fr
door fritsdegraaff Dec 2, 2015 om 23:12
Voeding & gezondheid

Huisarts weigert doorverwijzing specialist

Een half jaar geleden (4 juni 2015) ben ik bij een waarnemend huisarts van mijn huisarts geweest vanwege Angina Pectoris-achtige klachten.Pijn op de borst uitstralend naar beiden armen en handen en schouderbladen. Kortom ik liep krom van de pijn. De huisarts ( waarneemster) stuurde mij naar de spoedcardioloog en gaf me gelijk Isordil en acetyl salisylzuur. De cardioloog gaf nog er nog iets bij, monocedocard, maar kon uit alle foto's, filmpjes en testen niets anders concluderen, dat mijn hart perfect in orde was. Teruggegaan naar de waarnemend huisarts en zij verwees mij door naar de Maag Darm Leverarts. Na onderzoeken bleek dat er niets aan de hand was met slokdarm maag en 12 vingerige darm en gaf mij slokdarmbeschermers en maagsapreducerende medicijnen.Terug naar de waarnemend huisarts en zij adviseerde fysiotherapie.Er zijn door de fysiotherapeut enkele plekken gevonden, gewrichten van wervels aan ruggegraat en aanhechting wervels aan borstbeen, waarbij door betasting de pijn opgewekt kan worden. Bij de waarnemend huisarts gevraagd wat er nog meer mogelijk was, omdat de pijn niet meer in golven kwam, maar constant aanwezig bleef. De fysiotherapeut adviseerde haar om mij door te verwijzen naar de orthopeed. Het zouden ook ontstekingen aan het kraakbeen kunnen zijn. Het kraakbeen dat de wervels met het borstbeen verbindt De orthopeed stuurde na kort onderzoek een brief naar mijn eigen huisarts met verzoek om in overweging te nemen mij door te verwijzen naar de reumatoloog. Toen ik na 3 x bellen met de vraag of ik de verwijskaart voor de reumatoloog al kon ophalen, bleek mijn eigen huisarts er nog niet toe gekomen was. Nadat mijn huisarts eindelijk aanbeland was bij de verwijsbrief voor mij om naar de reumatoloog te kunnen werd ik 's-avonds door mijn eigen huisarts gebeld. Hij schold me de huid vol. Hij wilde de verwijzing niet uitschrijven. Hij vond het wel welletjes, gezien de specialisten, die ik al bezocht had. Ik had nota bene 2 weken geleden nog Fentanylpleisters ( opiaat) van hem gekregen omdat ik na een half jaar, de pijn niet meer kon verdragen. Hij wist dus dat ik ontzettende pijn had. Ik mocht zelfs, als de pijn te gek werd, 2 pleisters plakken. Juist deze man, die door zijn waarneemster was geinformeerd, weigert mij een verwijzing naar de reumatoloog.Hij zei mij zelfs, dat hij het mij gehad had en ik eventueel maar andere huisarts moest zoeken, want hij was er klaar mee. Hij was klaar met mij omdat ik voor weer een doorverwijzing kwam. Ik weet dat je niet voor alle specialisten een verwijsbrief nodig heb, maar voor de reumatoloog wel. Mijn huisarts vond mij te veeleisend. Eigenlijk bedoelde hij natuurlijk, dat hij moe van me werd. Beste mensen: Hoe kan ik nu toch bij de reumatoloog komen, zonder medewerking van mijn huisarts, die vindt dat ik teveel van hem eis. Ik hoop erachter te komen hoe ik bij een specialist / reumatoloog kan komen zonder zijn verwijsbrief. Alvast ontzettend bedankt voor alle moeite. Misschien herkent iemand dit relaas. Hartelijke groeten Frits

34707 20 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2015 om 23:28
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Kilk HIER eens. Ik heb niet uw volledige tekst gelezen, maar wellicht heeft u wat de informatie die uit de link komt.

