viejo
door viejo May 29, 2013 om 17:34
Voeding & gezondheid

Huidkanker en UV-straling

"Desinfecteren met UV licht......."
We krijgen veel informatie over huidkanker en wat we eraan kunnen, of hadden kunnen, doen op jonge leeftijd. Wat ik nooit tegenkom bij de gegeven oorzaken is het feit dat we sinds de jaren '50 massaal en langduring in TL licht leven, en dat we al zo'n 30 jaar spaarlampen hebben, ook TL-lampjes, en dat nu ook de vele LED lampen op basis van UV-LED's worden gemaakt.
De vraag is dus of iemand een idee of suggestie heeft over de impact die jarenlange blootstelling aan TL-licht op de huid heeft.?

4435 9 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 29, 2013 om 17:37
937 Antwoorden / 2 Vragen

Nauwelijks tot geen, een paar minuten in de zon per dag is schadelijker, dat is zeker! anders zou ik verbranden van het binnen zitten ( heb huid type 1, verbrand erg snel ) en dat gebeurt niet ;)

Misschien is de straling van je telefoon nog schadelijker.

costnix
door costnix - May 29, 2013 om 19:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Uit een TL-buis komt geen UV-licht. Dit wordt allemaal in zichtbaar licht omgezet door het luminicerende poeder, dat aan de binnenkant van de buis is aangebracht.
Dit geldt ook voo LED-lampen.

zwemmer
door zwemmer - May 29, 2013 om 19:42
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik zou mij daar maar niet zoveel zorgen om maken. Je denkt te angstig en negatief.

dearagain
door dearagain - May 29, 2013 om 20:28
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*neem eens kontakt op met TNO

tenormin
door tenormin - May 29, 2013 om 23:12
16877 Antwoorden / 108 Vragen

viejo, zo ondenkbeeldig en onschuldig lijkt het me niet, vooral de spaarlamp, de ons ook al door de strot geduwde maatregel om de gloeilamp te verbannen.
hier hoewel er dan weer tegen argumenten komen. TL en Led ben ik niet zo bang voor; de spaarlamp echter...ik weet het niet.

costnix
door costnix - May 29, 2013 om 23:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin

Een spaarlamp is gewoon een opgerolde TL-buis. Jouw angst voor de spaarlamp zou ook voor de TL-buis moeten gelden.

fe
door festinger - May 30, 2013 om 04:12
410 Antwoorden / 18 Vragen

Ach wat een angst zoeken waar het niet is. En wat een angst voor kanker. Begrijp iedereen heel goed maar gaat me vaak te ver. Kanker komt door ongecontroleerde celdeling in je eigen lichaam. De oorzaak kan van alles zijn en de vorm divers. Soms helpt de atoombom met derivaten kennis.

Allemaal wetenschap en nog zeer beperkt toegepast. Want we weten nog zo weinig

Spaarlampen etc kunnen gevaarlijk zijn voor mensen. Echter het bespaard op wat ons te wachten staat. Eindige voorraden. Heb ook weinig goed nieuws voor biologisch-dynamische groenprojecten.

Het idee is goed maar ook daar heerst kanker onder de volgers. Door de kernramp in Tjernobil hebben wij ook heel veel schadelijkheden opgenomen. We mochten geen groente uit eigen tuin eten, maar de oogst van landbouwproducten kon gewoon doorgaan na controle werd verteld.

Ergo hoe groter het belang hoe groter de leugen.

tenormin
door tenormin - May 30, 2013 om 07:47
16877 Antwoorden / 108 Vragen

costnix, ik weet dat het "een opgerolde TL buis" is, de spaarlamp, echter, de spaarlamp, vooral de tegenwoordige, heb je toch vaker in handen dan een aan het plafond bevestigd ding wat je vroeger alleen maar in de scuur of bijkeuken gebruikte. Nu heb je zo'n hand vaker in handen (om te kuisen) dus meer gevaar voor uit de handen te laten vallen. Dat bedoelde ik met...

tenormin
door tenormin - May 30, 2013 om 07:48
16877 Antwoorden / 108 Vragen

lees: s c h u u r , sorry.