genoemde eetwaren echter een uitzondering op deze regel. Op basis van dit vierde lid mag de hoeveelheid van beschuit, van bepaalde bakkerswaren, van bepaalde verse groenten en vers fruit, van bepaalde eieren en suikerwerk, en van maatjesharing, worden uitgedrukt in een aantal stuks.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2007-430.html

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2021 om 22:54
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk niet dat de beschuiten ineens beschuitjes zijn geworden. Zou al blij zijn dat ze ineens "met een toverstokje" wel in de beschuitbus passen. Hoef je een beschuit niet meer na de aankoop gelijk op te eten. Tenminste, ik neem aan dat je geen boodschappen doet voor je gaat ontbijten?

De bijdrage van @diumenge lees ik zojuist: dan lig ik in een deuk:
"Wij, koningin der Nederlanden". Nou ja, de Nederlander zal zijn/haar beschuitjes wel blijven eten (ik niet trouwens, hou niet van al dat gekruimel). ☺

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 7, 2021 om 23:15
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@gsm,
enkele jaren geleden is er al een klacht ingediend bij klacht.nl en nog niet opgelost....
https://www.klacht.nl/formaat-beschuit/

tenormin
door tenormin Mar 7, 2021 om 23:48
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppy, natuurlijk niet opgelost. Waar praten "we" dan over? Enkele grammetjes per beschuitje? Een "onsje meer" bij de slager scheelt al snel tot meer dan een €.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 8, 2021 om 04:56
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vond het grappig genoeg om te vermelden en hopelijk @gsm ook.

justmeagain
door justmeagain - Mar 8, 2021 om 05:29
623 Antwoorden / 8 Vragen

13 kleinere beschuiten is tegen obesitas. U denkt nog steeds 1 volledige beschuit te nuttigen maar door minder inname, want beschuit is kleiner, valt u ook nog af.
Win win zou ik zeggen.

Topantwoord

me
door mein33 - Mar 8, 2021 om 08:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zoals zo vaak gebeurt, ook bij andere producten, zal er een andere beschuitjesbakker de beschuitjes aan Aldi leveren en voor een nog lagere inkoopprijs dan die van de vorige bakker.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 8, 2021 om 08:53
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Nog een aardig weetje met hier en daar een tip:
https://www.hhofstede.nl/opgaven/examens/VWOWA12006I.htm

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Mar 8, 2021 om 09:01
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Gebruikelijke aantal is 13 stuks echter is daar geen gewicht, maat of regels aan verbonden. Maar de bakkers hebben er wat op gevonden om het goedkoper te maken. Er is een inhammetje gemaakt zgn voor het makkelijker uit de rol pakken. Tevens zijn ze wat hol zodat de buitenkant normaal lijkt maar in het midden nog geen halve cm dik zijn. Natuurlijk blijft de prijs hetzelfde maar is de inkoop goedkoper.  Hetzelfde wordt ook gedaan met de eieren, op die verpakking staat tegenwoordig M/L terwijl er hooguit 1 of 2 L maten inzit.  Wat wel vreemd is dat er geen 13 "normale" beschuiten in uw bus passen, die zijn nml op "oude" maten van beschuitrollen gemaakt.

bennieol
door bennieol - Mar 8, 2021 om 11:24
64 Antwoorden / 3 Vragen

ja zo word je genept. vroeger stond er altijd kg prijs. later per pond. zie ook per 400 gr. dan weer per 100 gr allemaal om mensen in de war te brengen. er zijn velen die matig kunnen rekenen. een ding weet ik zeker je kunt veel minder kopen voor 50 € dan vorig jaar.

rj
door rjw Mar 23, 2021 om 14:53
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Kosten voor de winkelier stijgen ook. Net als inkomens. En aangezien vrijwel alle partijen een hoger minimumloon willen zal de nieuwe regering ervoor gaan zorgen dat de loonkosten en dus de prijzen in de winkels nog verder stijgen.

audb
door audb - Mar 8, 2021 om 12:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Er zit gewoon minder vocht in waardoor de beschuit wat brosser is geworden en er is geen enkele andere redenen er voor.

Door dat er minder vocht inzit zijn ze ook wat dunder geworden maar klagen over een rol beschuit van wel 35 cent ???? jezus wat zou u daar arm van worden.

me
door mein33 Mar 8, 2021 om 12:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 jezus wat zou u daar arm van worden.

