av
door avdl1947 Nov 12, 2009 om 12:52
Voeding & gezondheid

Hoezo hoge ziekte kosten hier het antwoord.

Hallo wilt u mijn vraag aan zorgverzekeraar Menzis lezen en met name het antwoord hierop.

mvrgr
alex van der laan

Geachte heer Van der Laan,

U heeft op 11-11-2009 de volgende vraag aan ons gesteld:
op 30-12-2008 heb ik bij mijn apotheek
30 stuks diclofanac na sdz 50mg msr gehaald kosten 8,22 euro
Op 19-10-2009 krijg mijn vrouw via de apotheek van het ziekenhuis 15 stuks van exact dezelfde pillen kosten 24,02 euro, welke prijs is hier verkeerd doorberekend..

Het antwoord op uw vraag is:
Beide prijzen zijn correct in rekening gebracht.

De overheid stelt de prijzen voor de medicatie vast. Daarnaast zijn er door de overheid diverse zogenoemde bereidingsmogelijkheden vastgesteld. Aan elke bereidingsmogelijkheid is een eigen code toegekend. Bij elke code hoort een vastgestelde vergoeding voor de apotheek.

De ziekenhuisapotheek heeft een andere bereidingsmogelijkheid gebruikt bij de levering van het medicijn dan uw eigen apotheek. Hierdoor is er verschil in de prijs ontstaan.

Met vriendelijke groet,

[edit redactie]
Menzis

Heeft u nog een vraag, zoekt u een formulier of wilt u zich aanmelden voor onze digitale nieuwsbrief? Kijkt u dan op onze website www.menzis.nl

Voordelig verzekerd op vakantie? Kijk voor meer informatie op www.menzis.nl/reisverzekering

1217 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 12, 2009 om 13:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,
Dit lijkt me nu typisch iets om op het forum, sorry: discussies, te zetten! Even kopiëren en plakken.
discussie starten:
Met vr.gr.

dj
door djpiper - Jan 23, 2010 om 21:33
11 Antwoorden / 4 Vragen

Het antwoord is netjes verantwoord maar de uitleg is wat krom.

Als u vrouw de diclofenac voor het eerst krijgt dan kan daar een toeslag bij zitten voor de eerste keer of als uw vrouw het bij de apotheek van het ziekenhuis heeft gehaald na sluitingstijd van uw eigen apotheek dan zit er een dienst tarief en dat is inderdad een fors bedrag omdat ze werken buiten de openiongstijden van uw eigen apotheek.

elenay
door elenay - Jan 23, 2010 om 21:51
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Dag Alex,

Je zou toch uit je vel springen van zo'n antwoord.

Die van € 24,02 hebben dan zeker een gouden randje, waar slaat dit op?

Ik zou gelijk vragen welke code's ze dan hebben gebruikt en ik liet het er
echt niet bij zitten.

Ik denk dat ik bijvoorbeeld ook eens advies hierover bij een andere zorgverzekering zou vragen, bijvoorbeeld "De Friesland," die zijn erg toegankelijk.

En ik zou dat zeker bespreken met mijn huisarts, want ik vind dit wel een
zot antwoord.

De apotheek zou u hierover toch ook een afdoend antwoord op moeten geven, want die zouden dan ook op de hoogte moeten zijn van het verschil.

En anders maar voorleggen aan de redactie van Vara Kassa of Tros Radar,
maar ik liet het er niet bij zitten.

Want wat ze bij u doen, doen ze waarschijnlijk bij veel meer mensen.

Mt.vr.gr.Elena

av
door avdl1947 - Jan 24, 2010 om 10:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

hallo djpiper,

Geen van bijde is het geval en wat betreft het antwoord, natuurlijkl, het is netjes uitgelegd maar mijn vraag blijft WAAROM KAN DIT ALLEMAAL ZOMAAR.Mijn volgende 30 stuks zijn nu 6.58 euro geworden dat is een verschil van ongeveer 700 procent

=djpiper schreef op zaterdag 23 jan 2010, 21:33: Het antwoord is netjes verantwoord maar de uitleg is wat krom.

Als u vrouw de diclofenac voor het eerst krijgt dan kan daar een toeslag bij zitten voor de eerste keer of als uw vrouw het bij de apotheek van het ziekenhuis heeft gehaald na sluitingstijd van uw eigen apotheek dan zit er een dienst tarief en dat is inderdad een fors bedrag omdat ze werken buiten de openiongstijden van uw eigen apotheek.

av
door avdl1947 - Jan 24, 2010 om 10:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Elena,

natuurlijk gebeurd dit ook bij andere mensen, mede hierdoor zijn de ziektekosten zo hoog en het einde hiervan is nog lang niet in zicht

=elenay schreef op zaterdag 23 jan 2010, 21:51: Dag Alex,

Je zou toch uit je vel springen van zo'n antwoord.

