Ik ontving een factuur voor een hersteloperatie van januari 2016. Betalen??
Ik ben er door het JBZ Den Bosch niet op gewezen dat ik deze operatie zelf zou moeten betalen. Betreft een hersteloperatie, een "male sling" operatie, tegen chronisch urineverlies, na een prostaatverwijdering een jaar eerder.
Verzekeraar CZ vergoedt deze hersteloperatie niet. Betreft een rekening van € 2563.=. Compleet dossier van beide operaties zijn door mij bij het JBZ Den Bosch opgevraagd en ontvangen.
Zover ik kan zien geen indicatie in deze papieren dat ik de operatie zelf zou moeten betaken !!!
Ik lees dit.
https://www.prostaat.nl/actueel/nieuws/vergoeding-male-slings-mannelijke-incontinentie/
Blijkbaar is pas veel later in 2016 de vergoeding voor deze operatie weer van kracht geworden.
Doe een beroep op coulance bij uw zorgverzekeraar.
Jeetje, dat is akelig voor @jverhelst. Goed advies om coulance aan te vragen bij Zorgverzekeraar.
Hallo JVerhelst ,
Zover ik kan zien geen indicatie in deze papieren dat ik de operatie zelf zou moeten betaken
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/102549/Tarieven
Vanaf januari 2014 tot een bepaalde datum in 2016 kwam deze operatie voor eigen rekening.
https://www.medicalfacts.nl/2016/12/08/urologen-en-mannen-ernstige-incontinentie-en-erectieproblemen-blij-beslissing-zorginstituut/
Waarom zou de zorgverlener u er moeten wijzen? U weet waar u verzekerd bent en u moet zelf nagaan of een zorgverlener een contract heeft met de zorgverzekeraar voor dat specifieke geval. In een ziekenhuis is de taak het beter maken van patienten. Niet om administratieve handelingen te doen. De chirurg gaat echt niet controleren waar u verzekerd bent en of uw gekozen pakket toereikend is voor het werk dat hij moet gaan doen. Zijn taak is opereren.
Dit gaat niet over een contract ja of nee van de zorgverlener met de verzekeraar. Deze operatie was helemaal niet gedekt in de basisverzekering ten tijde van die operatie.
Deze operatie werd toen de tijd door geen een basis verzekering gedekt. Informatie daarover was op zijn plaatst geweest. Zelf bijv bij gyn geweest voor sterilicatie. Werd meteen netjes ingelicht dat niet vergoed werd vanuit de basis a 1600/1700 euro. Zo hoort het. Dan kun je zelf afweging maken of je het de moeite waard vind en of je het kunt betalen.
Echter later werd alsnog besloten dat het wel in de basisverzekering hoort en vergoed moet worden Echter dat was na deze operatie en wellicht coulance is proberen waard maar zijn ze niet verplicht. Dan moet u toch echt zelf vetalen. Geef het dan op aan de belasting onder kopje ziekte kosten en krijgt u misschien nog een beetje terug.
Of het wel of niet onder een verzekering valt is niet aan een arts om dat mee te delen. Voordat je een operatie ondergaat zal je zelf moeten onderzoeken of een zorgverlener, danwel type behandeling vergoed wordt. Kortgezegd domweg een ziekenhuis binnenstappen en een behandeling ondergaan en hopen dat het vergoed wordt is er niet meer bij.
@neodutchio
De Ts is natuurlijk niet domweg een ziekenhuis binnengestapt voor een operatie. Hij was daar al onder behandeling voor een prostaatverwijdering.
De operatie waar het hier over gaat, is om een aantal nadelige gevolgen van die verwijdering op te heffen.
Dus het ziekenhuis had hem zeker moeten informeren, dat dat niet vergoed zou worden.
Dus een behandelend arts moet naast zijn zorgfunctie ook nog elk jaar gaan leren wat er wel of niet betaald wordt uit welke verzekering bij welke maatschappij?