Die eet geen beschuit maar Matzes !!  ;-))

rj
door rjw - Mar 8, 2021 om 12:53
3266 Antwoorden / 5 Vragen

We zitten rekenkundig in 1 van de grootste recessies ooit, maar zolang dit de problemen zijn waar we het over moeten hebben ging het kennelijk zo goed in Nederland dat het zelfs met een forse crisis nog steeds goed genoeg gaat.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 8, 2021 om 13:01
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Gist!

Ja,  als je ze iets minder laat rijzen  kunnen er inderdaad 13 in de bus....
Normaal eet je eerste op en  moet je  12 bewaren, daarom  12 hoog.

Verkade,  Hooimaijer en  Bolletje waren de fabrieken die ook huismerken maakten...
Naast enkele import  maar  er zijn nu  nog 1 of 2 fabrieken over.
De verkoop is zo gedaald dat  ze maken nauwelijks rendabel is.

Veel volume voor weinig geld.
Als het recept niet 100% is  zal er meer of  minder dikke uit komen... te dikke word 12 stuks en dan  klagen de  inkopers....mag niet als er 13 op staat....

Daarom moet je  aan begin productie proberen zo hoog mogelijk maar niet  boven de grens  te bakken.
En als beschuit te dik is en niet erin paste,  gaat deze naar paneermeel afdeling en  een plank verder in de winkel.

mo
door mof - Mar 8, 2021 om 13:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Iedereen mag zelf bepalen hoeveel beschuiten er in een verpakking gaan ...

gerbera
door gerbera - Mar 8, 2021 om 15:58
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Bolletje geeft het antwoord hierop,

De ovens waarin deze gebakken worden zijn 1 meter breed en daar passen 13 beschuiten op.
In de jaren '50 zijn de verpakkingsmachines hierop aangepast en sindsdien niet meer veranderd.

Lees hier bij "over onze producten"

ajlpd
door ajlpd - Mar 23, 2021 om 13:48
8 Antwoorden / 0 Vragen

Héél vroeger gingen beschuiten per 50. Op enig moment kwam er meer vraag naar de helft per keer, dus 25. Weer later werd dat ook te veel en werd dat ook weer gehalveerd, maar omdat 12½ niet kon werd naar boven afgerond, om niet in het 12-tallig ofwel sexagesimel stelsel (gebaseerd op het getal 60) te komen, en werden het er 13 per rol.
Dat een loopband in de fabriek ook die juiste breedte heeft is geen toeval, maar is zo aangepast naar het aantal.
Dat er nog steeds 13 in een pak zitten, maar het gewicht minder is en de prijs hoger is een producenten- en/of supermarkt-truc die alom wordt toegepast. De klant merkt het niet eens.
Hetzelfde gebeurt met de wegenbelasting voor dieselauto's, waardoor ik gedwongen was om het jarenlang dieselen op te geven.

gsm
door gsm Mar 31, 2021 om 14:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik moet helaas mijn diesel ook opgeven wegens de idioot hoge belasting tegenover weinig kilometers en de ontzegde toegang tot bepaalde gebieden.

Mijn diesel, waar ik altijd het voorgeschreven onderhoud aan laat doen, is minstens net zo schoon als een Tesla als je alles meetelt: Productie, recycling, afval en vervuiling elders in de wereld, gewicht en daardoor meer of minder banden- en wegslijtage met alle fijnstof die daar uit voort komt in Nederland. Het stof van banden en asfalt is minstens net zo schadelijk als de roetdeeltjes die toch nog het roetfilter passeren. Daarbij is de verbranding door een dieselmotor voor de rest schoner dan een benzinemotor.

gerbera
door gerbera Mar 31, 2021 om 14:59
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Zodra er een diesel smaak aan de beschuiten zit moet u deze ook maar opgeven. Zie ff het verband niet maar het aantal beschuiten per rol is, overigens door alle beschuitbakkers, aangepast omdat de oven 1 mtr breed is en per meter passen er precies 13 beschuiten op. Vervolgens zijn de verpakkingsmachines aangepast op 13 beschuiten per rol. En dat héél vroeger moet dan wel al héél lang geleden zijn tenminste nog voor 80 jaar geleden.