JA
door JACK1808 May 9, 2020 om 19:49
Voeding & gezondheid

Ik lees dat zwembaden weer open gaan hoe kan dit? Is dat veilig

De zwembaden mogen op en en de sportscholen niet. Is het veilig om banen te zwemmen of om mijn kind naar zwemles te doen? Ik ben wel met mijn hoofd onder water kan ik zo ziek worden?

Met vriendelijke groet

7225 12 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - May 9, 2020 om 19:55
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jack,

Er zijn wel strenge regels: zo mag je niet douchen in het zwembad.

Persoonlijk zou ik het risico niet nemen.

aurora1
door aurora1 - May 9, 2020 om 20:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom zou u dat doen? Het heeft alles toch geen haast en het is toch geen directe noodzaak?
Heeft u al bij het RIVM geïnformeerd? Dit forum bestaat niet uit deskundigen op dat gebied. En dan is er ook uw huisarts nog.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2020 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U denkt dat Corona ook onder water zit? Dan gaat u toch niet zwemmen, u laat dat er toch niet van afhangen wat hier gezegd wordt.

tenormin
door tenormin - May 9, 2020 om 20:20
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, zwembaden mogen op bepaalde condities, a.s. Maandag open. Ons Zwembad is nog niet zover. Ook al was het wel zover, waarom dingen opzoeken die nog niet nodig zijn. Een heel persoonlijke mening, uiteraard hoeft dit door niemand te worden gedeeld: ik ga echt niet winkelen of dit, of dat. Al mag het wel.Vandaag de beelden van de trein naar Zandvoort gezien? Volgens mij komt er half Juni weer een nieuwe uitbraak. (Pessimist).

marita5
door marita5 - May 9, 2020 om 20:24
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jack1808 ,

Zwemwater

Officiële zwemlocaties

De officiële zwemlocaties gaan per 1 mei open. Er is tot dusverre geen bewijs dat het virus zich verspreidt via water. De WHO bevestigt dit. Op een zwemlocatie moet wel voldaan kunnen worden aan de op dit moment geldende hygiëneregels die verspreiding van het nieuwe coronavirus moeten voorkomen. Op de zwemlocaties moeten mensen 1,5 meter afstand van elkaar houden en moeten mensen elkaar de ruimte geven.

In een protocol is beschreven hoe alle partijen, van locatiebeheerder tot recreant, van gemeente tot toezichthouder, kunnen bijdragen aan het uitvoeren van deze regels. Daarover wordt op de zwemlocaties duidelijk gecommuniceerd. Op www.zwemwater.nl is hierover ook informatie te vinden. Zwemlocaties waar het niet mogelijk is of blijkt om deze regels uit te voeren, in acht te nemen of te handhaven worden gesloten.

Een officiële zwemlocatie is een door de provincie aangewezen plek voor zwemmen in oppervlaktewater. Op deze plekken wordt de waterkwaliteit tijdens het zwemseizoen (van 1 mei tot 1 oktober) regelmatig gecontroleerd. De waterkwaliteit op officiële zwemlocaties moet voldoen aan de eisen die de Europese Zwemwaterrichtlijn daaraan stelt. Een niet-officiële zwemlocatie is niet aangewezen en de waterkwaliteit wordt niet gecontroleerd.

Bron : rivm.nl

Lees ook hier , klik op de rode regels .

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159739/Zwembaden-kunnen-met-protocol-weer-open-zwemles-nog-lastig

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/openbaar-en-dagelijks-leven

rebek
door rebek May 11, 2020 om 20:01
228 Antwoorden / 97 Vragen

Niet alle openbare zwemlocaties zijn open. Buiten staan er nog veel gele coronaborden. Die gelden ook voor het aangrensende water. Al zul je momenteel nog niet veel mensen in het buitenwater vinden

Gr
door Grunn1 - May 10, 2020 om 10:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

In pricipe is zwemmen in een zwembad veilig, het water wordt gefilterd en gezuiverd en zit vol met stoffen waaronder chloor die bacteriën doden. Zou ook niet best zijn want anders kan je van alles oplopen tijdens het zwemmen want er zijn zoveel mensen die wel iets hebben, exceem, soa, wratten en ga zo maar door. In een natuurbad zou ik minder snel gaan zwemmen. Zwemmen is niet het probleem maar wel het douchen en omkleden. Douchen mag daarom niet en als de kleedhokjes constant gereinigd worden loop je weinig risico.

gerbera
door gerbera May 10, 2020 om 11:14
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een groot verschil tussen een bacterie en en een virus. Een virus wordt niet gedood door chloor maar verspreid zich ook niet via water wat een bacterie wel doet. ;-))

Du
door Duc7 May 11, 2020 om 11:08
35 Antwoorden / Vragen

Correctie op Gerbera, een virus breekt wel degelijk af door chloor. Chloor wordt nml gebruikt om virussen af te breken. Het gaat om dat de concentratie aan chloor waarschijnlijk niet hoog genoeg is om het virus goed aan te pakken. Geen idee hoe de concentratie chloor in een zwembad is, maar voor dit virus zou een concentratie van 1000-5000ppm nodig zijn.

mo
door mof - May 11, 2020 om 12:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, baantjes trekken is ws veel veiliger dan gewoon in de stad lopen, zelfs op 1.5 m afstand. Hoge luchtvochtigheid verminderd de kans op verspreiding. Bedenk maar, met de wind in de rug is ws in de stad de 1.5 m niet langer voldoende, met tegenwind zo je zelfs dichter opeen kunnen staan, het is maar een indicatieve afstand. In een zwembad zul je minder last van verspreiding hebben. Of het chloor in het water virusdodend is betwijfelik, misschien is dat zo, maar ik heb het nergens kunnen vinden.

rebek
door rebek May 11, 2020 om 20:05
228 Antwoorden / 97 Vragen

Juist met tegenwind krijg je het virus van de persoon voor je sneller binnen dan bij meewind. Of je moet je neusgaten op je achterhoofd hebben

ji
door jiocharana - May 11, 2020 om 12:09
11 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen willen teveel zonder na te denken over de eventuele gevolgen.
Geen enkele veiligheidsmaatregel is gegarandeerd veilig!

gr
door greet.geerink@hotmail.nl - May 11, 2020 om 12:54
1 Antwoorden / Vragen

Kan ik veilig zwemmen in het zwembad, is het onderzoek naar gedaan.

aurora1
door aurora1 May 11, 2020 om 13:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En, wat heeft u zoal gelezen in de reacties hierboven?

JA
door JACK1808 May 11, 2020 om 15:51
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal ik denk dat ik nog even bedank voor het zwemmen en maar op de fiets stap. Morgens vroeg nog lekker rustig.

rebek
door rebek - May 11, 2020 om 19:57
228 Antwoorden / 97 Vragen

Het meeste wat je longen binnen zal komen is de chloorlucht en in het water geld hetzelfde als op straat. Hou afstand. Dus haal niet in.

gerbera
door gerbera - May 12, 2020 om 10:31
7368 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR JACK1808 11 MEI 2020 OM 15:51
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Bedankt allemaal ik denk dat ik nog even bedank voor het zwemmen en maar op de fiets stap. Morgens vroeg nog lekker rustig.

Gaat u waterfietsen dan?☺