In een eerder topic stond een krantenartikel met daarin beschreven het verhaal van vele mensen die met een te goedkope zorgverzekering in financiele problemen kwam omdat ze in een verkeerd ziekenhuis geholpen waren. Een arts mag een zorgaanvraag niet weigeren. Het Westfries Gasthuis zegt het volgende: "Patiënten moeten dit zelf in de gaten houden. Het Westfriesgasthuis zegt zijn patiënten niet vooraf te kunnen waarschuwen omdat de polisdetails niet in hun systeem te lezen zijn. Dat komt volgens het ziekenhuis door de beperkte informatie die zorgverzekeraars aanleveren. Daar is alleen te lezen dat patiënten met zo’n budgetpolis verzekerd zijn bij Achmea, het moederbedrijf van Zilveren Kruis." En: "Het Westfriesgasthuis heeft waarschuwingsborden op de poli opgehangen."
Er zijn zo'n 4.400 verschillende DBC codes. Het is ondoenlijk voor een arts om te weten waar een patient wel of niet voor verzekerd is.
Dit heeft niets met de polis van de zorgverzekering te maken.
De arts zou er bekend mee moeten zijn dat deze operatie een aantal jaren geleden uit de basisverzekering is gehaald. Niemand was begin januari voor deze operatie verzekerd.
Een arts weet echt niet welke van de 4400 dbc codes wel of niet in de basisverzekering zit.
Waarom is het relevant of de arts er wel of niet bekend mee was de basisverzekering deze operatie op dat moment niet (meer) vergoedde?
De dienst is afgenomen. Die is niet gratis. De afnemer zal in principe moeten betalen, tenzij hij de rekening elders, bij de verzekering dus, kan neerleggen.
@Neodutchio,
De arts hoeft de codes niet te weten of op te zoeken.
Hij moet weten welke ingrepen vergoed worden uit de basisverzekering.
Aangezien de ingreep nu wel weer vergoed wordt, zal er in de vakliteratuur ongetwijfeld over geschreven zijn.
Er is kennelijk iets mis gegaan in de communicatie.
Nu is het de vraag, wie hiervoor verantwoordelijk is.
Moet de patient bij elke handeling van een arts de zorgverzekering vragen of dit onder de basisverzekering valt of mag je van een arts verwachten dat hij dit weet evuit zichzelf meedeelt.
Het is heel simpel. De patiënt beslist tot het ondergaan van de behandeling. Die behandeling wordt vergoed door een verzekering of die wordt niet vergoed. Het is de keuze van de patiënt om hier niet te verifiëren of de behandeling vergoed wordt. Zoals blijkt is dat eeh keuze die risico's met zich meebrengt. Of een arts op de hoogte is of moet zijn van wat de verzekering precies vergoedt en of een arts daarover uit eigen beweging mededeling moet doen, kun je bediscussiëren, maar wat heeft dat te maken met de vraag wie de rekening moet betalen?
Je kunt toch niet serieus het standpunt innemen: 'de arts had het moeten weten en had het mij vooraf moeten vertellen en nu hij dit nagelaten heeft, is hij degene die de rekening voor de operatie moet betalen'.
De juiste vraag is natuurlijk: 'doet een patiënt er goed aan zo maar aan te nemen dat iedere voorgestelde behandeling door de verzekering vergoed wordt als niemand hem ongevraagd vertelt dat dat niet zo is?'
Misschien is er kans dat u gematst wordt. Coulance, zoals anderen al aangeven, omdat (kort) nadat u geopereerd bent de beslissing is genomen dat een dergelijke operatie vanuit de basisverzekering weer vergoed wordt.
Indien iemand u vooraf had aangegeven dat de operatie niet vergoed zou worden, dan was dat een mooie service geweest. Het is natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis of de dokter om die informatie ongevraagd te verstrekken.
'Zover ik kan zien geen indicatie in deze papieren dat ik de operatie zelf zou moeten betaken !!!'
Dat is de verkeerde benadering.
Belangrijker is: u had geen indicatie dat de operatie vergoed zou worden. U deed een aanname.
Beter dan ervan uit te gaan dat iets vergoed wordt tenzij het tegendeel blijkt, is ervan uitgaan dat iets niet vergoed wordt, tenzij bevestigd wordt dat dat wel zo is.
De arts heeft je niet verteld dat je de operatie zelf moet betalen.Dus geen prijsopgave gehad.
Hoe kun je dan weten dat de operatie niet vergoed wordt uit de basisverzekering en wat de kosten hiervoor zijn.