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2015 om 23:39
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Elders dit gevonden:

Als je huisarts geen verwijzing voor een specialist wil geven, kun je contact op nemen met je zorgverzekeraar. Deze kan bemiddelen of toestemming geven om een specialist te consulteren.

je kunt zelfs veranderen van huisarts. Het staat vrij om een andere huisarts te zoeken die je wel wil verwijzen maar dat is wel heel radicaal

Voor een second opinion hoef je niet te veranderen van huisarts, het betreft een eenmalig consult bij een andere arts, maar die weet natuurlijk niets van jou situatie

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2015 om 23:43
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien was de eigen huisarts wegens zijn afwezigheid een beetje "uit de looppas"? Als u, via hem/haar ook al, zoals ik heb begrepen, morfinepleisters moet gebruiken begrijp ik zijn avond - scheld kanonnade niet. Hij weet immers dat u erge pijn heeft (anders geen pleisters!)? Dus, hoe vervelend ook, toch maar weer een afspraak maken met de geneesheer voor een verwijsbrief. Succes en vooral: beterschap. Meer kan een leek hier op de site ook niet over schrijven, tenzij er een "dokter in de zaal" is.

zoekster
door zoekster - Dec 3, 2015 om 00:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Meteen een andere huisarts nemen, een arts die zijn patiënt (hoe zeurderig ook) de huid vol scheldt is niet geschikt voor zijn vak.

Soms is het moeilijk om de oorzaak van een klacht te vinden en dan moet je nu eenmaal wat specialisten aflopen voordat je op het juiste deurtje klopt.

Sterkte ermee.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2015 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik u was en uw huisarts blijft zo halsstarrig, dan zou ik mij in het weekend maar melden bij de eerste hulp van een ziekenhuis. Uw eigen risico hebt u tenslotte toch allang opgebruikt. En daar dan maar via een specialist u laten verwijzen nasr die reumatoloog.

fr
door fritsdegraaff - Dec 3, 2015 om 13:19
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,  ik heb vanmorgen toch maar de stoute schoenen aangetrokken en ben naar mijn eigen huisarts geweest.

Ik vroeg, of ik eerst een artsenstudie zou moeten volgen, om zelf een diagnose te stellen. Ik zei, dat ik wil weten wat ik heb.

Dan weet ik ook of er medicatie bestaat of dat er een behandeling mogelijk is, of zelfs een operatie ( zenuwblokkade) .

Ik moest niet zo eisend zijn. Hij besteedt onderhand 2 uur per dag aan het maken van verwijsbrieven. Hij vindt het helemaal niet nodig, dat ik naar een reumatoloog ga. Volgens hem heb ik geen reuma. Hij gelooft wel, dat ik pijn heb,maar hij denkt dat het een hele kleine oorzaak heeft, met grote gevolgen. Waarom zoekt hij die kleine oorzaak dan niet...enfin ik heb uiteindelijk de verwijsbrief gekregen, maar er werd bijgezegd, dat dit de laatste verwijzing was.

Hij zei, dat hij van mijn psychiater een brief had gekregen, dat het met mij geestelijk erg goed gaat..........

So what dacht ik. In ieder geval kon mijn huisarts niet aankomen met het verhaal, dat alles tussen mijn oren zat, want dat is een stokpaaardje.

Mijn huisarts kon dat dus niet tegen mij gebruiken.

Ik heb maar niet gevraagd, waarom hij zo boos was.

Ik heb het idee, dat er iets anders aan de hand moet zijn.

Misschien zit hij wel tegen een burn-out aan.

Ik heb het niet op de spits gedreven of hem op de kast gejaagd, want ik dacht, dat ik mijn eigen ruiten dan zou ingooien.

Mijn doel was de verwijsbrief en die heb ik nu.

Nu maar hopen, dat de reumatoloog iets kan vaststellen. Als de reumatoloog niets vindt en mij adviseert om naar een neuroloog te gaan, ik verzin het maar even, dan hoef ik op mijn huisarts niet meer te rekenen. De overweging om van huisarts te veranderen speelt wel door mijn hoofd.

Hij had gisterenavond zelf al gezegd, dat wanneer ik niet op zou houden, om "zoveel" van hem te eisen, dat ik maar een andere huisarts moest nemen.

Nou eerst maar een afspraak maken met de reumatoloog en kijken hoe dat afloopt

Ontzettend bedankt voor julie betrokkenheid en hulp.

Ik kan er wel wat mee.

Hartelijke Groeten, Frits

aurora1
door aurora1 - Dec 4, 2015 om 08:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad nu maar zien of u met die verwijzing verder komt.

Misschien kunt u anders een pijnkliniek overwegen? Daar is veel kennis over allerhande kwalen.

Als u in de tropen reist/gereisd heeft is het misschien verstandig om dat te vermelden.

Ik zou niet zo gauw laten opereren (zenuwblokkade) omdat dat niet meer teruggedraaid kan worden en lang niet altijd helpt, en van wat ik van uw verhaal begrijp is het vooralsnog totaal onduidelijk wat de oorzaak van die pijn is.

Als uw gebruikersnaam uw eigen naam is zou ik die veranderen in een alias.

di
door diversion - Dec 4, 2015 om 12:41
103 Antwoorden / 7 Vragen

Waarom vraagt u niet of u patiënt kunt worden bij die waarnemend huisarts? Die heeft u blijkbaar wel goed geholpen. Het is wel duidelijk dat de vertrouwensbasis tussen u en uw huidige huisarts een beetje een deuk heeft opgelopen. Helaas hoor je wel vaker dat huisartsen elkaar dekken en soms geen patiënten van collega's willen overnemen.

simon55
door simon55 - Dec 4, 2015 om 13:17
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik lees dat u nu naar n reumatoloog kan gaan of n neuroloog ik zou u advidseren vraag naar n neuro chicurg met wat u omschrijft heb ik zelf ook meegemaakt en bij neuro chicurg WEL resultaat

el
door eloise - Dec 4, 2015 om 13:28
5 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is toch niet te lezen.

Allereerst die akelige gele achtergrond.

Grijze letters

Veel te grote letters

Zinnen die achter elkaar doorlopen

Veel te breed tekstvlak

Bij de 2e zin ben ik al gestopt

reflecs
door reflecs Dec 6, 2015 om 13:49
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@eloise, Ik hoop dat deze reactie u bereikt. Kijkt u eens bij de antwoorden onder deze vraag https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/bekijk-de-vraag-zonder-gele-achtergrond. Aan andere lezers excuus voor het meerdere keren plaatsen van de link.

mathijs_b
door mathijs_b - Dec 4, 2015 om 13:34
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik denk dat er een grote fout zit in het Nederlandse medische systeem.

Bij langdurige vage klachten moet een patient helemaal doorgelicht kunnen worden, niet stapje voor stapje van de ene specialist naar de andere.

Voor zover ik weet gebeurt dat in België en Duitsland vaak wel zo. Een hele dag in het ziekenhuis en dan worden alle onderzoeken uitgevoerd en op het einde van de dag krijgt de patient een gesprek met de uitslag.

Ik heb zelf ooit een "vreemde" kwaal gehad waarvoor ik 5-10 onderzoeken gehad heb (incl MRI, CTscan enz.).

De oorzaak en oplossing is gevonden, maar wel pas na maanden...... Dat had ook in één dag kunnen gebeuren hetgeen mij heel veel ellende en de zorgverzekeraar heel veel geld bespaard zou hebben.

bi
door bigale50 - Dec 4, 2015 om 13:52
25 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Frits

Ik herken deze klachten, waarbij ze ook aan mijn hart dachten, maar uiteindelijk bleek het galstenen te zijn.

sr
door sreglov - Dec 4, 2015 om 17:09
21 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou het advies van je huisarts er harte nemen: een andere huisarts zoeken. En misschien moet je hier ook maar een klacht over indienen, deze arts is zijn boekje te buiten gegaan. Zelfs al zou je "te veel" specialisten bezoeken, dan nog hoor je geen scheldkannonade te krijgen.

marty
door marty - Dec 4, 2015 om 18:12
3 Antwoorden / 1 Vragen
bv
door bvde - Dec 4, 2015 om 20:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

De orthopeed kan je gewoon doorverwijzen daar heb je de huisarts niet meer voor nodig. De verwijzing van de huisarts naar de orthopeed,  de orthopeed verwijst door naar de reumatoloog. Dit is wettelijk toegestaan.

(Verwijzingen Is n onderdeel van mn werk)

ma
door manwijf - Dec 5, 2015 om 13:41
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou het prettig zijn als een relaas als hier boven, om de leesbaarheid te bevorderen, in alinea's wordt geschreven. Hier is haast niet door heen te komen.

Aangezien ik geen arts ben, kan ik natuurlijk over de situatie van dhr. de Graaff niets zeggen. In z'n algemeenheid geldt in ieder geval dat huisartsen door zorgverzekeraars geïnstrueerd worden. Het is niet zo, dat zij patiënten naar eigen believen maar door kunnen sturen naar specialisten. Alles is afgepast.

De zorgverzekeraar bellen had in dit geval dus de enige juiste weg geweest. Als degene die moet betalen akkoord gaat, dan zal het die huisarts b.w.v.s. toch worst zijn hoe vaak een patiënt naar een specialist moet.

fr
door fritsdegraaff - Dec 6, 2015 om 13:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dag, allemaal

Hartelijk dank voor al jullie reacties.

Dit sterkt mijn gedachten en mening.

Mijn oprechte excuses voor het opstellen van mijn berichten; het achter elkaar doortikken.

Ook mijn verontschuldigingen voor het achterweg laten van alinea's.

Ik kan het nu niet meer veranderen, het spijt me.

Ik kan het bericht wel aangepast opnieuw plaatsen, maar dan staat het niet meer bovenaan.

Misscien is er een mogelijkheid om een bericht te bewerken, maar die optie kan ik niet vinden.

In het vervolg zal ik er op letten

Groeten Frits

fr
door fritsdegraaff - Dec 6, 2015 om 13:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemiddag,

Ik ben afgelopen vrijdag naar de reumatoloog geweest.

Het was een lang gesprek en zij heeft mij grondig onderzocht.

Ik heb direct bloed laten prikken en röntgenfoto's laten maken van mijn rug, heupen en bekken.

Mijn altijd aanwezige lage rugpijn zou een verband kunnen hebben met de klachten op mijn borst.

Ook zouden de zenuwen die van je borst, onder je sleutelbeen doorlopen, afgekneld kunnen worden, dat mogelijk de pijn in de armen verklaart.

Aanstaande dinsdag krijg een botscan.

De reumatoloog wil het naadje van de kous weten.

Ik hoop, dat er wat uitkomt.

Ik wacht het af en hou jullie op de hoogte.

Mocht er, zoals ik in berichten van jullie lees, een neuroloog aan te pas komen, dan ga ik een verwijskaart halen.

Daarvoor, zal ik een andere huisarts moeten zoeken.

Met Hartelijke groet,

Frits

fr
door fritsdegraaff - Dec 13, 2015 om 12:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

De reumatologe, heeft mij afgelopen vrijdag gebeld.

Ik hoef niet weer naar een andere specialist.

Voor haar is het klip en klaar.

Uit bloedonderzoek, kwamen geen ontstekingswaarden.

Uit röntgenfoto's werden geen afwijkingen gevonden.

Dit is bij het syndroom van Tietze ook niet meetbaar of zichtbaar te maken.

De Gamma camera heeft genoeg gezien.

De diagnose is Syndroom van Tietze ( mogelijk Costochondritis)

Het verschil zit 'm in een wel of niet gezwollen borstbeen.

De behandeling is echter hetzelfde.

Dan heb ik, maar meerdere van jullie ook, denk ik, uitstralende pijn naar mijn rug, schouders, oksels, armen en handen.

Deze pijn treed op bij pijnaanvallen op de borst, maar ook bij hele koude armen en handen.

Door bestudering van de foto's is te zien, dat mijn zenuwen, die onder mijn sleutelbeen door, naar mijn armen gaan, heel weinig ruimte hebben en zelfs afgekneld worden t.h.v. mijn oksels.

De reumatologe kon dit niet direct als gevolg zien van de de pijn door Tietze en gaf de diagnose TOS erbij. ( Thoracic Outlet Syndrome)

Verder Artrose tussen de wervels van de middenrug, die pijn doen, maar die niet bij Tietze horen.

De behandeling zal bestaan uit fysiotherapie, om ruimte te maken bij het sleutelbeen en te proberen de zenuwen naar de armen meer ruimte te geven. Ook moet er aan ergonomie gewerkt worden.

Verder natuurlijk de pijnstilling.

Ik heb in Fentanylpleisters een reuze goede pijndemper gevonden, zelfs al zijn ze maar 12 microgram ( laagste dosis).

Ik heb even rust in ieder geval.

Fijne zondag.

aurora1
door aurora1 - Dec 14, 2015 om 20:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden en succes met de behandeling.