Die van € 24,02 hebben dan zeker een gouden randje, waar slaat dit op?

Ik zou gelijk vragen welke code's ze dan hebben gebruikt en ik liet het er
echt niet bij zitten.

Ik denk dat ik bijvoorbeeld ook eens advies hierover bij een andere zorgverzekering zou vragen, bijvoorbeeld "De Friesland," die zijn erg toegankelijk.

En ik zou dat zeker bespreken met mijn huisarts, want ik vind dit wel een
zot antwoord.

De apotheek zou u hierover toch ook een afdoend antwoord op moeten geven, want die zouden dan ook op de hoogte moeten zijn van het verschil.

En anders maar voorleggen aan de redactie van Vara Kassa of Tros Radar,
maar ik liet het er niet bij zitten.

Want wat ze bij u doen, doen ze waarschijnlijk bij veel meer mensen.

Mt.vr.gr.Elena

av
door avdl1947 - Jan 24, 2010 om 10:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

oh ja Elena mijn volgende 30 stuks zijn nu 6.58 euro een verschil van rond de 700 procent

=elenay schreef op zaterdag 23 jan 2010, 21:51: Dag Alex,

Je zou toch uit je vel springen van zo'n antwoord.

Die van € 24,02 hebben dan zeker een gouden randje, waar slaat dit op?

Ik zou gelijk vragen welke code's ze dan hebben gebruikt en ik liet het er
echt niet bij zitten.

Ik denk dat ik bijvoorbeeld ook eens advies hierover bij een andere zorgverzekering zou vragen, bijvoorbeeld "De Friesland," die zijn erg toegankelijk.

En ik zou dat zeker bespreken met mijn huisarts, want ik vind dit wel een
zot antwoord.

De apotheek zou u hierover toch ook een afdoend antwoord op moeten geven, want die zouden dan ook op de hoogte moeten zijn van het verschil.

En anders maar voorleggen aan de redactie van Vara Kassa of Tros Radar,
maar ik liet het er niet bij zitten.

Want wat ze bij u doen, doen ze waarschijnlijk bij veel meer mensen.

Mt.vr.gr.Elena

tdehond
door tdehond - Jan 24, 2010 om 10:46
4744 Antwoorden / 9 Vragen

In deze middelen zit ook diclofenac:

{ GENERIC NAME: diclofenac }

BRAND NAMES: Voltaren, Cataflam, Voltaren-XR De stofnaam hierin is diclofenac

Zie hier
of hier

U zou dus kunnen kijken of er onder andere merknamen nog goedkopere opties zijn. Mits deze vergoed worden.

tdehond
door tdehond - Jan 24, 2010 om 10:55
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Een ander voorbeeld van onnodige verhoging medicijnkosten maakte ik mee.

Ik gebruik z.n. arcoxia tegen gewrichtspijn. Ik had dit van tevoren aangegeven bij Kaakchirurg.

Zijn assistente wilde me een recept geven voor brufen tegen de napijn. Dat heb ik geweigerd.

Enigszins gepikeerd liep ze weg met de opmerking: dan doet u het maar met uw eigen medicijnen.
En dat heb ik inderdaad gedaan. :)

varabas
door varabas - Jan 24, 2010 om 11:04
450 Antwoorden / 35 Vragen

Heer van der Laan,

Even los van uw vraag wil ik u nu alvast waarschuwen voor het bestellen van medicijnen via uw apotheek in het ziekenhuis, NIET DOEN!!!
Of u moet er de lol van inzien om binnenkort te klagen dat uw "buurtapotheek" gaat sluiten.
Want ik voorspel u dat dat binnenlort gaat gebeuren. Want ik zie nu bij mijn ziekenhuisapotheek dat de patienten de deur uitgaan met tassen vol door de ziekenhuis specialist voor geschreven (dure) medicijnen, uiteraard gaat dit ten koste van uw eigen apotheek in de buurt. Voor die apotheek blijft alleen maar de algemeen (goedkope) verkrijgbare medicijnen over om te verkopen en die zijn ook verkrijgbaar bij de supermarkt. Gevolg, uw buurtapotheek heeft geen voldoende omzet meer en gaat sluiten.
Dus mijn advies: Ga met uw door de ziekenhuisspecialist uitgeschreven recept naar uw eigen buurtapotheek!
Toen ik bovenstaand ter discussie stelde in het ziekenhuis, was het antwoord, "Ja dat heet marktwerking"

bassie (is voor het behoud van de buurtapotheek)