Als de zorgverzekeraar niet coulant wil zijn, dan zou je een klacht kunnen indienen bij het ziekenhuis.
https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/109713/Patienten-Klachten
Wat wel en niet in de basisverzekering zit is openbare informatie. Als ik een keer wat heb vraag ik standaard altijd of het gedekt wordt door de basisverzekering of dat ik de polis van mijn aanvullende polis moet checken. Het huidige systeem hebben we nu al zolang dat het onderhand bekend mag zijn hoe het werkt.
Aan wie vraag je dat dan?
Je kunt beginnen om het te vragen aan de zorgverlener. Het is lastig rechten te ontlenen aan het antwoord. Je kunt het zelf nakijken op websites van de Rijksoverheid (bijv. Zorginstituut Nederland) wat precies wel en niet door de basisverzekering gedekt wordt. Daarnaast kun je het vragen aan je eigen verzekeraar. Die zal dat netjes beantwoorden.
@Trostomaat
En dan van de zorgverlener weer doorverwezen worden naar de specialist. (eigen ervaring)
Ik begrijp heel goed dat een verzekerde zelf verantwoordelijk is om uit te zoeken of een behandeling - bij voorkeur vooraf - vergoed wordt vanuit de basisverzekering. Maar naar wat ik begrijp, wederom eigen ervaring, is dat er ook nog eens behandelingen zijn waar meerdere variablen moeten worden meegewogen. Medische noodzaak, verwijzing huisarts e.d.
In dat doolhof zou ik als leek dus niet even snel kunnen googlen voor een betrouwbaar antwoord. Iets met een bos en een aantal bomen. ;-))
De specialist is een zorgverlener.
Ik bedoelde te zeggen; van de zorgverlener naar de verzekeraar. Excuus.
@panter22 ,
Ts kan de vergoedingen zelf controleren ,
https://www.cz.nl/vergoedingen/voorwaarden/individueel-2016
https://www.cz.nl/vergoedingen/voorwaarden/individueel
Als ik mijn auto laat repareren voor € 350,00 dan ontvang ik van de garage, vooraf, keurig een prijsindicatie wat zo'n reparatie ongeveer zal gaan kosten. Dan kan ik zelf bepalen of ik het die prijs voor herstel wel of niet waard vindt.
Als een hersteloperatie in een ziekenhuis moet plaatsvinden en die wordt door de verzekeraar niet vergoed, dat weet zo'n ziekenhuis echt wel (hoeft niet de arts te zijn, maar er werken meer mensen in een ziekenhuis) dan mag je helemaal zelf uitzoeken wat zo'n operatie kost en of het wel of niet (geheel) vergoed wordt door je zorgverzekeraar. Kennelijk gaat de "sevice" van ziekenhuizen minder ver als de service die je, bijvoorbeeld, door een garage wel verleend wordt.
Een autoreparatie wordt door mijzelf betaald, niet door de verzekering.
Beter voorbeeld is als er schade is aan de auto. Je brengt je auto weg naar de schadehersteller en die regelt alles met de verzekeraar. De schadehersteller kan niet zien of je casco of all risk verzekerd bent. U geeft de opdracht tot herstel en dat wordt uitgevoerd. De schadehersteller mag verwachten dat jij als eigenaar weet of je voldoende verzekerd bent.
Als de garage u de informatie over de kosten niet uit zichzelf geeft, wat doet u dan?
Op goed geluk laten repareren en wel zien wat de uitkomst is? Of aannemen dat het voor u gratis is?
Nee, dan vraagt u er vooraf naar. Om inderdaad zoals u zelf al zegt 'te kunnen bepalen of u het die prijs waard vindt'.
Kennelijk is er een verschil tussen het gedrag van consumenten in een garage en dat van consumenten in het ziekenhuis.
De Ts zal ook niet van te voren gevraagd hebben of de operatie ivm het verwijderen van de prostaat wel vergoed zou worden.
Die hersteloperatie waar de Ts het over heeft wordt neestal een jaar na die eerdere operatie gedaan en het ziekenhuis wist, of moest weten dat die operatie al ruim twee jaar uit het basispakket gehaald was.
Dus mijns inziens valt de Ts helemaal niets te verwijten.
Mee eens. Niemand verwijt TS iets. Hij is natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor wat hij doet en nalaat. En zal daarvan de consequenties moeten aanvaarden. Maar verwijten maken? Nee, daar is geen aanleiding voor.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer